• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Road rage

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja baader
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itse asuin aikoinaan Jeddassa, Saudi Arabiassa. Siellä jos laitoit päivällä valot päälle, muut autoilijat kyllä yrittivät siitä ilmoittaa, mutta ystävällisesti, täysin omia vaivojaan säästelemättä. Ja liikennevaloissa sitten, kun vihreät vaihtui, takanatulija muisti aina huomauttaa siitä pienellä tööttäyksellä, ystävällisesti. Tietenkin minäkin sitä sitten aloin harrastamaan, pitihän siellä muutenkin ajella koko ajan vasen peukalo töötillä. Mutta tööttäyksessä se parin millisekunnin raja ystävällisen huomautuksen ja vittuilun välillä oli kyllä todella pieni.

Töötissä pitäisi olla kaksi vaihtoehtoa: ystävällinen huomautus ja keskisormi.

Muistettava on, että niin suuri osa kansastamme kärsii vakavista mielenterveyden häiriöistä, että kaikki eivät mahdu suljetulle osastolle. Osa heistä ajelee välillä muun liikenteen seassa asioitaan hoitaen ja välillä kohtauksia saaden.
Ja tää myös sitten vähän "pelottaakin", koska oikeasti olen huomannut tuolla liikenteessä muutoksia ja paljon, kun vertaa 15 vuotta sitten. Nykyään tullaan sivutieltä miljoonaa siihen risteykseen, eli olet aina jalka valmiina jarrulle, jos se ei pysähdykkään. Nykyään ajaminen on oikeasti "urheilua", mä en vittu käsitä miten autot ja tuollainen liikkuminen aiheuttaa toisille "KATEUTTA", siis että jos toinen pääsee ohi tms, on nopeammin kotona jne, sitten se että millaisella autolla mennään..Vittu me ollaan kyllä sellaista porukkaa tuolla liikenteessä. Monta kilometriä hinataan alle max sallitun rajoituksen, sitten kun pääset ohi, niin kyllä sitä saatanan kaasua löytyy, miksi. Mä nykyään pienemmillä teillä annan aika usein tilaa, jos takana on jollain kiire, helppoa, eikä minua haittaa jos matka kestää sen 1 min pidempää sen takia....Sitten toinen huomio, jos todella moni kertoo huonosta liikenteestä esim vaikka netissä, näin yleisesti, niin miksi tuolla ei tuu muutosta. Kun se mitä henkilö sanoo face to face tai netissä, niin se ajatus muuttuu kun hyppää auton rattiin:doh:

PS ei ole naurun asia, kun joku autoilija peesaa prätkää muutaman metrin päässä takarenkaasta. Mikä tahansa yht'äkkinen liikennetilanne maantienopeuksisa, jossa moottoripyöräilijä joutuisi jarruttamaan voimakkaasti, aiheuttaisi vakavan onnettomuuden vaaran.
Asiasta tuohtuminen on mielestäni täysin oikeutettua.
Tästä olen tehnyt huomion, prätkät roikkuvat kyllä myös puskurissa ja välillä pitkän matkan todella lähellä. Ihmettelen että miten siinä kerkee nähdä mitä se edellä ajava tekee, jos vielä pitää katseen katon yli pidemmälle

Töötissä pitäisi olla kaksi vaihtoehtoa: ystävällinen huomautus ja keskisormi.

Esimerkiksi Ranskassa ja Italiassa yhdellä töötillä on käytännössä vain varottava merkitys, useammalla juhlitaan esimerkiksi voittoa futismatsissa.

Keskisormi vaihtoehtoa ei ole lainkaan.

Mutta maassa maan tavalla?

Tänään olisi tullut ensiluokkaista Youtube-materiaalia, jos olisi ollut kypäräkamera. Ajelin moottoritien ohituskaistaa liikennevirran vauhtia ja perään ilmestyi joku iso Audi. Alkoi ajella epämiellyttävän lähellä. Tuijotin suurieleisesti peiliin ja se jätti väliä. Aattelin että se huomasi mistä on kyse. Mitä vielä, kohta oli taas kannassa hiillostamassa. Mietin että alanko välkytellä jarruvaloa tai jopa sievästi laskea vauhtia. Päätin kuitenkin käyttää käsimerkkiä. Välimatka korkeintaan lyheni ja ensimmäisen tilaisuuden tullen se veti oikealta rinnalle. Vilkaisin että sillä on sivuikkuna auki, yrittääkö se mölistä sieltä jotain. Ei yrittänyt vaan yritti sylkeä ikkunasta, mikä tietenkään 115 lasissa ei oikein onnistunut. Heikko menestys räkimisessä ei ilmeisesti tuottanut riittävää tyydytystä, vaan sen jälkeen se tuli suoraan päälle ja painoi mut keskipientareelle. Olis yltäny läpsiin sitä ikkunasta avarilla. Tilanne rauhottui kun siirryin sitä keskipiennarta edellä menevän ohi ja se jäi siihen väliin puskuriksi.

Viimeksi muokattu:
Käväisin viikko sitten sitten ihmisten ilmoilla, eli pääsin ajamaan yksi- ja kaksinumeroista tietä.

Imatralta lappeen rantaan on hyvä nelikaistainen tie.

Ajelin siinä vakkarilla (mittarivauhti 110km/h) ihan omassa rauhassa oikeaa kaistaa.

Eräästä liittymästä tuli sitten vanhempi herrasmies harmaalla corollalla ja alkoi tunkea kylkeen sieltä, niin kuin miun olisi pitänyt johonkin väistää.
Enpä väistänyt, kun vasenta kaistaa minua juuri ohitettiin, ooppeli ei kuitenkaan kiihtynyt corollan edelle ja ei huvittanut jarruttaa.
No, corollamies jarrutti ja jäi siihen taakse soittamaan torvea ja välkyttelemään valoja.
Siinä vaiheessa rouva heräsi todellisuuteen ja kysyi, että mikä hätänä. Kerroin mikä on hätänä, jota rouva vähän ihmetteli, että onpas herkkänahkainen.

No corollamies sai raiskattua corollaan sen verran vauhtia, että pääsi minusta ohi, mutta siinä ohitusvaiheessa piti vielä näyttää oma ylivertaisuus typeryydessä ja kiilata minua oikealle.
Väistin, hiljensin ja annoin corollamiehen mennä.

Sitten se corolla meni menojaan, mutta olisiko puolenkymmentä kilsaa menty, kun corolla ota taas näköpiirissä.
Minulla oli edelleen se sama vakkarivauhti.

corollamies oli keksinyt kuningasajatuksen.
Se jäi roikkumaan n. 82km/h kulkevan rekan takakulmaan vasemmalle kaistalle, niin, että vasen kaista oli tukossa.
Siinä se pujotteli kuin formuloissa, liekkö tuo renkaita lämmitellyt...
Mie ajelin siinä rekan takana ja katselin, kun siihen vasemmalle kaistalle alkoi kertymään autoja, jolloin corollamiehen päähän hiipi ajatus, että nyt kostetaan väärille autoille ja ohitti rekan.

Leikki loppui meidän osalta siihen, että corollamies kääntyi liittymästä.

Pari kertaa teki mieli provosoitua ja niitata se corollamies siihen keskikaiteeseen, mutta maltoin mieleni, koska ajattelin vain, että minulla menee paljon paremmin kuin corollamiehellä, joten miksi laskeutuisin hänen tasolle tai jopa sitä alemmaksi.

Rouva kommentoi, että on vissiin päästetty porukkaa viikonloppuvapaalle...

Tänään olisi tullut ensiluokkaista Youtube-materiaalia, jos olisi ollut kypäräkamera. Ajelin moottoritien ohituskaistaa liikennevirran vauhtia ja perään ilmestyi joku iso Audi. Alkoi ajella epämiellyttävän lähellä. Tuijotin suurieleisesti peiliin ja se jätti väliä. Aattelin että se huomasi mistä on kyse. Mitä vielä, kohta oli taas kannassa hiillostamassa. Mietin että alanko välkytellä jarruvaloa tai jopa sievästi laskea vauhtia. Päätin kuitenkin käyttää käsimerkkiä. Välimatka korkeintaan lyheni ja ensimmäisen tilaisuuden tullen se veti oikealta rinnalle. Vilkaisin että sillä on sivuikkuna auki, yrittääkö se mölistä sieltä jotain. Ei yrittänyt vaan yritti sylkeä ikkunasta, mikä tietenkään 115 lasissa ei oikein onnistunut. Heikko menestys räkimisessä ei ilmeisesti tuottanut riittävää tyydytystä, vaan sen jälkeen se tuli suoraan päälle ja painoi mut keskipientareelle. Olis yltäny läpsiin sitä ikkunasta avarilla. Tilanne rauhottui kun siirryin sitä keskipiennarta edellä menevän ohi ja se jäi siihen väliin puskuriksi.

Ite en keskiyön jälkeen pimeällä moista harrastelisi vaan päästelisin puskurissa kiinni roikkuvan kiltisti ohi tavalla tai toisella.

Ite en keskiyön jälkeen pimeällä moista harrastelisi vaan päästelisin puskurissa kiinni roikkuvan kiltisti ohi tavalla tai toisella.
No tämä. Nopeusrajoituksesta riippumatta siihen vasemmalle ei jäädä, jos edessä on tyhjää. Etenkin jos takaa tulee ajoneuvo. Oli päivä tai yö. Tätä valitettavasti näkee täällä periferiassa päivittäin. Joka hepun pitäis käydä keskieuroopassa ajamassa pikku lenkki niin oppis kerrasta.

Mitähän olisi tapahtunut, jos olisit vaihtanut kaistan oikealle heti kun Audi alkoi lähestyä peileissä?

Toki Audin kuljettajan käytös ei ole hyväksyttävää.

Oliko siis vasen kaista edessäsi tukossa? Siinä tapauksessa perässäsi oli täysurpo.

Peräkärryn kanssa kun 80 aikoina ajeli, niin harmitti aina kuin perään liimautui joku kädetön kuski joka ei vaan osannut ohittaa vaikka tyhjää satasen suoraa oli kilometritolkulla edessä. Koska sen perään sitten kertyi aina helvetinmoinen jono, ja sitten jollain jonosta palaa käpy, ja alkaa syntymään todellisia tilanteita.
Joten kerran, kun tämä ensimmäinen pörriäinen liimaantui perään, päädyn pistämään vilkun vasemmalle, vaihdoin kaistaa vastaantulijoiden puolelle, hidastin hieman, jolloin pörriäinen liukui oikealta ohi, vilkku oikealle ja takaisin oikealle kaistalle.
Oliko tämä sitten käänteistä road ragee? :dunno:

Sainpa itsekin tuta osani tätä jaloa perinnettä äsken... Pulkkilanharjulla postia jakamassa käännyin risteyksestä takaisin tielle kun vasemmalta kaukaa oli lähestymässä karvabanaani, ehdin ihan normaalikiihdytyksellä mainiosti edestä mutta sehän ei herralle nähtävästi riittänyt vaan tyytymättömyys ajosuoritukseen täytyi ilmaista sokaisemalla minut metrin ledibaarilla usean sadan metrin ajan. Itse heilautin italialaisittain "mitä?" -kättä taaksepäin kun ei minusta tilanteessa ollut yhtään mitään epänormaalia. Muutaman kilometrin ajelu eteenpäin ja kiimaliiteri hivuttautuu kaka aika lähemmäs ja lähemmäs, tullaan käkisalmen sillan läheisyyteen jossa nopeusrajoitus vaihtuu neljäänkymppiin, herra karavaanari liimautuu aivan tappituntumalle vaikka mulla on vilkku oikealle kun olen kääntymässä. En uskaltanut tehdä perinteistä keskiviivan kautta heittoa joka siinä on tehtävä että pääsee heittolaatikon kylkeen vaan jouduin kääntymään oikeasta laidasta kun pelkäsin että tää maanteiden sankari tulee muuten kylkeen, näin tehden takakulma jää pikkasen tielle kun se laatikko on edessä. Siitäkös tää euroopan omistaja vetää kunnon raivot ja hirvee torvensoitto, itsekin siinä jo suutahdin ja hyppäsin autosta tiedustelemaan kaatuiko aamukahvit syliin vai mikä vituttaa niin minua tervehtii iloisesti noin seitsenkymppinen pariskunta neljä sentteriä pystyssä asuntoauton moottorin huutaessa rajoitinta vasten pariskunnan kaahatessa tiehensä. Jäi pikkasen sellanen "mitä vittua mä muka tein" -olo... Jos muu liikenne noin pahasti vituttaa niin onkohan toi karavaanarointi nyt sit kuitenkaan se oikea harrastusvalinta...

Peräkärryn kanssa kun 80 aikoina ajeli, niin harmitti aina kuin perään liimautui joku kädetön kuski joka ei vaan osannut ohittaa vaikka tyhjää satasen suoraa oli kilometritolkulla edessä. Koska sen perään sitten kertyi aina helvetinmoinen jono, ja sitten jollain jonosta palaa käpy, ja alkaa syntymään todellisia tilanteita.
Joten kerran, kun tämä ensimmäinen pörriäinen liimaantui perään, päädyn pistämään vilkun vasemmalle, vaihdoin kaistaa vastaantulijoiden puolelle, hidastin hieman, jolloin pörriäinen liukui oikealta ohi, vilkku oikealle ja takaisin oikealle kaistalle.

Tää olikin hyvä vinkki. Jos takana tulija ei uskalla ohittaa vasemmalta niin ehkä sitten oikealta...

Niinkuin kirjoitin että menin vasenta kaistaa liikennevirran vauhtia. Edessä siis meni ajoneuvoja. Eli kaista oli tukossa. Tapahtuma oli iltapäivällä ja liikennettä oli aika paljon. Vasen kaista ohitti koko ajan oikeaa.

Messier, millä logiikalla mun pitäisi väistellä kaikki takaa tulevat? Kun ajan jonossa niin aina kun taakse ilmestyy joku niin siirryn sen taakse? Vieläpä kesken ohituksen. Tämä pälli aloitti urpoilun noin neljän kilometrin päässä poistumisrampistaan.

Mun autoilla kun ei saa ajaa lain mukaan ajaa yli kahdeksaakymppiä, niin ajelen motarilla aina rekkojen kyytiä, eli melko lailla 90 todellista nopeutta. Todella usein näkee tuota, että takaa tullaan huomattavasti kovempaa, jääden kuitenkin siihen perään roikkumaan, lähelle ja pitkäksi aikaa. Mulla on tapana vaihtaa GT-kaistalle jos liikenne on hiljaista, sanoisin että noin puolet roikkujista lähtee kuin automaattisesti kiihdyttämään oikealta ohi, jonka jälkeen minäkin sinne traktorikaistalle palaan ja elämä jatkuu auvoisena kuten ennenkin. Joskus jos on oikein tyhjää, hiljennän siinä vasemmalla kaistalla ohitusta helpottaakseni. Kerran ajettiin rinnakkain kolmeakymppiä 120km/h alueella, eikä suostunut ukko menemään oikealta ohi, mutta paluu marssivauhtiin sai ukon rohkaistumaan ja keskisormen kera ohittamaan.

Ne, jotka eivät uskalla oikealta ohi mennä tuossa, kiihdyttävät yleensä kuitenkin sen verran, että autonsa keula on liki mun auton takakulman kohdalla. Siinä sitten jyrätään, kunnes peileissä näkyy nopeampia ja vaihdan takaisin oikealle aivan nenän eteen. Osa siitä rohkaistuu ja seuraavassa vapaassa välissä menevät ohi, mutta osa jää edelleen perään roikkumaan.

Näiden sitkeimpien tapausten kohdalla otan cruisen pois päältä ja annan vauhdin tippua, yleensä siinä vaiheessa kun vauhtia on noin kuusikymppiä, lähtee se sitkeinkin perässäroikkuja ohi.

Näitä ohitusharjoituksia teen ainoastaan silloin, kun liikenne on hiljaista. Normaalissa työmatkaliikenteessä mennään ihan liikennevirran mukana, oli joku perässä tai ei.

En nyt ala tarkistaa asiaa mistään mut mulle on jääny semmonen vaikutelma että oikean kautta ohittaminen olis laitonta. Vai oliko se vaan samaa kaistaa ajavan esim kääntyvän ohitus...

Niinkuin kirjoitin että menin vasenta kaistaa liikennevirran vauhtia. Edessä siis meni ajoneuvoja. Eli kaista oli tukossa. Tapahtuma oli iltapäivällä ja liikennettä oli aika paljon. Vasen kaista ohitti koko ajan oikeaa.

Messier, millä logiikalla mun pitäisi väistellä kaikki takaa tulevat? Kun ajan jonossa niin aina kun taakse ilmestyy joku niin siirryn sen taakse? Vieläpä kesken ohituksen. Tämä pälli aloitti urpoilun noin neljän kilometrin päässä poistumisrampistaan.

Jos sä olet vasemmalla kaistalla ja joku lähestyy sua takaa, niin olet liian hidas ja/tai väärällä kaistalla, ihan sama onko sun edessä joku tukkeena vai ei. V***u kun suomalaisetkin ymmärtäisivät tämän joskus ja toimisivat sen mukaan, niin vasen kaista ei olisi koskaan tukossa. Mutta kun nämä puusilmät ei seuraa edes peilejä. Moottoritiellä kaistat ei ole samanarvoisia vaan vasen kaista on ohituskaista. Ei siellä ajeta jonossa.

En nyt ala tarkistaa asiaa mistään mut mulle on jääny semmonen vaikutelma että oikean kautta ohittaminen olis laitonta. Vai oliko se vaan samaa kaistaa ajavan esim kääntyvän ohitus...
Moottoritiellä oikealta ohittaminen on laitonta. Muilla monikaistaisilla teillä taasen laillista. Motarillakin laillista, jos liikkuu liikennevirran mukana, eli jos oikea kaista vetää vasenta paremmin, niin oikeaa kaistaa pitkin saa ajaa vasemmalla kaistalla ajavista ohi.

Jos sä olet vasemmalla kaistalla ja joku lähestyy sua takaa, niin olet liian hidas ja/tai väärällä kaistalla, ihan sama onko sun edessä joku tukkeena vai ei. V***u kun suomalaisetkin ymmärtäisivät tämän joskus ja toimisivat sen mukaan, niin vasen kaista ei olisi koskaan tukossa. Mutta kun nämä puusilmät ei seuraa edes peilejä. Moottoritiellä kaistat ei ole samanarvoisia vaan vasen kaista on ohituskaista. Ei siellä ajeta jonossa.
Aika vaikeaksi menee, jos kaikkien pitää väistää jonon viimeistä. Ei sitä kukaan täysipäinen varmaan halua jonossa ajaa vasemmalla kaistalla, mutta vittuako siinä tekee, jos se eka nussii siellä edessä? Oikealta ohi, jos pääsee, mutta jos oikeallakin kaistalla on jonoa, niin turha siellä jonon saavuttavan kuskin on sille vikalle sydämistyä.

https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#a729-2018

Edellä kulkevan ajoneuvon saa ohittaa ajoneuvolla moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä vain vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa, jokin ajokaista on ajosuunnassa opastusmerkillä osoitettu tarkoitetuksi tietylle liikennesuunnalle tai ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä ajavan ajoneuvon ohittaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu

Boldaus oma, muuten suora lainaus finlexistä.

Ei se toki pujottelua estä vaikka laki sanoisi mitä. Eihän sitä saisi ohittaakaan ylinopeudella :dunno:
Silti näitä skoda-kuskeja jotka ovat hiukan muita tärkeämpiä ilmestyy housut mahlassa tärisemään taustapeiliin vaikka itse suorittaisit jo ohitusta reippaalla ylinopeudella.

Back