• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

All round pyörää etsimässä...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Kapakala
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Ei se nyt kuutioista luulisi olevan kiinni. Ei Dakariakaan tonnisilla ajeta.
Enää.

Kilpatoimintaa kun kovasti rajoittaa säännöt...
tounge.gif
 
Ei se nyt kuutioista luulisi olevan kiinni. Ei Dakariakaan tonnisilla ajeta.
Enää.

Kilpatoimintaa kun kovasti rajoittaa säännöt...  
tounge.gif
Hyvin ne siellä pärjää pienemmilläkin...

Tai no, pärjää ja pärjää
tounge.gif
No tähään alkuperäisjuttuun niin kysessähän oli kans et sai vaimon+laukut mukaan välillä.
Siihen kyllä munkin pyörä sopii ihan yhtä hyvin kun isommatkin,jotkut vaan ei pärjä ilman pehmusteita ja hierovaa/lämitettävää penkkiä+autopilootit,napilla toimiva hydraulinen keskituki, sun muut
wink.gif


Ja noi "pienet" dakaris on kyllä ihan viimeisen päälle kutitettuja
tounge.gif
 
Jos haluaa idioottivarman "allaround" pyörän niin uusista honda transalp tai suzuki vstrom on kummatkin mainioita pyöriä. Ei tyyppivikoja, ne vaan toimii mutta niissä joutuu tinkimään alustan ominaisuuksista ja tehoista.. kumpikin lähtee uutena alta kympin jopa abs mallina ( tai ainakin vstrom lähtee..).

KTM 990 adv tai 800gs antaa ajamiseen paljon enemmän ulottuvuuksia, varsinkin ktm:n säädettävä alusta ja riittävät tehot tekevät siitä todellisen sorateiden kunkun asfalttiominaisuuksista tinkimättä. Bmw ja ktm ei loista varmuudessaan kuten em. japsivehkeet mutta tuskin niillä matkatessa kuseen joutuu jos sivistysmaissa liikkuu. Hintaa tämän kaksikon pyörissä onkin jo huomattavasti enempi mutta jos viimesiä ei tarvi laittaa niin ihan sama.

Vaikka stormin ja transun alusta on valovuoden jäljessä kotarista niin ei ne sen huonompia ole kuin sorapyörien legenda africatwin. Asiat pitää suhteuttaa, mp:llä matkaaminen sorkulla ei ole sekuntipeliä, siihen on eri vehkeet ja niillä ei muijaa kyyditetä / viitsi ajaa asfaltilla paljon yli 100km pätkiä! Kannattaa funtsata kuinka paljon tosiaan tulee niitä "metsäkilometrejä" ja paljonko asfalttibaanaa.
 
Mites olisi uusi Husqvarna TE630:

husqvarna-te250-310-450-510-630.jpg


Touratech:lta saa näköjään tuommoiset välttävät laukutkin:
Shoppi

Telineitä ei kyllä näkynyt tuolla sivulla - lieneekö saatavilla. Ainakin kuvassa ovat laukut jollain kiinni, tai sitten on kuva photoshopattu.
 
Yamaha Super Tenere 1200 ?
Kun vaan sattuis Lauantain rahoitussuunnitelma kohdalleen..
 
Eli pyöränvaihto on taas ollu mielessä. Tarkoituksena olisi löytää pyörä millä on mahdollista ajaa niin letka-ajoja kuin matkaakin. Soraa tai polkujakaan ei pyörä saa vierastaa. Kaksipäällä pitää olla mahdollista ajaa, myös reissukamojen kanssa. Mikähän mahtaisi arvon raadin mielestä paras mahdollinen. Katsotaan osuuko sinne päinkään mitä itse olen ajatellut. Kokemusta on jäykkäperäisestä ja risukeulaisesta Harrikasta Hayabusan kautta B-Kingiin, kaikissa hyvät ja huonot puolensa. Nyt kiinnostaisi taas löytää jotain uutta ja ihmeellistä.  

Sana on vapaa olkaapa hyvät!

Tässä sulle oiva vaihtoehto, ehkäpä ainoa oikea, KTM Adventure 990, nyt vain 11500€. Luonnetta ja tehoa riittämiin. Alusta täysin säädettävissä.

http://www.nettimoto.com/ktm/adventure/1003869

Ole nopea, sillä tämä menee kohta
Jos meinaat Kottaraista, niin pidä kiirettä, markkinoiden halvin. Menee huomenna vaihdossa ja sit se on sou not.

E
 
Ei ole kuin yksi vaihtoehto AFRICA TWIN ja  
062802moto_prv.gif
menee matkajot kuin seikkailureissut pitkin korpia ja kestää,eivätkä ole kalliitakaan enään,eikä haittaa jos pieniä kolhuja tulee matkalla !
 
Trumppa-mies laittaa äänen Tigrun puolesta.

003148_Triumph_Tiger_2007.jpg
Paljonko sitä varsinaista suohonupotusta sitten tulee harrastettua kokonaisajomäärästä..... muija + kuukauden
rojut kyydissä vielä ?  
biggrin.gif
.

Tikrussa on ehdottomasti sprittiä ja rengastuksella voi säätää yllättävän paljon.

On ihan vakavassa harkinnassa tohon möhkön viereen
juuri allround- peliksi..... ei ratahommaan, eikä varsinaiseen suohonupotukseen.

On vaan punnittava paljonko sitten ihan silkkaa pöpelikköenskaa oikeasti tulee vedettyä.
Uus kasisata Tikru ois tulossa julki marraskuussa. Tulee kahtena versiona, 'maasturina ja sitimaasturina'...

Vesikielellä tuota odotan josko Versyksestä uuden Tikrun hyväksi luopuisin. Versys on aika jees yleisvehkeenä. Mutkatiellä erinomaisen hauska, kevyt ja ketterä eikä sorateitäkään tarvitse väistellä. Mut koneessa sais olla löylyä hiukka enemmän. Mulstistradassa sitä ois mut sen löylyn hinta on hanurista.

Jospa tuo uusi Tikru ois sopiva kompromissi...
 
Heh, ensimmäinen oma prätkäni oli juuri tuo sama(nvärinenkin) peli...! Ja sen jälkeen Afrikkalaisia oli 750-versioina vielä neljä muutakin.

Hyvä peli, ja kovin vaikea on suhtautua ´tunteettomasti´... mutta jos niin teen, niin aika on ajanut ko.mallista jo ohi, nykyään löytyy pienemmällä koneella olevia vähemmän kuluttavia, tankillisella pidemmälle vieviä JA samaan aikaan kevyempiä sekä puhdikkaampia vaihtoehtoja. Kaksipäällä sain AT:n joskus hörppäämään autobaanalla kympin sataselle, nykyisillä samankokoisilla moottoreilla ja paremmilla rungoilla voi päästellä kovempaa, eikä taida yltää 7-8 litraa korkeammalle, itse en ainakaan ole päässyt.

Sitä paitsi vakio-Afrikkalaisen keula ei todellakaan ollut yhtään sen hääppöisempi kuin nykyisissä ´perusmallin´ allround-vehkeissä. Myös ajettavuus kärsi iso lasti + 2-päällä vielä paljon enemmän kuin nykyisissä. Viimeinen todella "uusi" AT esiteltiin 1993, siis pian 18 vuotta sitten.

Ja muutkin osaavat jo tänä päivänä tehdä aivan yhtä pomminvarmoja reissupyöriä. Ruiskuteknologia alkaa sekin olla kaasareita edellä melkein joka asiassa. EHKÄ niitä kaasareita on helpompi ropata jossain Ugandan viidakossa. Mutta niitä myös taidetaan joutua ropaamaan useammin. Sama homma, jos aiotaan jonnekin tosi korkeille vuoristoteille, ei huvittaisi alkaa pulaamaan suuttimien kanssa, jos ruiskupelillä pääsisi samoihin korkeuksiin ilman muutoksia.

Pitkiä reissuja ajatellen myös AT:n sähköt alkavat väistämättä olla ainakin jonkun ikäiset (sitä ei muistaakseni ole valmistettu enää 2003 jälkeen) joten probleemien todennäköisyys kasvaa, kuten missä tahansa vähän iäkkäämmässä pyörässä. Ne eivät ole ikuiset, edes Afrikkalaisessa.

Edellämainittuihin suhteutettuna näistä tunnutaan kyllä pyytävän aika hurjia hintoja.
 
Maksaahan se että saa LEGENDAN,Kyllä ne möhkökawatkin maksaa ihan hel*****
smile_org.gif
, eihän nyt nämä Africa Twinit niin paljoa maksa,aika samoissa hinnoissa kuin muutkin vastaavat ja vastaavan ikäiset.

Legenda on legenda !

Ja onhan Africa Twin luokiteltu Hondan kaikkien aikojen luotettavimmaksi/kestävimmäksi pyöräksi.
 
Maksaahan se että saa LEGENDAN,Kyllä ne möhkökawatkin maksaa ihan hel*****
smile_org.gif
, eihän nyt nämä Africa Twinit niin paljoa maksa,aika samoissa hinnoissa kuin muutkin vastaavat ja vastaavan ikäiset.

Legenda on legenda !

Ja onhan Africa Twin luokiteltu Hondan kaikkien aikojen luotettavimmaksi/kestävimmäksi pyöräksi.
Kumpikohan on yleisempi, Z1300 vai AT? Aika hurmoksessa saa olla etta ATn laskee samaan kastiin.
 
Yamaha Super Tenere 1200 ?
Kävin koeajamassa, aivan loistava pyörä.
Vetaa Bemarille selkeeesti vertoja!

Super Tenere
Joo, mäkin kävin äsken koeajamassa. Pääsin mudalle ja soralle vedättämään. Todella hyvältä tuntui mun Varaderoon verrattuna. Painopiste huomattavasti alempana ja pääs ihan kunnolla pyörittämään Tourancen renkailla. Niihin sutimisenesto ja touring-sport toimintoihin en keksinyt itselleni mitään lisäarvoa; ainakaan vielä. Jarrut tosiaan hyvät; pikitiellä abs toimi tosi hyvin. Sora/mudalla ne rutisivatkin melko miehekkäästi. Mutkaa en päässyt kokeilemaan kun tuli sen verran vettä. Vakaasti meni motarilla eikä minkäänäköistä
vatkaamista (120kmh). Keula oli jämäkkä ja kevyen oloinen. Erittäin helppo hallittava/kääntää hidasajossa.
Ajoasento rennon ryhdikäs ja kädet/hartiat meni automaattisesti oikeaan asentoon. Jalkatapit tuntui olevan hieman alempana kuin Varressa; auttoi saamaan paremman ajoasennon. Satula tuntui hyvältä ja sopivan kapealta. Tankki ei liian leveä ja kapean satulan ansiosta sain hyvin reisi/polvituennan tankkiin. Satula ala-asennossa yletyin hyvin koko jalkapohjilla maahan (178cm).
Kaasu oli suht herkkä; pikkuvaihteilla vähän nykivää menoa(voipi olla vaan tottumiskysymys).
Jaa, mitäs vielä. Joo, pleksi tuntui vähän nakupleksiltä ainakin tourinkia ajatellen. Keppiveto plussaa; pinnavanteiden vaikutuksesta en tiiä vaan kun en tiiä. Ulkonäkö suht siro allround pyöräksi; Tigru mun mielestäkin kuitenkin parhaimman näköinen. Mutta; tämäkin on aivan liian raskas enska-ajoon. Jos painopiste on enemmän enskan puolelle niin ehdottomasti kevyempi mopo alle. Tosiaan vedin äsken soralla ja vesimutasoramössössä, jotta kyllä siinäkin pääsee, mutta ei siinä paljoa uskalla leikkiä.
Eli siis kaikenkaikkiaan munkin mielestä tuntui tosi hyvältä; vertaan siis Varaderoon. Hyvinkin voisin hommata tuollaisen.

E: tehot ja väännöt varmasti riittää tarkoitukseen; en tosiaan päässyt tuolla sateessa testaamaan. Kuorman kanssa ajosta en tiedä keveneekö keula liikaa tms, mutta taishan tuossa olla jousituksen säädöt. Alustaan en kerennyt tutustua kun oli vaan tunnin koeajo.
 
Back
Ylös