Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meikäläistä paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain näppärää peukalosääntöä/kaavaa?- paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mitä lastattu painuma näyttää ja kuinka paljon on esijännitystä laitettuna. Paras vaihtoehto on että esijännitystä on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkinä keula).
Eli jos nyt karkeasti laskeskelen, että nykyinen Triple painaa märkänä jotain ~220kg ja kuski romppeineen ~115kg, total 335kg, niin miltähän hehtaarilta ne oikeat jouset löytyvät?
Nettilaskuri sivustolla jonka jo ehdin hukata ehdotteli 1.1kg/mm vietereitä.
Vakiovietereillä (edessä progressiiviset vakiolla tuntematon ja takana normaali vieteri progressiivisen linkun jatkona) kun olen säätänyt painuman etu+taka ~30mm kantturoihin, niin pyörä tuntuu muuten OK:lle, mutta isommissa routapateissa tms. heittää jo kuskia kunnolla ilmaan. Eli vieteri esijännityksen puristamana liian lyhyellä-kö-käh?
Miten etu-/takavieterin vakio kannattaa suhteuttaa keskenään?
Onko järkeä vaihtaa vakiotakaiskariin vain jousi vai pitäisikö vaihtaa iskarikin samalla? Kaikki säädöt vakioshowakin osaa, tiedä sitten vaan millä hehtaarilla.
Kuka pääkaupunkiseudulla myy & vaihtaa vieterit, kun ei ole jouset vapaaksi jättäviä pukkeja tallilla?
Tulikin näköjään asiaa oikein kunnolla, kiitos vaan kaikille rataketuille jotka viitsivät opastaa.