Alusta ja sen säätäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja tommipommi
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
- paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mitä lastattu painuma näyttää ja kuinka paljon on esijännitystä laitettuna. Paras vaihtoehto on että esijännitystä on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkinä keula).
Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meikäläistä paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain näppärää peukalosääntöä/kaavaa?

Eli jos nyt karkeasti laskeskelen, että nykyinen Triple painaa märkänä jotain ~220kg ja kuski romppeineen ~115kg, total 335kg, niin miltähän hehtaarilta ne oikeat jouset löytyvät?

Nettilaskuri sivustolla jonka jo ehdin hukata ehdotteli 1.1kg/mm vietereitä.

Vakiovietereillä (edessä progressiiviset vakiolla tuntematon ja takana normaali vieteri progressiivisen linkun jatkona) kun olen säätänyt painuman etu+taka ~30mm kantturoihin, niin pyörä tuntuu muuten OK:lle, mutta isommissa routapateissa tms. heittää jo kuskia kunnolla ilmaan. Eli vieteri esijännityksen puristamana liian lyhyellä-kö-käh?

Miten etu-/takavieterin vakio kannattaa suhteuttaa keskenään?

Onko järkeä vaihtaa vakiotakaiskariin vain jousi vai pitäisikö vaihtaa iskarikin samalla? Kaikki säädöt vakioshowakin osaa, tiedä sitten vaan millä hehtaarilla.

Kuka pääkaupunkiseudulla myy & vaihtaa vieterit, kun ei ole jouset vapaaksi jättäviä pukkeja tallilla?

Tulikin näköjään asiaa oikein kunnolla, kiitos vaan kaikille rataketuille jotka viitsivät opastaa.
bowdown.gif
 
Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meikäläistä paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain näppärää peukalosääntöä/kaavaa?
Linkki <- Tuolla on jotain osviittaa..

sanoi:
isommissa routapateissa tms. heittää jo kuskia kunnolla ilmaan
Tuo voi olla ennemminkin liiallisen kompressiovaimennuksen syytä. (Liiallisella viittaan siihen, että perunapelto vaatii aivan eri säädöt kuin sileä asfaltti radalla)
 
No nyt täytyy sanoa että joku on ymmärtänyt jotain väärin, todennäköisimmin minä...
Ei parahin Parjaani, sinä olet ymmärtänyt asian kyllä ihan oikein, ja todellakin onhan sinulla kilpa-ajosta kokemusta, eli tottakai tiedät mitä teet...

Itse olen säätänyt oman Bitubo-alustani juuri kuvailemallasi tavalla, käyttäen lastattua painumaa. Minulla on keulassa 1.0 kg jouset ja kuski on 88 kg hippiäinen... esijännitystä tarvitaan juurikin se luokkaa 2-3 viivaa kun painuma on noin 30 mm.

Joka tapauksessa Kesseli kertoi edellä mainitsemani asian... ehkä asian voisi itsekukin varmistaa kyselemällä häneltä vaikka ensi kesän kisavarikoilla. Mies auttelee mielellään... En ole kyllä varma miksi hän sitten neuvoi käyttämään staattista painumaa... jostain syystä hän niin teki...
nixweiss.gif


Ja tosiaan kyllä olen siitä samaa mieltä, että lastattu painuma on oikeampi tapa mittailla, sitä kun vertailee staattiseen painumaan niin näkee ovatko jouset oikealla hehtaarilla.

Vaimennukset minimiin ja ajamaan... siitä sitten 4 kliksun/riittävän suurin muutoksin yhtä vaimennusaluetta kerrallaan muuttelemaan ja tunnustelemaan miltä kalusto tuntuu. Sieltä ne säädöt kyllä kai löytyvät...
 
- paras tapa on hakea jouset (jousivakio) sen mukaan mitä lastattu painuma näyttää ja kuinka paljon on esijännitystä laitettuna. Paras vaihtoehto on että esijännitystä on maks. 2 - 3 viivaa ja lastattu painuma on silloin jossain 30 mm luokkaa (nyt esimerkkinä keula).
Kun nyt tuntuu parjanilla olevan homma hieman meikäläistä paremmin hanskassa, niin onko tuohon jousivakion valintaan jotain näppärää peukalosääntöä/kaavaa?

Eli jos nyt karkeasti laskeskelen, että nykyinen Triple painaa märkänä jotain ~220kg ja kuski romppeineen ~115kg, total 335kg, niin miltähän hehtaarilta ne oikeat jouset löytyvät?

Nettilaskuri sivustolla jonka jo ehdin hukata ehdotteli 1.1kg/mm vietereitä.

Vakiovietereillä (edessä progressiiviset vakiolla tuntematon ja takana normaali vieteri progressiivisen linkun jatkona) kun olen säätänyt painuman etu+taka ~30mm kantturoihin, niin pyörä tuntuu muuten OK:lle, mutta isommissa routapateissa tms. heittää jo kuskia kunnolla ilmaan. Eli vieteri esijännityksen puristamana liian lyhyellä-kö-käh?

Miten etu-/takavieterin vakio kannattaa suhteuttaa keskenään?

Onko järkeä vaihtaa vakiotakaiskariin vain jousi vai pitäisikö vaihtaa iskarikin samalla? Kaikki säädöt vakioshowakin osaa, tiedä sitten vaan millä hehtaarilla.

Kuka pääkaupunkiseudulla myy & vaihtaa vieterit, kun ei ole jouset vapaaksi jättäviä pukkeja tallilla?

Tulikin näköjään asiaa oikein kunnolla, kiitos vaan kaikille rataketuille jotka viitsivät opastaa.
bowdown.gif
En tiedä onko hanskassa vai hukassa, mutta jotain kommenttia noihinkin on.

Tuota Racetechin (Earthendin laittamaa linkkiä) tarkastelin ja jos sen mukaan laittaisi jouset niin sulle tulis jotkut 0.65 jouset ja ne on aivan liian löysät, mikäli siis tuota taulukkoa oikein ymmärsin. Siis tuon alemman taulukon mukaan. Ylempi onkin sitten jo paremmalla alueella. Veikkaisin näppituntumalla et sulle sais olla joko 100 (1.0) tai 110 (1.1) jouset. Sulla on tuota painoa sen verran että sitä ei enää neuvolassa punnita niin tuolle haitarille se menisi. Noin karkeasti arvioiden. Kokeilemalla saa kuitenkin parhaan lopputuloksen, itse en luottaisi mihinkään yleisiin laskukaavoihin, koska kuitenkin pyörät ja niiden painojakaumat on erilaisia ja samoin kuskien painot sekä se miten kuskin paino jakautuu kyseisen mopon päälle.

Itse käytän 95 jousia (0.95) rata-ajossa ja ainakin tuossa R6R:ssä ne tuntuu olevan meikäläiselle aika passelit. Vakionahan siellä on 100 (1.0) takana ja edessä 90 (0.9).

Jos sulla keulan rytkäyttää ylös patin jälkeen liian nopeasti niin lisääpä paluuvaimennusta (löytyy keulaputken yläpäästä), eli reboundia. Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmeästi keula menee alaspäin (jopa pohjaan asti) patissa.

MR Power huolto tekee noita jousitushommia ja El Reinolla on homma hanskassa. Siellä myydään WP:n jousia, jotka ovat kyllä toimivia ja hyviä.

Jos takaiskarisi on huollettavaa mallia niin huokeammaksi tulee vaihtaa siihen jousi ja shimmata se uudelleen. Tuollaisetkin ratkaisut on varsin toimivia.

P.S. Ja vaihda lineaariset jouset.
 
Tuota Racetechin (Earthendin laittamaa linkkiä) tarkastelin ja jos sen mukaan laittaisi jouset niin sulle tulis jotkut 0.65 jouset ja ne on aivan liian löysät, mikäli siis tuota taulukkoa oikein ymmärsin.
Ne on sit paunoja
biggrin.gif
Siinä alemmassa taulukossa kyllä lukee Kg... mene ja tiedä sitten.
Itse itseäni lainaten. Onhan hullusti laitettu taulukko.

Jousivakiot kiloina ja pyörän + kuskin paino paunoina. Ylemmässä taulukossa on sitten tuo kuskin ja mopon paino kiloinakin. Ihan selkeetä jenkki meininkiä.

biggrin.gif
 
Koko ketjun luin läpi ja yritin hieman hahmottaa tuota säätöpuuhaa mutta nuppi nyrjähti joka kerta sanan "alakolmio" tai "alimmainen kolmiopala" kohdalla. Mistä kolmiosta oikein on kyse?
withstupid.gif
 
Kokeilemalla saa kuitenkin parhaan lopputuloksen, itse en luottaisi mihinkään yleisiin laskukaavoihin, koska kuitenkin pyörät ja niiden painojakaumat on erilaisia ja samoin kuskien painot sekä se miten kuskin paino jakautuu kyseisen mopon päälle.
Juu kokeilemalla varmasti paras, mutta kun ne pukit puuttuu, niin ei viitsi hirveän montaa kertaa muilla teettää jousenvaihtoa. Täytynee vissiin tuolla 1.0:lla aloitella, kun äsken punnituksessa huomasin että mulla on vissiin joku lihasrappeumatauti päällä kun painankin ilman kamoja nykyään enää 103kg.

sanoi:
Jos sulla keulan rytkäyttää ylös patin jälkeen liian nopeasti niin lisääpä paluuvaimennusta (löytyy keulaputken yläpäästä), eli reboundia. Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmeästi keula menee alaspäin (jopa pohjaan asti) patissa.

Perä tuntuisi tällä hetkellä enemmänkin olevan se ongelmatapaus eli isomman röykyn jälkeen tuntuu hieman kuin vikuroivan hevosen selässä olisi eli perä heijaa ylös ja ukko siinä samalla kuin kiikkulaudalta ikään.

Täytyy kokeilla sinnekin tuota paluuvaimennusta lisäillä, nykyään on aikalailla säätövaran keskimaisemissa manuaalin opastamassa "normal" kohdassa soft-normal-firm mallisetupeissa.

Tosin esijännitys minulla ei nyt tietenkään vastaa enää manuskaa ollenkaan. Onko näissä jotain suuntaa tyyliin "jos lisäät esijännitystä, lisää/vähennä paluuvaimennusta jne."?

sanoi:
Jos takaiskarisi on huollettavaa mallia niin huokeammaksi tulee vaihtaa siihen jousi ja shimmata se uudelleen. Tuollaisetkin ratkaisut on varsin toimivia.

Epäilen aika vahvasti tuota huollettavuutta, vaikka säädöt kyllä löytyvätkin niin mikään high-spec pumppu siellä ei ole.

sanoi:
P.S. Ja vaihda lineaariset jouset.

Tämä oli meininkinä juu, sen verran aihetta tutkaillut, että progressiivisten säädön vaikeus ja yleinen kaikille-jotain meininki ei kuulosta hyvältä.

Tuli vielä yksi kysymys mieleen: mikä vaikutus, vai onko mikään, takapään linkustolla on painuman ja muiden asetusten veivaamiseen? Luulisi että vähemmän progressiivisesti toimivassa linkustossa 30mm painuma on ihan eri asia kuin jossakin toisessa tai mopossa jossa pumppu on suoraan takahaarukassa kiinni?
 
Tuli vielä yksi kysymys mieleen: mikä vaikutus, vai onko mikään, takapään linkustolla on painuman ja muiden asetusten veivaamiseen? Luulisi että vähemmän progressiivisesti toimivassa linkustossa 30mm painuma on ihan eri asia kuin jossakin toisessa tai mopossa jossa pumppu on suoraan takahaarukassa kiinni?
Painumaan tuon ei pitäisi vaikuttaa mitenkään. Esim. veturiin saatavien linkkujen vaikutus on se, että jousivakiota pitäisi muuttaa..
 
sanoi:
Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmeästi keula menee alaspäin (jopa pohjaan asti) patissa.
Was was? kyllähän puristuksen lisääminen nyt järjellä ajateltuna vaikuttaa juuri siihen kuinka nopeasti keula menee kasaan sekä myös esi-jännitys.. toinen juttu kuinka mitä en hokannut oli parjanin jousituksen kulku. 10-20mm täydestä joustosta?
Eli siis nippusiteen ja liukuputken ala reunan välinen matka?
Kuuluuko jousituksen tosiaan käydä niin kasassa?
 
toinen juttu kuinka mitä en hokannut oli parjanin jousituksen kulku. 10-20mm täydestä joustosta?
Eli siis nippusiteen ja liukuputken ala reunan välinen matka?
Kuuluuko jousituksen tosiaan käydä niin kasassa?
Sitä varten se joustovara on että sitä käytetään, eikä sitä todellakaan ole paljoa tuhlattavaksi ratapyörissä.. Itse olen säätänyt vaimennuksen niin että maksimijarrutuksessa loppuun jää vielä n.10mm varaa.
 
sanoi:
Menovaimennus (compression) ei vaikuta kuin siihen kuinka kovasti tai pehmeästi keula menee alaspäin (jopa pohjaan asti) patissa.
Was was? kyllähän puristuksen lisääminen nyt järjellä ajateltuna vaikuttaa juuri siihen kuinka nopeasti keula menee kasaan sekä myös esi-jännitys.. toinen juttu kuinka mitä en hokannut oli parjanin jousituksen kulku. 10-20mm täydestä joustosta?
Eli siis nippusiteen ja liukuputken ala reunan välinen matka?
Kuuluuko jousituksen tosiaan käydä niin kasassa?
Niin. Jos luit ajatuksella niin tuossahan lukee että "Menovaimennus (compression) ei vaikuta KUIN siihen kuinka kovasti tai pehmeästi keula menee alaspäin (jopa pohjaan asti) patissa." Eli juuri tuota mitä sinäkin olet ymmärtänyt.

Esijännitys vaikuttaa vain siihen millä joustoalueella keula toimii. Ihan jouston yläpäässä, keskellä vai alapäässä. Eli tietyllä tavalla myös siihen että pohjaako keula vai ei, mutta jos esijäänityksellä joudutaan keulan pohjaamista estämään niin siitä keulasta tulee myös kovin kova sieltä alkupäästäkin ja se ei ole mukava.

Syy miksi sinne tulisi jättää 10 - 20 mm käyttämätön matka on se että siellä on (useimmissa pyörissä ainakin) hydraulilukko joka osin estää totaalisen kasaanpainumisen ja se että aina pitää olla joustovaraa käytettävänä, mikäli tulee joku happipaikka. Ja onhan se myös niin että jos joustomatkaa on tarjolla niin miksi sitä ei käytettäisi hyväksi? Ja mitä enemmän sitä joustomatkaa käytetään niin sitä mukavampi mopo on ajettavaksi. Jos (esim.) keula ei käytä kuin ylimmäisen 1/3 -osaa joustosta niin uskallan sanoa suoraan että se on pirun kova ja epämukava ajettavaksi.
 
Eilen tuli mittailtua nuo esijännitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin että takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen säätö (joka on siis iskunvaimentimen alapäässä takapäässä) on todella hankalassa paikassa eikä vielä löytynyt välinettä jolla sitä saisi ruuvailtua.

Muuten ruuvailin säädöt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Täytyy lähteä tästä testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
 
Eilen tuli mittailtua nuo esijännitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin että takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen säätö (joka on siis iskunvaimentimen alapäässä takapäässä) on todella hankalassa paikassa eikä vielä löytynyt välinettä jolla sitä saisi ruuvailtua.

Muuten ruuvailin säädöt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Täytyy lähteä tästä testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
Paluuvaimennus on siellä takapumpun alapäässä (ainakin pääsääntöisesti).

Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyvä ja tehokas keino etsiä hyvät säädöt. Koitas kirjoittaa kanssa ylös miksi jonkun muutoksen teit, miltä tuntui ennen säätöä ja säädön jälkeen. Se auttaa ymmärtämään jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa myös renkaan kulumista samalla.
 
Eilen tuli mittailtua nuo esijännitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin että takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen säätö (joka on siis iskunvaimentimen alapäässä takapäässä) on todella hankalassa paikassa eikä vielä löytynyt välinettä jolla sitä saisi ruuvailtua.

Muuten ruuvailin säädöt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Täytyy lähteä tästä testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
Paluuvaimennus on siellä takapumpun alapäässä (ainakin pääsääntöisesti).

Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyvä ja tehokas keino etsiä hyvät säädöt. Koitas kirjoittaa kanssa ylös miksi jonkun muutoksen teit, miltä tuntui ennen säätöä ja säädön jälkeen. Se auttaa ymmärtämään jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa myös renkaan kulumista samalla.
Lisäyksenä parjaanin hyviin kommentteihin, muista säätää tarpeeksi monta kliksua kerralla, jotta pystyt havaitsemaan paremmin ajamalla muutoksia. Esimerkiksi 4 kliksun askelin... kun löytyy oikea suunta mikä tuntuu paremmalta niin sitten sitä voi hiukan hienosäätää.
 
Eilen tuli mittailtua nuo esijännitykset, suht.hyvin kohdillaan olivat. Sen huomasin että takaiskarin hmm olikos se paluuvaimennuksen säätö (joka on siis iskunvaimentimen alapäässä takapäässä) on todella hankalassa paikassa eikä vielä löytynyt välinettä jolla sitä saisi ruuvailtua.

Muuten ruuvailin säädöt aikalailla standartiasetukseen joita ohjekirja suosittelee. Täytyy lähteä tästä testailemaan/hakemaan oikeaa muistivihkon kera.
Paluuvaimennus on siellä takapumpun alapäässä (ainakin pääsääntöisesti).

Muistivihon kanssa pelaaminen on oikeasti hyvä ja tehokas keino etsiä hyvät säädöt. Koitas kirjoittaa kanssa ylös miksi jonkun muutoksen teit, miltä tuntui ennen säätöä ja säädön jälkeen. Se auttaa ymmärtämään jousituksen toimintaa paremmin. Seuraa myös renkaan kulumista samalla.
Lisäyksenä parjaanin hyviin kommentteihin, muista säätää tarpeeksi monta kliksua kerralla, jotta pystyt havaitsemaan paremmin ajamalla muutoksia. Esimerkiksi 4 kliksun askelin... kun löytyy oikea suunta mikä tuntuu paremmalta niin sitten sitä voi hiukan hienosäätää.
Olisin tuossa hiukan eri mielipuolta.

Meinaan että kunnon vaimentimessa jo yksikin naksu tuntuu ja sen vaikutuksen huomaa. Liian radikaalit muutokset saattavat vaikuttaa alustan toimintaan niin että "diagnoosisi" on väärä.

Esim. keulan paluuvaimennuksen lisäys neljällä naksulla saattaa tehdä sen että keula alkaa pohjaamaan rankemmin. No normaali reaktiohan on että lisätään menovaimennusta ja ihmetellään kun vieläkin pohjaa ja keula on pirun kova.

Alunperin kun olisi kokeillut vain naksun tai kaksi (1/4 tai 1/2 -kierrosta) niin olisi huomannut jo muutokset, mutta tuota pohjaamista ei olisi välttämättä vielä syntynyt. Syyhän tuohon olisi se että liika paluuvaimennus "pakkaa" keulan kasaan ja se ei ehdi koskaan palautua tarpeeksi ylös, jotta pakkaamiselta vältyttäisiin ja näin ollen keula ei toimi oikein.

Mun mielestä siis maltilla ja hissuksiin noita säätöjä. Tahkoaa sitten enemmän ja kokeilee enemmän, mutta tekee sen huolella. Ja huom! Muuttaa yhtä säätöä kerrallaan.
 
Back
Ylös