Pienin mahdollinen talli

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja s151669
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Minä meinasin rakentaa tallin, johon justiinsa mahtuu auto sisään. Tuttu Nurmijärveltä esitteli omia tallejaan :blink:

Ensimmäisestä tuli liian pieni. Kun auton ajoi sisään, eivät ovet mahtuneet kunnolla auki. Toisesta tallista tulikin sitten jo paljon tilavampi. Hommasivat asuntoauton. Puoli metriä puuttui tallin korkeudesta. Kolmas yritys sitten palkittiin, on tilaa riittävästi. :blink:

Minulle antoi ohjeen, että rakenna iso ja vähintään 3,2 m sisäkorkeutta. Neliöt ovat rakentaessa edullisia, mutta sitten kun haikaa lisätilaa, niin kalliiksi tulee laajentaminen. Joten mulla on harvinaisen iso talli. :)

Meillä täällä maalla saa rakentaa reilummin ja tämä ohje ei toimi pääkaupunkiseudulla tai Tampereen keskustassa. Mutta muualla: jos meinaat rakentaa tallin, tee niin iso kuin vain suinkin voit. Meillä sattui rakennustarkastajalla olemaan tilapäinen ystävällisyyden puuska, niin saatiin lupa isoon talliin. Rakennusvaiheessa manaili, että ei olisi pitänyt antaa lupaa tuommoiseen - ihmisille kuulemma riittää tallin kooksi 20-30 m2...

No niin, mikäs tilanne on tänä päivänä? Se talli on niin täynnä kaiken maailman turhaa romua :kääk:, josta ei voi luopua, että ei sinne sekaan tahdo mahtua. Olen siivonnut sitä helatorstaista saakka, mutta paljon on vielä tehtävää. Nyt on jo lattiaa sen verran vapaana, että mahtuu motskaria purkamaan ja kasaamaan. Mutta heti kun laskee jonkin osan käsistään, sitä täytyy vähän aikaa etsiskellä. Mulla on lähes kaikenlaista mutteria, pulttia ja ruuvia ruosteella ja ilman, mutta koskaan ei tahdo löytyä sellasta, jota tarvitaan.

Jos pienessä tilassa jotain meinaa tehdä, niin sehän onnistuu hyvin, jos osaa pitää kamat hyvässä järjestyksessä, työkalutaulut, lokerikot ja koukut seinissä. Kaikki tarkasti määrätyillä paikoillaan. Se onnistuu kai suunnittelulla. Joten lycka till ja jos mahdollista, palkkaa joku "huvila-huusi-talot-kuntoon" nikkari tekeen suunnitelma pienoisverstaasta, niin se on luultavasti kannattava sijoitus.
 
Yleisesti ottaen autotallissa tarvii olla viemäröinti, eli lattiakaivo öljynerotuksella ja taas varastossa ei. Kannattaa tutustua tarkoin kaavaan ja rakennusjärjestykseen. Joissain kunnissa saa tehdä esim. liitereitä ja puutarhavajoja ihan omin luvin tai pelkällä toimenpideilmoituksella.

Sitä ei kukaan valvo mihin sitä rakennusta käytät, mutta tärkeintä on mitä papereissa lukee. Yks tuttu esimerkiksi teki jonkun 100m2 lämpimän varaston missä oli lattiassa kaadot kolme metriä leveälle ulko-ovelle. Miksi? No siksi että sinne voi ajaa auton ja vaikka pestä sen siellä :D


- T -

Pakko korjata, että ei ole mikään pakko tehdä autotalliin viemäröintiä. Se voi aivan hyvin olla vedetön ja viemäritön. Mutta jos sinne tekee lattiakaivon niin sen tulee olla öljyn- ja hiekanerottimella. Mutta se ei maksa kuin pari sataa euroa.
 
Jatkoin aikoinaan rakennettua 2 autonkatosta (5m*6m) tekemällä perälle noin 3 m syvän ja katoksen levyisen n.6m leveän "mopotallin" tallissa on 2,5 metrinen nosto-ovi ja erillinen käyntiovi. Parhaimmillaan tuolla ollut FJR, CBR ja scopa talven, tosin ropaaminen vähäistä tuossa tilanteessa, mutta saahan siitä aina jonkun uloskatoksen puolelle tarvittaessa. Katoksen puolta jatkoin ja on edelleen samoissa mitoissa joten autot on katon alla edelleen, isommankin olisin rakentanut, mutta ei kuulemma saa kaupungin eikä naapurin puolelle rakentaa, eikä mihinkään muuhunkaan suuntaa ollut tilaa laajentaa, kuin juuri tuon pidennyksen verran. Tuossa tietysti pitää pyörää päästä kääntämään siirtoalustalla niin saa paremmin tilaa, kesällä kun ovi on auki ei sitäkään tarvitse tehdä.
Alla kitsi.

talli.PNG
 
No niin, mikäs tilanne on tänä päivänä? Se talli on niin täynnä kaiken maailman turhaa romua :kääk:, josta ei voi luopua, että ei sinne sekaan tahdo mahtua.

Tämä tuntuu oleva se normaalitilanne ainakin n. 2/3 tuttujen ja tuntemattomien talleista, eli romua vaan kertyy sen verran, että aika nopeasti autotalli muuttuu romuvarastoksi johon ei ole mitään toivoa saada enää ainakaan autoa mahtumaan. Pyörää saattaa mahtua ropaamaan, kunhan lapioi enimmät ryönät jonnekin nurkkiin.

Systerin mies rakenteli muutama vuosi takaperin vajaa 200m2 tallin ja tänä päivänä taitaa hyvällä tuurilla mahtua juuri yksi auto talliin. :D

Jos pienessä tilassa jotain meinaa tehdä, niin sehän onnistuu hyvin, jos osaa pitää kamat hyvässä järjestyksessä, työkalutaulut, lokerikot ja koukut seinissä. Kaikki tarkasti määrätyillä paikoillaan. Se onnistuu kai suunnittelulla. Joten lycka till ja jos mahdollista, palkkaa joku "huvila-huusi-talot-kuntoon" nikkari tekeen suunnitelma pienoisverstaasta, niin se on luultavasti kannattava sijoitus.

Tässähän se pointti on aika pitkälti myös omasta mielestäni. Eli esim. pyörän ropaamiseen ei välttämättä tarvitse mitään hirveän isoa tilaa, jos vaan suunnittelee säilytystilat huolella, ei pidä kaikki romuja lattialla levällään ja pystyy pitämään tilan nimenomaan kyseisessä käyttötarkoituksessa.
 
Pakko korjata, että ei ole mikään pakko tehdä autotalliin viemäröintiä. Se voi aivan hyvin olla vedetön ja viemäritön. Mutta jos sinne tekee lattiakaivon niin sen tulee olla öljyn- ja hiekanerottimella. Mutta se ei maksa kuin pari sataa euroa.

Näissäkin voi olla kuntakohtaisia eroja, mutta olikohan tuo vaade viemäristä silloin kun sinne tulee vesi? Muistaakseni Vesilahdella oli niin että kaikissa autotalleissa pitää olla viemäröinti, koska toi tuttu oli rakennusmestari eikä varmaan hommaa huvikseen tehnyt niinkuin teki. En pysty enää asiaa häneltä varmistamaan kun syöpä teki tehtävänsä joku aika sitten, mutta tuosta hommasta oli puhetta hänen kanssaan rakennusvaiheessa.

Eihän se kaivo paljoa maksa, mutta viemärin vetäminen liittymineen maksaa jo vähän enemmän. Meillä maalla kun ei ole viemäröintiä, niin pitää pahimmassa tapauksessa tehdä oma umpikaivo tallin vesille.


- T -
 
Tallijuttua kurapyöräsivuilta: http://www.matkaendurot.net/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=26272

Omasta tallistani tuli kyllä se pienin mahdollinen, sisämitat lämpimässä osassa 2,5 x 3,3 metriä. Lyhyellä peräseinällä on syvyydeltään 60 cm hyllyt, lyhyellä etuseinällä ovi melkein keskellä. Alla olevan kuvan oton jälkeen kummallekin pitkälle sivulle tuli vielä ylös syvyydeltään 60 cm hyllyt, ikkunan ja työkalutaulun päälle. Lattialle sain reilut 20 cm lisää tilaa leveyssuunnassa kun sahasin höyläpenkistä molemmat sivupuristimet pois ja kavensin jalkoja myös. Kun pyörä on keskellä vapaata lattiaa, jää molemmille puolille ja keulaan tai perään juuri riittävästi tilaa työskentelyyn. Kun pyörän siirtää vasemman seinän viereen, jää pyörän ja höyläpenkin väliin juuri riittävä tila esim. suksien voiteluun. Renkaat vaihdan rengasraudoilla tuossa höyläpenkin päällä. Tarkoitus on askaroida penkkiin pikakiinnitteinen akselitappi pystyyn pitämään rengasta paikallaan.

Heitä rakennusvaiheessa muutama U-muotoon väännetty kierretanko kattotuolien yli, niin saat tarvittaessa kattoon järeän liukuoven kiskon kiinni siirrettävää nosturia varten. Jos tulee pyörälle katkaisuhoidon tarvetta.

Jos haluaa käyttää nostopöytää, niin minimi on ehkä 3 x 4 metriä, en laittaisi omaan talliini.

Jos rakennuspaikalla ei määräysten tai ulkonäön suhteen ole rajoitteita korkeussuunnassa, tai jos on esim. rinnetontti. Kannattaa autokatoksen yläpuolinen tila ainakin hyödyntää varastona. Autokatokseen voi myös osalle matkaa tallin puoleiseen päätyyn tiputtaa välikattoa metrin - puolitoista alaspäin ja sijoittaa siihen varasto/kaappiosion, johon suora yhteys tallista. Mulla oli silloin asuntoauto, kun tuon rakensin (ei ole enää). Katoksen lattia on 60 cm tallin lattiaa alempana. Näin sain tallista sopusuhtaisen näköisen, mutta muuten korkeutta ei ole hyödynnetty. Nyt henkilöauton keulan päälle jää 3 metriä korkeassa katoksessa reilusti toista metriä tyhjää tilaa, jonka olisi voinut hyödyntää tallin kaapeiksi koska väliseinän ei tarvitse olla kantava. Mutta halusin peruuttaa asuntoauton katokseen, siksi en silloin tehnyt katoksen tallin puoleisesta päästä matalampaa.

Tallin ovi on vakio 10, eli karmien ulkoreunat 100 cm. Gessu ja nyt AT mahtuvat sarvia nytkäyttämällä ovesta, Gessu oli vähän hankalampi sylinterien takia. Vasemmalla oven vieressä, pyörän edessä nurkassa mahtuu hyvin olemaan pieni kompura (25 l säiliö).

file.php


file.php
 
Viimeksi muokattu:
Tämä tuntuu oleva se normaalitilanne ainakin n. 2/3 tuttujen ja tuntemattomien talleista, eli romua vaan kertyy sen verran, että aika nopeasti autotalli muuttuu romuvarastoksi johon ei ole mitään toivoa saada enää ainakaan autoa mahtumaan. Pyörää saattaa mahtua ropaamaan, kunhan lapioi enimmät ryönät jonnekin nurkkiin.

Eli esim. pyörän ropaamiseen ei välttämättä tarvitse mitään hirveän isoa tilaa, jos vaan suunnittelee säilytystilat huolella, ei pidä kaikki romuja lattialla levällään ja pystyy pitämään tilan nimenomaan kyseisessä käyttötarkoituksessa.

Juu. Tuo on _niin_ totta. Tuosta syystä en missään tapauksessa autollekaan halua rakentaa tallia, koska ei se sinne mahdu. Eikä edes sitä kallista automaattiovea jaksa odotella, se on hiton hidas katokseen verrattuna. Verstaaksi tehty tila toivottavasti pysyykin sellaisena, ainakin jos on osoittaa muille romuille joku varasto.
 
Lattialämmityksellä saa lattian pysymään kuivana talvimotoristikin. Itse en talvella ajele, joten lämmityksestä huolehtii pieni sähköpatteri ikkunaseinällä. Minimiin säädettynä lämpötila pysyy 6-7 asteessa. Sähkön kokonaiskulutus lisääntyi vajaat 1000 kWh/vuosi, eli tuon varaston lämmitys maksaa noin satasen vuodessa. Isompia remonttihommia varten säädän patterin tuntia-paria aikaisemmin 15 asteeseen.

Pistorasioita laitoin yhden joka seinälle, olisi saanut olla enemmän. Pelkkä loistevalo katossa ei riitä mihinkään. Ikkunan päällä nyt olevan hyllyn alareunaan olen laittanut led-putken lisäksi. Otsalampun laitan yleensä päähän lokakuun lopulla enkä ota sitä pois (muuten kuin saunassa:D) ennen maaliskuuta.

On muuten varsin siisti talli. Tuollaisessa kelpaa jo värkätä. Saa mahtumaan tontille ja rakennusoikeuteen.
Kiitos. Ulkomitat ovat 3,8 x 10 metriä. Kun pystyi hyödyntämään 60 sentin tasoeron, sai katokseen riittävän korkeuden asuntoautolle eikä talli silti näytä kirkolta.

Nuo kirjoituspöydän laatikostot olen nyttemmin upottanut tuohon takaseinän hyllyyn. Jos tekisin tallin nyt, niin vasemman seinän yläosassa olisi autokatokseen upotetut hyllyt ja työkalutaulu olisi peräseinällä.

Minulla tallin kokoa rajoitti tontin koko, kaavan viheralue sekä tallin ja tien välissä kulkeva vesijohto ja viemäri. Naapurin luvalla tallin takaseinä on vain 2 metriä naapurin rajasta (ei ikkunoita ja kaksinkertaiset kyprokit päädyssäkin ikkunaan saakka paloeristyksen takia). Pihalle päin leveyttä olisi mahtunut hieman lisää, mutta piha olisi käynyt ahtaaksi. Rakennusoikeutta kyllä olisi, mutta tilaa vain takapihalla, johon ei ole kulkuyhteyttä autolla.
 
Viimeksi muokattu:
Yleisesti ottaen autotallissa tarvii olla viemäröinti, eli lattiakaivo öljynerotuksella
Aikaisemmin oli vaatimuksena tuo öljynerotus, nykyisin ei enää vaadita. Voi tietty riippua kunnasta en muista mihin perustui. Öljynerotuskaivo on paljon kalliimpi kuin normikaivo ja täytyy olla paljon syvempi, joten vaikuttaa mm. viemärikaatoihin. Laita talliin se peltilavuaarilla varustettu vesipistekin jos suinkin on vain tilaa.

Heitä rakennusvaiheessa muutama U-muotoon väännetty kierretanko kattotuolien yli, niin saat tarvittaessa kattoon järeän liukuoven kiskon kiinni siirrettävää nosturia varten.
Ei kannata laittaa kattotuoliin kiinni ne kun ohuina ei ole mitoitettu siihen vaan pitää päästä elämään kannatuspisteiden välillä. Oma parru välikattoon kunnon kannatuksilla poikittain ja siihen kierretanko pystyyn, johon päähän koukku. Siihen sitten ketjutalja. On muuten kiva ripustella milloin mitäkin.
 
^joo, hinteliä on nykyiset kattotuolit. Mökkitalliin ruuvasin kuitenkin kahteen vierekkäiseen kuuskytsenttiset kulmaraudat monella ruuvilla, keskelle 12mm pultti. Näiden väliin sitten orsi jonka puoliväliin sähkötalja. Kuormitus jakautuu kahdelle, eikä noi mun mopot paina kuin parisataa kiloo, eikä yleensä tarvi koko pyörää nostaa. Sittenhän sen näkee miten kestää. Isompaa painoa en lähtis kokeileen.
 
^joo, hinteliä on nykyiset kattotuolit. Mökkitalliin ruuvasin kuitenkin kahteen vierekkäiseen kuuskytsenttiset kulmaraudat monella ruuvilla, keskelle 12mm pultti. Näiden väliin sitten orsi jonka puoliväliin sähkötalja. Kuormitus jakautuu kahdelle, eikä noi mun mopot paina kuin parisataa kiloo, eikä yleensä tarvi koko pyörää nostaa. Sittenhän sen näkee miten kestää. Isompaa painoa en lähtis kokeileen.

Joo... tätä varten meitä rakennesuunnittelijoita on olemassa, jotka osaa suunnittelussa ottaa huomioon myös asiakkaiden erilaiset toiveet. :;):
 
Ilman yhtään sarvea tai hammasta, toisen kaupunkilaisen näkökulma asiaan. Tällaisella kerrostaloasujalla kun ei ole mahdollisuutta edes siihen pienimpäänkään talliin, ratkaisin ongelman ostamalla Talliosakkeen. 50m2 + 24m2 parvi 20min fillarimatkan päässä himasta oli parasta mitä löysin, ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen. Eli tämä vaan vihjeeksi jos oikeasti asut kaupungissa... jos käyttäisitkin ne rakennusoikeusneliöt asumiseen ja katsoisit jotain tuollaista vaihtoehtoa?talli2.jpg
 
Aikaisemmin oli vaatimuksena tuo öljynerotus, nykyisin ei enää vaadita. Voi tietty riippua kunnasta en muista mihin perustui. Öljynerotuskaivo on paljon kalliimpi kuin normikaivo ja täytyy olla paljon syvempi, joten vaikuttaa mm. viemärikaatoihin. Laita talliin se peltilavuaarilla varustettu vesipistekin jos suinkin on vain tilaa.

Moottoriajoneuvo- suojassa, joka lienee oikea nimitys, ei tarvinnut ainakaan Tampereella olla viemäröintiä (n. 2010), enkä ole sitä myöskään kaibvannut. Pesun jälkeen jos konepyörä seisoo hetken ulkona ei vettä tipu enää suojan lattialle. Mikäli suojassa pitää autoa tai ajaa kura-ajoa talvella (pesupaikka) on tilanne tietysti eri. Itselle tuon viemäröinnin ja veden saanti olisi ollut sen verran haastava ja tyyristä, kun talolta on matkaa 20m suojalle niin ei ollut järkevää tehdä.
 
Ilman yhtään sarvea tai hammasta, toisen kaupunkilaisen näkökulma asiaan. Tällaisella kerrostaloasujalla kun ei ole mahdollisuutta edes siihen pienimpäänkään talliin, ratkaisin ongelman ostamalla Talliosakkeen. 50m2 + 24m2 parvi 20min fillarimatkan päässä himasta oli parasta mitä löysin, ja täytyy sanoa että tyytyväinen olen. Eli tämä vaan vihjeeksi jos oikeasti asut kaupungissa... jos käyttäisitkin ne rakennusoikeusneliöt asumiseen ja katsoisit jotain tuollaista vaihtoehtoa?katso liitettä 15095
Pistä seinät täyteen hyllyjä, ennen kun romun määrä kasvaa.
 
Talliosakkeen. 50m2 + 24m2 parvi 20min fillarimatkan päässä himasta

Olenhan mä tuotakin harkinnut. Hintaa noilla vain on paljon, ja näyttää kuukausikulutkin olevan korkeat. Suurin murhe vain on tuo 20min matka, josta tulee 40min edestakaisin. Kyllä, lähimmät talliosakkeet olisivat juurikin tuollaisen matkan päässä. Tuossa 40 minuutissa meinaan propaa aikalailla, ja tämänhetkinen suurin ongelma on krooninen ajan puute.

Talon pohjia pyöritellessä on muutenkin tullut selväksi, että siirrämme tallin neliöistä oikeutta talon neliöihin. Muuten tulee rakennettua ahdas koppi.
 
Olenhan mä tuotakin harkinnut. Hintaa noilla vain on paljon, ja näyttää kuukausikulutkin olevan korkeat. Suurin murhe vain on tuo 20min matka, josta tulee 40min edestakaisin. Kyllä, lähimmät talliosakkeet olisivat juurikin tuollaisen matkan päässä. Tuossa 40 minuutissa meinaan propaa aikalailla, ja tämänhetkinen suurin ongelma on krooninen ajan puute.

Talon pohjia pyöritellessä on muutenkin tullut selväksi, että siirrämme tallin neliöistä oikeutta talon neliöihin. Muuten tulee rakennettua ahdas koppi.
Onhan tuollaisen hankintahinta aika kova, mutta toisaalta tuosta saa aina omansa pois. Kuukausikuluja en nyt muista, mutta mun mielestä vastike oli sangen edullinen.
Tuo ajankäyttö on tietysti ihan totta, toisaalta olen huomannut että tuolla tallilla tulee touhuttua paljon tehokkaammin kuin aikoinaan omakotitalon tallissa, jossa tuli vähän väliä jotain muuta mietittävä; perhe, jääkaappi, naapuri etc. Mutta tuonne kun pitää erikseen "lähteä", tulee käytettävissä oleva aika käytettyä selvästi tehokkaammin hyväksi.

-jp-
 
Parkkiruuduissa on koneremontteja tehty tähän asti, ja ihan kohtalaisesti mahduttu. Mitä ne nyt on, 1,9 kertaa neljä metriä? Kantaa ne työkalut mitä aina tarvitsee pakissa sinne. Öljynvaihdot ovat ainoa vähän hankala juttu, tulee helposti sotkua. Kyllä täällä kaupungissa parkkiruudun itselleen saa aika helposti. Eihän sen kanssa samaa yksityisyyttä ole kuin omassa tallissa, mutta pärjää. Parkkiruuturemontissa keskitytään tehokkaasti siihen remppaan, ei nautita juomia eikä huudateta stereoita. Kivahan se talli olisi.
 
Moottoriajoneuvo- suojassa, joka lienee oikea nimitys, ei tarvinnut ainakaan Tampereella olla viemäröintiä (n. 2010), enkä ole sitä myöskään kaibvannut. Pesun jälkeen jos konepyörä seisoo hetken ulkona ei vettä tipu enää suojan lattialle. Mikäli suojassa pitää autoa tai ajaa kura-ajoa talvella (pesupaikka) on tilanne tietysti eri. Itselle tuon viemäröinnin ja veden saanti olisi ollut sen verran haastava ja tyyristä, kun talolta on matkaa 20m suojalle niin ei ollut järkevää tehdä.

Jos tilassa on sähköt niin kosteudenpoistaja kuivaa sen tehokkaasti. Pienet lammikot saa lattialta märkäimurilla. Imureita saa muutamalla kympillä ja kosteudenpoistajan parilla sadalla. Jos seinän ja lattian sauma ei päästä kosteutta seinärakenteisiin, selviää näillä eväin vaikka lattialle läikyttäisi pari-kolkyt litraa vettäkin. Oleellista on poistaa vesi heti.

Itse kyllä tykkään että tila on lähellä. Voi tehdä hommaa vähän kerrallaan, monesti ongelmat ratkeaa paremmin kun tekee hetken jotain muuta. Jos matkaan menee aikaa, joutuu suunnittelemaan työn ja tarvikkeet paljon tarkempaan, en jaksa (enää) asettaa itselleni tehokkuusvaatimuksia.
 
olishan se kunnon talli mukava olla ja omistaa.. ite touhunnu viimeisen kuukauden ajan nykyisessä, joka uppoaa hiljalleen maahan, puulattia ja seinät homeessa. mut kun muuta ei ole.. :)

hyvin tullu toimeen ku nollan lähellä ollu ulkona lämpötila ja ku ovet auki niin ei edes home haise nokkaan.. :thumbsup:

ja jos sormia palelee, niin ottaa jallutömpsyn, niin alkaa veri kiertämään hieman paremmin.. :thumbup:

oman tallin suunnitelmat edelleen pyörii vaan päässä.. piirustukset pitäis piirtää ja päättää tuleeko siihen yläkerta vaiko ei.. :right:

niistä kattotuoleista.. ei ne tosiaan mitään kestäviä ole nykyisin. omaani kyselin tuoleja ja hintoja, jos tulee kunnon vinttihuone päälle, niin kertopuusta kuulemma tulee alapaarre kokonaan ja yläpuolisen huoneen kohdalla samaa tavaraa vielä molemmin puolin tukemaan lattiaa, koska keskellä ei ole kantavaa tukea. elämä on. :blink:
 
Back
Ylös