• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Keskiryhmän kuskit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Juutana
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Viitsiikö muutama rataveijari mitata, kuinka etäällä teidän kliparit on toisistaan (linnuntietä)?
Tupen päästä toisen tupen päähän. Ei oteta huomioon "tankopainoja", tai kaatumasuojia.

Toki tuohon vaikuttaa kulmat, mutta sais vähän osviittaa, että kuinka leveelle noi omat säätäis.

Itsellä mittaa 173cm ja reach samaa luokkaa.

Säädät ne sen mukaan, että rannelinja on suht suorassa.

Viitsiikö muutama rataveijari mitata, kuinka etäällä teidän kliparit on toisistaan (linnuntietä)?
Tupen päästä toisen tupen päähän. Ei oteta huomioon "tankopainoja", tai kaatumasuojia.

Toki tuohon vaikuttaa kulmat, mutta sais vähän osviittaa, että kuinka leveelle noi omat säätäis.

Itsellä mittaa 173cm ja reach samaa luokkaa.

Mulla on nuo vakiosarvet ja 63 cm tupen päästä toiseen. Jossain vaiheessa tarkoitus on päivittää kunnon kliparit, Harris performancella taisi olla joku malli, joka on nimenomaan R6:een vakio virtalukko huomioon ottaen käypä, mutta toisaalta tykkään tuosta vähän kapeammasta ja tiiviimmästä ajoasennosta.

Edit: Pituutta siis n. 175 cm ja kankeat töpökädet.

Säädät ne sen mukaan, että rannelinja on suht suorassa.

Kulman mä sain omasta mielestä säädettyä rannelinjan kanssa hyväksi, mutta toi että kuinka ulos, tai sisään lukitsen ne itse putket on vähän hakusessa. Rannelinja pysyy suorana, kun liikuttaa kyynärpäitä sisään tai ulos.

Ps. Ja täällä on taas hiljasta, niin jotain kahinaa saadaan varmaan tästäkin aikaiseks.

Botnialla ei parannusta saatu viimevuotisiin, kuten Kemoralla ja Alastarolla. Jäätiin peräti 8 sekuntia, samaa vauhtia mentiin ensimmäisellä ja ainoalla setillä la, tänään ei parantunut. En ole vielä päässyt ajatustyössä niin pitkälle että mistä johtui, yksi syy oli tuuli ehdottomasti. Arkuus mutkiin menossa ei karissut vaikka lujempaa olisi voinut mennä. Keula tuntui kulkeutuvan tuullen puuskissa avattaessa ja parissa mutkassa puski alta lievästi. Tänään ajettiin kaikki setit dunlopeilla, eilinen bridgen kuvioilla. En huomannut mitään muutosta kääntyvyydessä, eli vaikutus geometriaan jäi olemattomaksi. Lämppäripaineet vs paineet ajosta oli alle kymmenyksen tarkkuudella samat, vaikka ehtii hieman jopa jäähtyä ennen kuin kerkiää mitata (lämppäreissä 80c). 1.35-1.4 välille laitoin takasen ja etu 2.4-2.5. Ei mitään valittamista, paitsi pari ekaa settiä jossa puski oudosti, oliko renkaan pinta vielä sisäänajamatta tai sitten sateen jäliltä kosteutta radassa.

Botnialla ei parannusta saatu viimevuotisiin, kuten Kemoralla ja Alastarolla. jäätiin peräti 8 sekuntia, samaa vauhtia mentiin ensimmäisellä ja ainoalla setillä la, tänään ei parantunut. en ole vielä päässyt ajatustyössä niin pitkälle että mistä johtui, yksi syy oli tuuli ehdottomasti. Arkuus mutkiin menossa ei karissut vaikka lujempaa olisi voinut mennä. Keula tuntui kulkeutuvan tuullen puuskissa avattaessa ja parissa mutkassa puski alta lievästi. Tänään ajettiin kaikki setit dunlopeilla, eilinen bridgen kuvioilla.

Kyllä se kova tuuli, ja puuskissa he-le-ve-tin kova tuuli, vaikeutti tekemistä. Takasuoralla en uskaltanut mennä 2 metriä lähemmäksi reunaa, ettei putoa puuskassa nurmikolle.

Itsellä tosin enkka parani 7 sekkaa, mutta tuo on ollut itselle eksoottisempi rata ja nyt osasi ajaa nopeampaakin linjaa hetkittäin. Tarkoitus oli päästä alle 1.50, mutta muutamalla sekunnilla jäi.

Mulla on nuo vakiosarvet ja 63 cm tupen päästä toiseen. Jossain vaiheessa tarkoitus on päivittää kunnon kliparit, Harris performancella taisi olla joku malli, joka on nimenomaan R6:een vakio virtalukko huomioon ottaen käypä, mutta toisaalta tykkään tuosta vähän kapeammasta ja tiiviimmästä ajoasennosta.

Edit: Pituutta siis n. 175 cm ja kankeat töpökädet.

Mulla nyt 73cm. Jonkinverran avattuna verrattuna vakiosarviin.

Hondassa nyt noin 70cm ja avattu verrattuna vakiosarviin. Noissa Kiinan clipareissa maksimi taitaa olla noin 72cm ja sitten loppuu putkista pituus. Huomattavasti parempi ajaa kuin alkuperäinen - omasta mielestäni.

Mutu: tuntuu että avaaminen vaikutti enemmän kuin leveyden kasvattaminen.

Hondassa nyt noin 70cm ja avattu verrattuna vakiosarviin. Noissa Kiinan clipareissa maksimi taitaa olla noin 72cm ja sitten loppuu putkista pituus. Huomattavasti parempi ajaa kuin alkuperäinen - omasta mielestäni.

Mutu: tuntuu että avaaminen vaikutti enemmän kuin leveyden kasvattaminen.

Luulempa, että snadi avaaminen saattaisi olla omassakin pyörässä kokeilemisen arvoinen juttu, eli ehkä klipareiden kimppuun seuraavaksi.

Botnialla ei parannusta saatu viimevuotisiin, kuten Kemoralla ja Alastarolla. Jäätiin peräti 8 sekuntia, samaa vauhtia mentiin ensimmäisellä ja ainoalla setillä la, tänään ei parantunut. En ole vielä päässyt ajatustyössä niin pitkälle että mistä johtui, yksi syy oli tuuli ehdottomasti. Arkuus mutkiin menossa ei karissut vaikka lujempaa olisi voinut mennä. Keula tuntui kulkeutuvan tuullen puuskissa avattaessa ja parissa mutkassa puski alta lievästi. Tänään ajettiin kaikki setit dunlopeilla, eilinen bridgen kuvioilla. En huomannut mitään muutosta kääntyvyydessä, eli vaikutus geometriaan jäi olemattomaksi. Lämppäripaineet vs paineet ajosta oli alle kymmenyksen tarkkuudella samat, vaikka ehtii hieman jopa jäähtyä ennen kuin kerkiää mitata (lämppäreissä 80c). 1.35-1.4 välille laitoin takasen ja etu 2.4-2.5. Ei mitään valittamista, paitsi pari ekaa settiä jossa puski oudosti, oliko renkaan pinta vielä sisäänajamatta tai sitten sateen jäliltä kosteutta radassa.

Tuossa sunnuntain vika setti, ei se mikään ihme ettei ajat parantuneet kun vauhdit oli mitä oli. Pitää varmaan rajoittaa mopon päällä jumppaamista kun syö miestä liiaksi. Menikö tuossa mikään oikein?

Tuossa sunnuntain vika setti, ei se mikään ihme ettei ajat parantuneet kun vauhdit oli mitä oli. Pitää varmaan rajoittaa mopon päällä jumppaamista kun syö miestä liiaksi. Menikö tuossa mikään oikein?

En ole asiantuntija, mutta näytti, että roikotat takapuolta aika alhaalla jolloin lantiolinja kääntyy ulkomutkan suuntaan, kun sen pitäisi olla sisämutkaa kohti ja ylävartalon siirtäminen sisämutkan puolelle käy samoin vaikeaksi. Pari turhaa siirtymistähän tuossa kierroksella oli, muttei mitenkään ihan mahdottomasti.
Kommentoin koska mulla on vähän samat opiskelut meneillään ja kuulisin mielellään joltain asiaa paremmin tuntevalta onko analyysini sinne päinkään?

En ole asiantuntija, mutta näytti, että roikotat takapuolta aika alhaalla jolloin lantiolinja kääntyy ulkomutkan suuntaan, kun sen pitäisi olla sisämutkaa kohti ja ylävartalon siirtäminen sisämutkan puolelle käy samoin vaikeaksi. Pari turhaa siirtymistähän tuossa kierroksella oli, muttei mitenkään ihan mahdottomasti.
Kommentoin koska mulla on vähän samat opiskelut meneillään ja kuulisin mielellään joltain asiaa paremmin tuntevalta onko analyysini sinne päinkään?

Olen tuosta samaa mieltä. Se mikä tuntuu sopivalta onkin videolta liikaa. Muutenkin tietyt mutkat oli säätämistä, kun ei tuntunut löytyvän hyvää linjaa. Mutkavauhdit viime vuoteen oli muistaakseni paljon huonommat.

Olen tuosta samaa mieltä. Se mikä tuntuu sopivalta onkin videolta liikaa. Muutenkin tietyt mutkat oli säätämistä, kun ei tuntunut löytyvän hyvää linjaa. Mutkavauhdit viime vuoteen oli muistaakseni paljon huonommat.

SItten toinen mitä kannattaa yrittää treenata on jarrulla mutkaan meno, vaikka sitten laahaisi sitä ihan vaan pikkuisen. Riskikerroin laskisi huomattavasti ajamisessa.

Joo, se linjan löytyminen vaikeutuu varmaan ainakin osittain tuon asennon, jossa ylävartalo jää osoittamaan ikään kuin väärään suuntaan takia.

Pitää kirjoittaa muistiin, jos Kemoralla olis kirkkaana mihin pitää keskittyä.

Ja katsele odotellessasi vaikka jotain onboard-videota samalla miettien missä kohtaa teet mitäkin, helpottaa tekemistä sitten kun pääset paikan päälle.

Tuossa sunnuntain vika setti, ei se mikään ihme ettei ajat parantuneet kun vauhdit oli mitä oli.

Puhuit siitä keulan ravistamisesta sunnuntaina. Eihän se ihme ole, kun kiipeet pyörän päälle sillon kun pitäisi pysyä alhaalla ja olla kaasulla. Lähes kaikki mutkat liian aikaisin kiipeet ylös. Shikaania ennen hyppäät jo toiselle puolelle vaikka pyörä menee vielä toiseen suuntaan.

Kropan liikuttamiseen kaks ohjetta seuraavaa treeniä varten:
1) Siirrä persettä max. puolet siitä mitä nyt.
2) Siirrä yläkroppaa n. puoli metriä enemmän sivulle kuin nyt.

Ja tosiaan kevyellä jarrulla mutkaan tai ainakin moottorijarrulla. Nyt menee moni paikka veto päällä.

Puhuit siitä keulan ravistamisesta sunnuntaina. Eihän se ihme ole, kun kiipeet pyörän päälle sillon kun pitäisi pysyä alhaalla ja olla kaasulla. Lähes kaikki mutkat liian aikaisin kiipeet ylös. Shikaania ennen hyppäät jo toiselle puolelle vaikka pyörä menee vielä toiseen suuntaan.

Täytyy koettaa saada tuosta ajatuksesta kiinni. Itse olin vaihtamassa ohjausiskaria, mutta kuten sanoit niin vakiollakin pitäisi pärjätä.

Monikin asia menee tosi hyvin. Mutta ennenkuin lisäät vauhtia, keskity siihen ajolinjaan. Katselin jo siitä varikolta että meet tosi tosi aikaisin mutkaan sisään ja sitten joudutkin ajamaan sitä sisäreunaa pitkin luonnottoman kauan.

Ja kas, tämä kun alkaa osua niin se vauhti kasvaa etkä tehnyt muuta kuin ajostasi turvallisempaa.

Tsemiä vaan, hyvä siitä tulee!

Back