• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

749 S:n EOBD valo.

No voihan vittujen vittu! Nyt taisin tajuta mikä tuon valon sytyttää. Joku muu kuin minä on mennyt laittamaan "ryypyn" päälle. No pitäisihän tuollainen tajuta, mutta kun ei niin ei
withstupid.gif
. Se oli joko se katsastusmies tai sitten se on ollut valmiiksi, who knows. Ja sanottakoon, että minulla ei ole mitään ohjekirjaa jne, mutta toki netistä löysin kyseiseen malliin owners manualin, jota olen kyllä selaillut jonkin verran, mutta tuo "ryyppy" meni osittain ohi. Nyt pitää käydä vielä testaamassa tuo, mutta luulisin, että asia on näin.
 
Onneksi laitoin tuohon edelliseen viestiin sanan "taisin", sillä nähtävästi se ei siitä johtunutkaan. No itseruoskinta on silti paikallaan, vaikka se ryyppy ei olisi valoa sytyttänytkään. No pitää vielä testata kun kone jäähtyy, jospa kuitenkin se ryyppy olisi ollut se syy.
 
Onko tuossa 749S:ssä tosiaan ryyppy?! Vaiko vain "käsikaasu" tyhjäkäyntinopeuden säätöön?

Jos vain käsikaasu, niin se ei voi aiheuttaa EOBD merkkivalon syttymistä.

Asiaan liittyen: technoresearch valmistaa ja markkinoi harrastajankin kukkarolle melkein sopivan hintaista diagnostiikka-kikkulaa, jolla saa itsekin luettua tuon EOBD merkkivalon sytyttäneen vikakoodin ja myös säädettyä tyhjäkäyntiä etc. Onko kellään Ducatistilla kokemusta ko. mokkulasta ja softasta? Itse olen jo pitkään _meinannut_ hankkia tuon Guzziini...
 
Cold start lever. Käytä tätä laitetta, kun käynnistät konetta kylmänä. Laite nostaa koneen kierroslukumäärää startin jälkeen.

Suurinpiirtein noin lukee owner´s manualissa, eli mikä tuo kylmä käynnistys vipu, sitten onkaan? Ilmeisesti ei siis ole "ryyppy"
withstupid.gif
, no tuleepahan todistettu viesti toisen jälkeen, etten tajua näistä laitteista juuri mitään.
 
No niin kirjoitellaanpa, jos vaikka jotain kiinnostaisi.

Eli nyt on käyty huollossa ja valon syttymissyykin selvisi. Toinen puola aiheuttaa tämän valon syttymisen tai näin testeri ainakin kertoi. Korjaajat eivät kyllä havainneet puolassa mitään vikaa, mutta nyt on uusi joka tapauksessa tulossa.
 
Ruisku Ducateissa "ryyppy" vimpstaaki aukaisee VAIN ruskun läppiä sen verran, että kone saa hieman paremmin ilmaa ("syttyäkseen") imupuolelta. Kasasukahvan aukaiseminen tekee ihan saman tempun. Elikkä "ryyppy" on käsikaasu. Tämä selvinnee viimeistään silloin, kun otat auki paikat silleen, et näet, miten kaasuvaijeri ja "ryyppy" vaijeri liikuttelee ruiskurungon hilppeitä  
wink.gif


Muutaman asian olen oppinut omilta Ducativuosiltani(niin kaasari, kun ruikukin): Kylmän koneen käynnistyksessä parhaat avut ovat: Kaasuläppiä hieman auki joko "ryyppyä" käyttäen, tai kaasuakahvaa avaten ja TÄYTEEN ladattu akku!!! Nää isot vinkkelit panee niin paljon hanttiin käynnistetäessä, et siihen tarvitaan noita MOLEMPIA kikkoja! Ruiskuissa "ryyppy" hanikan käyttö ei vaikuta mitenkään seokseen! Tietokoneen anturit ja tietokone hoitelee seoksen parhaaseen mahdolliseen starttikuntoon  
smile_org.gif


Finnpaso

PS. Heti, kun kone käynnistyy, ni kierrokset "ryyppyhanikasta" niin ales, että kone juuri suostuu käymään, kunnes lämmöt nousee ja sitten vasta liikenteeseen ja kierroksia koneesta enemmän VASTA, kun se on hyvin lämmennyt ja yläpää saa tarpeeksi hyvän voitelun !!!!!!
 
sanoi:
Ruisku Ducateissa "ryyppy" vimpstaaki aukaisee VAIN ruskun läppiä sen verran, että kone saa hieman paremmin ilmaa ("syttyäkseen") imupuolelta. Kasasukahvan aukaiseminen tekee ihan saman tempun. Elikkä "ryyppy" on käsikaasu.
Hmmm... eli siitähän sais siis oivan 'rotllerokkerin' korvikkeen..? Eli matka-ajossa vois lepuuttaa hetkeksi kaasukäden vasemman käden peukalolla...
idea3.gif
biggrin.gif
Eipäs oo tuotakaan tullu vielä ajetelleeksi, kun luulin aluksi sitä vimstaakia normaaliksi 'ryypyksi' eli rikastimeksi.

sanoi:
Kylmän koneen käynnistyksessä parhaat avut ovat: Kaasuläppiä hieman auki joko "ryyppyä" käyttäen, tai kaasuakahvaa avaten ja TÄYTEEN ladattu akku!!! Nää isot vinkkelit panee niin paljon hanttiin käynnistetäessä, et siihen tarvitaan noita MOLEMPIA kikkoja!
Tjaah, noinkohan tuo vois sitten olla hiljalleen hiipuvasta akusta kiinni tuo oma *lämpimänä* vastahakoisesti käynnistyvän koneen vika?
Kylmänä kyllä lähtee käyntiin ja startti jaksaa pyörittää myös paksummila öljyillä, mutta lämpimänä kun starttaa niin ihan ens alkuun meinaa toisinaan käydä huonosti kahdella pytyllä ja bensa haiskahtaa, mutta pienellä kaasun lipsutuksella sen saa tokenemaan ja ajossa ei taas ole mitään ongelmia. Vain startatessa siis.
Noissahan näyttäis olevan semmonen huoltovapaa akku, eli pitäis varmaan sitten vaan ostaa uus tai yrittää ladata vanhaa.
 
Ei se "ryypyhanikka" Ducatin ruiskuissa mitään seosta rikasta !!!! EIKÄ se vaikuta kovin ylhäälle kieppialueella(joten et voi sitä siis käsikaasuna pitää, etkä minään lepuuttimena!) ...Enkä moista toimenpidettä suosittele muitten tiellä liikkujien turvallisuudenkaan takia....Kaasarikonessa se sen "rikastamisen" kyllä tekee...

Sen akun testaaminen on erittäin helppoa KUORMITUSMITTARILLA, joka löytyy jokaisesta akku/autosähköliikkeestä. Tuskin maksaa mitään, jos kiikutat TÄYTEEN ladatun akun sinne ja "epäilet sen simahtaneen". Jännitteet pitää pysyä aikalailla ylhäällä KUORMITETTAESSA akkua  
wink.gif


Finnpaso
 
sanoi:
Ei se "ryypyhanikka" Ducatin ruiskuissa mitään seosta rikasta !!!! EIKÄ se vaikuta kovin ylhäälle kieppialueella(joten et voi sitä siis käsikaasuna pitää, etkä minään lepuuttimena!) ...Enkä moista toimenpidettä suosittele muitten tiellä liikkujien turvallisuudenkaan takia....
Joo siis se rikastushomma tuli tosiaan selväksi, mutta tuosta 'lepuutinhommasta' sen verran että huomioihan hymiöt, en sitä nyt ihan tosissani toki ehdotellutkaan.
cool.gif
 
S750 ie menee tasaisella tiellä just sopivasti 80km/h, kun ryyppy (anteeksi "ryyppy") eli fast idle hanikka on pohjassa. Kaverit on kertonut...
tounge.gif


Ja samat kaverit on kertonut myös, että se on melkoisen vaarallista touhua, ja tuntuu melko oudolta. Mutta kun on mieli skarppina, niin tuolla keinoin voi vähän venytellä tyhjällä ja melko suoralla tienpätkällä. Siis kaverit kerto.
 
No, pitihän tuota sitten kuitenskin testata tänään...
biggrin.gif

Eli juu, sen avulla saa esim. kolmosella kuuden-seitsemänkympin vauhdissa pidettyä mopon liikkeessä tasakaasulla just silleen että ei kone protestoi, mutta kierrokset ei tosiaan nouse kovin korkealle. En kyllä suosittele pitempään käytetäväksi, eikä kannata tosiaan unohtaa sitä pälle ja sitten painaa kytkinvipua tms... mutta esim. just kaasukäden hetkelliseen lepuutukseen se kyllä kävi.
cool.gif


Niin ja Finnpasolle tiedoksi, vain hetken ajan sitä käytin, kun piti ihan piruuttaan testata.
tounge.gif


Tuli ihan mieleen vm. '72 Alfa Giulia 1600, jossa muistaakseni oli myös tuollainen erikoisuus kuin 'käsikaasu'.
 
Tietääkö kukaan mistä saisi 749:n vikakoodilistan. Siis sellaisen listan, joka kertoo, mitä mikäkin vikakoodi tarkoittaa. Jos tuo EOBD valo palaa, niin vikakoodin saa näkyville niin, että kääntää virrat pois ja painaa kierroslukumittarin vasemmalla puolella olevan napin pohjaan ja kääntää virrat miltei heti sammuttamisen jälkeen päälle. Tällöin näytölle tulee teksti " EF 1 Error ??" kysymysmerkin kohdalle tulee siis se vikakoodi ja itselläni se on siis 30.0, joka ilmeisesti on se puola, jota ei vielä ole vaihdettu.
 
Nyt on taas aikaa mennyt runsaasti edellisistä postauksista ja kerrottakoon, että mitään ei ole tapahtunut. Maahantuoja yllätti minut kyselemällä pyörän tietoja ja ne heille annoinkin. Tämä sai minut siihen uskoon, että ehkäpä asiat selviävätkin, no ei ainakaan näytä siltä. Pistin sen viranomaisjutun jäihin tämän takia, mutta kyllä ne edelleen ovat valmiita ottamaan asian hoitaakseen, kunhan toimitan heille tarvittavat dokumentit. Kiire asialla ei ole valtava, joten tämä verkkainen eteneminen passaa oikein hyvin, mutta jos ei asiat etene kivuttomasti, niin riidellään sitten ja katsotaan kuka on oikeassa.
 
Lainaan itseäni tuolta pakoputkenavausketjusta:

"Hommahan meni näin, että sen EOBD valon sytyttyä päätin hankkia mahdollisimman nopeasti ajan Ducatin valtuuttamalta huoltopaikalta(luonnollisesti, koska eihän muilla edes ole sitä testeriä, jolla nämä viat luetaan). Ensisijainen huoltopaikka itselleni oli Imatra, koska se on lähellä asuinpaikkaani. Soitin sinne, mutta kun en ollut pyörää sieltä ostanut, niin luonnollisesti olisin joutunut jonnekin jonon hännille, mikä on ok, koska tietenkin he hoitavat omat asiakkaansa ensin ja sitten muut. No tämän jälkeen tutkailin Ducatin sivuilta muita huoltopisteitä ja oikeastaan ihan randomilla valitsin a-moottorin ja otettuani yhteyden sinne sain sovittua itselleni sopivan ajan. Siellä ei ollut minkäänlaista syrjintää tai vastaavaa, vaan äijät painoi perjantai iltana kuitenkin yli ilta yhdeksään, jotta hommat olisi saatu selvitettyä. Tietysti se, että he eivät tee muuta, kuin huoltohommia(siis eivät myy pyöriä) saattoi vaikuttaa asiaan, mutta kuitenkin homma toimi ok. No sitten lopulta kun vika selvisi, niin se korjaamo soitti maahantuojalle, että lähettäisivät korvaavan osan Imatralle, jotta minun ei tarvitsisi ajaa niin pitkälle huoltoa varten. Homman piti olla ok. A-moottori hoiti hommansa 10:n arvoisesti ja olivat todella avuliaita kaikinpuolin, vaikka heille ei jäänyt penniäkään tuosta keikasta.

Seuraavalla viikolla a-moottori ilmoitti, että maahantuojalla ei ole osaa, mutta se menee jälkitilaukseen ja sen pitäisi sitten saapua jossain vaiheessa. No odottelin sitä sitten, kunnes 1-2 viikkoa korjaamokeikasta maahantuojan edustaja soitti minulle ja sanoi, että et saakaan sitä osaa, koska se ei kuulu heille, vaan minun pitäisi pyytää Saksalaista moottoripyörä liikettä lähettämään minulle se osa, jotta minä voin lompsia sen osan kanssa Ducati huoltoon, jossa se sitten asennetaan ja minulle löydään lasku käteen tehdystä työstä. Se on sitten minun ongelma saada ne rahat Saksalaiselta liikkeeltä, jonka suomalaisten mukaan pitäisi maksaa korjaukset.

Jos vika olisi ollut sellainen, että pyörällä ei olisi voinut ajaa, niin tuskin olisin montaa kilometriä tänä kesänä päristellyt."

Eli siinä se nyt periaatteessa on. Pyörään pitäisi vaihtaa ruiskunohjausboksi. Luojan kiitos vika oli/on sellainen, että se ei estänyt ajamista, sillä pyörä olisi seissyt varmaan koko kesän muuten. Kuukausi sitten skannasin maahantuojalle pyörän tiedot(heidän pyynnöstään), mutta mitään ei ole sen jälkeen kuulunut, joten lähetin tarvittavat tiedot kuluttajansuojasta huolehtivalle taholle. Mukava sitten talvella lähteä jonkun pakun kanssa roudaamaan sitä korjaamolle, jos tämä asia vaikka selviäisi lopulta. Ei sinänsä vituta, mutta tapaus on ihan mielenkiintoinen ja yhtään liioittelematta tässä voi olla kyseessä jonkinlainen ennakkotapaus, jos todetaan, että se takuu pitää hoitaa, oli pyörä ostettu sitten mistä tahansa. Elämme mielenkiintoisia aikoja.
 
Piti oikein lukaista tuo pönttöjen avaus- ketju läpi, että selvisi onkelman koko kuva.

On se vaan ihme juttu.. Luulenpa, että tässäkin tapauksessa on kyse rahasta, sillä Ducatin maahantuojallahan on Suomessa (siis Suomen rajojen sisäpuolella) monopoli, koska se on ainoa Suomessa "virallisesti" Ducateja myyvä taho. Koska maahantuojalla on monopoli, voi se siis hinnoitella tuotteensa periaatteessa miten huvittaa (korkeiksi) ja hankkia tämän takia siinä sivussa normaalin katteen päälle vielä ylimääräisiä voittoja, koska kysyntää kuitenkin on. Lisäksi tässä tapauksessa maahantuoja suojaa monopoliaan eli hankkii monopolivoimaa siten, ettei se myönnä täysin samanlaisille ulkomailta tuoduille pyörille, kuin mitä se itse myy, minkäänlaista takuuta huolimatta esim. tehtaan Euroopan laajuisesta takuusta.. Sitä en tiedä tuleeko siinä samalla kolhittua joitakin muita tavaran vapaata liikkumista edistäviä lakeja tai asetuksia, kun en ole lakimies.

Näin ollen suomalaiselle, joka haluaa ostaa Ducatin ei jää muuta vaihtoehtoa kuin ostaa Ducatinsa maahantuojalta, koska jokainen varmasti haluaa suojata kalliin hankintansa mahdollisilta valmistuvioilta, joita teknisiin laitteisiin tuppaa tulemaan (kalliita korjata). Ostaja on siis käytännössä pakotettu ostamaan pyöränsä Suomesta, koska maahantuoja ei suorita tai ota vastaan muualta tuotujen pyörien takuunalaisiksi luokiteltavia töitä. Tämä siitä syystä, että se heikentäisi maahantuojan monopolivoimaa, koska muussa tapauksessa pyörä voitaisiin ostaa EU:n alueelta edullisemmin ja korjauttaa mahdolliset takuunalaiset ongelmat maahantuojalla.. Tämähän taas tarkottaisi, että Suomen maahantuoja joutuisi alttiiksi Euroopan laajuiselle kilpailulle joka taas tarkottaisi, että hinnoille täytyisi tehdä jotain (eli laskea), koska melkoisen moni hommaisi ainakin nykyisellä hintatasolla Ducatinsa ulkomailta -> ei enää ylisuuria voittoja maahantuojalle. Takuukorjauksia ulkomailta tuotuihin pyöriin saisi nimittäin tehdä pirun paljon, ennenkuin niiden tuomat tuotot ylittäisivät monopolin tuottamat ylisuuret voitot pyörien myynnistä.

En tiedä onko tämä oikea asianlaita, mutta tulipahan vain mieleeni... ja oikein teit kun otit kuluttajaviranomaiseen yhteyttä.
thumbs-up.gif


(Desmosedici @ Loka. 12 2005 @ 20:17) sanoi:
....tapaus on ihan mielenkiintoinen ja yhtään liioittelematta tässä voi olla kyseessä jonkinlainen ennakkotapaus, jos todetaan, että se takuu pitää hoitaa, oli pyörä ostettu sitten mistä tahansa. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Ihan varmasti on ennakkotapaus, jos näin käy.
thumbs-up.gif
 
Back
Ylös