Ajoharjoittelusta radalla

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Fabio T.
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
1. Kannattaa tehdä niin kuin sanotaan.
2. Kannattaa edelleen tehdä niin kuin sanotaan, eikä yrittää jotain omia juttuja. Ohjastajat tietävät mistä puhuvat, he eivät ole siellä sattumalta. Toki omia juttuja voi kokeilla, mutta ohjastajat kertovat yleensä saman asian, jos vain tajuaa kysyä.
Jep. Toisaalta näin. Kuitenkin kannattaa muistaa että ei ole yhtä totuutta. Kuuntele (ja tarvittaessa kyseenalaista) kaikkien kommentteja ja ohjeita. Mieti, järkeile ja kokeile mikä sopii sinulle parhaiten ja toteuta sitä. Älä usko sokeasti mihinkään ja pyri mieluummin ymmärtämään miksi joku asiat tehdään juuri niin kuin että sokeasti uskot tai kopiot!
Juicea lainatakseni...  
tounge.gif
Ei vaan, kyllähän noita kouluttajia oikeesti kannattaa kuunnella. Pääsee paljon helpommalla, kun nöyrtyy kuulemaan oppeja eikä kuvittele ittestään liikoja...  
blush.gif
Jep. En tarkoittanutkaan etteikö kannata kuunnella. Siksipä kirjoitinkin tuon...kouluttajan ominaisuudessa.  
tounge.gif
Joo ois ehkä pitäny kans tota (jälkiviisaus on parasta) omaa kommenttia tarkentaa, että kyseenalaistaa toki saa, kun ei kukaan oo koskaan täydellinen ja niin kauan kun on ihmisiä, niin mokia sattuu (isompia tai pienempiä jnejne). Lähinnä vaan omaa kokemusta tossa höpöttelen, kun meni pari ratapäivää ohi suun sen takia, kun ei malttanu kuunnella neuvoja (tai ymmärsi ne vähän väärin itseasiassa -> oma moka silti).
 
1. Kannattaa tehdä niin kuin sanotaan.
2. Kannattaa edelleen tehdä niin kuin sanotaan, eikä yrittää jotain omia juttuja. Ohjastajat tietävät mistä puhuvat, he eivät ole siellä sattumalta. Toki omia juttuja voi kokeilla, mutta ohjastajat kertovat yleensä saman asian, jos vain tajuaa kysyä.
Jep. Toisaalta näin. Kuitenkin kannattaa muistaa että ei ole yhtä totuutta. Kuuntele (ja tarvittaessa kyseenalaista) kaikkien kommentteja ja ohjeita. Mieti, järkeile ja kokeile mikä sopii sinulle parhaiten ja toteuta sitä. Älä usko sokeasti mihinkään ja pyri mieluummin ymmärtämään miksi joku asiat tehdään juuri niin kuin että sokeasti uskot tai kopiot!
Juicea lainatakseni...  
tounge.gif
Ei vaan, kyllähän noita kouluttajia oikeesti kannattaa kuunnella. Pääsee paljon helpommalla, kun nöyrtyy kuulemaan oppeja eikä kuvittele ittestään liikoja...  
blush.gif
Jep. En tarkoittanutkaan etteikö kannata kuunnella. Siksipä kirjoitinkin tuon...kouluttajan ominaisuudessa.  
tounge.gif
Joo ois ehkä pitäny kans tota (jälkiviisaus on parasta) omaa kommenttia tarkentaa, että kyseenalaistaa toki saa, kun ei kukaan oo koskaan täydellinen ja niin kauan kun on ihmisiä, niin mokia sattuu (isompia tai pienempiä jnejne). Lähinnä vaan omaa kokemusta tossa höpöttelen, kun meni pari ratapäivää ohi suun sen takia, kun ei malttanu kuunnella neuvoja (tai ymmärsi ne vähän väärin itseasiassa -> oma moka silti).
Juuri noin. Asioita voi oppia kuuntelemalla tai itse tekemällä tai ensin kuuntelemalla ja sitten itse tekemällä. Toisaalta pääasia että oppii mutta kuitenkin kannattaa kuunnella ettei tarvii oppia kantapään kautta. Silti pitää kysyä tai kyseenalaistaa jos siltä tuntuu!
 
Joo, kyseenalaistaminen on tietenkin tervetullutta. Kun kysyy, saa perustelut, miksi pitää toimia, niinkuin sanotaan, sillä ainakaan itse en osaa ilmaista itseäni niinkuin pitäisi. Lisäksi, kuten ekassa viestissä kirjoitin, en ole mikään jumala, enkä usko että kukaan muukaan ainakaan meidän kouluttajaporukasta on, joten ei meidänkään sana mikään absoluuttinen totuus ole ja meidätkin on hyvä välillä pistää kelaamaan näitä asioita.
 
Sopinee aiheeseen tämäkin; .Org:n ratapäivillä ei ole ollut vastaavia ongelmia, mutta esim. Spyken päivillä kuljettajia joita ei kuljettajakokouksessa näkynyt näkyi kyllä radalla ja kokouksen aikana heitä valui pyörineen alueelle. Kyseisillä päivillä tuli huomattua ettei sääntöjä sisälletty ja aiheutettiin ajoillaan vaaratilanteita (hidasryhmä) ja nämä huomiota teki myös moni muu paikalla ollut.
Eli ei radalle sellaisia, jotka eivät ajajakokoukseen vaivaudu tai toisinpäin; kuunnelkaa mitä siellä sanotaan.
 
Tuo kirjoittamasi lista on epäilemättä käyty läpi koulutuksessa, askel askeleelta ja koko setin läpikäymiseen lienee aikaa, niin ajo- kuin opetusaikaa, kulunut noin kuusi tuntia. Meidän kouluttajien tukena oleva opetusmateriaali on 25 sivua täyttä asiaa - hatunnosto Hannulalle, joka on moisen naputellut! Tämä yritetään saada päivän aikana välitettyä osallistujille, monesti asia ei pelkin sanoin onnistu, vaan avuksi tarvitaan havainnollistamista. Tämän topicin aloitusviestin kirjoitin sellaiseksi, kuin se on, siitä syystä, että siinä olisi mainittu ne kaikkein tärkeimmät asiat ja saatu palstan lukijoiden mielenkiinto ajoharjoittelua kohtaan heräämään. Koulutuksessa tai muuten vaan ratapäivillä saa halutessaan spesifimpää opastusta.
Tuoda noiniin, olisikohan tuota 25 sivun ohjetta jossain jaossa? Kiinnostaisi nimittäin lukea.
smile_org.gif


Sellainen juttu tuli mieleen että panostakaa renkaisiin ja ajoasentoon. 50e maksanut pilot power one mallia pari kierrosta sm-tasolla tuntuu aika paljon luotettavammalta possujonossakin kuin 180e katurengas. Ajoasennossa taas rentous tuntuu olevan kaikki kaikessa. Tänään ahvenistolla jotenkin muistui mieleen että asentohan oli about passeli kun ulkokaarteen puoleinen kyynärpää ottaa tankkiin. Tuntui ainakin meikäläiselle sopivan tuollainen. Niin ja nykikää niitä liivimiehiä hihoista tai liiveistä. Ne auttaa ihan mielellään.
smile_org.gif
 
Ikävä kyllä ohjenivaska on vain koulutuskäyttöön. Siitä tuskin edes olisi ihan hirveästi apua rata-ajon treenaamiseen, sillä se on kirjoitettu katuajon opettamisen näkökulmasta, ja todellakin opettamisen tueksi, ei sinänsä ajo-ohjeeksi.
 
Täytyy nopeusmittari teipata, tiedä mikä hinku sitä on välillä vilkuilla ja ne joustot edelleen säätämättä. Lauantaina Kemorassa raapas tappi kerran vähän enemmän, ajoin sitten ekaa kertaa varikolle kesken ajon. Jotenkin sellainen epävarma fiilis, ei vaan oikein mitenkään saanu sellaista hyvää ajoa päälle. Sisäkurvi vetää puoleensa magneetin lailla, sitten joutuu korjaileen ulommaksi hmm perkeles
 
Täytyy nopeusmittari teipata, tiedä mikä hinku sitä on välillä vilkuilla ja ne joustot edelleen säätämättä. Lauantaina Kemorassa raapas tappi kerran vähän enemmän, ajoin sitten ekaa kertaa varikolle kesken ajon. Jotenkin sellainen epävarma fiilis, ei vaan oikein mitenkään saanu sellaista hyvää ajoa päälle. Sisäkurvi vetää puoleensa magneetin lailla, sitten joutuu korjaileen ulommaksi hmm perkeles
Nahkapukua kehiin. Loppuu turha tapin raapiminen kun saa polven maahan ja sitä myöten ajoasennonkin ns. "oikeaksi".

Ps. Mun mielestä radalle ei kannattaisi edes mennä ilman nahkapukua kuin korkeintaan johonkin koulutusryhmään hitaasti kiertämään.

Edit. Näköjään hankintalistalla onkin...
biggrin.gif
 
Lauantaina Kemorassa raapas tappi kerran vähän enemmän, ajoin sitten ekaa kertaa varikolle kesken ajon. Jotenkin sellainen epävarma fiilis, ei vaan oikein mitenkään saanu sellaista hyvää ajoa päälle. Sisäkurvi vetää puoleensa magneetin lailla, sitten joutuu korjaileen ulommaksi hmm perkeles
Esim jos sulla on jousi löysällä keulasta, ja/tai kireellä perästä, ja/tai vaihtanu isomman rengasprofiilin taakse, ja/tai keulan paluuvaimennus kireellä, (ja/tai nostanu perää ja/tai laskenu keulaa) niin voipi mennä "liian herkästi" sinne sisämutkaan.
Edit: Lisätääs viel liian vähän, tai vanhat keulaöljyt, menovaimennus löysällä.
Mitäköhän viel unohtu...?

Ja käykö sit niin; ett työnnät päätä ja kroppaa ylös sieltä mutkasta ensin, ja sit vasta mopoo pystympään, silloin kun yrität korjata linjaa ulommaks?
 
Esim jos sulla on jousi löysällä keulasta, ja/tai kireellä perästä, ja/tai vaihtanu isomman rengasprofiilin taakse, ja/tai keulan paluuvaimennus kireellä, (ja/tai nostanu perää ja/tai laskenu keulaa) niin voipi mennä "liian herkästi" sinne sisämutkaan.
Edit: Lisätääs viel liian vähän, tai vanhat keulaöljyt, menovaimennus löysällä.
Mitäköhän viel unohtu...?

Ja käykö sit niin; ett työnnät päätä ja kroppaa ylös sieltä mutkasta ensin, ja sit vasta mopoo pystympään, silloin kun yrität korjata linjaa ulommaks?
Tätä on tosi vaikeaa/turhaa analysoida enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin:
Jouset oli turhan kireällä varsinkin edessä, löysäsin kokonaan ja silti joustovaraa jää vaikka kuinka, vaimennukset nyt vakiot. Ahvenistolla ei muuta ongelmaa kuin kuski.
062802jumpie_prv.gif

Reilummin roikotusta...
 
Tätä on tosi vaikeaa/turhaa analysoida enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin:
Jouset oli turhan kireällä varsinkin edessä, löysäsin kokonaan ja silti joustovaraa jää vaikka kuinka, vaimennukset nyt vakiot. Ahvenistolla ei muuta ongelmaa kuin kuski.  
062802jumpie_prv.gif

Reilummin roikotusta...
Vaikka se ajoasento ei nyt ole kuin yksi osatekijä, niin sekin vaikuttaa. Ensi kaudella kun on sulla on nahkapuku päällä, joissa palat niin varmasti sekin alkaa vaikuttaan asiaan positiivisesti
smile_org.gif
. Nyt ku sulla on ollu goret päällä niin varmasti vaikuttanut asiaan, kun mm. tietää, että "kunnolla" ei voi roikkua kun ei pysty sitä polvea tarjoamaan maahan
nixweiss.gif
 
Esim jos sulla on jousi löysällä keulasta, ja/tai kireellä perästä, ja/tai vaihtanu isomman rengasprofiilin taakse, ja/tai keulan paluuvaimennus kireellä, (ja/tai nostanu perää ja/tai laskenu keulaa) niin voipi mennä "liian herkästi" sinne sisämutkaan.
Edit: Lisätääs viel liian vähän, tai vanhat keulaöljyt, menovaimennus löysällä.
Mitäköhän viel unohtu...?

Ja käykö sit niin; ett työnnät päätä ja kroppaa ylös sieltä mutkasta ensin, ja sit vasta mopoo pystympään, silloin kun yrität korjata linjaa ulommaks?
Tätä on tosi vaikeaa/turhaa analysoida enää tässä vaiheessa mutta kuitenkin:
Jouset oli turhan kireällä varsinkin edessä, löysäsin kokonaan ja silti joustovaraa jää vaikka kuinka, vaimennukset nyt vakiot. Ahvenistolla ei muuta ongelmaa kuin kuski.  
062802jumpie_prv.gif

Reilummin roikotusta...
Muutaman mutkan sun perässä eilen ajaneena uskaltaisin toistaa saman kuin varikolla: Ensi kaudelle nahkapuku päälle, ja ajamiseen löytyy varmasti paljon rentoutta. Ajoasento sulla näyttäa äkkiseltään suht hyvältä, mitä nyt gorejen takia joutuu pitämään polven sisälle, mistä johtuen lantio ehkä kiertyy aavistuksen ulkokurviin. Noilla vauhdeilla kulutat kyllä jo pirun kalliita polvipaloja kunhan saat nahkaa päälle.
 
Ensimmäiset ratapörinät takana ja lähinnä oli käytössä 'yhden vaihteen tekniikka' ja lähes ilman jarrujakin selvisin. Oli mukava keskittyä katseeseen, ajoasentoon ja ajolinjoihin ilman jarrun/kytkimen/vaihteiden roplaamista. Tekemistä oli tarpeeksi muutenkin. Suorilla pidin reilusti maltillisen vauhdin, oli sitten mukava ajella rauhassa kun muut kaahasi suorilla ohi ja mutkassa hyppäsivät jarrulle. Vähän naureskelua sain osakseni hitaista suoranopeuksista mutta eipä se tällaista tätiä saanut pahasti provosoitua. Omaan ajoon aion keskittyä myös jatkossa vaikka se muita sitten huvittaisikin. Rata-ajo on kyllä tuhannesti kivempaa kuin ikinä asasin kuvitela! Kiitos vaan hyvistä vinkeistä.  :orgmp:
<table border="0" align="center" width="95%" cellpadding="0" cellspacing="0"><tr><td>Koodi esimerkki </td></tr><tr><td id="CODE">

Aloittelevana kuljettajana, yritän panostaa itsekkin kaikkeen muuhun, kun vauhtiin. Hyvä huomata, että en ole ainut.
Vauhtia tulee kyl aikanaan;)[/QUOTE]
 
Onko kenelläkään kokemusta rengaslämppäreiden vaikutuksesta renkaiden kestoon, maksavatko itsensä takaisin?
 
Maksaa. Sekä kulumisen kestona, että sillä, ettei tarvi miettiä, että pitääkö vai nou.

Tosin millekään Pilot Roadille ei lämppäreitä kannata ostaa.
 
Ennen radalle tuloa on moottoripyörä syytä pestä ja huoltaa ... ketjut, rattaat, renkaat, öljyt, nesteet jne. Likainen pyörä ei ole turvallinen, koska piki ja muu lika peittää mahdolliset nestevuodot ja löysät ruuvit/mutterit...
Renkaista kysyisin.. Olen tulossa koulutusryhmään Ahvenistolle ja olisi renkaanvaihto tässä edessä. Mietin vain että pitäisikö renkaat vaihtaa ennen vai jälkeen rata-ajelun. Alla on Bridgestonen BT02 edessä ja BT01 takana. Takanakki alkaa olla vaihtokunnossa ja etunenkin lähiaikoina. Tilalle olen tilannut Metzelerin M3:t. Kannattaisiko pistää uudet kumit alle ennen rataa vai radalla ajaa vanhat loppuun? Noissa vanhoissa saattaa olla parempi pitokin, jonkinlaiset semiracing-renkaat kun ovat.

edit. tosin sateella nuo eivät pidä (ainakaan enää) mitään.
Uudet alle. IMO. Mutterinmallisilla ja kuluneilla renkailla käännöksistä tulee kulmikkaita ja ihan loppuunkuluneet renkaat saattavat olla liukkaat. Uusia katurenkaita sisäänajaisin hieman ennen radallemenoa. Väittävät, että uusi rengas voi olla liukas. Teoriaa? Ainakin rataketut heittää pakastavedettyjä renkaita koko ajan alle, mutta ne on kyllä rata-ajoon varsinaisesti tarkoitettujakin, eli olisivatko erilaisia?
nixweiss.gif
Minunkin mielestäni kannattaa vaihtaa ne uudet renkaat alle. Radalla ne kuluu vain sivuilta eli ei lyhennä käyttöikääkään. Keskeltä tasaiseksi kulunut takarengas viivästyttää mutkaan sisään menoa ilkeästi.

Joo, "siviilirenkaat" kannattaa ajaa sisään etukäteen. Niistä uusien katurenkaiden liukkaudesta on ollut esimerkkejä. Eli ihan normaaliajossa ne pitää kyllä mutta heti ei kannata kanttailla. Sitten kun pinta on hiukan kulunut niin avot. Ja M3:ssa on niin paljon pitoa että saat vetää jalkatapit maata raapien Eli sen takia ei kannata niitä vanhoja renkaita alla pitää, että niiden (ainakin uutena) parempaa pitoa tarvitsisi.

Slicksit on sitten ihan eri juttu. Niitä ei pidä edes verrata katukumeihin. Uusi lämppäreillä lämmitetty slicksi pitää kuin tauti heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien.
Itse lähdin viime kesänä radalle ajamattomilla pilot power 2ct rinkuloilla. Kärryllä pyörä radalle ja jonkun 5 kierrosta otin vähän varovaisemmin ja jonka jälkeen ihan normaalisti eikä mitään epätavallisia lipsumisia kyllä esiintynyt. Muutenkin tulee aina otettua eka setti ei ihan eniten täysiä niin ihan hyvin menee ajamattomilla renkailla.
 
Back
Ylös