Meidänkin tarjontamme on tullut täällä mainittua useamman kerran, joten osallistutaan vähän. Ihmisiä on monella tapaa hyvin eri muotista tähänkin lajiin. Toisilla on lajinomaista taustaa jo alkuun. On ihmisiä, jotka eivät kaihda ottaa riskejä siinä missä toiset menevät ehdottomasti turvallisuus edellä. Toiset ovat oppineet oppimaan muiden tulella, jotkut itsenäisesti. Kuinka paljon tukea halutaan, vaihtelee myös paljon.
Meidän lähestymistavassamme olemme pyrkineet tunnistamaan olennaisia vaadittavia taitoja ja muuten hallittavia asioita. Lisäksi pyrimme ymmärtämään näiden välisiä riippuvuussuhteita, ja mikä olisi hyvä järjestys oppia kyseisiä asioita. Olemmekin tunnistaneet ylätasolla yli 30 tekniikka ja hallittavaa asiaa kuskin tekemisessä ja kaikille on joku syy kehittämässä ajoa. Lopulta tähtäämme vauhdin kasvattamisen mahdollistamiseen, mutta vauhdin pitäisi tulla ilman turhaa riskin kasvattamista, ja samalla tehdä mahdollisesti ajosta nautittavampaa ja vähemmän hetkessä selviämistä. Tästä päästäänkin siihen, että meidän näkökulmastamme nopeusryhmä tai vauhtitaso on useimmiten ehkä hiukan harhaanjohtava tapa tulkita kehitystä.
Hyvin laaja-alainenkin osaaminen ajoteknisten mittareiden valossa ei vielä välttämättä johda suoraan nopeampaan vauhtiin, mutta todennäköisesti riskitasojen pienenemiseen vauhtitasosta riippumatta. Toisaalta kun tietyt osa-alueet ovat sopivasti hallinnassa puhumattakaan siitä, että kaikki osa-alueet ovat hyvällä tasolla, vauhtia tulee väistämättä lisää. Ja sitten taas esim. nopeassa ryhmässä ajaminen ei valitettavasti välttämättä korreloi juurikaan ajoteknisten asioiden osaamisen kanssa. Tätä ei aina vaan havaitse, koska onneksi kaatumisia tai isompia haavereita ei ajoteknisistä haasteita huolimatta välttämättä satu usein. Monesti kuskilla on useampia pienempiä haasteellisia malleja ajamisessa ja yksittäisinä asioina nämä eivät vielä johda ongelmiin, mutta kun nämä syystä tai toisesta osuvat sopivasti päällekkäin, kaatuminen tulee yllättäen, ikään kuin varottamatta. Isommat yksittäisetkin virheet sitten varoittavat sitten yleensä heti punalipun säestyksellä.
Eli vauhtitaso ei suoraan kerro juurikaan ajoteknisestä osaamisesta. Hitaasti ja nopeasti voi ajaa ajoteknisesti hyvin. Toki hitaassa ajossa jotkut asiat väkisin jäävät puolitiehen, mutta nämä ovat enemmän seurannaisia vauhdin tuomista rajoitteista kuin suoria virheitä. Yhtä lailla hidas ja nopea ajo voi sisältää paljon ajoteknisiä haasteita. Vasta hyvin lähellä optimivauhteja ajotekniikka asettuu selkeästi vauhtia rajoittavaksi tekijäksi.
Mikäli tästä ajattelusta haluaa kuulla lisää, meillä on tulossa tässä talven aikana kurssisarja näistä hallittavista asioista ja sitä ennen voi mm. tarkastella meidän nykyistä ajotekniikkapakettiamme esim. täältä löytyvää
linkkiä seuraillen. Laitetaankin tämä paketti nyt joulutarjoukseen tämän keskustelun virittämänä
