ABS-tuloksia

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yoohah
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Perän nousu on hallittavissa aika hyvin asennolla. esim perus endo lähtö onnistuu parhaiten, että on kädet suorana pää ylhäällä ja istuu edessä ja nykäisee tankista jaloilla

Perän nousun esto on melkein sen vastakohta, ei pidä käsiä lukossa, pään alhaalla ja ei nykäise tankista jaloilla.

Monessa pyörässä myös takajarrrun käyttö laskee perää ja estää nousua.

jousitustakin voi tietysti säätää. Paluuvaimennusta perään lisää ja sisäänmeno vaimennusta keulaan lisää.


jotkut pyörät on kyllä tehty vähän liian nenälleen, yksi video muistuu mieleen jostain netistä, jossa S1000RR menee etukautta ympäri silmänräpäyksessä kun kuski säikähtää ja vetää etujarrua todella nopeasti.

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=0t5ab4kTORI

Eikö tuossa S1000RR:ssä pitäis olla markkinoiden parhaat ABS jarrut!! Tuollainen tilanne ei pitäis olla edes mahdollinen. Onko bemarissa ABS jarrut kytkettävissä pois?
 
Käytiin tänään kokeilemassa ihan mielenkiinnosta kuinka tuo 1290 kotari pysähtyy kun tehdään paniikkijarrutus n. 80 nopeudesta. Eli tehtiin vai kaksi jarrutusta apsit päällä. Tyylillä kahvat ja polkimet pohjaan nyt heti ja siellä pysyy, kunnes pysähtyy. Tulos 34 askelta. Absit pois ja kokeilemaan. Rauhallinen jarrutus etujarrulla tulos 27 askelta.

Hondissa ja Bemareissa on kuulemma paremmat absit kun tossa, niin olis kiva kuulla kuinka ne pysähtyy kahvat pohjassa.:bye:

Kokeille viel kolmantena jarrutuksena vetäistä paniikkijarrutus n. 80 nopeudesta ilman ABSeja tyylillä kahvat & polkimet pohjaan nyt heti ja siellä pysyy, kunnes pysähtyy...
Ois kiva kuulla, kuinka pysähtyy ja monta askelta lasket :;):
 
Kokeille viel kolmantena jarrutuksena vetäistä paniikkijarrutus n. 80 nopeudesta ilman ABSeja tyylillä kahvat & polkimet pohjaan nyt heti ja siellä pysyy, kunnes pysähtyy...
Ois kiva kuulla, kuinka pysähtyy ja monta askelta lasket :;):

Ei uskalla. Oon kato vähän tämmönen mamis ja Älä yllytä yllytyshullua. :p
 
Jotenki on selvitty muinaisina aikoina ilman avustimia vaikka niistä toisinaan onkin iloa.

Aika moni täällä kuitenki on edelleen kinaamassa aiheesta.

Juu, mutta kyllä vehkeiden ominaisuuksien parantuminen on lisännyt turvallisuutta. Viittaisin vaikkapa Kwaakkujen legendaarisiin kolmimukisiin ja niiden olemattomiin ajo-ominaisuuksiin ja jarruihin(taatusti abs:t :p) Fiksu selviää vaikka millä keksinnöllä, mutta taitamattomalle ja hurjastelijalle ne saattavat koitua pelastukseksi.
 
Onko 1290:ssa jo ne uudet kaarre-absit? Voiko siitä johtua erot "perinteisiin" abseihin verrattuna?
 
Hiekkateillä, joissa on irtosoraa kovalla pinnalla, on hyvä kytkeä ABS pois päältä.
Takajarru lukkoon ja etujarrua kevyesti.
Hidastuu.
ABS ei tuossa tilanteessa hidasta juuri yhtään.
Siksi minulla onkin BMW R1100GS 1999 pyörässäni nappula, jolla saan ABS:sät pois vauhdissa.
Asfaltilla ABS jarrut toimivat erinomaisesti ja käytänkin niitä "lukkoo" ainakin kerran viikossa, niin pysyvät virkeinä ja kunnossa.
 
Onko 1290:ssa jo ne uudet kaarre-absit? Voiko siitä johtua erot "perinteisiin" abseihin verrattuna?

Ei ole. Noilla abseilla on varmaan yli 30 asteen kallistuksesta turvallaan, kun nykäisee kahvan pohjaan.

Äkkinäinen kahvan rykäisy on mille tahansa järjestelmälle paha, kun etunen ei ehdi kuormittua -> ei pitoa. Sen jälkeen ABS onkin takamatkalla normaalijarruihin verrattuna koko loppumatkan.

Vaan hyvä järjestelmä ABS on silti. Noilla uskaltaa kuitenkin metsästää sitä optimijarrua ihan eri tavalla olosuhteista riippumatta, jolloin pysähdysmatka on lyhin. Pitää vain suurin piirtein ymmärtää, miten mp käyttäytyy jarrutuksessa, jolloin ei synny harhaluuloja ABS:n ylivoipaisuudesta teki jarruttaja mitä tahansa.

Olin tuossa testissä mukana, ja tuon ABS-runttaustuloksen alittaminen ei vaatinut mitenkään ihmeellistä jarrutusta. Aivan riskittömällä suorituksella noin plus seitsemässä asteessa ja kylmällä renkaalla onnistuu ensimmäisellä kerralla.... ja varmasti useammalta kuin ihmiset itse edes kuvittelevat.
 
Niin, valitettavasti kaikki abs-toteutukset ei ole yhtä hyviä. Kesällä koeajoin kaksi uutta kotaria ja molemmissa tiukka jarrutus tuntui kuin renkaan ja asfaltin välissä olisi jotain luistavaa möhnää. Toisen merkin molemmissa pyörissä pitoa löytyi selvästi tiukemmin. Ja kolmannen merkin pyörässä taas möhnä palasi renkaan alle.

Olen ollut monta kertaa ajoharjoittelussa melkein 10v vanhalla abs-pyörälläni ja joka kerta jarrutuksen tehokkuutta kehuttiin. Rengas vinkuu selvästi, eikä perä juurikaan nouse. .......

Tavallisena tienkuluttajana luotan ABSeihini (S.Bandit). On jäänyt mieleen taannoisesta ajoharjoittelupäivän jarrutustreenistä se kun pysähdyttyäni kouluttaja heilutteli aina kaukaa edestä - sieltä main mihin muut pysähtyivät - ja totesi että "on jarruissa eroja!" (ja kyseli että oliko sulla tosiaan vauhtia se mitä piti, no oli) Täysjarrutuksia tehtiin 40-60-80 vauhdeista useita ja ryhmässä oli ABSillisia ja ei-ABSillisia pyöriä. Liikenteessä sittemmin olen joutunut muutaman kerran samaa "harjoittelemaan" ja joka kerta kiitellyt sitä että saa ja voi heittää kaiken kiinni kun tilanne on todellakin äkillinen.
 
Kyllä kadulla keskimääräinen (ja moni vähän parempikin) kuski hyötyy tiukassa paikassa ABS:sta. Main the ropleem tahtoo olla se etusen alta temphaisu heti alkuunsa ja tähän tautiin saa lääkettä harjoitella aika lailla. Meinaan että homma on ja pysyy ytimessä...... kunnes se hädänkin hetkellä tulee sieltä hallitusti. Toisaalta...... olennaisen tärkeää on saada heti alkuun pudotettua nopeutta mahdollisimman paljon jatkoa silmällä pitäen. Hädän hetken yllättäessä tuolla kadulla ei absoluuttinen pysähtymismatka ole välttämättä ollenkaan se ykkösjuttu selviytymisen suhteen. Eli testioloissa pari lisämetriä tuloksessa on testitulos..... ja todellinen konteksti monine muuttujineen on se joka kuitenkin ratkaisee...... kadulla.
 
Kyllä kadulla keskimääräinen (ja moni vähän parempikin) kuski hyötyy tiukassa paikassa ABS:sta. Main the ropleem tahtoo olla se etusen alta temphaisu heti alkuunsa ja tähän tautiin saa lääkettä harjoitella aika lailla. Meinaan että homma on ja pysyy ytimessä...... kunnes se hädänkin hetkellä tulee sieltä hallitusti. Toisaalta...... olennaisen tärkeää on saada heti alkuun pudotettua nopeutta mahdollisimman paljon jatkoa silmällä pitäen. Hädän hetken yllättäessä tuolla kadulla ei absoluuttinen pysähtymismatka ole välttämättä ollenkaan se ykkösjuttu selviytymisen suhteen. Eli testioloissa pari lisämetriä tuloksessa on testitulos..... ja todellinen konteksti monine muuttujineen on se joka kuitenkin ratkaisee...... kadulla.

Sen verran pyrin varautumaan tilanteisiin, että laitan sormet kahvalle, jos risteyksessä on kotilo. Tällä on tarkoitus estää jarrukahvan rouhaisu hädissään.
 
Eikö tuossa S1000RR:ssä pitäis olla markkinoiden parhaat ABS jarrut!! Tuollainen tilanne ei pitäis olla edes mahdollinen. Onko bemarissa ABS jarrut kytkettävissä pois?

Miten niin? ABS estää jarrun lukkiutumisen, ei sitä että perä ei nouse takaraivolle. Vasta jos etnunen menee lukkoon se päästää jarrua.
 
Miten niin? ABS estää jarrun lukkiutumisen, ei sitä että perä ei nouse takaraivolle. Vasta jos etnunen menee lukkoon se päästää jarrua.

Mietipäs vielä toisenkin kerran... Asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Lähtökohtaisestihan yhden renkaan kohdalla tarkasteltuna ABS mittaa sitä, että rengas pyörii suhteessa pyörän runkoon (jossa anturi on). Siispä kun perä nousee riittävän nopeasti, niin abs-anturin mittauksen näkökulmasta pyörä on lukittunut.

Toki pidosta riippuen perä voi nousta pystyyn vaikka rengas edelleen pyörisikin hitaasti suhteessa pyörän runkoon, eli ei siinä mielessä ole vielä "lukittunut".
 
Miten niin? ABS estää jarrun lukkiutumisen, ei sitä että perä ei nouse takaraivolle. Vasta jos etnunen menee lukkoon se päästää jarrua.

Joissakin pyörissä riippuu ABS:n asetuksista, miten vaikuttaa endoiluun, vai vaikuttaako. Uusissa mopoissahan on monta gyroa, joten kuski ei varmasti mene nenän kautta ympäri, jos on kaikki bitit päällä.

Videon bimmerin vuosimallista ei tietoa, mutta on syytä epäillä, että mopossa joko ei ollut ABS päällä, tai oli sellaisissa asetuksissa, että salli perän nousun.
 
Sen verran pyrin varautumaan tilanteisiin, että laitan sormet kahvalle, jos risteyksessä on kotilo. Tällä on tarkoitus estää jarrukahvan rouhaisu hädissään.

En tiedä, onko hyvä vai huono tapa, mutta jo kossiaikoina tarttui lähtemättämästi tapa ajella
etusormet liipaisimilla.

Kadulla kykän kanssa tuolla nyt ei ole juuri tapaa kummempaa funktiota, mutta jarrun kanssa
tuolla saa "hetii-nytee" jarrutuksen käyntiin ilman mitään kalmankouraisua ja kyljelleen.....PÖX:blink:.
Saa myös heti vauhtia pois ja kivasti painetta etuselle kunnon jarrua varten jos sikseen tulee.

Suosittelisin kyllä tuota tapaa. On nitä huonompiakin :D.
Vaikea keksiä tuosta minkäänlaista haittaakaan.... ainakaan yleisillä laduilla liikuttaessa.
 
Main the ropleem tahtoo olla se etusen alta temphaisu heti alkuunsa ja tähän tautiin saa lääkettä harjoitella aika lailla. Meinaan että homma on ja pysyy ytimessä....

kyllä se siellä pysyy jos se siellä on. sen arviointi onko se siellä onnistuu miettimällä montako kertaa on etupyörän lukkiutumisen jälkeen vain havainnut reakoineensa oikein. Koska mitään tietoista reakointia ihminen ei kerkiä tekemään. Ihmisen tietoisuus on liian hidas siihen., Vähän sama jos ajelisi tietoisesti polkupyörällä. Kaadun oikealle, käännä oikealle. menee ainakin aika mutkikkaaksi.

se onko S1000RR liian nenällään on hauska kysymys, me moottoripyöräilijät pidämme normaalina, että pyörä on sellainen että se voi mennä etukautta ympäri jarrulla ja takakautta ympäri kaasulla. Mutta mietippä jos nissan qashqaista tulisi urheilumalli joka olisi sellainen. Kaasulla ympäri taakse ja liiallinen jarrutus heittäisi sen etukautta ympäri. Ja kaikki pitäisivät sitä normaalina, koska urheilulliset autot vain olevat ja niiden pitää olla sellaisia.

mainintani on siis ei epäilystä jopa omaa uskoa vastaan. Miten tuollaista voi pitää normaalina.
 
Ei ole. Noilla abseilla on varmaan yli 30 asteen kallistuksesta turvallaan, kun nykäisee kahvan pohjaan.

Äkkinäinen kahvan rykäisy on mille tahansa järjestelmälle paha, kun etunen ei ehdi kuormittua -> ei pitoa. Sen jälkeen ABS onkin takamatkalla normaalijarruihin verrattuna koko loppumatkan.

Vaan hyvä järjestelmä ABS on silti. Noilla uskaltaa kuitenkin metsästää sitä optimijarrua ihan eri tavalla olosuhteista riippumatta, jolloin pysähdysmatka on lyhin. Pitää vain suurin piirtein ymmärtää, miten mp käyttäytyy jarrutuksessa, jolloin ei synny harhaluuloja ABS:n ylivoipaisuudesta
Omaan kokemukseen perustuen ei kuski ole turvallaan kun reilusta kallistuksesta ABS pelastaa kostella asfaltilla.
Tosin en nykässyt kahvaa pohjaan vaan tasasella jarrulla kallistusta lisäten.
 
me moottoripyöräilijät pidämme normaalina, että pyörä on sellainen että se voi mennä etukautta ympäri jarrulla ja takakautta ympäri kaasulla. Mutta mietippä jos nissan qashqaista tulisi urheilumalli joka olisi sellainen. Kaasulla ympäri taakse ja liiallinen jarrutus heittäisi sen etukautta ympäri.

http://truckyeah.jalopnik.com/videos-show-the-jeep-renegade-has-a-scary-problem-under-1787687990

Amerikan qashqain ilmeisesti saa niiaamaan ja paskahalvaushan siitä seuraa.
 
Back
Ylös