• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoonlähtötarkastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja poku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Nopea silmäys, ettei ole lätäkköä alla tms. Kone tulille ja antaa lämmetä samalla, kun pukee kypärää yms päälle. Öljyt tulee tsekattua aina, kun on ollut normaalia kovempaa ajoa. Renkaanpaineiden alhaisuuden huomaa kyllä ensimmäisten kymmenien metrien jälkeen ja tulee niitä muutenkin tarkisteltua silloin tällöin.
 
Yleensä tarkastan, että pyörä näyttää yhtä hyvältä, kuin ostohetkellä...jos ei niin alan katselemaan uutta.
 
Ai jotkut oikeasti tarkastelee pyöräänsä tarkemminkin.

Ehkä se on ihan hyvä joo. Itsellä menee enemmän niin päin että jos nyt pyörälle kävellessä sattuu huomaamaan jotain erikoista...
 
Pyörä pois "tallista"(pressutalli). Rööki palamaan. Kone käyntiin. Öljyähän HD ei valuta, mutta tsekkailen kertaalleen molemmin puolin pyörää pysyykö laite läjässä, kun vatkaa tyhjäkäynnillä niin helvetisti.
tounge.gif
Kuuntelen HD:n sulosointujen lisäksi, jos kuuluu ylimääräsiä ääniä. Rööki tuhkapurkkiin. Potta päähän, arskat silmille, hanskat käteen ja baanalle. Ei tuo mikään lentokone ole. Jos toimi eilenkin, niin toimii tänäänkin. Jos ei, ni sit fiksataan.:p
 
Kun lähtee joka aamu liikeelle tai useammankin kerran päivässä, ei mitään isompaa tarkistuskierrosta tule jatkuvasti tehtyä. Renkaat katson/potkin ja ettei nyt ihan alle ole öljyä/nestettä tippunut.
Viikoittain sitten katselen öljyn pintaa, rengaspaineita, vuotoja, jarrupalojen tilannetta.
Minä laitan kypärän päähän ja siitä ajamaan. Alkumatka on sen varran hidasta aluetta että sinä aikana kone lämpiää kivasti ennenkuin pääsee isolle baanalle.
 
Tulee tehtyä perus tarkastukset renkaat, valot pelaa, jarrut toimii kestää yleensä korkeintaan minuutin!
wink.gif
 
Eipä nykyaikaista ruiskuvehjettä tartte eikä kannata käytellä paikallaan. Hidasta on se lämpeneminen ilman kuormaa.

Ruiskuhan käy nätisti heti startista, vähän isommilla tyhjäkäyntikierroksilla tosin. Ei muuta kuin suoraan muutama sata metriä tai kilsa ilman revittelyä ja sitten kone onkin jo lämmennyt tarpeeksi. Muutenkin melko tiiviillä asuntoalueellani välttelen niin auton kuin varsinkin mopon turhaa tyhjäkäyntiä, niin ei herätä närää kenessäkään.

Nesteitä en viitsi juurikaan tarkastella, siinä ne pisarat on mopon alla aamulla lähtiessä, jos joku paikka vuotaa. Ei ole normaalisti ensimmäistäkään pisaraa. Ainut "vuotava" paikka on näihin asti ollut jossain pyörässä huohottimen letkun pää ;-)
 
Pyörälle mennessä yleissilmäys, minkä jälkeen kone käyntiin.
Sitte vähä kahvojen puristelua ja valojen tsekkaus -> kypärä päähän ja menoksi.
 
Sillä silmällä ei kyllä tule muuta katsottua kuin jarruvalo. Siitä on jäänyt takaraivoon "joku juttu" jo nuoruudesta.
Muut katselut on sitten osastoa "tulipa mieleen" tai jos joku jossain taukopaikalla ottaa jonkun asian esiin, niin pitäähän se asia myös omasta pyörästä tiirata.
Mitä sitä ehjää vehjettä enempiä joka kerta tutkimaan, kyllä se perse ajaessa kertoo, jos jotain on vialla.
 
Öljyn tarkistus kone käyntiin ja tupakki tulille, kessumiehiä ku olen.Annan pyörän lämmetä rauhassa sitte tulpat korviin ja potta päähän ja menoks.Nestepinnan tarkistus ainakin omassa ruoskassa on niin hankala homma ettei sitä joka kerta viiti tehdä.Kyllähän varotusvalot syttyy jos neste on vähänä"jos toimivat".
062802moto_prv.gif
 
Itselläni on pakkomielteinen tapa kokeilla sormimääräisesti että sekä jarru- että kytkinkahvan kiinnitysmutterit ovat paikoillaan ja kireällä.

Tämä alkoi sen jälkeen kun aikoinaan otin lyhyen spurtin Lahdenväylällä. Kehä III:lta pohjoiseen ja alas seuraavasta liittymästä. Ja kappas kytkinkahva oli lehtänyt tiehensä tuolla lyhyellä motari pätkällä.
crazy.gif
Olisi ollut mielenkiintoiset paikat jos kyseessä olisikin ollut jarrukahva. Tämä tapahtui TL1000R:llä.
062802jumpie_prv.gif
 
Mä laitan koneen aina tulille ennen kuin pistän tulppia, huppua ja kypärää päähän
Täh, käyttääkö monikin korvatulppia ajaessa ja miksi?
Ite nuorena soitin bändissä kitaraa ja vahvarina oli samanlainen Marshallin parimetriä korkea läjä kuin Jimi Henrixillä eikä niilläkään kuulo vaurioitunut ja kun tuo mopottimen jyrinä on kuitenkin hyttysen ininää verrattuna Marsun vahvariin niin mitä niillä korvatulpilla tekee?
 
Mä puen kaikki vaatteet jo sisällä päälle ja luotan prätkääni 100 prosenttisesti enkä mitään testaile tai tutkaile että onko yön aikana tullut jotain vikoja itsekseen, sehän on jo vainoharhaista. Jos prätkällä ajetaan säännöllisesti ja huolletaan niin miksi moiset toimnenpiteet joka kerta kun lähtee liikkeelle. Päivässä joutuu monta kertaa katsomaan vuotoja ja testaan jarruja siinä tapauksessa.
 
Mä laitan koneen aina tulille ennen kuin pistän tulppia, huppua ja kypärää päähän
Täh, käyttääkö monikin korvatulppia ajaessa ja miksi?
Ite nuorena soitin bändissä kitaraa ja vahvarina oli samanlainen Marshallin parimetriä korkea läjä kuin Jimi Henrixillä eikä niilläkään kuulo vaurioitunut ja kun tuo mopottimen jyrinä on kuitenkin hyttysen ininää verrattuna Marsun vahvariin niin mitä niillä korvatulpilla tekee?
Juu ei varmaan mopon äänen takia kukaan tulppia käytäkään. Vaan sen suhinan mikä tulee ajettessa sopivalla matkavauhdilla. Se suhina ärsyttää, väsyttää ja heikentää kuuloa.
 
Back
Ylös