Cobretti
New member
Kuulo heikkenee vaikka ajaisit sähkömopolla.![]()
Ei heikkene jos ei aja niin kovaa että tuulen melu nousee liian isoksi tekijäksi, kuten kaupungissa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kuulo heikkenee vaikka ajaisit sähkömopolla.![]()
Paraniko Pani paljon putkella ja ECU:lla? Yleensä Ducati toimii kunnolla vasta avarammalla putkella ja Race ECU:lla. Jossain lehdessä oli vertailutestissä 1299 ja oli yllättävän vaisu verrattuna muihin tämän kauden vehkeisiin. Putkella saattaa löytyä huomattavasti enemmän tehoa ja vääntöä niin vaihdolla vakioksi voi olla ikävä sivuvaikutus.
Saattaahan ne äänten sävykin tieten lisätä kovien äänten rasittavuutta, esim. 999 ja vanhemmat käy mukavan pehmeästi/muhkeasti verrattuna Paniin ja 11 asteen Testastrettoihin.

Ei pahalla, mutta silmiin on osunut yksi ainoa lehti jossa tehot jäi luvatusta .Ihmettelivät itsekin tätä. Muissa testeissä tehoja on ollut jopa enemmän kuin mulkosilmässä, väännöstä tietysti puhumattakaan. Et hyvä matkapyörä toi on![]()
Ihmettelinkin kyllä, mutta se jäi mieleen se käyrä. Vääntöähän siinä taisi olla ihan hyvin, mutta tehoa vähän. Olikohan se Bike missä se oli mitattu. Kaupassa taisin vilkaista eli en lukenut testiä. Motorradissa löytävät Bemuista aina valtavat tehot ja ne voittavat testit.

Juu, tuostahan on ihan Ducatin tehdastiedotekin. Mikäli Panigalea ajetaan jarrupenkissä, jossa ei ole ajonopeuden mukaan säätyvää tuuletusta edessä, niin nopeusanturin liitin on irrotettava, muuten seos menee rikkaalle ja kone tietenkin menettää tehoa.Aika yleisesti sanotaan että Panin kanssa penkissä pitää takapyörän pyörimisanturin liitin irroittaa. Muuten ajaa mopoa ns safemoodissa kun pyörimisnopeusero on niin suuri ja n 20hp puuttuu. En osaa ottaa kantaa onko tämä totta ja syy Biken testiin.
Onkohan ihan noin, että italot eivät ole paineanturista kuulleet ja säätävät seosta nopeusmittarin mukaan![]()
Mulla on ollu reilu 20 sporttimopoa. Paineanturia ei ole vielä ilmanoton puolella vastaan tullut. Lämpötila-anturi kyllä jo viime vuosituhannella italoista kun japsit vielä teki kaasaripelejä. Sinänsä fiksu ajatus, toivottavasti kaikissa vastaavasti käytössä.
Kyllä tuo MAP anturi alkaa ymmärtääkseni olla aika lailla vakiokamaa ainakin japseissa.
MAP (Manifold Absolute Pressure) -anturi on ollut Ducateissakin jo jonkin aikaa (tosin ei nyt ihan viime vuosituhannella), myös Panigalessa, eihän tässä siitä ollutkaan kyse tai sitten en ole osannut lukea rivien välejä. Nythän B 12 käsittääkseni ihmettelikin, että miksi ei ole anturia mittaamassa painetta kaasuläpän toisella puolella eli tulevan ilman painetta ennen kaasuläppää. Syy siihen, että miksi tuo tieto otetaan nopeusanturilta (siis ei mittarilta), on olettamani mukaan se, että koska ECU muutenkin käsittelee nopeustietoa, niin ram airin tuottama "ahtopaine" saadaan kohtuu helposti lisättyä säätökarttaan. Sillä ei taida juurikaan olla merkitystä, että ajetaanko esim. 10 km/h puhaltavaa tuulta vastaan vai myötäiseen.Kyllä tuo MAP anturi alkaa ymmärtääkseni olla aika lailla vakiokamaa ainakin japseissa.
MAP (Manifold Absolute Pressure) -anturi on ollut Ducateissakin jo jonkin aikaa (tosin ei nyt ihan viime vuosituhannella), myös Panigalessa, eihän tässä siitä ollutkaan kyse tai sitten en ole osannut lukea rivien välejä. Nythän B 12 käsittääkseni ihmettelikin, että miksi ei ole anturia mittaamassa painetta kaasuläpän toisella puolella eli tulevan ilman painetta ennen kaasuläppää. Syy siihen, että miksi tuo tieto otetaan nopeusanturilta (siis ei mittarilta), on olettamani mukaan se, että koska ECU muutenkin käsittelee nopeustietoa, niin ram airin tuottama "ahtopaine" saadaan kohtuu helposti lisättyä säätökarttaan. Sillä ei taida juurikaan olla merkitystä, että ajetaanko esim. 10 km/h puhaltavaa tuulta vastaan vai myötäiseen.
Minulla ei (kuten ei Raaserillakaan) ole vielä tullut eteen tällaista anturia. Jos tällainen anturi olisi yleinen, niin luulisi sellaisen löytyvän myös BMW:n S1000RR-mallista, bemari kun kovin herkästi lisäilee uutta elektroniikkaa malleihinsa. Sellaista anturia ei kuitenkaan tuossakaan mallissa tietääkseni ole.
Voiskohan johtua ram-air systeemien resonansseista ja pienestä paineesta johtuvasta mittausepätarkkuudesta.mutta IAP (Intake Air Pressure) puuttuukin käytännössä kaikista laitteista.
Voiskohan johtua ram-air systeemien resonansseista ja pienestä paineesta johtuvasta mittausepätarkkuudesta.