749 S:n EOBD valo.

En viitsi lainata, koska koko teksti on täyttä asiaa ja summaa aika tarkalleen sen mitä olen itsekin asiasta mieltä.

Kun puhutaan Ducatin Suomen maahantuonnista, niin käsittääkseni kaikki Ducet tulevat heidän kauttaan näihin myyntipisteisiin, joten monopolihan se tässä mielessä on. Harmi vaan, kun emme asu DDR:ssä, vaan voimme matkustella ihan vapaasti ympäri maailmaa ja tuoda tuliaisina vaikka moottoripyöriä. On niitä varmasti vituttanut, kun pari vuotta sitten nämä verotusasiat menivät uusiksi. Kuten olen jo monesti aiemminkin kirjoittanut, niin naurettavinta tässä on se, että pyörämerkistä riippumatta Saksasta pystyy tuomaan uuden mopon Suomeen huomattavasti halvemmalla, kuin mitä listahinnat täällä ovat ja vaikka volyymit olisivatkin suuremmat, niin eiköhän ne saksalaiset ota samalla tavalla provikat myytävästä pyörästä, kuin suomalaisetkin joten miten voidaan selittää tämä valtava hintaero? Pitää varmaan alkaa tuoda pyöriä Suomeen ja perustaa niille oma korjaamo, sillä näillä hinnoilla se tuntuu hyvinkin kannattavalta, vai aiheutuisiko siitä epäoikeudenmukaista kilpailua maahantuojalle? Eihän sellainen käy päinsä, eihän? Annetaan poikien pissiä meitä silmään ja viedä vielä kaikki rahatkin, niin kaikki on tyytyväisiä. Jos se pyörien maahantuonti on niin huonoa bisnestä, niin lyököön sitten lapun luukulle ja tilaillaan sitten kaikki ne pyörät muualta. Rahaahan siinä säästyy. Huoltopisteillehän on aina käyttöä, joten mikäs siinä ja eiköhän tuo Ducatien huoltaminen ole ihan suht. kannattavaa hommaa noilla hinnoilla. Melkein voisin väittää, että Ducatien huoltohinnoistakin on olemassa ainakin jonkinlainen kartelli, jossa tietty hintataso eri huolloille on määritelty. Toki noissa huoltohinnoissa voi olla eroja eri huoltopisteiden välillä, mutta jos maassa on noin 10 huoltopistettä, niin tuskin siinä mitään veristä hintasotaa käydään ja miksi käytäisi, kun kaikille varmasti riittää asiakkaita. Ja jos maahantuojalla on jokin normihinta eri huolloille, niin tyhmäähän se olisi tehdä sama työ esim. puoleen hintaan, joten parin kympin alennus maahantuojaan nähden on ihan riittävä.

Eiköhän tämä suosi suomalaista mantra ala olla aikansa elänyt. Kaikenlainen kilpailu mikä uhkaa epäoikeudenmukaisessa valta-asemassa olevia yrityksiä on mielestäni pelkästään hyvä asia. Jos joku homma ei kannata, niin sitten pitää keksiä muuta tehtävää, ei se sen monimutkaisempaa ole.
 
Kun puhutaan Ducatin Suomen maahantuonnista, niin käsittääkseni kaikki Ducet tulevat heidän kauttaan näihin myyntipisteisiin, joten monopolihan se tässä mielessä on.
Tätä juuri tarkoitin..

sanoi:
On niitä varmasti vituttanut, kun pari vuotta sitten nämä verotusasiat menivät uusiksi. Kuten olen jo monesti aiemminkin kirjoittanut, niin naurettavinta tässä on se, että pyörämerkistä riippumatta Saksasta pystyy tuomaan uuden mopon Suomeen huomattavasti halvemmalla, kuin mitä listahinnat täällä ovat ja vaikka volyymit olisivatkin suuremmat, niin eiköhän ne saksalaiset ota samalla tavalla provikat myytävästä pyörästä, kuin suomalaisetkin joten miten voidaan selittää tämä valtava hintaero?

Juu.. tämä on asia jota en itsekään mitenkään kykene ymmärtämään. Joko esim. Saksassa liiketoiminta on käsittämättömän paljon tehokkaampaa tai sitten täällä hukataan rahaa tai sitä kannetaan jossain roskikseen. Tai sitten täällä vain revitään käsittämättömiä katteita ja kupataan kuluttajaa.. Oli mielenkiintoista seurata, kun moottoripyörien verotusta laskettiin muutama vuosi sitten. Tietyt kauppiaat saivat asiakkaan uskomaan, että mopot olisivat muka jotenkin "alessa", vaikka itseasiassa pyörien hinnan lasku johtui pelkästään verojen osuuden laskusta.. ei kauppiaiden katteiden. Tyhmähän ei tässäkään tapauksessa tietenkään ole se joka pyytää, vaan se toinen.

Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan sitä hätäpalaveria suomalaisessa kulkuvälinekaupassa, jos jokin iso eurooppalainen auto- tai mp- ketju rantautuisi Suomeen ja näyttäisi vähän mallia kulkuneuvojen myynnistä.. jos muistellaan miten Lidl muutti päivittäistavaramyyntiä, niin.. voi sitä murhetta ja epätoivoa.

sanoi:
Melkein voisin väittää, että Ducatien huoltohinnoistakin on olemassa ainakin jonkinlainen kartelli, jossa tietty hintataso eri huolloille on määritelty. Toki noissa huoltohinnoissa voi olla eroja eri huoltopisteiden välillä, mutta jos maassa on noin 10 huoltopistettä, niin tuskin siinä mitään veristä hintasotaa käydään ja miksi käytäisi, kun kaikille varmasti riittää asiakkaita. Ja jos maahantuojalla on jokin normihinta eri huolloille, niin tyhmäähän se olisi tehdä sama työ esim. puoleen hintaan, joten parin kympin alennus maahantuojaan nähden on ihan riittävä.

Tuota olisikin todella mielenkiintoista hieman kaivella. Mikäli maahantuojalla on monopoli, jota se vielä suojaa, niin miten se heijastuu huollon toimintamalliin ja hintatasoon.. voisikohan sieltä tosiaan löytyä vaikka kartelli.
 
Joko esim. Saksassa liiketoiminta on käsittämättömän paljon tehokkaampaa tai sitten täällä hukataan rahaa tai sitä kannetaan jossain roskikseen. Tai sitten täällä vain revitään käsittämättömiä katteita ja kupataan kuluttajaa..

Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan sitä hätäpalaveria suomalaisessa kulkuvälinekaupassa, jos jokin iso eurooppalainen auto- tai mp- ketju rantautuisi Suomeen ja näyttäisi vähän mallia kulkuneuvojen myynnistä.. jos muistellaan miten Lidl muutti päivittäistavaramyyntiä, niin.. voi sitä murhetta ja epätoivoa.

Tuota olisikin todella mielenkiintoista hieman kaivella. Mikäli maahantuojalla on monopoli, jota se vielä suojaa, niin miten se heijastuu huollon toimintamalliin ja hintatasoon.. voisikohan sieltä tosiaan löytyä vaikka kartelli.
Veikkaisin vain, että täällä tietyn voiton saavuttamiseksi ei tarvitse myydä lähellekään niin montaa pyörää, kuin esimerkiksi Saksassa tarvitsee.

Lidlhän on jo median kautta tuomittu helvettiin, kun kehtaa myydä tavaraa noin halvalla.

Niin eikös maahantuoja valitse ne huoltopisteet ja jokuhan tällä sivustolla on kertoillut, että niitä oikeuksia on mennyt, kun huoltopisteet ovat käyneet tilailemaan varaosia ohi maahantuojan. Mielestäni tuo kertoo kaiken oleellisen tilanteesta.
 
Joko esim. Saksassa liiketoiminta on käsittämättömän paljon tehokkaampaa tai sitten täällä hukataan rahaa tai sitä kannetaan jossain roskikseen. Tai sitten täällä vain revitään käsittämättömiä katteita ja kupataan kuluttajaa..

Olisi mielenkiintoista päästä seuraamaan sitä hätäpalaveria suomalaisessa kulkuvälinekaupassa, jos jokin iso eurooppalainen auto- tai mp- ketju rantautuisi Suomeen ja näyttäisi vähän mallia kulkuneuvojen myynnistä.. jos muistellaan miten Lidl muutti päivittäistavaramyyntiä, niin.. voi sitä murhetta ja epätoivoa.

Tuota olisikin todella mielenkiintoista hieman kaivella. Mikäli maahantuojalla on monopoli, jota se vielä suojaa, niin miten se heijastuu huollon toimintamalliin ja hintatasoon.. voisikohan sieltä tosiaan löytyä vaikka kartelli.
Veikkaisin vain, että täällä tietyn voiton saavuttamiseksi ei tarvitse myydä lähellekään niin montaa pyörää, kuin esimerkiksi Saksassa tarvitsee.

Lidlhän on jo median kautta tuomittu helvettiin, kun kehtaa myydä tavaraa noin halvalla.

Niin eikös maahantuoja valitse ne huoltopisteet ja jokuhan tällä sivustolla on kertoillut, että niitä oikeuksia on mennyt, kun huoltopisteet ovat käyneet tilailemaan varaosia ohi maahantuojan. Mielestäni tuo kertoo kaiken oleellisen tilanteesta.
Onhan huoltopisteitä, joissa ei varsinainen todellinen merkkihuolto toimi ihan kokonaisuudessaan. Kuten TWO Lahdessa.

Ainakin itse kerroin sen, mitä TWO:n edustajalta kuulin, mutta kyse on kuitenkin huhupuheesta ja perimmäisiä syitä siihen miksi heiltä lähti kyltti katolta ei voi tietää.

Sympatiani ovat kyllä ehdottomasti tässä tapauksessa Desmosedicin puolella.

Esimerkki:

Jollain lailla on kummallista, että jos Italiasta tulee joku pyörällään tänne ja se laukeaa suomessa. Pyörässä on takuu voimassa - korjaako maahantuoja laitteen vaikka se menisi osittain heille tappiolliseksi työksi...? Ducatin mukana ainakin minulle tuli takuukortti ja joku numero minne voi soittaa jos vehje jättää tielle, vaikka olisi Saksassa tai Italiassa... noissa on kai joku vakuutus parin ensimmäisen vuoden ajan ja kyllä takuun pitäisi prosyyrin mukaan toimia ihan euroopassakin.

Tuota taustaa vasten on perin kummallista, että suomalaisen henkilön euroopasta ostamaa Ducatia ei korjattaisi takuuseen suomessa, mikäli eurooppalaisen henkilön Ducati korjattaisiin. Hmmm...

Sinänsä Hailacilla ei ole monopoliasemaa, koska ilmeisesti ainakin TWO suorittaa Ducatin huoltoja suomessa. Nykyään ei kai ole pakko suorittaa ainakaan autopuolella huoltoja merkkiliikkeessä, koska TWO:lta kai löytyy kaikki tarvittava vastaavan huollon tekemiseen. Tosin taistelu voi olla melkoinen maahantuojan kanssa mikäli yrittää TWO:ssa huollettua pyörää laittaa takuukorjaukseen jonkun asian tähden.
 
Sinänsä Hailacilla ei ole monopoliasemaa, koska ilmeisesti ainakin TWO suorittaa Ducatin huoltoja suomessa. Nykyään ei kai ole pakko suorittaa ainakaan autopuolella huoltoja merkkiliikkeessä, koska TWO:lta kai löytyy kaikki tarvittava vastaavan huollon tekemiseen. Tosin taistelu voi olla melkoinen maahantuojan kanssa mikäli yrittää TWO:ssa huollettua pyörää laittaa takuukorjaukseen jonkun asian tähden.
No sanotaan näin, että vaikka juridisesti olisinkin vahvoilla, niin pelkästään tuollaisella vitkuttelulla asian suhteen saadaan suurta vahinkoa aikaan, varsinkin kun ajoaika Suomessa on melko rajallinen. Edelleen muistuttaisin miten onnekas olinkaan, että tuo pyörä kuitenkin toimi.

Saksassahan tuo tilanne on muutenkin erilainen. Minun pyöräni ei ole Saksan Ducatin maahantuoma, vaan se liike on ostanut sen suoraan tehtaalta. Tämä selvisi minulle, kun otin yhteyttä Saksan Ducatiin ja he kertoivat tämän minulle.

Edelleenkään en voi välttyä ajatukselta, että alkaisi kylmästi tuoda pyöriä Suomeen ja luvata niihin takuuhuollot ja vastaavat, vähän ee-speed tyyliin. EE-speedhän ei tuo Ducateja, eikä Aprilioita, joten markkinoilla olisi tilaa kilpailulle. Pitääkin pistää korvan taakse, kun sitten valmistumisen jälkeen pitäisi keksiä jotain tekemistäkin.

Edit. Oletko Jyri käyttänyt Ducceasi tuolla TWO:ssa? Mitä kustansi mikäkin huolto. Sinänsä olen ollut käyttämääni huoltopisteeseen tyytyväinen, mutta se on vähän turhan kaukana.
 
Oletko Jyri käyttänyt Ducceasi tuolla TWO:ssa? Mitä kustansi mikäkin huolto. Sinänsä olen ollut käyttämääni huoltopisteeseen tyytyväinen, mutta se on vähän turhan kaukana.
Minä olen huollattanut pyöräni Two Wheel Centerissä (ilmeisesti Jyri tarkoitti samaa?) Lahdessa ja siellä kyllä osataan hommat, ainakin omasta mielestäni. Oman kulkineeni moottori on tosin tuota maataloumallia, mutta 20tkm huoltoa vastaava huolto maksoi (*kaivaa kuitin*) öljyineen, suodattimineen, hihnoineen ja tulppineen 320 euroa. Tuohon hintaan tehtiin siis perus öljynvaihtohuollot, vaihdettiin tulpat, nokkahihnat ja bensasuodatin sekä tarkistettiin ja säädettiin venttiilien välit + muuta pientä... eli ei nyt ihan paha. Paikassa on melkoiset jonot ainakin loppukeväästä, eli kaipa se jotain kertoo liikkeen huollon tasosta.

sanoi:
Edelleenkään en voi välttyä ajatukselta, että alkaisi kylmästi tuoda pyöriä Suomeen ja luvata niihin takuuhuollot ja vastaavat, vähän ee-speed tyyliin. EE-speedhän ei tuo Ducateja, eikä Aprilioita, joten markkinoilla olisi tilaa kilpailulle. Pitääkin pistää korvan taakse, kun sitten valmistumisen jälkeen pitäisi keksiä jotain tekemistäkin.

Ainakin autojen maahantuonti vapautui lokakuun alusta, oliskohan pyörienkin? Ei hullumpi ajatus... Mikäli tarvitset kaveria, niin myös oma valmistumiseni uhkaa päivä päivältä yhä enemmän, enkä mä kuitenkaan mihinkään töihin pääse.
biggrin.gif


Sinänsä Hailacilla ei ole monopoliasemaa, koska ilmeisesti ainakin TWO suorittaa Ducatin huoltoja suomessa. Nykyään ei kai ole pakko suorittaa ainakaan autopuolella huoltoja merkkiliikkeessä, koska TWO:lta kai löytyy kaikki tarvittava vastaavan huollon tekemiseen. Tosin taistelu voi olla melkoinen maahantuojan kanssa mikäli yrittää TWO:ssa huollettua pyörää laittaa takuukorjaukseen jonkun asian tähden.

No juu, ei huollon kannalta.. tarkoitin tuota monopoliasemaa lähinnä myynnin kannalta. Onhan maahantuojalla ns. "maahantuojan valtuuttamat" huoltopisteet Suomessa, joissa tämän takuuhommelin kanssa ei tule ongelmia... jos on siis maahantuojalta ostettu pyörä. Mutta.. mitäs jos on Suomesta ostettu pyörä ja käyttää vaikkapa tuolla TWC:ssä Lahdessa, meneekö silloinkin takuut?
 
Minä olen huollattanut pyöräni Two Wheel Centerissä (ilmeisesti Jyri tarkoitti samaa?) Lahdessa ja siellä kyllä osataan hommat, ainakin omasta mielestäni. Oman kulkineeni moottori on tosin tuota maataloumallia, mutta 20tkm huoltoa vastaava huolto maksoi (*kaivaa kuitin*) öljyineen, suodattimineen, hihnoineen ja tulppineen 320 euroa. Tuohon hintaan tehtiin siis perus öljynvaihtohuollot, vaihdettiin tulpat, nokkahihnat ja bensasuodatin sekä tarkistettiin ja säädettiin venttiilien välit + muuta pientä... eli ei nyt ihan paha. Paikassa on melkoiset jonot ainakin loppukeväästä, eli kaipa se jotain kertoo liikkeen huollon tasosta.


Ainakin autojen maahantuonti vapautui lokakuun alusta, oliskohan pyörienkin? Ei hullumpi ajatus... Mikäli tarvitset kaveria, niin myös oma valmistumiseni uhkaa päivä päivältä yhä enemmän, enkä mä kuitenkaan mihinkään töihin pääse.
biggrin.gif
No johan on hinnat! Ei ihme, että on jonoa, sillä virallisissa pisteissä hinnat menevät käsittääkseni jotenkin tähän malliin:

1 000 huolto: 200+ euroa (öljyjen ja suodattimen vaihto + yleistä muttereiden kiristelyä ja perustarkistusten tekemistä)
10 000 huolto: 700+ euroa
20 000 huolto: 1 000+ euroa

Ainakin sellaisessa uskossa olen, että tuosta halvemmalla, et pyörääsi saa huollettua valtuutetussa pisteessä. En todellakaan tiennyt, että ero hintojen suhteen on näinkin raju. Ei ihme, ettei takuuhuollot kannata, sillä Ducati ei taatusti maksa parin tunnin työstä tuollaisia hintoja.

Niin sinusta en tiedä, mutta mekaanikoksi minusta ei ole, joten omat avuni keskittyisivät lähinnä tuonne managementin puolelle. Hintojen suhteenhan tuossa ei olisi edes kummoista riskiä, ainoa mikä arvelluttaa on Ducatistien lojaalisuus kavereitaan kohden, eli maahantuojaa ja maahantuojan valtuuttamia pisteitä kohtaan.
 
Minä olen huollattanut pyöräni Two Wheel Centerissä (ilmeisesti Jyri tarkoitti samaa?) Lahdessa ja siellä kyllä osataan hommat, ainakin omasta mielestäni. Oman kulkineeni moottori on tosin tuota maataloumallia, mutta 20tkm huoltoa vastaava huolto maksoi (*kaivaa kuitin*) öljyineen, suodattimineen, hihnoineen ja tulppineen 320 euroa. Tuohon hintaan tehtiin siis perus öljynvaihtohuollot, vaihdettiin tulpat, nokkahihnat ja bensasuodatin sekä tarkistettiin ja säädettiin venttiilien välit + muuta pientä... eli ei nyt ihan paha. Paikassa on melkoiset jonot ainakin loppukeväästä, eli kaipa se jotain kertoo liikkeen huollon tasosta.


Ainakin autojen maahantuonti vapautui lokakuun alusta, oliskohan pyörienkin? Ei hullumpi ajatus... Mikäli tarvitset kaveria, niin myös oma valmistumiseni uhkaa päivä päivältä yhä enemmän, enkä mä kuitenkaan mihinkään töihin pääse.
biggrin.gif
No johan on hinnat! Ei ihme, että on jonoa, sillä virallisissa pisteissä hinnat menevät käsittääkseni jotenkin tähän malliin:

1 000 huolto: 200+ euroa (öljyjen ja suodattimen vaihto + yleistä muttereiden kiristelyä ja perustarkistusten tekemistä)
10 000 huolto: 700+ euroa
20 000 huolto: 1 000+ euroa

Ainakin sellaisessa uskossa olen, että tuosta halvemmalla, et pyörääsi saa huollettua valtuutetussa pisteessä. En todellakaan tiennyt, että ero hintojen suhteen on näinkin raju. Ei ihme, ettei takuuhuollot kannata, sillä Ducati ei taatusti maksa parin tunnin työstä tuollaisia hintoja.

Niin sinusta en tiedä, mutta mekaanikoksi minusta ei ole, joten omat avuni keskittyisivät lähinnä tuonne managementin puolelle. Hintojen suhteenhan tuossa ei olisi edes kummoista riskiä, ainoa mikä arvelluttaa on Ducatistien lojaalisuus kavereitaan kohden, eli maahantuojaa ja maahantuojan valtuuttamia pisteitä kohtaan.
Haluaisin muistuttaa, että S750:nen huolto on paljon edullisempaa jo lähtökohtaisesti - esimerkiksi Mathesis-testeriä ei tarvita, venttiileitä on puolet vähemmän, nokkahihnat ovat edullisemmat ja tehtaan ilmoittama huoltoaika lyhyempi.

En ole vielä omaa Ducatiani huollattanut TWC:ssä, mutta ehkä jossain vaiheessa. Tunnen kuitenkin henkilön joka sitä pyörittää.

Muistaakseni hänellä Testastretta-koneisen laitteen 10 tkm huolto maksaa noin 500 €, mutta kannattaa kysyä erikseen. Onhan sekin halvempi kuitenkin.
 
Haluaisin muistuttaa, että S750:nen huolto on paljon edullisempaa jo lähtökohtaisesti - esimerkiksi Mathesis-testeriä ei tarvita, venttiileitä on puolet vähemmän, nokkahihnat ovat edullisemmat ja tehtaan ilmoittama huoltoaika lyhyempi.

En ole vielä omaa Ducatiani huollattanut TWC:ssä, mutta ehkä jossain vaiheessa. Tunnen kuitenkin henkilön joka sitä pyörittää.

Muistaakseni hänellä Testastretta-koneisen laitteen 10 tkm huolto maksaa noin 500 €, mutta kannattaa kysyä erikseen. Onhan sekin halvempi kuitenkin.
Niin sieltä kuitenkiin löytyy tuo Mathesis, joten Testastrettankin pystyy siellä huoltamaan.

Onhan tuo 500 kuitenkin vain 500. Sen 200+ euroa voi sitten käyttää johonkin muuhun, kuten esimerkiksi avoimeen kytkinkoppaan tai huggeriin.
 
Huollon voi perustaa mutta veikkaampa ettei takuu ole voimassa jos huolto ei ole maahantuojan valtuuttama tai tehtaan valtuuttama huoltamaan ducateja.

Se voikin olla vähän vaikeampi homma saada tuo valtuutus. Voipi joutua todistelemaan ammattitaitoaan jne.

EU lakien mukaan tosin jos ostaa pyörän mistä vaan EU alueelta ei takuut mene eikä virallinen suomalainen myyjä voi kieltäytyä huoltamasta tai korjaamasta takuuseen pyörää. Vaikka niin voisi luulla ja ehkä näin jopa moni väittää.
Tämä ei ihan 100% varma ole mutta mielestäni EU asetukset menee näin.

Mielestäni alalle kuin alalle tarvitaan aina uutta verta keikuttamaan venettä. Olisi mukava tietää mitä pyörät maksaa jos niitä toisi maahan joku jolla ei olisi prameita tiloja, suurta markkinointia jne jne muuta mikä lisäisi kustannuksia.

Tämä on sit tosi offtopic mutta kun kerta joku korjaamon perustamisesta puhui.

(on käynyt itsellä mielessä autopuolella kun olen kyllästynyt kaikenmaailman repen pajoihin mitä autopuolella on ja maahantuojan kiskurihintoihin varaosissa ja huolloissa...autona vanha porkke)

edit: muutama typo
 
Ei lakien mukaan tosin jos ostaa pyörän mistä vaan EU alueelta ei takuut mene eikä virallinen suomalainen myyjä voi kieltäytyä huoltamasta tai korjaamasta takuuseen pyörää. Vaikka niin voisi luulla ja ehkä näin jopa moni väittää.
Tämä ei ihan 100% varma ole mutta mielestäni EU asetukset menee näin.

Mielestäni alalle kuin alalle tarvitaan aina uutta verta keikuttamaan venettä. Olisi mukava tietää mitä pyörät maksaa jos niitä toisi maahan joku jolla ei olisi prameita tiloja, suurta markkinointia jne jne muuta mikä lisäisi kustannuksia.
Näin minäkin asian uskon olevan ja mitä olen puhelimessa keskustellut noiden kuluttajasuojahenkilöiden kanssa, niin näin se asia todennäköisesti onkin.

Olisi äärimmäisen mielenkiintoista tietää, että mitä se pyörä maksaa.
 
Niin sinusta en tiedä, mutta mekaanikoksi minusta ei ole, joten omat avuni keskittyisivät lähinnä tuonne managementin puolelle.
No hoida sinä Management, niin minä hoidan hankintapuolen..
biggrin.gif
Mekaanikoksi ei minustakaan ole, kun yleensä yritän saada sen neliöpalikan menemään siitä pyöreästä reijästä läpi.
nixweiss.gif


sanoi:
Hintojen suhteenhan tuossa ei olisi edes kummoista riskiä, ainoa mikä arvelluttaa on Ducatistien lojaalisuus kavereitaan kohden, eli maahantuojaa ja maahantuojan valtuuttamia pisteitä kohtaan.

Tiedä sitten onko tuollaistakaan.. eiköhän selvä raha ja vaikka sellainen nykyisin mp- alalla täysin tuntematon käsite (paitsi Italon putiikissa tietty..
biggrin.gif
) kuin aito asiakaspalvelu saisi monta päätä kääntymään.
 
Tiedä sitten onko tuollaistakaan.. eiköhän selvä raha ja vaikka sellainen nykyisin mp- alalla täysin tuntematon käsite (paitsi Italon putiikissa tietty..
biggrin.gif
) kuin aito asiakaspalvelu saisi monta päätä kääntymään.
Italon putiikista on myös mahdollista saada kilpailukykyisiä hintoja, ainakin mitä tuossa eilen tietoja vaihdettiin. Sääli on sairautta ja sillä ei saa minulta penniäkään. Hyvällä palvelulla ja kohtuullisilla hinnoilla kylläkin.
 
EU lakien mukaan tosin jos ostaa pyörän mistä vaan EU alueelta ei takuut mene eikä virallinen suomalainen myyjä voi kieltäytyä huoltamasta tai korjaamasta takuuseen pyörää. Vaikka niin voisi luulla ja ehkä näin jopa moni väittää.
Tämä ei ihan 100% varma ole mutta mielestäni EU asetukset menee näin.
Kuluttajasuojalain mukaan ensisijainen vastuu tuotteesta on aina tuotteen myyjällä. Uuden kuluttajasuojalain tullessa voimaan olin mukana tiedotustilaisuudessa, jossa lakimiehet selvittivät asiaa. Kysymyksessä ei tosin ollut moottoripyöräkauppa, mutta sama periaate koskee tietääkseni kaikkia tuotteita. Lain mukaan maahantuojalla ei ole korvausvastuuta kuluttajalle (näin meille ainakin asia selvitettiin), ellei ole sitä tuotetta suoraan kuluttajalle myynyt. On sitten myyjäliikkeen oma asia, miten se hoitaa takuukorvaussaatavansa. Käytännössähän normaalisti esim. moottoripyörissä huoltokorjaamo laskuttaa maahantuojaa, joka taas laskuttaa tehdasta (ja tehdas vaikkapa alihankkijaa, joka taas puolestaan laskuttaa materiaalin toimittajaa, joka tietysti laskuttaa sitä kaivosyhtiötä, joka sitten potkii sitä kaivosmiesressukkaa persuuksille ja pidättää siltä viikon palkan
biggrin.gif
).

Eräs asia, mikä myös on huomioitavaa kuluttajasuojalain mukaan, on tuotteen elinkaari. Korvausvastuu ei välttämättä lopu tuotteen takuun loputtua. Mikäli on oletettavissa tuotteen normaaliksi kestoajaksi esim. viisi vuotta, on myyjä korvausvastuullinen vielä vaikkapa kahden vuoden takuuajan jälkeenkin. On vain aika kimurantti juttu määritellä tuo tuotteen normaali elinkaari, mutta esim. oman printterini sain vaihdettua tuohon asiaan vedoten vaikka vuoden takuu olikin jo mennyt umpeen. Se kun lakkasi toimimasta heti kohta, kun olin vaihtanut ensimmäisen kerran uuden mustekasetin.
 
mutta mutta, eikö takuun myönnä tehdas? Esimerkkinä on tutun kamera jota ei ostettu suomesta vaan toisesta EU maasta. Kylläpä vaan maahantuoja sem korjautti.

Kuluttajansuojalaki kertoo, että ensisijaisesti otetaan yhteys myyjään ja myyjä liike joutuu asian hoitamaan. Kuitenkin EU alueella myönnetty takuu pätee kaikissa EU maissa joten valtuutettu huoltoliike tai myyjä on velvoitettu se hoitamaan vaikka ei siitä pidäkkään kun ei ole tuotetta alunperin myynyt.
En tosin tiedä onko tämä jokin EU takuu jne.

Tosiasia on, ettei homma ihan näin toimi koska jos liike ei ota tuotetta hoidettavaksi niin mitäs sitten teet?

Toinen esimerkki oli sportcar centerin maahantuomat Subaru Imprexa WRX STI:t mitä ne toivat noin vuosi sitten. Ostivat Italiasta erän toiminnan lopettaneelta liikkeltä uusia autoja. Autot siis EU alueelta. Myivät 10000eur halvemmalla kuin virallinen taho suomessa. Virallinen taho kuitenkin joutui koraaman autoja takuu asioissa. Tosin takuun ehtoinahan on huollot virallisessa liikkeessä eli siinä ei saanut säästöä. Tosin olen kuullut, että olivat aika nihkeitä näitä kohtaa jotka sportcar centeristä autonsa ostivat.

Ehkä korjaamon perustamis/eu takuu/ kuluttajansuoja asioilla pitäisi jo olla oma topicci. meni jonkun 749oedbc tms topikko vähän off topikiksi..
 
mutta mutta, eikö takuun myönnä tehdas? Esimerkkinä on tutun kamera jota ei ostettu suomesta vaan toisesta EU maasta. Kylläpä vaan maahantuoja sem korjautti.
Kyllähän takuun myöntää yleensä tehdas. Sitten on olemassa näitä "lisätakuita", jonka myöntää esim. maahantuoja. Tästähän on esimerkkejä moottoripyörissäkin (Honda, Suzuki). Yksinkertaistaen kuluttajasuojalain mukaan koko takuukäsite on vain valmistajan antama "lisäetu". Ilman takuutakin tuotteen myyjällä on olemassa korvausvastuu juuri tuon elinkaaren puitteissa. Myyjä ei voi irtisanoutua korvausvelvollisuudesta esim. mainitsemalla sen olevan edullinen, koska siinä ei ole takuuta. Näinhän jotkut "harmaatuojat" ovat joskus tuotteitaan myyneet.

Kuluttajasuojalaki ei saamieni oppien mukaan velvoita toista liikettä korjaamaan tai vaihtamaan tuotetta myyjäliikkeen puolesta, vastuu on myyjällä. Eri asia sitten on valmistajan järjestämä maahantuojaverkosto, joka samalla toimii takuuverkostona. Esim. Ducatin tehtaan myöntämä takuu on maailmanlaajuinen, joka siis tarkoittaa, että takuu on voimassa ostomaan ulkopuolellakin, eikä pelkästään EU:n alueella. Valmistaja voi esim. velvoittaa maahantuojansa hoitamaan takuuasioita myös muualta ostettujen tuotteiden kohdalla, ei ainoastaan maahantuojan myymien. Mikäli maahantuoja kieltäytyy, voi pahimmassa tapauksessa valmistaja vaihtaa maahantuojaa. Autopuolella ainakin olen kuullut tällaisesta tehtaan-maahantuojan sopimusmenettelystä. Ducatin kohdalla tällaista tehtaan vaatimusta ei sitten taida olla, jos kerran maahantuoja ei suostu Desmosedicin pyörää korjaamaan. Valmistajalle on tietysti etu ja helpotus, että takuuasia hoidetaan siellä, missä tuotekin on. Valmistajalle on myös tärkeintä, että takuuasia hoidetaan, se on sitten sama, kuka sen hoitaa.

Ennen nykyistä kuluttajasuojalakia kuulin luotettavalta lähteeltä, että erään moottoripyörämerkin maahantuoja osti tehtaalta halvemmalla moottoripyöriä ilman takuuta. Takuun myönsi sitten maahantuoja itse, jonka omasta kukkarosta takuukorjauskustannukset maksettiin.
 
Minun pyöräni ei ole Saksan Ducatin maahantuoma, vaan se liike on ostanut sen suoraan tehtaalta. Tämä selvisi minulle, kun otin yhteyttä Saksan Ducatiin ja he kertoivat tämän minulle.
Tässä Desmosedicin tapauksessa takuuketju menee siis tehdas - myyjä. Toisin sanoen Desmosedicin 749S:n Ducati-tehtaan antamasta takuusta vastaa tuon pyörän myynyt liike. Myyjä kun vastaa aiempien myyntiportaiden antamasta takuusta. Ostaja voi kyllä valita sen myyntiportaan, mille hän kohdistaa takuuvaatimuksensa. Tässä tapauksessa muita myyntiportaita myyjän lisäksi ei siis ole kuin tehdas.

Lisäyksenä aikaisempaan kirjoitukseeni mainittakoon, että myyjä voi kyllä irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta, mikäli se on selkeästi ostajalle ennen kaupantekoa kerrottu. Tämä ei kuitenkaan poista tuotteeseen annettua takuuta (eikä myyjän virhevastuuta). Tässä tapauksessa ostajan on silloin hoidettava takuuasia jonkin myyjää edeltävän myyntiportaan kanssa.

Takuun antaja voi määritellä takuuehdoissa esim. käytettävät huoltopisteet. Ducatin takuuehdoissa lukee, että takuu ei ole voimassa moottoripyörille, joita on käytetty muualla kuin valtuutetuissa Ducati-huolloissa. Samoin takuun antaja voi rajata kohteet, joita takuu ei tuotteessa koske. Näitähän ovat yleisesti nopeasti kuluvat kohteet kuten renkaat, sytytystulpat ym. Takuun ulkopuolelle määritetyille kohteille sovelletaan sitten lakisääteistä virhevastuuta. Lisäksi takuun antaja voi vaatia takuun voimassa pysymiseksi käyttämään alkuperäisiä merkkiosia, kuten Ducati ja kait kaikki muutkin merkit tekevät.

On siis huomioitava, että takuu on vapaaehtoinen lisäsitoumus, ei lakisääteinen, toisin kuin virhevastuu. Myös virhevastuussa pätee tuo sama tuotteen myyntiporrasketju kuin takuussakin.

Luettuani Ducatin takuuehtoja läpi, ei mistään käy ilmi, että tehdas on lupautunut takuukorjauttamaan moottoripyörän muunkin kuin tuon edellä mainitun myyntiporrasketjun toimesta. Ducati Card -palvelun osalta kylläkin, mutta sehän ei nyt koske Desmosedicin tapausta. Mielestäni Desmosedicin olisi paras kysyä asiaa suoraan Ducatilta, siellä ainakin osaavat sanoa, koska sieltähän se takuu on lähtöisin. Samoin he ainakin tietävät sitoumuksensa takuun suhteen.

Toivottavasti Desmosedici saa kuitenkin onnellisen ja joustavan päätöksen tähän jupakkaan
smile_org.gif
 
Tulipas siinä asiaa, mutta kiitos selvityksistä. Olen yrittänyt ottaa Ducatiin yhteyttä e-mailin kautta, mutta kukaan ei koskaan ole vastannut. Saksan Duce vastasi ja Suomen myös. No jokatapauksessa aikaahan tässä on, joten askel kerrallaan edetään ja katsotaan, mitä tuleman pitää. Otetaan sitten ihan puhelimella yhteyttä, jos ei homma etene.

Minun pyöräni takuu on "aktivoitu" näin kertoi myyjäliike, sekä Saksan Ducati. Huollatin pyöräni valtuutetussa liikkeessä, joten sekään ei ole ongelma. Tässä tapauksessa vika on sellainen, että oli takuuta tai ei, niin mielestäni se kuuluu korjata, koska se on ollut alusta lähtien. Tälläistä se etäkauppa on ja tämä on oikeastaan se mikä juuri voi mennä pieleen, kun hankitaan pyörä hieman kauempaa.
 
Tässä tapauksessa vika on sellainen, että oli takuuta tai ei, niin mielestäni se kuuluu korjata, koska se on ollut alusta lähtien.
Joo, tuohan on ihan selvä homma. Mikäli takuutakaan ei olisi, tuo vika kuuluu lakisääteisen virhevastuun piiriin. On olemassa ns. kuuden kuukauden sääntö: "Mikäli virhe havaitaan kuuden kuukauden kuluessa tuotteen ostosta, oletetaan vian olleen tuotteessa jo luovutushetkellä ja kuuluvan myyjän vastuulle." Eikös muuten se maahantuojakin ensialkuun myöntänyt tuon vian olevan takuun piirissä, sitten tuli vain nämä takuuvastuukiemurat.

Tiesittekös muuten, että Ducati velvoittaa takuuehdoissaan, että takuun jatkumiseksi takuuajan puitteissa (kaksi vuotta) omistajan vaihdoksen jälkeen on uuden omistajan tehtävä ilmoitus Ducatille. Tällaisia valmiita ilmoituslomakkeita on Ducatin takuu-/huoltokirjassa. Se vain täytetään ja lähetetään Bolognaan. Samalla uusi omistaja liitetään D.O.C:n jäseneksi.
 
Back
Ylös