Äänenvaimentimien avaus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Fabio T.

New member
Olen avannut aiemmin omistamani 851:sen vaimentimet poistamalla sen perimmäisen laipan, mikä kuristaa varsinaisen pakoaukon "prinssinakin" kokoiseksi...ääni tuli kylläkin kovemmaksi, mutta jäi mielestäni liian "metalliseksi"...mutta ratkaisuna oli halpa +/- 0 silloista markkaa...

Olisi pitänyt purkaa koko vaimennin ja rakentaa uudestaan...

Parhaan tuloksen saa valmiilla sporttipöntöillä (kylläkin paljon kalliimmalla) ... ja muistaa sitten tehdä vastaavat säädöt "soppapuolelle"!
 
Kaikenlaiset ohjeet kyseisen toimenpiteen suorittamiseksi ovat tervetulleita. Olen kaavaillut uusien vaimentimien ostamista vuoden ikäiseen S750 Ducatiin. Mikä sen hienopaa, jos saisi nekin rahat säästettyä. Itse tekemällä tuskin saa ihan samalaisia tuloksia, mutta ainakin esimerkkiäänet tuolla ducatipipemod.comissa kuulostivat tosi makeelta.
 
Olen avannut monesti 916 pontot, ei ole kovin monimutkainen toimenpiden. Rautaa poistu varmaan parikiloa!?. Siis eka niitit pois sivuilta ja paalta. Vasaralla taltallaa naputtaen laipat tulee "tiukasta" sovituksesta huolimatta pois.. Nyt pora kateen ja poraa polttohitsaus kohdille reiat, jotta lamposuojus verkon saa irti "ylimaaraisesta raudasta" Lamposuojus verkosta naputtelin pyørean (sama halkaisia ku lahtokauluksen laipan sisapuolella) puun paalla vaimentimen sisalle "lapiputken". Se pysyy paikallaan ku katkaisee sen oikean mittaiseksi laipan ja sisaan tulevan putken valiin.. sen jalkeen pitaa paattaa haluaako villaa sisaan vai.. Itse paadyin seuraavaan ratkaisuun. Neljasta tyhjasta olut tolkista pop-niiteilla niittasin reikaputken paalle suoja jotta "turpulessia" olisi vahemman, mut todettakoon etta lopputulos on "aika" aanekas! Mut todettakoon etta tehot lisaanty kylla ainakin.. Huomaat kylla kuinka tukittu pontot oli alkuperaisena..
 
</span><table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="3" cellspacing="1"><tr><td>Siteeraus (Guest @ Maalis. 12 2003,17:42)</td></tr><tr><td id="QUOTE">Neljasta tyhjasta olut tolkista pop-niiteilla niittasin reikaputken paalle suoja jotta "turpulessia" olisi vahemman, mut todettakoon etta lopputulos on "aika" aanekas! Mut todettakoon etta tehot lisaanty kylla ainakin.. Huomaat kylla kuinka tukittu pontot oli alkuperaisena..[/QUOTE]<span id='postcolor'>
Tästä minä pidän...eli luovuudesta ! ...olkoon lopputulos sitten mikä tahansa...
 
Juu! Kun vähänkin viitsii nähdä vaivaa ja jos lopputulos vielä sattuu itseä miellyttämään, niin siinä säästää paljon rahaa. Oikeastaan ottaa päähän, etten itsekin kokeillut tuota ratkaisua vaan otin suosiolla hiilarit..

Tosin alkuperäisissä ST4s:n putkissa on kuulemma katalysaattorit etupäässä, mutta luulenpa, että juuri sen takalaipan poistikin olisi jo tehnyt toivottavan ääni- ja virtauslisäyksen.. Ilmaiseksi! Nyt ne alkuperäiset makaa ullakolla hyödyttöminä. En tiedä kauanko hiilarit käytössä kestää, mutta tuskin ne kattipöntöt kovin äkkiä käyttöön tulee.

Pitäisköhän ne työstää pipemod-ohjeilla ja myydä pois...

Yksi syy vaihtaa hiilareihin oli se, että hiilareissa on vähemmän paikkoja, joissa voi polttaa itsensä. Skidit siis.
 
Muistaakseni katalysaattori palikat ovat peräpäässä, mistä ne )myöskin ovat kotoisin!
biggrin.gif
Itse olen tässä jahkaillut putkien vaihdon kanssa ja miettinyt eri vaihtoehtoja, ja takuu ajan loppuessa uskoisin pyörästäni löytyvän kiilotetut G&G sliparit.

Tuo pipemodin ajatus on kyllä täysin toimiva, mutta sinänsä taas jos putkista tulee liian äänekkäät (Epätodennäköistä
biggrin.gif
) on ilkeä mennä ostamaan vakio änäreitä, ja ompa ne kiva jättää itselle jos vaikka sattuu mopon myymään pois "vanhemmalle henkilölle".

Olin juuri myöskin tänään kuuntelemassa ja ruuvaamassa kaverin 900 XJ Jammuun home made slip-onit kiinni ja täytyy todeta että hintansa väärtit ovat materiaalit maksoivat noin 70€:tä? Soundit olivat kohdallaan ulkonäkö hieno (kunhan ne kiilottuvat sorvissa huomenna) ja kulkupuolikin parantui. Laitan kuvan kun kerkiän!
 
Ja sivulta. Pyörässä on putket kummallakin puolella.
 
inlove.gif
On tuo niin kaunis kyykky, että oksat pois!!! Ja vaatii kunnon saundit. Varmasti ilo omistaa. Viimekesänä ajelin tuollaisella hiilikuitupönttöisellä muutaman kerran. Aivan fanaattisen hauska ajaa!
062802moto_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
En voi kuin yhtyä Don Italon kommenttiin...Tuossa pyörässä on jotain niin pirullisen kaunista että ei ole tosikaan...
tounge.gif
 Ehkä jossain seuraavassa elämässä tuommoisen vois joskus omistaakin....
lookaround.gif


Tuo kultaus (tai elaksointi, whatever..) sopii hyvin pyörän muuhun väritykseen. Sopisi vissiin hyvin myös eteteleskooppeihin?? *vinkki vinkki  
wink.gif
*
 
pakko kyllä myöntää hemmetin komea pyörä on... Ja putkista en edes aloita tai menee semmoiseksi ylistykseksi tämäkin kommentti
thumbs-up.gif
 
Useimpia tunteja nettiä selaillen ja ohjeita etsien oon tullu siihen tulokseen, että taitaa pakoputket avautua myös meikäläisen Ducesta ens talven aikana  
wink.gif
Ohjeita löytyy aika monesta paikasta, ja erilaisilla variaatioilla, mutta Ducati Suiten ohjeet tuntuvat selkeimmiltä. Löytyy täältä.
Kyseinen modaus tapahtuu kyllä 998:n putkille, mutta eikös periaatteen luulis olevan aivan sama myös muille malleille?
 
En voinut olla kokeilematta tota ideaa, ja kyllä kannatti! ss750ff vakio pöntöt laulaa ihan kivasti..
sport05.gif
Eli uloin laippa rälläkällä veke, ei paha rasti. Pahin vaihe oli saada "suuksppaleet" irti, oli muuten tiukasti kiinni, lähtee kun jaksaa naputella tarpeeksi. Heikko hermoisella voi usko loppua kesken.. kokemusta on!! Eli jos ei viitsi laittaa sitä 1000-2000€ tehareihin niin melko edullinen vaihto ehto..
 
Mitäs porukka täällä suosittelee 749:iin pakoputkiratkaisuksi. Onko Termignoni must, vai kannattaisiko modailla tätä perusputkea? Mites voiko tuollaiseen laittaa suoraa putkea? Ainakin ääntä riittäisi.
 
Mitäs porukka täällä suosittelee 749:iin pakoputkiratkaisuksi. Onko Termignoni must, vai kannattaisiko modailla tätä perusputkea? Mites voiko tuollaiseen laittaa suoraa putkea? Ainakin ääntä riittäisi.
Ei kannata modailla alkuperäistä putkea. Putki on epäsymmetrinen ja se tuskin toimii kunnolla jos sitä itse alkaa virittelemään. Testastretta kun on muutenkin tarkka säädöistään...

Vaihtoehtoja on aika niukasti, mutta niitä on nyt tullut pikkuhiljaa lisää mallin iän lisääntyessä.

Perussetti on ostaa maahantuojalta Termignonin kit, jossa mukana tulee teräsvaimentimen lisäksi uusi ruiskunohjausyksikkö ja etupytyn pakokäyrä joka poistaa katalysaattorin (takapytyn katti on äänenvaimentimessa). Hintaa on noin 1600-1700 € ja äänet on kohdallaan, paino laskee hieman ja takuu säilyy (siis suomitakuu, saksassa takuu tuntuu säilyvän normaalisti vaikka olisi muutakin merkkiä). Setti on kai aika saman hintainen muuallakin euroopassa...

Lisäksi Ducatilla on eri putkistovariaatioita (2000 - 5000 €).

Sitten löytyy muita, mm. Leovincella on upea Corsa-täysputkisto mallistossaan (3500 €), Sparkilta löytyy jotain, Marvingilta yms yms... Yhdeltäkään valmistajalta ei tosin saa kovin edukkaita, eli putket maksavat about 1000 € minimissään + tarvittavat ruiskun säätöjutut. Ainoastaan Termignoni ja Leovince (italialaisia valmistajia) ovat tehneet vaimentimestaan epäsymmetrisen ja sovittaneet sen toimimaan hyvin moottorikonstruktion kanssa. Muista en tiedä, näyttävät perinteisemmältä...

Elikkäs minimissään se on kai se toimintatonni millä ääntä saa
tounge.gif
.
 
Elikkäs minimissään se on kai se toimintatonni millä ääntä saa
tounge.gif
.
Jep, eli maahantuoja sanoi, että termignonin setti kokonaisuudessaan kustantaa 1790 euroa. Pelkkä takapönttö maksaa sellaiset 900+ euroa. Onko siinä mitään järkeä, että vaihtaa pelkän takapöntön? Saako sillä lisää ääntä ja tehoa, vai pelkkää ääntä?

Muistelisin, että Remuksellakin olisi ollut 749/999 jotain putkistoa tarjolla, mutta taisi pyöriä samoissa hinnoissa.

Ilmeisesti kuitenkin suoraputki on poissa laskuista?
 
Onko siinä mitään järkeä, että vaihtaa pelkän takapöntön? Saako sillä lisää ääntä ja tehoa, vai pelkkää ääntä?

Muistelisin, että Remuksellakin olisi ollut 749/999 jotain putkistoa tarjolla, mutta taisi pyöriä samoissa hinnoissa.

Ilmeisesti kuitenkin suoraputki on poissa laskuista?
Uskon, että pärjäät hienosti pelkällä vaimentimen vaihdolla ja ruiskunpäivityksellä. Vai ajatko kenties radalla paljon tms..?
 
Mitäs porukka täällä suosittelee 749:iin pakoputkiratkaisuksi. Onko Termignoni must, vai kannattaisiko modailla tätä perusputkea? Mites voiko tuollaiseen laittaa suoraa putkea? Ainakin ääntä riittäisi.
Ei kannata modailla alkuperäistä putkea. Putki on epäsymmetrinen ja se tuskin toimii kunnolla jos sitä itse alkaa virittelemään. Testastretta kun on muutenkin tarkka säädöistään...
Tohon vois sanoa että ei kannata jos ei osaa. Se että sliparissa on kaksi eri halkaisijalla olevaa reikäputkea ei tee siitä mitenkään vaikeaa savottaa. Kyllähän tohonkin Ducatiin pätevät ihan normaalit fysiikan lait ja säännöt.

Mitat vaan vastaavasta viripöntöstä ja tikki tulille. Sitä ainutta vakiopönttöä ei välttämättä kannata tuhota kun toi katsastuspeikko vaanii ovella mutta jos sattuu jostain halvalla toisen vakiomallisen löytämään niin säästyypä rahnat vaikka kaljotteluun.
033102beer_1_prv.gif
 
Mitäs porukka täällä suosittelee 749:iin pakoputkiratkaisuksi. Onko Termignoni must, vai kannattaisiko modailla tätä perusputkea? Mites voiko tuollaiseen laittaa suoraa putkea? Ainakin ääntä riittäisi.
Ei kannata modailla alkuperäistä putkea. Putki on epäsymmetrinen ja se tuskin toimii kunnolla jos sitä itse alkaa virittelemään. Testastretta kun on muutenkin tarkka säädöistään...
Tohon vois sanoa että ei kannata jos ei osaa. Se että sliparissa on kaksi eri halkaisijalla olevaa reikäputkea ei tee siitä mitenkään vaikeaa savottaa. Kyllähän tohonkin Ducatiin pätevät ihan normaalit fysiikan lait ja säännöt.

Mitat vaan vastaavasta viripöntöstä ja tikki tulille. Sitä ainutta vakiopönttöä ei välttämättä kannata tuhota kun toi katsastuspeikko vaanii ovella mutta jos sattuu jostain halvalla toisen vakiomallisen löytämään niin säästyypä rahnat vaikka kaljotteluun.  
033102beer_1_prv.gif
No eipä ole noin helppoa xx9-malleissa, koska niissä ei todellakaan ole symmetrinen vaimennin. Käyrien halkaisijat eri sylintereistä ovat eri halkaisijalla ja alkuperäistä prässättyä vaimenninta voi olla todella hankala kasata jos sen leikkaa auki, lisäksi sisällä on katalysaattori. Homma siis ei ole ihan helpoimpia metallitöitä... toki tosi seppä tekee mitä vaan...

Käsittääkseni tässä käsiteltiin juuri 9-mallien epäsymmetristä pakoputkistoa, ei normaalien ovaalien äänenvaimentimien modifiointia. Tietenkin testastrettaan pätee ihan samat säännöt polttoaine/ilmaseoksen suhteen kuin mihin tahansa muuhun moottoriin.

Pelkkä termignonin äänäri toimii kyllä kai, mutta siihen joutuu sitten ostamaan vielä hiilikuituisen suojan, joka maahantuojalla maksaa noin 400 €. Eli siitäkin tulee kai jotain luokkaa 1300 € paketti ja siitä puuttuu silloin etusylinterin käyrä + ruiskunohjausyksikkö. Leovincen vaimennin (jota ei enää valmisteta) toimi mainiosti ilman ruiskuyksiköitä ja sen mukana ei tullut etupytyn käyrää koska Leovincen mukaan pyörä kävi tasaisemmin alakierroksilla kun etukäyrässä on katti...
 
Back
Ylös