Ajoonlähtötarkastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja poku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

poku

New member
Itsellä on tapana aina ennen ajoonlähtöä tarkastaa 1 Onko renkaissa täydet ilmat, potkaisu kertoo onko difla kova, paineet on jokatapauksessa tarkistettu viikottain. 2 Onko pyörän alla nestettä, öljyä 3 Moottoriöljyt, nyt helppoa kun pyörässä on silmä. 4 Kaasun tunto, onko vaijeri nirhaantunut ja kytkin sekä jarrut, nesteet. 5 Silmämääräisesti että kaikki on niinku pitää. -Kypärä päähän ja kone käymään. Ai miksi kypärä ensin päähän? Sehän on epäluottamuslause pyörälle jos starttaa ilman kypärää.
biggrin.gif
Onko sinulla jotain rutiineja, en nyt tarkoita Doctorin tavoin?
cool.gif
 
Öljyt ja jäähdytysneste tulee katottua aina ennen ku käynnistää, ja tietenki jos jotain muuta epämäärästä tippunut autotallin lattialle (ruuvit, mutterit jne)
biggrin.gif
Jarrujen toiminta ja jarruvalon toiminta sillointällöin + vilkut ja ajovalot
 
Kypärä päähän ja kone käymään. Ai miksi kypärä ensin päähän? Sehän on epäluottamuslause pyörälle jos starttaa ilman kypärää.  
biggrin.gif
Onko sinulla jotain rutiineja, en nyt tarkoita Doctorin tavoin?  
cool.gif
Mä laitan koneen aina tulille ennen kuin pistän tulppia, huppua ja kypärää päähän, niin ehtii kone edes hiukan lämmetä ennen lähtöä.
 
Mä laitan koneen aina tulille ennen kuin pistän tulppia, huppua ja kypärää päähän, niin ehtii kone edes hiukan lämmetä ennen lähtöä.
Sama homma. Tekee ilkeet kattoo ku jotku vetäsee mopon käymää ja lähtee heti siitä ajamaa. Yleensä ku ite laittaa käymää ja pistää hupun, kypärän ja hanskat kätee nii on se 43 astetta ja siitä voiki hyvin mieli lähtee ajamaa. Rauhallisesti tietty lämmitelle
smile_org.gif
 
Öljyt vaihtuu noin 2500 km:n välein, joten jos ei oo lammikkoa mopon alla, niin enpä viiti katella. Jäähdytinnesteet tulee katsottua säiliöstä jarrulevylukkoa irrottaessa. Sitten kone käyntiin ja samalla kun nidon loput kamat päälle, tulpat korviin & kypärän päähän kuulee, jos mopo pitää outoa (tai oudompaa) ääntä kuin normaalisti. Sit mopon päälle vähitellen, testaan etu- ja takajarrut, pumppaan jousitusta & hilaan itteni + mopon taaksepäin hitusen, et pääsee liikkeelle. Pitkät valotkin tulee välillä katsottua tiiliseinää vasten. Sit varovasti liikkeelle & antaa koneen ja renkaiden vielä lämmetä, kunnes pääsee pois keskustan alueelta... ja sit  
tounge.gif
 
Kun löytyy helppo öljysilmä, tarkastan öljyt aika usein, ennen kuin käynnistän. Ja jep, kannattaa yleensä antaa mosan lämmitä ainakin hetki, ennen kuin lähtee ajamaan, vaikka nykyiset ruiskukoneet onkin myös kylminä ajovalmiin tuntuisia.

Kokeilen myös, että molemmat jarrut toimii, ennen kuin pistän vaihteen päälle. Eipä ole vielä tähän päivään mennessä käynyt niin, ettei jompi kumpi toimisi, muttei tuo tarkastus mitään haittaakaan.

Joskus on hyvä myös ottaa kunnon ote ohjaustangosta ja hieman ravistella, jos joku pultti tms. on päässyt löystymään, niin sen saattaa kuulla (tarkemmin tsekkaan kiinnitykset huoltojen yhteydessä).
 
Mä laitan koneen aina tulille ennen kuin pistän tulppia, huppua ja kypärää päähän, niin ehtii kone edes hiukan lämmetä ennen lähtöä.
Sama homma. Tekee ilkeet kattoo ku jotku vetäsee mopon käymää ja lähtee heti siitä ajamaa. Yleensä ku ite laittaa käymää ja pistää hupun, kypärän ja hanskat kätee nii on se 43 astetta ja siitä voiki hyvin mieli lähtee ajamaa. Rauhallisesti tietty lämmitelle
smile_org.gif
Sama juttu, antaa sen ryypyttää itsensä sillä aikaa kun rustailee kypärän päähän ja hanskat käteen. Sitten menoksi.

Tunnustan etten paljoa tsekkaile muuta, sen verran ettei lätäkköä ole alle ilmestynyt.
 
yleensä vähän pumppaan keulaa etujarrua vasten ja samalla vilkaisen eturengasta(ja takasta), että onko painetta, tämä tarkistus jäi päälle, kun oli joskus rengas mennyt naulaan, ei sitä tiedä koska se on taas.. lähdettyä liikkeelle kokeilen takajarrun ja monesti hanskalla kokeilen etulampun, että palaa.
 
taluttelen mopottimen tallissa lähtösuuntaan, laitan tulille ja alan istuttamaan pottaa päähän ja hanskoja käteen. kun vermeet on päällä kattelen mopoa sillä tavalla yleisesti ympäri (mistä sitä tietää vaikka olis naapuri nirhassu auton ovella
mad.gif
) ja odottelen että mosan lämmöt n.45-50C ja eikun menoksi!
sport05.gif


sen verran sitä tulee hyvänä pidettyä ja hoivattua ettei nyt ihan kaikkea jaksa lähtiessä tarkastaa kuhan ei ole lätäkköä alla!
 
Levylukko...
biggrin.gif

Enkä oo onneks ainot, joka on sen meinannu unohtaa....
Tulee muuton aikas äkkinen pyssäys...
tounge.gif

(tottakai muuten ne normi tutkailut...juuh)
 
Mulla on yleensä tapana tarkastaa valojen, vilkkujen ja jarruvalojen toiminta ennen lenkkiä, koska mielestäni on tärkeää näkyä liikenteessä.
Öljyt tarkastan silloin tällöin ja jos ei tallin lattialle ilmesty lammikkoa tai jos peileistä katsoessa näkyy muutakin kuin sinistä savua, en ole turhan neuroottinen öljyjen suhteen.
Ilmanpaineita katson vilkaisemalla miten lintassa renkaat ovat + tietenkin välillä tarkistan paineet mittarilla.
Tarttis varmaan tehdä enemmänkin tsekkauksia, mutta viime kesänäkin multa katkes kytkinvaijeri kesken reissun, enkä huomannut mitään omituista etukäteen, joten taitaa olla turhaa meikäläisellä tehdä mitään hirmuisia tsekkauslistoja
nixweiss.gif
 
Pitipä tosiaan lisätä vielä tuohon itse aiheeseen että en yleensä tee mitään mullistavia tarkastuksia ennen ajoon lähtöä. Ainoastaa kuuntelee joskus ja pelästyy et mikä soramylly katteide välis jyllää mut sit muistaaki et se o vaa kawasaki..
tounge.gif
 
Levylukko...
biggrin.gif

Enkä oo onneks ainot, joka on sen meinannu unohtaa....
Tulee muuton aikas äkkinen pyssäys...
tounge.gif

(tottakai muuten ne normi tutkailut...juuh)
joo tämä on myös tärkeä
biggrin.gif


tähän on onneksi lääkekkin nimittäin hälyttävä lukko!
minä jonka muisti on lyhyt mutta huono en sitten kerran muistanut jonka jälkeen UUDELLE TAKAJARRULEVYLLE hankin uuden lukon hälyttävänä versiona! (onneks ei menny vanne paskaksi)

pari kertaa on jo hälytys pelastanu sen uudenkin jarrulevyn
biggrin.gif


lukolle kävi näin ja takahaarukalle ei mitään pienintäkään jälkeä!  
omg.gif
 
Kypärä päähän ja kone käymään. Ai miksi kypärä ensin päähän? Sehän on epäluottamuslause pyörälle jos starttaa ilman kypärää.  
biggrin.gif
Onko sinulla jotain rutiineja, en nyt tarkoita Doctorin tavoin?  
cool.gif
Mä laitan koneen aina tulille ennen kuin pistän tulppia, huppua ja kypärää päähän, niin ehtii kone edes hiukan lämmetä ennen lähtöä.
Sama täällä varsinkin kylmä kone
 
Jarrut toimii, renkaat ok, ketjut, kireys ja rasvattu ok, öljyt ok, yleissilmäys kaikki ok, ei lätäköitä alla, irtonaisia osia, ryyppy päälle, vaihde vapaalla, kytkin pohjaan, before start checklist complete ja lähtee...
 
Back
Ylös