yöLiitäjä
New member
Minä meinasin rakentaa tallin, johon justiinsa mahtuu auto sisään. Tuttu Nurmijärveltä esitteli omia tallejaan 
Ensimmäisestä tuli liian pieni. Kun auton ajoi sisään, eivät ovet mahtuneet kunnolla auki. Toisesta tallista tulikin sitten jo paljon tilavampi. Hommasivat asuntoauton. Puoli metriä puuttui tallin korkeudesta. Kolmas yritys sitten palkittiin, on tilaa riittävästi.
Minulle antoi ohjeen, että rakenna iso ja vähintään 3,2 m sisäkorkeutta. Neliöt ovat rakentaessa edullisia, mutta sitten kun haikaa lisätilaa, niin kalliiksi tulee laajentaminen. Joten mulla on harvinaisen iso talli.
Meillä täällä maalla saa rakentaa reilummin ja tämä ohje ei toimi pääkaupunkiseudulla tai Tampereen keskustassa. Mutta muualla: jos meinaat rakentaa tallin, tee niin iso kuin vain suinkin voit. Meillä sattui rakennustarkastajalla olemaan tilapäinen ystävällisyyden puuska, niin saatiin lupa isoon talliin. Rakennusvaiheessa manaili, että ei olisi pitänyt antaa lupaa tuommoiseen - ihmisille kuulemma riittää tallin kooksi 20-30 m2...
No niin, mikäs tilanne on tänä päivänä? Se talli on niin täynnä kaiken maailman turhaa romua
, josta ei voi luopua, että ei sinne sekaan tahdo mahtua. Olen siivonnut sitä helatorstaista saakka, mutta paljon on vielä tehtävää. Nyt on jo lattiaa sen verran vapaana, että mahtuu motskaria purkamaan ja kasaamaan. Mutta heti kun laskee jonkin osan käsistään, sitä täytyy vähän aikaa etsiskellä. Mulla on lähes kaikenlaista mutteria, pulttia ja ruuvia ruosteella ja ilman, mutta koskaan ei tahdo löytyä sellasta, jota tarvitaan.
Jos pienessä tilassa jotain meinaa tehdä, niin sehän onnistuu hyvin, jos osaa pitää kamat hyvässä järjestyksessä, työkalutaulut, lokerikot ja koukut seinissä. Kaikki tarkasti määrätyillä paikoillaan. Se onnistuu kai suunnittelulla. Joten lycka till ja jos mahdollista, palkkaa joku "huvila-huusi-talot-kuntoon" nikkari tekeen suunnitelma pienoisverstaasta, niin se on luultavasti kannattava sijoitus.

Ensimmäisestä tuli liian pieni. Kun auton ajoi sisään, eivät ovet mahtuneet kunnolla auki. Toisesta tallista tulikin sitten jo paljon tilavampi. Hommasivat asuntoauton. Puoli metriä puuttui tallin korkeudesta. Kolmas yritys sitten palkittiin, on tilaa riittävästi.

Minulle antoi ohjeen, että rakenna iso ja vähintään 3,2 m sisäkorkeutta. Neliöt ovat rakentaessa edullisia, mutta sitten kun haikaa lisätilaa, niin kalliiksi tulee laajentaminen. Joten mulla on harvinaisen iso talli.
Meillä täällä maalla saa rakentaa reilummin ja tämä ohje ei toimi pääkaupunkiseudulla tai Tampereen keskustassa. Mutta muualla: jos meinaat rakentaa tallin, tee niin iso kuin vain suinkin voit. Meillä sattui rakennustarkastajalla olemaan tilapäinen ystävällisyyden puuska, niin saatiin lupa isoon talliin. Rakennusvaiheessa manaili, että ei olisi pitänyt antaa lupaa tuommoiseen - ihmisille kuulemma riittää tallin kooksi 20-30 m2...
No niin, mikäs tilanne on tänä päivänä? Se talli on niin täynnä kaiken maailman turhaa romua
, josta ei voi luopua, että ei sinne sekaan tahdo mahtua. Olen siivonnut sitä helatorstaista saakka, mutta paljon on vielä tehtävää. Nyt on jo lattiaa sen verran vapaana, että mahtuu motskaria purkamaan ja kasaamaan. Mutta heti kun laskee jonkin osan käsistään, sitä täytyy vähän aikaa etsiskellä. Mulla on lähes kaikenlaista mutteria, pulttia ja ruuvia ruosteella ja ilman, mutta koskaan ei tahdo löytyä sellasta, jota tarvitaan. Jos pienessä tilassa jotain meinaa tehdä, niin sehän onnistuu hyvin, jos osaa pitää kamat hyvässä järjestyksessä, työkalutaulut, lokerikot ja koukut seinissä. Kaikki tarkasti määrätyillä paikoillaan. Se onnistuu kai suunnittelulla. Joten lycka till ja jos mahdollista, palkkaa joku "huvila-huusi-talot-kuntoon" nikkari tekeen suunnitelma pienoisverstaasta, niin se on luultavasti kannattava sijoitus.