• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Mitä tallissa tapahtuu?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mico
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
436655c6886b45a1b8.jpg

436655c6886b55ccc6.jpg

436655c6886b576dad.jpg

436655c6886b5897a2.jpg

Ei nyt liity pärriin mut tuollainen tuli askarreltua jos/kun liipasee kaseikkoon tuola periferiassa eikä kukaan pääse hätiin, sähköt täytyy vielä vetää ts. töppeli akun viereen ja kaapelit vinssiin.

Hyvä idea. Vinssi vaan hökäsee virtaa aika tavalla, joten piuhoissa tarvitaan neliöitä melkoisesti.

Nappaa takakonttiin vielä vyyhti köyttä ja sopiva silmukka jonka saa puun tms. ympäri. Hyviä kiinnityspisteitä ei jostain syystä juuri ole ylettömästi tarjolla juuri siinä kohtaa mihin onnistuu juuttumaan. Lisäbonus on ettei vinssivaijeria tarvi purkaa rummulta niin pitkästi, se mokoma herkästi pakkautuu yhteen kohtaan rummulla.

Hyvä idea. Vinssi vaan hökäsee virtaa aika tavalla, joten piuhoissa tarvitaan neliöitä melkoisesti.

Nappaa takakonttiin vielä vyyhti köyttä ja sopiva silmukka jonka saa puun tms. ympäri. Hyviä kiinnityspisteitä ei jostain syystä juuri ole ylettömästi tarjolla juuri siinä kohtaa mihin onnistuu juuttumaan. Lisäbonus on ettei vinssivaijeria tarvi purkaa rummulta niin pitkästi, se mokoma herkästi pakkautuu yhteen kohtaan rummulla.

Alkuperäiset on nelipuolikkaat joten niillä mennään nyt toistaiseksi, tiedän 7m vedolla jännitehäviö on jotain 40% luokkaa mutta tuota tuskin tarvitaan oikeasti välttämättä koskaan, on nyt mukana hätähätätapauksia varten. Mulla on muuttolaatikollinen rompetta autossa mm koukkupää hinaustalja, kolmen tonnin nostotalja, kuormaliinoja, kiinnityslenkki, hiton iso hakakoukku yms äms jos tarvii lisää pituutta. Kuten sanottua tarkoituksena on tehdä kiinteä pistoke autoon taakse myöhemmin mutta se on sitten sulan aikaan. Täytyy suorittaa tuossa pihassa vetotesti paljon tuo jaksaa kiskoa ja kuumeneeko kaapelit yms.

EDIT: sen verran sain kaivettua tietoa että tuo on 170:1 välitetty ja 1.95hp eli mitä se tekee 1.37kw.

^
Ois kohtuu legendaarista, jos auto nousis ojasta ylös, mutta syttyisi tuleen :D

Ehkei nyt sentään.

Mitään mistään sähköstä tietävänä mutuilisin, että starttimoottorin kaapelinpaksuus varmaan riittäis.

Juuri noilla on tarkoitus tehdä liitokset tosin niin päin että töpseli on akun vieressä. Ne voi sitten kesällä kääntää niin päin että töppeli on jossain tavaratilan takanurkassa, nyt ei tuola pakkasessa kauheesti maistu johtojen veto...

:grin:

jos sen liittimen laittaa sinne taakse niin ei tarvi kuin yhden paksun johdon plussalta liittimeen , maadoituksen voi ottaa siitä liittimen vierestä rungosta..

mutta jos on ylimääräistä rahaa ja haluaja kuskata kauheeta kaapelikelaa mukana niin tekee niinkuin haluaa :grin:

Pitkä paksu sulakkeeton plussakaapeli koko auton matkalla on sekin sellainen vesseli että tekee mieli aina välillä kurkata ettei hierrä.

kun on nähnyt jonnejen vahvistinasennuksia niin eipä ne kovin herkästi tunnu palavan :grin::grin:

kuka estää laittamasta sulaketta akun viereen?
esim. sitikan starttisulake on 90A eli tollanen "poppikonesulake" luulis toimivan

1,37 kW 12 voltista kiskaisee 114A. Laittaisin vähintään 120A. Sehän ei paljon mieltä lämmitä jos roppu palaa juuri kun laite on irtoamaisillaan. Paremmissa starttikaapeleissa näyttäis olevan 35 neliötä. Jos käytät pylpyrää köydessä niin virta putoaa noin puoleen (olettaen että voima pysyy samana).

Mittasin omaa halpisvinssiä (3000lbs) pihtivirtamittarilla ilman kuormaa, se kiskaisi 23-25A, siis tyhjänä!

Kannettavat apukäynnistimetkään ei paljon auta kun niissä on pieni energiamäärä, mutta saattais riittää pieneen nyppäisyyn. Ehkä kannattaa kokeilla jos sellaista muutenkin tarvitsee. Tosin ne taskumallit voi unohtaa tässä hommassa.

Onko nuo olleet hyvät/kirkkaat ? Viitsisitkö mitata miten pitkä se itse ledien osuus vilkussa on, tarvis vilkut kevyeen modaukseen ja tuo itse vilkkujen osuus on ratkaiseva :right:
Ihan kirkkailta vaikuttaa, p-hallissa kokeiltuna. Pienethän ne itse ledit on mutta ok - mun mielestä. Oon nyt Rukalla joten lediosan pituus hihasta: luokkaa 50mm... -jos tarviit tarkempaa mittaa niin kysy myyjältä tai odota ~viikko, tai tilaa kotiin eihän noi maksa mitään...

Ihan kirkkailta vaikuttaa, p-hallissa kokeiltuna. Pienethän ne itse ledit on mutta ok - mun mielestä. Oon nyt Rukalla joten lediosan pituus hihasta: luokkaa 50mm... -jos tarviit tarkempaa mittaa niin kysy myyjältä tai odota ~viikko, tai tilaa kotiin eihän noi maksa mitään...

Kiitoksia :thumbup: Yritän välttää kaiken turhan pa*kan tilaamista kun muutenkin maailma hukkuu jätteeseen. Tuo tieto riitti ja laitoin tilaukseen. 50mm on juuri siinä rajoilla niin koitetaan. Lahjoittaa sitten jollekin mopopojalle jos ei omaan natsaa.

Ei se tämäkään päivä ihan "pelastusarmeijalle" mennyt, laittelin varmistuslangat öljyproppuun, putsarille ja vähän muuallekin kun hieman taas karkasi lapasesta. En tiedä oliko tuossa nyt taaskaan mitään järkeä ja kuinka tarpeellista tuo oli, mutta tulipahan kokeiltua ja päivä meni ratevasti. ;)

003.jpg

Posti hukkasi osat, joten pientä takapakkia. Ehti tulla noutolappu kotiin, mutta eipä lähetystä löydy. :pissed:

Posti lopulta löysi lähetyksen, joten 5V-ulostulo saadaan paikalleen.
Alennuskoodilla tuli tilattua SP Engineeringsin hiilikuitumökäpöntöt, joten luultavasti saa unohtaa Ahveniston 95dB päivät.

Uutta väriä.

Liitetiedostot

• 6287DA23-7761-41FA-9E89-0C2192BB6013.jpg
    6287DA23-7761-41FA-9E89-0C2192BB6013.jpg
    20 KB · Katselut: 116
  • 05CBB1C0-DE8C-48AE-952D-BAA0920C95E9.jpg
    05CBB1C0-DE8C-48AE-952D-BAA0920C95E9.jpg
    21 KB · Katselut: 95
Posti lopulta löysi lähetyksen, joten 5V-ulostulo saadaan paikalleen.
Alennuskoodilla tuli tilattua SP Engineeringsin hiilikuitumökäpöntöt, joten luultavasti saa unohtaa Ahveniston 95dB päivät.

Laita niihin dB-killerit, niin sit pääset. Jos mukana tuli joku killeri ja sillä on liian äänekäs, niin sitten vaan tehokkaampaa dB-killeriä. Ahvenistolla kun ei tarvitse kaikkia hevosvoimia missään kohtaa, niin ei haittaa vaikka killeri kuristaa pakokaasuvirtauksia.

Laita niihin dB-killerit, niin sit pääset. Jos mukana tuli joku killeri ja sillä on liian äänekäs, niin sitten vaan tehokkaampaa dB-killeriä. Ahvenistolla kun ei tarvitse kaikkia hevosvoimia missään kohtaa, niin ei haittaa vaikka killeri kuristaa pakokaasuvirtauksia.

Mukana tulee heidän killeri, pitää sitten mittailla että mihin mökä asettuu. Ei kuitenkaan hirmuista intoa metsästää vaihtoehtoisia killereitä.

Olin lähössä jamahalla ajelemaan, mutta siinä ketjuja rasvatessa huomasin, että keulassa palaa liian himmeä valo.
Sieltä puuttui lähi- ja kaukovalo ihan kokonaan, vain parkki loi valoa kirkkauteen.

No, eihän siinä mitä. Etumaski pois ja lampun vaihtoon. Kannan perusteella siellä olisi H4 ja niitä löytyy hyllystä.
Mutta ylläri olikin suuri, kun sieltä löytyi R2 12V 45/40W, jossa on onneksi H4:sen töpseli.
Ajamaan piti päästä, niin irroitin siitä R2:sesta kauluksen, H4:sta kauluksen ja laitoin sen H4:sen siihen R2:sen kaulukseen ja varmistin kiinnityksen nippusiteellä.
Valokuvio on ihan mitä sattuu, mutta ei se minua päivällä haittaa.
Joten onnistunut pikahätäpaniikkikorjaus käymättömillä osilla:thumbup:

Miksi ei valo pala...
DSCN00ggg19.jpg

Itse asiassa nyt kun tarkistin, niin siellä oli:
H4-hehkupohja EI TIELIIKENTEESEEN
43-1354 Niinsanotulla R2-kannalla eli hehkulankapolttimon tilalle. 12V.

Sain Multin huollosta. Rexxer flashätty ecuun, eiköhän sen vaikutus parin kk:n sisällä selviä. Takapamppu on hengetön, koska se on öhläri niin sen voi huoltaa ja saada kuulemma uudenveroiseen kuntoon. Pitänee irrottaa se itse ja toimittaa huoltoon. Näyttää siltä että sen irrottamiseksi joutuu jonniin verran askartelemaan.

Öhläriin saa kuulemma semiautomatiikan tuovan ohjausboxin jonka pitäis istua paikalleen plug-in -periaatteella. Onks kellään kokemuksia että olisko hyötyä?

Öhläriin saa kuulemma semiautomatiikan tuovan ohjausboxin jonka pitäis istua paikalleen plug-in -periaatteella. Onks kellään kokemuksia että olisko hyötyä?

En tiedä millanen on, mutta Panin semiauto jollain lailla toimii kuoppaisilla pikkuteillä. Tasaisella tiellä se on huono. Baanalla takis hajoo jos se on päällä, siis sulaa aivan alle. En maksaisi ja ajan oikeastaan aina kiinteällä settingillä. Jos Multi on samanlainen, en suosittele.

Pikkuhiljaa kasaan päin, kunnes se puretaan palasiksi.
Ei olisi pitänyt silloin aikoinaan purkaa, vaan työntää kokonaisena tallin perälle odottelemaan.
Näin sitä matkan varrella viisastutaan... tai sitten ei.
En tee mitään omaa "sivua" ko. rätkälle, kun se ei ole valmis tänä tai ehkä edes ensi vuonna.
DSCNgg0003.jpg

Back