• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ajoonlähtötarkastus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja poku
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarkistan, ettei lämmikkoa tallin lattialla pyörän alla, eli nesteet pysyneet sisällä viimeajon jälkeen. Jarru ja kytkinesteet näkee kertasilmäyksellä samalla, kun laittaa konetta tulille. Samalla, kun kone käy hetken, niin laittelen tulpat korviin ja kypärää päähän.

Sitten eiku mutkaista tietä näkymättömiin...
062802moto_prv.gif
 
Nykyisessä mopossa on miellyttävä merkkivalo joka ilmaisee takavalon ja jarruvalon toiminnan. Ennen liikkeellelähtöä molempien jarrujen painallus ja jos valo sammuu niin takapään valoilmiöt ovat kunnossa.
 
Kotipihasta isommalle tielle loiva mäki. Tässä tulee aina testattua jarrut ennen liikenteen sekaan lähtöä. Valot ja vilkut testataan satunnaisesti hämärillä keleillä. Delvacciahan nuo Hondat ei vuoda, joten sitä on turha tarkistaa. Renkaat tarkistan suht usein, kun omalla pihalla jos jonkin näköistä roskaa ja rakennusjätettä ...
 
Kotipihasta isommalle tielle loiva mäki. Tässä tulee aina testattua jarrut ennen liikenteen sekaan lähtöä.
Täällä sama metodi jarrujen tsekkaukseen. Pihatie laskee alas kadulle. Siinä tulee kokeiltua jarrut joka kerta ajoon lähtiessä. Pyörä on kotona pysäköity vasten seinää, joten siitä seinästä näkee pyörää käynnistettäessä syttyykö ajovalo. Muita valoja tulee tarkistettua satunnaisemmin.

Renkaiden kuntoa tulee katseltua pyörän pesun yhteydessä. Renkaiden paineet tulee katsottua silloin tällöin, kun muistaa. Vajaan renkaan kyllä huomaa ajettavuudessa aika pian.

Ehkä kerran kuukaudessa tulee tsekattua oljyt.
 
Kuhan kone lämpenee nii liikkeelle, eipä tuu mitää tarkistuksia tehtyä. Vois tietysti talven jälkee olla hyvä jotai tarkistaakki, mutta kun on kiire baanalle. Tulpatkin kyl vois hommata, välillä suhisee nii p****leesti.
smile_org.gif
 
ekaks katon öljytankkiin ja sitte bensatankkiin. sitte renkaat ja valot. tän jälkeen maamoottori tulille ja mikäli ei kauheasti pudottele muttereita mun pukiessa kledjuja päälle, voi seikkailu alkaa.
cool.gif
 
Kauempaa katsoen mopon alle tsekkaus kun kävelee lähemmäs, onko nestettä maassa. Nopea vilkaisu sylinterien, lohkojen ja tiivisteiden suuntaan, onko valumajälkiä. Heti pihasta lähtiessä jyrkkä alamäki jossa tulee jarrut testattua. Satunnaisesti ehkä kerran viikossa öljyjen kurkkaus ja olan yli vilkaisu toimiiko takajarruvalo.
 
Eipä nykyaikaista ruiskuvehjettä tartte eikä kannata käytellä paikallaan. Hidasta on se lämpeneminen ilman kuormaa.
Eipä kai välttämättä tarvitsisi, mutta kyllä se tyhjäkäynnilläkin lämpenee. Ehtii öljyt vähän pohjasta liikkeelle jne. En siis käytä käynnin tasaisuuden tms. kannalta. Ja onhan noissa ruiskupeleissä, tai ainakin omassani, tarjolla vipunen, josta saa kaasua ja kierroksia vähän lisää.
 
Täh, käyttääkö monikin korvatulppia ajaessa ja miksi?
Ite nuorena soitin bändissä kitaraa ja vahvarina oli samanlainen Marshallin parimetriä korkea läjä kuin Jimi Henrixillä eikä niilläkään kuulo vaurioitunut ja kun tuo mopottimen jyrinä on kuitenkin hyttysen ininää verrattuna Marsun vahvariin niin mitä niillä korvatulpilla tekee?
Käyttää, monikin. Täällä on ollut useampikin keskustelu asiasta tai asiaa liipaten, kun navin tai puhelimen ääniä on halunnut. Lisäksi eri kypärien mölyisyydestä löytyy mielipidettä, luultavasti suuntaan ja toiseen.

Musta on huomattavasti miellyttävämpi ajella tulppien kanssa kuin ilman. Ilmankin pystyy, mutta pidemmän siivun jälkeen huomaa ison eron. Taitaa meluun reagointi ja kuulon vaurioituminen olla kovin yksilöllistä, tai ainakin niin olen käsittänyt.
 
Tulikin mieleeni, että mistäs sais hankittua customoidut korvatulpat järkevällä hinnalla? Onkos tietoa kenelläkään?

Eikös viime vuonna ollut täällä joku tarjouskin? Tyyppi tais olla Lohjalla jonka kautta sai järkevällä hinnalla korvatulppia?

Vinkit tervetulleita
biggrin.gif
 
Tasan saman verran kuin autolla liikkeelle lähtiessä, eli en tarkistele mitään. Pyörässä tosin ajotietokone kertoo, jos jotain tarkistettavaa olisi.

Jaa joo.. Tulee kyllä tarkistettua, että puvun taskut on kiinni. Ja kun kerran unohdat tarkistaa, niin auki on joku tasku tasan varmasti
tounge.gif
 
Kylläpä tuo pyörän kunto on sellaisen kontrollin alla jatkuvasti, että varsinaisia tarkastuksia ei ajoonlähtötilanteessa oikein edes tarvitse..
 
Eipä tuossa tule hirveästi kateltua. Toki sen huomaisi, jos jotakin outoa olisi. Rengaspaineita tulee katseltua ehkä 2-3 kertaa kesässä, mutta takarenkaitakin menee pari kesässä.

Yksi päivä katselin vähän tarkemmin, kun naapurin kersat oli kait painaneet sammutusnapin päälle, vilkun päälle ja valot pois. Ei olis kivaa, jos olisvat jotain muita jekkuja vielä tehneet.
 
Jotain tulee aina tsekkailtua mut eniten pitäis varmaan kiinnittää huomiota siihen et bensahana on väännetty on-asentoon
smile_org.gif
 
Back
Ylös