1299 Panigale

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Poistettu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Kannattaa varmaan kalibroida elektroniikka rattaan vaihdon jälkeen, jotta on suhteessa oikea nopeus- ja moottorin kierroslukudata takarenkaasta. Ymmärsin, että Panigaleen on sellainen tehty ja ilmeisen samanlainen kuin RSV4:ssa on eli kakkosvaihteella ajoa n. 40kmh tietyn ajan.
 
Kannattaa varmaan kalibroida elektroniikka rattaan vaihdon jälkeen, jotta on suhteessa oikea nopeus- ja moottorin kierroslukudata takarenkaasta. Ymmärsin, että Panigaleen on sellainen tehty ja ilmeisen samanlainen kuin RSV4:ssa on eli kakkosvaihteella ajoa n. 40kmh tietyn ajan.

Tän toki teen aina kun renkaan kokokin muuttuu. Esim 200/55 katukumista 200/60 slicksiin.
 
Kannattaa varmaan kalibroida elektroniikka rattaan vaihdon jälkeen, jotta on suhteessa oikea nopeus- ja moottorin kierroslukudata takarenkaasta. Ymmärsin, että Panigaleen on sellainen tehty ja ilmeisen samanlainen kuin RSV4:ssa on eli kakkosvaihteella ajoa n. 40kmh tietyn ajan.
Mihinkäköhän elektroniikka mahtaa käyttää tuota koneen kierrosluvun ja takavanteen pyörintänopeuden välistä suhdelukua?
 
Arvaan, tunnistamaan kytketyn vaihteen. Jää yksi anturi pois kun kaivetaan tieto kiekoista ja vauhdista. Bitti halpa, anturi kallis.
 
Arvaan, tunnistamaan kytketyn vaihteen. Jää yksi anturi pois kun kaivetaan tieto kiekoista ja vauhdista. Bitti halpa, anturi kallis.

Vaihdetunnistin on erikseen, tässä threadissa on oli aiemmin jopa kuva siitä. Eiköhän siellä ole eri vaihteille kiihtyvyyden muutoksille TC:tä varten joku oletus. Kun siihen ottaa mukaan renkaiden kehät sekä toisiovälitykset, voidaan varmaan laskea helposti joku kehys minkä sisällä luisto sallitaan, luultavasti eri vaihteille on mahdollista laskea eri kartta ellei jo ole vakiona.
 
Hassua juttua löytyy Ameriikkain foorumilta. Siellä on pitkän aikaa ihmetelty välillä radikaalisti poikkeavia penkkituloksia. Nyt kovasti väitetään syyn löytyneen. Panissa on ennen äänenvaimenninta nykyään tyypillinen läppä ahdistamassa tietyllä mittausalueella pakokaasun virtausta. Panissa tuo vena on oletuksena auki ja servo vetää sen kiinni.

Ovatten penkissä huomanneet että pakokaasuvirtaus max attackissa painaisi läpän kiinni, sitten se taas aukeaa kun moottori kuristuu jne. Läpän auki pitävä jousi ei siis olisi riittävän voimakas tietyissä tilanteissa. Selittäisi kyllä hyvin osan testituloksista, mutta jotenkin ihmetyttää voisiko noin tosiaan olla.

Tässä mm. on hassu tulos, lopussa ihan kuin mopo olisi puutunut kun mennään isommalla vaihteella tötterö selällään:

http://www.cycleworld.com/2015/08/2...results-specifications-photos/?src=SOC&dom=fb
http://www.cycleworld.com/olgallery/155380/155541

Onneksi on toi Akra.
 
On se menossa jossain kohtaa talvea. Otetaan Akran kartta tod näk mäkeen ja tehdään Rexxerilla custom-kartta.

Mutta jos taskut on syvät, ni voin sen toki tuoda. Muutoin pelkkä dynotulos ei ainakaan mua lämmitä.
 
Mites Corsenerolla onnistuu ramairin huomioonotto säädettäessä? Meinaan kun aikaisemmin oli mainintaa sen puutteen huonontavasta vaikutuksesta tämän nimenomaisen pyörän suhteen.
 
Hyvä kysymys. Olen ymmärtänyt asian niin että kartta tehdään dynossa ja silloin pitää olla pyörintäanturi irti. Tätä karttaa ajossa sitten nopeuden mukaan mopo korjaa nopeudesta oletetun patopaineen verran. Tämä on siis minun maalaisjärkioletukseni, enkä ole tästä kenenkään asiantuntijan kanssa puhunut.

Oletettavasti siis mopoa voi dynottaa ja karttaa väsätä, kunhan toi anturi on irti.

Pitääpä haastella Japilta. Mutta se on talvihommia se.
 
Eka kausi 1299s:n kanssa paketissa. Viime lauantaina kävin ajamassa oikein maaseututourinkia reilun parisataa kilsaa. Lenkille sattui onneksi suljettua nelinumeroista tiealuetta ja mittaristossa kävi ainakin 297 hetkellä kun katsoin. 6900 ilometriä mahtui kesään ja mopo on aivan fantastinen omaan makuuni. En pysty lopettamaan sen ihailemista aina kun ohi kävelen. Sama reaktio kuin 998s FE:llä. Joten päätin pitää tuon, haave ärrästä saa mennä. Tein suunnitelman jolla 1299s jää talliin ja tuleva V4 superbike 2017 tai 2018 saa tulla aiempien rinnalle.

Olen tässä thriidissä jo hehkuttanut mopoa niin etten kehtaa sitä lisää tehdä. Matkailtu, ratailtu, stripillä käyty ja muutama iltalenkki. Rataa ajoin vähemmän kuin ehkä halusin, mutta kun aikatauluun ei vaan sopinut niin ei. Ensi kesän perhe- ja alppimopoilureissut on alustavasti hahmoteltu, joten passoille pääsee ensi vuonnakin ellei taivas tai Sipilän säästöt putoa niskaan. Myös ratahommat on sovittu.

Oikeastaan muuta hehkutettavaa en keksinyt enää kuin Supercorsa SP. Alkuperäisellä takiksella ajoin n 1000km sisään, pari ratapäivää, alppireissun, kiihdyttelyt ja jonkun verran työmatkaa sekä tourinkia. Varmaankin n 5500km yhteensä. Ja siinä on edelleen kolmisen milliä pintaa keskellä, muutoinkin ihan pyöreäksi kulunut. Ihmeen pitävä ja kestävä rengas. En oikein keksi kuinka rengasta voisi enempää kiusata.

https://drive.google.com/file/d/0B-j_oKL3tntvc2M5ODl2dmkzUFk

Joten ei kun hyvää talviunta Panille, saat vielä pesun, ketjupesun, vahan ja sitten peiton päälle. Minun energia siirtyy Bemarimiinan raaseroimiseen, mutta siitä blogissa sitten aikanaan...

https://drive.google.com/open?id=0B-j_oKL3tntveHhVMkNIR2VzNlk
 
Lentokenttäkaljottelu ja tuo toi mieleen viimeöisen painajaisen: joku oli pölliny mun ilmavaivaisen ladyn moottorin keskellä katua. Jukra mikä helpotus herätä ja huomata että aamussa on vikana vain krapula ja kiire.

Ootko Raaseri irrottanu 1299:n kytkimen työntötankoa? Ihmettelin vähä ku 1199:ssä ei oo apusylinterin ja koneen välissä mitää varsinaista tiivistettä, pelkkä muovi siinä männän päässä ja muovissa pieni kohouma tiivistykseen. Kytkimen puolella kai on sitten joku o-rengas mutta oli se tanko öljyinen myös lähempänä tätä ulostuloreikää itellä.
 
Viimeksi muokattu:
MCN oli valinnu sportsbike of the yearin. Ja voittaja on....

Sniiki, ei ole ollut tanko irti.
 
Kun on tasavertaisia pelejä rivissä niin makukysymyksiä loppupelissä, Nokian renkaatkin pärjäilleet vertailuissa mukavasti:)

Juu, ihan samaa mieltä vaikka tällä kertaa kaunein, nopein ja paras voittikin. :D
 
Tänään sitten vihdoin sain päätökseen ajatuksen, joka on tosi pitkään jo hautunut: Ducatin hankinta. Valintana maailmalla tehtyjen testien ja Raaserin tarinoiden innoittamana Panigale 1299 S :) Tänään tehtiin kaupat. Maahantuojalla ei ollut ainuttakaan eli tehdastilaukseen meni, luvattiin alle toukokuun ensimmäisellä viikolla. Mitenkähän sitä malttaa niin kauan odotella... :;):
 
Tänään sitten vihdoin sain päätökseen ajatuksen, joka on tosi pitkään jo hautunut: Ducatin hankinta. Valintana maailmalla tehtyjen testien ja Raaserin tarinoiden innoittamana Panigale 1299 S :) Tänään tehtiin kaupat. Maahantuojalla ei ollut ainuttakaan eli tehdastilaukseen meni, luvattiin alle toukokuun ensimmäisellä viikolla. Mitenkähän sitä malttaa niin kauan odotella... :;):

Oi Oi, Onnittelut! Valitsit kerralla myös oikean S-mallinkin. Tässähän pitää jotain Panigale kokoontumista käydä järjestämään kohta, kun näitä tuntunut talven aikana Suomeen tulleen. Kellään mitään ajatusta paljon on muuten eri paneja rekisteröyty tai voiko jostain tarkastaa?
 
No nyt niitä ässiä on sitten toinenkin. Onneksi olkoon, en usko että tarvitsee pettyä! 1199sien tilannetta en tiedä, mutta kolme perusmallia ja yksi 1299s tuli viime vuonna. Ärriä (2015) on yksi kilvettömänä ratapyöränä. Tänä vuonna ei ainakaan ässiä oltu myyty ennen Bobon pyörää.
 
Back
Ylös