Viitaten jahosen ja Mikeyxin kommenttiin olen helpotunut tiedosta, että kerrankin on tehty kaikissa olosuhteissa absoluuttisen hyvä kaupallinen tuote, mikä tahansa merkkinen älyakkulaturi, jonka automaattiseen toimintaan puuttuminen minkä tahansa akun lataamisessa edes pitkän kokeilun tuloksena, on uskomustietoa tai perusteetonta mutuilua.
Kerro nyt sitten meille muillekin, mikä on oikea latauksen loppujännite, milloin se laturi kannattaa irroittaa? Pelkän ajan perusteella se on minusta vaikeaa, kun ei tiedä mihin aikaan se varsinainen lataus on tehty.
En tyrmää kokeiluja, suhtaudun vain samaan tapaan skeptisesti tee-se-itse testeihin, varsinkaan kun verrokkia ei ole tai edes olosuhteista tarkkoja faktoja esittää (jännitteet, virrat, ajat jne.) Joten tässä vaiheessa pidän kirjallisuustietoa parempana lähtökohtana.
Omat kokeilut on varmaan ihan hyviä, mutta että välttyisi petkuttamasta itseään, niin minusta siinä pitäisi olla joku verrokkiryhmä koska kuten tiedetään, akuissa on hyvinkin paljon yksilöhajontaa ja käytössä eroja ja voi olla että kyseessä on vain onnekas sattuma. Luotettavampi testi olisi varmaan 10 mahdollisimman identtistä akkua identtisessä käytössä jotka ladataan katkaisemalla lataus kesken ja toiset 10 jotka annetaan latautua loppuun. Näin voisi paremmin erottua että onko lataustavalla jotain merkitystä kestoiän kanssa. Mutta rehellisyyden nimissä pitää todeta että eihän kukaan tuollaista tee, koska se on oikeasti työläs testi toteuttaa.
Varmaan kaupallisissa laturituotteissa on puutteensa, mutta sanoisin että ne on jotain ihan muuta kuin oikea latauksen päättöjännite. Se on varmaan se helpoin asia. Minulle on ihan sama mitä siinä laitteen kyljessä sinänsä lukee, kunhan se toimii oikein, kestää hyvin normaalia käyttöä ja lievää väärinkäyttöä ja mieluusti saisi olla rakenteeltaan asiallinen. Varmaan niitä huonojakin on joista varmaan joku voisi tehdä listan jos perusasiatkaan eivät toimi.
CTEKin kanssa murheenkryyni on ennen kaikkea se surkea painonappikytkin (ainakin niissä mitä minulla on ollut) joka lakkaa itsekseen toimimasta, ja pitemmän päälle on vaikea saada moodia vaihdettua. Yhden olen korjannut, eikä sinne sisustaan ollut mitenkään liian helppo päästä vaihtamaan sitä kytkintä. Ja tietenkin että se sisusta ei näytä elektroniikkaihmisen silmään mitenkään siistiltä, ennemminkin siltä että sinne on vaan jotenkin tungettu ne kamat ja jotenkin paineltu laatikko kiinni. Mutta sehän ei kyllä lataukseen itseensä mitenkään vaikuta.
Tässä kyllä katselin jo Victronin laturia, olisikohan parempi. Ainakin jos siinä olisi toimivampi painonappi niin sehän olisi jo parannus.
t. Janne