• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Aloittelijan pyörä.

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja rosputo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jos aloittelija pyörää ostaa, niin ei se tiedä mikä pyörä tuntuu hyvältä ja mikä tuntuu ikään kuin kehon jatkeelta.
Verrattaessakin mennään enemmän fiilispohjalla ja mututuntumalla. Sinäsä aloittelevalle motoristille on aika turha sanoa "kokeile erilaisia". Varsinkin jos budjetti ei ole uuden verran, niin valkataanko nettimotosta ilmoituksia käyetyistä ja käydään sitten potkimassa rengasta? Aika työlästä ja myyjää kohtaan vähän sama asia, kun kivijalkaliikkeessä vaatteen sovitus ja tilaaminen ulkomailta. :dunno:

"Kuuleha sie Mäkine..... HÖPÖ HÖPÖ :D.
Jos oikeesti olet tuota mieltä, mopoilu on sulle väärä laji :D.
Sulla ei tuon kommenttisi perusteella ole aavistustakaan kaksipyöräisen lumosta ja tenhosta.
......toivottavasti sulla vaan pullahti toi suusta ja olen väärässä :no:."

Keskikoon nakupyörä on aika hyvä kompromissi. Sillä voi ajaa kaupungissa, tehdä vaikka pientä reissua, ajaa sporttisesti ja kokeilla soralla ajamista.

":thumbup: Oikein."

Jos se harrastus oikeasti kiinnostaa, niin ei se välineistä ole kiinni.
"Taas PRÖÖÖÖÖP! Väärin!"

Tuskin minäkään olisin pesäpallosta kiinnostunut yhtään sen enempää koulun liikkatunnilla, vaikka sen halpahallin puumailan sijaan olisi käytössä ollut joku superhyperproultraSRX1001- huippumaila.

Niinnohh...... toivottavasti asiat ei ole NIIN huonosti kuin miltä tuo yllä oleva kuulostaa :kääk:.

No myönnettäköön, että sikäli aloittelijallekin voi olla hyötyä koeajosta, että pystyy ehkäpä rankkaamaan edes oikean pyörätyyppin itselleen.

Mutta jos se vaikka kahta samaan luokkaan menevää pyörää vertaa, niin ei paljon eroja huomaa.
Jos nyt vaikkapa ajaa z900rsllä ja cb1100rs:llä, niin ei välttämättä tuu muuta mieleen, kun "tää toinen kuulostaa vähän erilaiselta ja tässä on kapeampi tanko". Joo, pitää paikkansa.

Kyllä mulla on mopojen lumosta jonkin sortin hajua :D Ajan puute lähinnä rajoittaa ajelua, mutta joka paikkaan tulee kesällä kakspyöräsellä mentyä, jos ei tarvitse tavaraa kuljetella. Aina on mukava ajella, oli sitten töihin menossa tai ihan vaan puhtaasti hupiajelulla. Eikä haittaa, vaikka prikulleen saman pätkän on ajanut jo sen parisataa kertaa eri vehkeillä, joka kerralla kivaa kunhan pääsee vaan ajamaan.

Naurettava ajatus että moottoripyöräilyn tapainen harrastus olisi välineistä kiinni... Tosimieshän tumppaa ER5:lla ensimmäiset kymmenvuotta/150tkm tuosta vaan ihan osoittaakseen muille että laji kiinnostaa silleen oikeasti.

Turhanpäivästä poseeraamista sellainen että ostaisi heti sen pyörän minkä luulee haluavansa. :paikallatuulee:

No en tietenkään sitä tarkoittanut, että pitää se er5 kawa tai joku muu pieni peruspyörä ostaa. Jos haluaa ja pystyy hankkimaan jonkun "paremman" niin mikä jottei. Jos taas budjetti on rajallinen, niin kyllä tuollasellakin pääsee mopoilun makuun. Mikäli mopoilu harrastuksena kiinnostaa, niin kyllä varmaan erkkivitosen valitsee ennemmin, kun ei mopoa ollenkaan...? Minä ainakin valitsisin. Joku pisempään ajellut ehkä ei.

Aika paljon noita mopoja markkinoidaan mielikuvilla ja fiiliksellä. Ja siitä porukka on ilmeisesti valmis maksamaan aika paljonkin.
Kannattaa tosiaan miettiä se käyttötarkoitus, mihin pyörää hankkii. Tai voihan sitä pistää parinkympin matkapyörän ja ajella sillä kuukauden verran kesällä töihin 20km suuntaansa, jos se hyvältä tuntuu :grin:

Minun mielestäni ensimmäisessä moottoripyörässä on tärkeintä se, että kuski tykkää siitä. Sen ei tarvitse olla sellainen, että kuski tykkää siitä ikuisesti. Se riittää, että kuski tykkää siitä hankintahetkellä ja ajelua aloitellessa. Oli se ensimmäinen pyörä ihan mikä tahansa, se paljon suuremmalla todennäköisyydellä ei jää viimeiseksi pyöräksi, jos kuski edes alussa tykkää siitä, vaikka kyllästyisi siihen nopeastikin.

Ja kun melkein kenelläkään se ensimmäinen pyörä ei ole viimeinen, niin kannattaa siinä välissä kokeilla paljon erilaisia pyöriä koeajamalla. Koeajopäivät ja vaihtoaikeissa olevan ostajan teeskenteleminen on ihan yhtä hyväksyttäviä keinoja, kuin kaverin kanssa pyörien päikseen vaihtaminen lyhyelle kurvailulle. Miten voi tietää, mistä tykkää, jos on aina ajanut vaan yhdenlaisia pyöriä? Periaatteessa näin kannattaisi toimia jo ensimmäistä pyörää hankkiessa, mutta hyvin harva vielä silloin tietää, mitä pyörältä haluaa. Siksi on ihan sama, vaikka sen ensimmäisen pyörän ainoa hankintaperuste olisi se, että sen värit sopii hienosti yhteen hyvännäköisten ajovarusteiden kanssa. Kyllä niitä muita kriteereitä ajan myötä karttuu.

Jos ostat ensimmäistä pyörää, osta se, mikä vaikuttaa makeimmalta. On erittäin todennäköistä, että et vielä edes oikein tiedä, mitä olet hakemassa ja mikä tuntuu hyvältä ja mikä huonolta.

Juurikin noin, älä kysele muilta ja älä ainakaan tältä palstalta. Tee valintasi aivan itse. Jos tämä laji alkaa sitten oikeesti kiinostaa niin viim. 40v myöhemmin muistelet, et monenlaista härpäkettä on menny jalkojen välissä ja kaikki ne on juuri sillä (osto) hetkellä tuntunut parhaalta ja oikeelta. Tarkemmissa muistelmissa hoksaat sitten kuitenkin sen, että ostokiimasta aiheutuneen ja hukkaan menneiden markkojen/eurojen jälkeen niistä olis jokusen rakkineen voinut jättää liikkeeseen . Tärkeitä kuitenkin että jokaiselle sopivat löytyy sopivat vehkeet ja..... nekin tarvittaessa voi vaihtaa. Turvalllisia Kilometrejä-

Mulla on tilanne vähän samaan suuntaan kuin ketjun aloittajalla. Aikalailla tasan 10v sitten myin kevarin pois ja piti siinä sitten ostaa oikeaa pyörää alle (silloin tuli tännekin paljon kirjoiteltua tunnareilla joita ei enää löydy), mutta vuosi toisensa perään tuli kuitenkin todettua ettei elämäntilanne anna pyörään myöden ja on oltava ilman. Missään kohtaa en mielestäni kuitenkaan pyöräharrastusta lopettanut, mutta siitä on nyt 10v kun on viimeksi pyörään koskenut ja on pakko myöntää että kuvioissa olen pudonnut vähän kärryiltä ja nykyiset ajotaidot varmaan samaa luokkaa....

Mutta jos nyt ensi kesäksi viimein pääsisi takaisin pyörän sarviin. Tätä ketjua kun lukee niin ohje melkein tuntuu olevan että osta mistä pidät, ei kuutioilla niin väliä. Mutta onko tosiaan näin? Itse olen helvetin varovainen ja siksi arvuuttelen tässä kuinka isoa pyörää uskaltaa hankkia. Tällä hetkellä tähtäimessä on MT-07 joka on juuri oikeassa hintaluokassa, miellyttää silmää ja lisäksi äänet todella miellyttää korvaa. Paljon tuntuu muutenkin olevan kehuttu pyörä. Mutta onko tässä tavallaan uudelle kuskille liikaa? Onko 300-400 kuution pyörä fiksumpi? Toki en ole sinänsä uusi kuski, kevari-iässä tuli ajeltua varmaan kymppitonni per kausi, mutta tästä nyt on jo se 10v...

Mitä muita tämän tyypin pyöriä suosittelette? Tosiaan tuntuu että mallit muuttuneet niin helvetisti tässä tauon aikana etten oikein tiedä edes mitä on tarjolla... Street triple, Duke 690 ym. ovat kanssa olleet harkinnassa

Ei nollaseiskassa ole liikaa pauhua. Semmosta vaan, jos miellyttää.

Karkeesti sellainen plus miinus sataheppaa ei oo kadulla ajettavalle laitteelle liikaa edes aloittelijalle. Ei noi vehkeet päätä irti pure.

M . Tällä hetkellä tähtäimessä on MT-07 joka on juuri oikeassa hintaluokassa, miellyttää silmää ja lisäksi äänet todella miellyttää korvaa. Paljon tuntuu muutenkin olevan kehuttu pyörä. Mutta onko tässä tavallaan uudelle kuskille liikaa? Onko 300-400 kuution pyörä fiksumpi?

Kaikki tuo voiman käyttö ja hallinta on lopulta siinä penkin ja tangon välissä. Ei tuo MT-07 varmasti ole huono vaihtoehto. Itse aloitin (ilman kokemusta kevarista) K8 750 GSX-R:llä, ja vielä täällä kirjoittelen.

Yamahan kanssa et joudu heti tilanteeseen, jossa tekee mieli isompaa. Käsittääkseni noissa on jonkinlainen ajomoodin valinta, jolla voi säädellä miten aggressiivisesti pyörä reagoi kaasuun. Aloitat maltillisella kartalla (itse ajoin sademoodilla :) ) ja sitten kun tuntuu, että kaipaa lisää voimaa tai nopeampaa reagointia, niin kartta vaihtoon ja pyörä muuttuu "uudeksi". Voi toki olla, että olen väärässä tuon moodin valinnan kanssa.

Mutta kyllä sillä pärjää, kun tajuaa että alla on muuta kuin se 10v sitten ollut kevari. :thumbup:

Mutta jos nyt ensi kesäksi viimein pääsisi takaisin pyörän sarviin. Tätä ketjua kun lukee niin ohje melkein tuntuu olevan että osta mistä pidät, ei kuutioilla niin väliä. Mutta onko tosiaan näin? Itse olen helvetin varovainen ja siksi arvuuttelen tässä kuinka isoa pyörää uskaltaa hankkia. Tällä hetkellä tähtäimessä on MT-07 joka on juuri oikeassa hintaluokassa, miellyttää silmää ja lisäksi äänet todella miellyttää korvaa. Paljon tuntuu muutenkin olevan kehuttu pyörä. Mutta onko tässä tavallaan uudelle kuskille liikaa? Onko 300-400 kuution pyörä fiksumpi? Toki en ole sinänsä uusi kuski, kevari-iässä tuli ajeltua varmaan kymppitonni per kausi, mutta tästä nyt on jo se 10v...
Itse aloitin MT-07:lla ilman aikaisempaa kokemusta vuonna 2017 (no joo, 25+ vuotta sitten kavereiden piikeillä pari kertaa räpännyt ELI ei kokemusta :D). Hyvä mopo mun mielestä ensimmäiseksi pyöräksi jos ulkonäkö miellyttää (ja yksin ajelee, ei mikään nautinto kyyditä tuolla). Tehoja sopivasti, ei mikään henki heti pois vehjes kun kahvaa kääntää, mutta se varmistin on kyllä oma käsi (jos väännät tupin kaakkoon rivakasti ykkösellä/kakkosella niin voit olla varma, että katsot taivaalle). Suosittelen, koska mulla on tuo ja ei muista kokemusta ;-)

Tuolla jo ketjussa aikaisemmin sanottu, että ei aloittelija tiedä mitä eroa noissa vehkeissä on - itse allekirjoitan. Päällä istumalla joo tuntee jotain asento eroa ja koeajolla lähinnä ihmettelee mopoa. MT-07 taitaa olla halvin pyörä uutena tuossa luokassa ja ei noiden käytettyjenkään hinnat pahoja ole.

Yamahan kanssa et joudu heti tilanteeseen, jossa tekee mieli isompaa. Käsittääkseni noissa on jonkinlainen ajomoodin valinta, jolla voi säädellä miten aggressiivisesti pyörä reagoi kaasuun.

MT-07:ssa ei ole ajomoodeja (ainakaan -16 mallissa). MT-09 on, olikohan ennen -17 kaksi moodia ja siitä eteenpäin kolme.

Toi tehon portaaton säätö kaasukädellä on kyllä jännä juttu.
En nyt tarkoita välttämättä tuota
pari viestiä ylempänä olevaa kommenttia, vaan yleisesti täällä foorumilla käytyä keskustelua kys. asiasta.

Se kuulostaa tosi loogiselta tällei, kun on itsekin ajanut jo monta vuotta. Sitten kun oikein pinnistää ja muistelee vuosien taakse, kun ekaa kertaa ajoi aivan vakiolla, todella laiskalla pv suzukilla ja pelotti niin saatanasti, kun oli vasta opettelemassa koko hommaa...niin huomaakin että ei se kaasu välttämättä ole portaaton, vaan siinä tapauksessa on-off. Siinä vaiheessa siitä tehosta on todellakin haittaa.

Ammamiehet kertoo aloittelevalle alkoholistille, että osta iso satsi alkoholia kerralla, niin ei tarvitse heti juosta kauppaan, kun rapulakin iskee. Ei sitä kaikkea tarvii kerralla juoda.
Aloittelija tekee neuvojen mukaan, vetäsee vähän liikaa ja tukehtuu omaan oksennukseensa. Ammattilaiset ihmettelee, että kuin se ei osannu annostella.
NO NIIN... MITÄ JÄBÄ DUUNAA?

Varmasti mt-07 on hyvä peli tuoreemmallekin kuskille. Sopivasti tehoa ja kevyt peli. Ketterä on kääntymäänkin.

Harvemmin sitä kapulaa kukaan muu kääntää kuin kuski itse, kuten ei sitä
lestiäkään juuri kukaan muu suuhun työnnä.

Ei siihen mitään kvanttifyysikkoa tarvita, että edes pikkasen funtsii mitä on tekemässä
ja lähtee ajatuksesta..... että joku vastuu se on omista tekemisistään kannettava..... ihan itsellekin.

Ysimillinen kannattaa tarkistaa jotenkin muuten kuin työntää suuhun ja painaa liipaisimesta.
Ihan sama se on minkä tahansa moottoroidun kulkineen kanssa.... Ei kannata "polkasta pohjaan"
ja katsoa kuinka käy.

OK! Erilaisia elämässä ja pitempään elossa selviytymisen perustaitoja puuttuu turhan monelta....
vaikka mistään kvanttihommista ei kyse olekaan. Ihan vaan alkeellisista perusasioista.

Tuohon kun vielä yhdistää täysin puuttuvan impulssien hallinnan ja omakohtaisen vastuun ulkoistamisen,
homma alkaa monen kohdalla olla taputeltu.

Ei se ysimillinenkään ketään tapa sen paremmin kuin hienosti toimiva 200 bhp mopedikaan.
Ei vaikka kuinka vänkäisi. Ei oo vaikeeta.... oikeesti.

Jos on, kannattaa ihan kaikkien parhaaksi vaihtaa lajia ja hätäseen.

Piikkikuskeja kuolee joka vuosi ylisuuren tilannenopeuden takia ihan 15hv tehoilla puhumattakaan mopoilijoista. Jokainen pyörä kulkee sen verran, että henki lähtee.

Moni tuttu on sanonut, että eivät voi ostaa pyörää koska henki lähtisi (koska tolkkua ei ole) ja on vaimo ja lapsetkin. Järkevän ihmisen kannattaa ostaa sellainen pyörä kuin hyvältä tuntuu/mieli tekee ja jos järkeä ei ole, voi pyörän jättää hankkimatta.

Jos tuntuu siltä, että ei voi ostaa kahta pulloa viinaa kerralla, koska alholimyrkytykseen kuolemiseen on lian iso riski, on järkevää jättää se yksikin ostamatta.

Viimeksi muokattu:
Meillä on monella runsaasti ajokokemusta kaksipyöräisistä jo ihan taaperosta asti. Aivot ovat muokkautuneet, käsitys tilannenopeuksista on mennyt selkärankaan. Itsekin sotkin fillarilla samaa 2km koulumatkaa kesät talvet seitsemän vuotta. Ilman kypärää tietysti, kuten tuolloin oli tapana. Sen kanssa yhtaikaa kesäisin oli mökillä jatkuvassa ajossa Daxi ja myöhemmin 125-Honda.

En missään nimessä pidä itseäni mitenkään hyvänä kuskina, etenkään verrattuna esimerkiksi radalla harjoitelleisiin, mutta pointtini on että sellainen jolta puuttuu lapsuudesta runsas fillari/mopoilutausta, lähtee ihan helvetilliseltä takamatkalta ostaessaan aikuisena moottoripyörän. Aivot ihmettelee, että mitäs tämä touhu nyt on, eivätkä ne aikuisena enää muokkaudu yhtä hyvin. Takamatkaa kyllä sitten kompensoi vähän aikuisen parempi harkinta.

Piikkikuskeja kuolee joka vuosi ylisuuren tilannenopeuden takia ihan 15hv tehoilla puhumattakaan mopoilijoista. Jokainen pyörä kulkee sen verran, että henki lähtee.

Moni tuttu on sanonut, että eivät voi ostaa pyörää koska henki lähtisi (koska tolkkua ei ole) ja on vaimo ja lapsetkin. Järkevän ihmisen kannattaa ostaa sellainen pyörä kuin hyvältä tuntuu/mieli tekee ja jos järkeä ei ole, voi pyörän jättää hankkimatta.

Jos tuntuu siltä, että ei voi ostaa kahta pulloa viinaa kerralla, koska alholimyrkytykseen kuolemiseen on lian iso riski, on järkevää jättää se yksikin ostamatta.

Tästä juuri on kyse, ei juurikaan muusta.... valitettavasti.

Vähiten siitä, että edes kohtalainen harkintakyky ja ameebasta seuraavan portaan päättelykyky
antaisi jonkinlaisen "ylemmyyden- ja suuren viisaudentunteen."

Tätä korttiahan helposti tarjotaan pöytään jokaiselle, joka ei vedä ihan tyhjällä päällä ja se pää repussa....
tai fanita kybällä sellaista touhua.

Toisaalta radalla ja endurohommissa olen huomannut että mitä vähemmän sitä perus katuajoa on takana, sitä nopeammin oppii ja varsinkin sisäistää oppimansa. Eikä ole vääriä tapoja päässyt pinttymään. Yksilöitähän me kaikki ollaan. Eikä tätä voi ihan joka kuskiin soveltaa. Esim tyttären poikaystävän olen muutaman kerran ottanut mukaan enskahommiin. Kaverilla ei edes mopo taustaa. Nyt vajaa kymmenen tuntia enduro ajoa takana ja vauhti on jo ihan hyvää. Vielä pääsen karkuun. mutta en tiedä kuinka kauan. Perkeleen yleisyrheilija kun ei edes väsy millään:grin:

Toisaalta radalla ja endurohommissa olen huomannut että mitä vähemmän sitä perus katuajoa on takana, sitä nopeammin oppii ja varsinkin sisäistää oppimansa. Eikä ole vääriä tapoja päässyt pinttymään. Yksilöitähän me kaikki ollaan. Eikä tätä voi ihan joka kuskiin soveltaa. Esim tyttären poikaystävän olen muutaman kerran ottanut mukaan enskahommiin. Kaverilla ei edes mopo taustaa. Nyt vajaa kymmenen tuntia enduro ajoa takana ja vauhti on jo ihan hyvää. Vielä pääsen karkuun. mutta en tiedä kuinka kauan. Perkeleen yleisyrheilija kun ei edes väsy millään:grin:

Ei muuten ole mukava tunne se, kun vasta ensimmäistä finniään työntävä jonnenalku
lyö papalle tarran selkään :grin:.

Sillä mopon mallilla tai koolla ei niinkään isoa merkitystä, kaikilla vaan ei ole sellaista pääkoppaa että oppisivat koskaan ajamaan kunnolla.

Aloittelijan pyörä on hyvä sellainen joka on teknisesti kunnossa ja edustaa genreä joka miellyttää/kiehtoo kuskia.

....
Ei se ysimillinenkään ketään tapa sen paremmin kuin hienosti toimiva 200 bhp mopedikaan.
Ei vaikka kuinka vänkäisi. Ei oo vaikeeta.... oikeesti.
Vaikeahan se on ymmärtää, jos ei ymmärrä.

Toi on vähän sama kun pistäisi alakoululaisen pitkän matikan lukion tunnille. "Käyt vaan sen kurssin ja opettelet. Ei ole vaikeeta...oikeesti"
Jos jotkin asiat on tuntuneet itsestä jo pari vuosikymmentä ihan selviltä, kuten Zen tuossa pohtikin, niin ei se jonkun muun, tuoreen kuljettajan kohdalla aina mene niin, että hyppää valitsemansa pyörän kyytiin ja pitää ajatuksen mukana.
Pitää muistaa, että vaikka nykyään prätkäkortti pitää suorittaa autokoulussa, niin varmasti osaa pyörää harkitsevista on lahjakorttilaisia. Ja samat asiat toki pätee nuoriin, kärsimättömiin ja adrealiinihakuisiin kuljettajiin.

Toki porukkaa kuolee ihan mopollakin. Ja kevarilla. Mutta isolla mopolla kelaa mutkan jälkeiselle, mutkaan päättyvälle suoralle vauhtia ihan eri tavalla kun jollain pienemmällä. Välttämättä se tilannenopeus ei olekaan ihan selkärangassa.
Ja toisaalta.. jos tilannenopeudet pitää "hyvinä", niin mihin niitä tehoja edes tarvitaan? Tähän riittää vaikka mt-07 jammun reilu 70 hv aivan mainiosti.

Jos joku tietää, että kyykky on ainoa ja oikea pyörämalli ja kaipaa tehoa, niin mikäs siinä. Ostakoot tonnisen ärräpyörän. Jos taas kysytään pyöräsuosituksia aloittelijalle, niin kokeile erilasia ja tehoja voi säätää kaasukapulasta-kommentit voi melkein rinnastaa TurpoBusa-tasolle

Jos taas kysytään pyöräsuosituksia aloittelijalle, niin kokeile erilasia ja tehoja voi säätää kaasukapulasta-kommentit voi melkein rinnastaa TurpoBusa-tasolle

Mikäs se sun suositus sitten olisi jos tuossa MT07:ssa on liikaa pauhua? Mun mielestä ihan järkevä peruspyörä homman aloitteluun. Sitten kun kilometrejä vähän kertyy, osaa jo itsekin sanoa, että millaisella pyörällä saa harrastuksesta eniten irti.

P.S. Mihin tahansa pyörään aloittelija sitten päätyykään, suosittelen lämpimästi osallistumaan heti keväällä esim. orgin Ajotaito II -kurssille tai vastaavalle niin saa oppimisen hyvin ja turvallisesti käyntiin uuden laitteen kanssa.

Back