Mitens tuo EODB valohässäkän kanssa kävi, meinaan tuota takuu asiaa. Kun pyörä on tuontipeli, vietkö siis valtuutetulle huoltoliikkeelle jossa korjaavat vian?Miten maksupuoli, maksaako tuo saksalaisfirma laskun vai..?
Viime keskiviikkona Ducatin maahantuoja soitti minulle ilmoittaakseen, että he eivät aio lähettää mitään varaosia minnekään, vaan että minun tulee hoitaa itselleni Saksasta uusi osa ja sitten asentaa se täällä ja maksaa itse se asennus ja lähettää laskusta kopio Saksaan, jotta saisin rahani takaisin. Vaikealtahan tuo tuntuu siihen verrattuna, että pyörä olisi ostettu Suomesta, mutta eipä tuo minua haittaa suuremmin, vaikka vaivaa siitä aiheutuukin. Tosiaankin sanoin aiemmin, että siitä menisi vaihtoon puola, mutta ei se menekään, vaan ruiskunohjausboksi. Aikataulu on avoin.
Oltuani pariin otteeseen yhteydessä maahantuojaan ja muutenkin tilannetta omakohtaisesti seuranneena olen tullut melko vakuuttuneeksi siitä, että tämä toimintamalli takuun suhteen on täysin suunniteltu malli ja tehty mahdollisimman epämiellyttäväksi tuontipyörän omistajaa kohtaan. Joku voi sanoa, että totta kai se on noin ja kenties hän on oikeassa, ehkä minä olen sitten vain tyhmä, kun luulin eläväni osana suhteellisen vapaata EU:ta, jossa tavaran pitäisi liikkua ilman mainittavia esteitä. Onhan tämä tilanne jotenkin absurdi, kun ajattelee, että huolimatta kaikenlaisista autoveroista ja alv:sta huolimatta pystyy Ducatin tuomaan ulkomailta siihen hintaan, että minulla olisi oikeasti varaa hakea, vaikka joka ikinen takuukorjauksen vaatima varaosa Saksasta ja silti minä olisin vielä voitolla. En jaksa näillä hinnoilla ottaa itseeni, vaikka saisinkin kotimaiselta Ducatin edustajalta hivenen töykeää kohtelua puhelimessa. Kannattaisi vaan miettiä siellä johtoportaassakin, että onko se pitkällä juoksulla kannattavaa kusettaa asiakkailta noinkin rajuja ylihintoja, kuin mitä he nyt pitävät(tarkoitan siis listahintoja, en mitään alennuksia). Tietysti kaikki eivät halua nähdä sitä vaivaa, että hankkisivat pyöränsä Saksasta(Italiasta tai muualta), mutta tätä menoa veikkaisin Saksan tuonnin vain lisääntyvän. Itsellenikin oli todella suuri yllätys, että ulkomailta kannatti tuoda uusi pyörä Suomeen. Jostain keskustelusta täältä luin, että porukka oli huolissaan, että jos ei osteta kotimaisia pyöriä, niin se jotenkin vaikeuttaisi niiden huoltoa. Tätä en oikein ymmärrä, sillä pitäähän se tuontipyöräkin huoltaa ja jos alemmat hinnat saavat houkuteltua uusia motoristeja enemmän mukaan, kuin kotimaan hinnat, niin silloinhan töitä on entistä enemmän. En tiedä määrääkö Ducati jotenkin noiden huoltojen hinnat, mutta tässä olisi mielestäni oiva markkinarako, sillä jos esimerkiksi tonninhuoltoa ei pysty tekemään alle 300 euron, niin että siitä jää vielä jotain käteen, niin johan on kumma.
Tulipas oikein kunnon tilitystä ja ei edes liittynyt mitenkään pakoputkiin.
Pakoputkista ja takuusta sen verran, että se on mielestäni ihan fiksua tai järkeenkäypää, ettei ainakaan mitä tahansa putkea hyväksytä, sillä kai sillä putkellakin voi pyöränsä rikkoa, siis jos se on jotenkin epäkelpo jne.