• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

1100XX (Blackbird)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FixxaH
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Se mikä saa lämmöt nopeaan nousuun on ulkoa likainen jäähdytyin. Usein eturengas heittää vedet siihen niin likaantuuhan se. Puhdistus vaatii käytännösssä jäähdyttimen irroittamisen ja sitten jonkun fiksun systeemin millä saa (takaapäin) lamellit auki. Ei välttämättä helpoin homma saada tiukkaa hienoa "hiekkasementtiä" pois lamellien välistä.

Tämä. Tonniäffien kanssa olen tehnyt niin että se ritilä pois, ja veden sekä juuriharjan kanssa pessyt sen syylärin etupinnan sieltä etukautta. Yksi mikä vähän auttaa on, että vaihtaa sisään 20-30% glykolit. Jos ei tarvitse talvella ulkona säilyttää. Mitä vähemmän glykolia, sitä paremmin jäähtyy. Vähän sitä on hyvä olla joukossa hapettumisenestona. Ohuet glykolit on sitten parempi vaihtaa useammin, esimerkiksi kahdesti vuodessa koska ne menevät huonoksi nopeammin.

Tuli mieleen kommentoida, kun itse just aamulla vaihdoin 25% nesteet sisään. Pyörän kun aina ostaa niin edellisistä ei tiedä mitä ne on. Jos hifistelemään aletaan, niin siinä olis muutaman tunnin puhde kun pienellä tasapääruuvarilla oikoisi suoraan kaikki ne syylärin pienet rivat. Useinhan käytetyssä osa niistä rivoista on painunut kasaan kun niihin on osunut kaikkea talitintistä alaspäin, ja ilma ei virtaa syylärin läpi niiltä kohden.
 
Tuossa on vielä numeroina, miksi puhuin ohuemmasta jäähdytysnesteestä:

Veden lämmönjohtavuus = 0,58 W/m*C.
Glykolilla 0,25 W/m*C.

Vesi jäähdyttää siis karkeasti kaksi ja puoli kertaa paremmin, kuin glykoli.
Tästä syystä aika pienikin jäähdytysnesteen seossuhteen muutos vaikuttaa.
Etupyörän heittämä rapa on yksi juttu, toinen ovat öttiäiset. Miltä pyörän pleksi tai kypärän visiiri näyttää, jos sitä ei pese muutamaan vuoteen? Se syyläri näyttää samalta läheltä katsottuna. Siellä on 56 öttiäistä murskautuneena sinne rivojen väliin. Omassa syylärissäkin on karkeasti noin kolmasosa niistä pienistä jäähdytysrivoista painunut kasaan. Kolmasosan jäähdyttimestä läpi ei siis virtaa ilma. Mutta joo, jos oikein perusteellisesti haluaa tehdä, niin sitten syyläri irti ja systeemin pesu myös sisäpuolelta.
 
Mahtaisko 1000F:ssä olla vauraampi syyläri, jos kestää tuommoisen pesun? Vaihdoin tuossa talvella tarvikesyylärin alkuperäisen tilalle ja se ainakin omassa pyörässä auttoi kummasti. Tosin olihan se asennus vähän haasteellinen. Mutta epäilisin, että XX:n syylärin lamellit on melko solmussa, jos niitä alkaa juuriharjalla jynssäämään.
 
Mahtaisko 1000F:ssä olla vauraampi syyläri, jos kestää tuommoisen pesun? Vaihdoin tuossa talvella tarvikesyylärin alkuperäisen tilalle ja se ainakin omassa pyörässä auttoi kummasti. Tosin olihan se asennus vähän haasteellinen. Mutta epäilisin, että XX:n syylärin lamellit on melko solmussa, jos niitä alkaa juuriharjalla jynssäämään.

Varmasti meneekin, jos voimalla jynssää. Silleen hellästi ja seuraten. Kyllä uusi syyläri auttaa varmasti aina. Jo sillä että se puhdas sisältäkin.
 
Tervehdys
Tuli pieni ongelma 99 mallin kanssa akku hyytyi ja akun vaihdon jälkeen alkuperäinen hälläri ei herännyt enää henkiin, mutta jätti ajoneston päälle. Kokeilin painaa ohjeen mukaan kaukosäätimen nappia pitkään jotta systeemi heräisi horroksesta ei auttanut.
Onko kenelläkään neuvoa mitä tehdä. Epäilen että systeemin muistin akku tyhjä.
 
Tervehdys
Tuli pieni ongelma 99 mallin kanssa akku hyytyi ja akun vaihdon jälkeen alkuperäinen hälläri ei herännyt enää henkiin, mutta jätti ajoneston päälle. Kokeilin painaa ohjeen mukaan kaukosäätimen nappia pitkään jotta systeemi heräisi horroksesta ei auttanut.
Onko kenelläkään neuvoa mitä tehdä. Epäilen että systeemin muistin akku tyhjä.
Katos tästä, oisko sulla se vastaanotin viallinen?
http://www.deauvillevrienden.be/docs/HISS-immobilizer.pdf
 
Jatketaan hieman listaa tehdyistä huoltohommista:

-Tulppien tsekkaus (olivat uudenveroiset, en raaskinu vielä vaihtaa )
-Puolien & johtojen putsaus
-PAIR-venttiilien tsekkaus
-PAIR letkustojen tsekkaus & putsaus
-Ilmanputsarin tsekkaus
-Ilmanputsarikotelon puhdistus
-Moottorin kannen, vaihdelaatikon, ruiskurunkojen, letkujen ym. kolojen putsaus (hiekkaa ym. shittiä irtosi yllättävä määrä)

Houkutteli tehdä samalla venttiilin välyksien tarkistus mutta laiskuus iski. Täytyy tehdä samalla kun vaihtaa tulpat joskus lähitulevaisuudessa..

Ihmettelin kun huoltomanuska kehottaa tehdä tulppien tarkistuksen/vaihdon alakautta!? Siis alakatteet irti, jäähdyttimet irti ym.. Sehän on ihan paska (ja paskainen) homma tehdä sieltä, paljon mieluummin nostaa tankin ja irrottaa putsarikotelon pois (samalla tulee putsari tarkistettua), inhimillisempi asento työskennellä ja näkee paremmin. Tässäkin tietty yhtä monta mielipidettä kuin tekijääkin.. Onhan siinä tietty se riski että tiputtaa jotain kurkuista sisään.

Ilmanputsarin vaihto. Pitääkö katteita purkaa kuinka paljon, että pääsee tankkia irroittamaan?
 
Muistaakseni ei tarvitse kuin ne mustat trimmipanelit tankin ympäriltä, ja tankkiin kiinnitetyt sytytyspuolat irti. Sitten tankki vedetään irti tukikumeiltaan taaksepäin, bensaletkut riittävät kun pönkkäät jollain palikalla tankin pystympään. Siitä välistä mahtuu ropaamaan ilmanputsarikopan irti ja vaihtamaan putsarin.
 
bird-tankki.jpg

Ei kai siinä tankissa sytyspuolia ole? Vai onko uudemmissa malleissa erilailla?
2000-mallissa tankki lähtee, kun trimmimuovit on löysätty, tankin pultit irti ja vetää tankkia taaksepäin siten, että kumipidike edestä lähtee irti. Suosittelen tyhjentämään tankin melko alaviivaan, kun painaa muuten ikävästi ja voi lorottaa alle :)
 
Tarvisin alkuperäiset takavilkut, edellinen omistaja on ne hävittänyt kun vaihtanut rumat led-vilkut.
Jos löytyy niin laitapa viestiä.
 
Pesin x11 pe illalla, painepesuria käytin myös.. La ajoreissu porukalla ja pyöräni alko tökkiä n 40km ajon jälkeen. FI sekä avaimenkuva varoitusvalot paloivat hetken välillä ja silloin veto pois.. Toistui usean kerran mut pääsin kotiin. Suihkun crc mm virtalukkoon ja näkyviin liitoksiin varuiks. Tänään su ajo tökki ja sammui jopa pari kertaa. N 20km jälkeen hyytyi kokonaan, varotusvalot paloivat kaikki. Startti pyörii mutta valot eivät sammu aloituspalon jälkeen eikä bensapumppu tai ruisku pidä tuttua ääntään, kun laittaa virrat päälle.
Onko tuttu vika bläkkäreille? X11 kun on sähköiltään ja ruiskultaan samaa tekniikkaa...
 
Löysin Birdiin wingrackin Vaasasta ja sille oikeat kilkkeet jenkeistä. Opin että ulkoisesti samanlaisia wingrackejä on sekä metallisia, että muovisia. Aikaisemmissa pyörissä oli muovisia, tämä on metallinen. Pienet sivulaukut löysin Lappeenrannasta. Pienet laukut eivät ole niin herkkiä elämään vauhdissa. Ylälaukkuja en käytä ollenkaan, tuovat ajo-ominaisuuksiin sellaista kiikkeryyttä. Etuputkia voisi talvella laskea sen sentin alaspäin mikä on vielä mahdollista, että saa nokkaa hieman ylemmäksi ja näin etunojaa ja keulakulmaa hieman loivemmaksi. Hyviä kommentteja Birdistä jotka ovat tarttuneet tutkaan viime aikoina:

- Ei Blackbirdillä voi ajaa hiljaa, se rasittuu siitä. (Mika Mannermaa, Matka)

- Blackbird is VFR800 with afterburners!

:grin:
 
Viimeksi muokattu:
Aloin katella että onpa jännät takasivuvalot tässä näin ja pläräsin varaosalistaa ja tajusin, että eihän näitä ole listassa ollenkaan. Ihan jännä valosysteemi rakennettu, mutta huonoina puolina estää regulaattorin jäähdytysilmavirtaa ja peittää keskituelle nostettaessa tärkeän kahvan, joten purin pois. Regulaattorin taustalevystä hioin maalin pois, siirtää lämpöä runkoon himpun paremmin. Regulle vois rakennella snadin ilmascoopin tässä joskus.
 

Liitetiedostot

  • Webp.net-compress-image(119).jpg
    Webp.net-compress-image(119).jpg
    44 KB · Katselut: 109
  • Webp.net-compress-image(120).jpg
    Webp.net-compress-image(120).jpg
    47,8 KB · Katselut: 102
  • Webp.net-compress-image(121).jpg
    Webp.net-compress-image(121).jpg
    45,9 KB · Katselut: 103
Viimeksi muokattu:
Jotain talven suunnitelmia. Tulpiksi ajattelin vaihtaa perustulpat, eli Champion 8698 Powersport. Ne kuluttavat enemmän virtaa mikä on hyvä asia regun kannalta, mutta käyvät viileämpinä Championin sivujen mukaan, mikä on sekin hyvä asia Birdissä. Kulutuskestävyys on huonompi eli hyvä vaihtaa joka vuosi, mutta se ei haittaa. Sitten täytyy käydä läpi kaikki polttimot mittarilamppuja myöten, ettei missään ole ledejä ja kaikki ovat ehjiä. Jos on ledejä, niin pois. Ledit kuluttavat vähemmän virtaa, mikä on regun kannalta huono asia. Hienosäätöä, mutta silläkin on usein merkitystä. Haynesin kirjan mukaan brittimallissa on termostaatti, joka aukeaa 10C aikaisemmin. Semmoinen voisi olla kesällä kiva, vaikka ei tämä kaasarimalli tunnu syysajossa lämpenevän mitenkään erityisesti.
Kaasarit voisi ottaa irti ja katsella mitä sieltä löytyy, tämä kun on ollut aikanaan 100hp-malli. Että onko vaihdettu kurkut vaiko puukotettu vanhat vaiko tehty mitään, ja mitkä on pääsuuttimet.
 
Tulpiksi ajattelin vaihtaa perustulpat, eli Champion 8698 Powersport. Ne kuluttavat enemmän virtaa mikä on hyvä asia regun kannalta, mutta käyvät viileämpinä Championin sivujen mukaan, mikä on sekin hyvä asia Birdissä. Kulutuskestävyys on huonompi eli hyvä vaihtaa joka vuosi, mutta se ei haittaa.

Voitko linkittää tulppamainoksen jossa meinataan että tulppa kuluttaa enemmän virtaa, käy viileämpänä ja kuluu enemmän kuin normaali sytytystulppa?
 
Voitko linkittää tulppamainoksen jossa meinataan että tulppa kuluttaa enemmän virtaa, käy viileämpänä ja kuluu enemmän kuin normaali sytytystulppa?

Kirjoitin juuri päinvastoin. Käänsit sanat ympäri, olemme siis samaa mieltä. Enempää en tätä piekse.
Huomenna olisi vielä ajelua tiedossa, kun tarttee hakea osia hankalista osoitteista.
Jonkinlaista jäähdytysputkea voisi regulle viritellä, sen palaminen on kuulemma näissä ongelma.
Ei sille oikein muuta voi tehdä, kuin minimoida kuorman ja maksimoida jäähdytyksen.
Ruiskumalleissa sitten kuulemma prakaa staattori enempi.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös