• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Blade vs. XX

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Streethawk
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Streethawk

Repsol
Vakavassa harkinnassa olisi pyörän vaihto keväällä. Radalla tulee varmasti käytyä useammankin kerran, vähintään yksi pidempi (3000-4000km?) reissu tulee tehtyä kaudessa, muuten ajelu enimmäkseen 1-3h pk-seutu tai mutkapätkä fiilistelyjä.

Radalle sopivampi Blade kiinnostaisi kovasti, mutta pystyykö sillä nautinnollisesti tekemään vaikka Eurooppa reissun? Saako tarpeeksi kuljetuskapasiteettia ja rikkooko ajoasento paikat?

XX olisi varmasti matkalle parempi, mutta millainen XX on radalla ja mutkapätkillä?

Olisikohan jollain kokemusta molemmista pyöristä?

Tästä topicista on väännetty ainaskin kolmeen eri otteeseen honda talkissa.

Mutkapätkillä XX:llä menee ihan siinä missä muillakin pyörillä, radalle se ei pahemmin sovi sillä kallistusvaraa on heikosti.

ITse painin saman asian kanssa ja vaihdoin XX:n RR:ään, tosin jos sinulla on mahdollisuus osta vaikka joku vanhempi XX ensin ja katso eka kesä sillä, sit jos se ei vastaa vaatimuksia päivitä RR:ään joka huomattavasti kalliimpi.

XX on paljon monipuolisempi pyörä ja kyllähän sillä näyttää radallakin keskiryhmän vauhteihin pääsevän helposti. RRä ei ole mikään matkapyörä. Penkin alta tulevat putket vähentävät kuljetuskapasiteettia ja muutenkin kyykky ajoasento puuduttaa paikkoja pitkässä ajossa.

XX on paljon monipuolisempi pyörä ja kyllähän sillä näyttää radallakin keskiryhmän vauhteihin  pääsevän helposti. RRä ei ole mikään matkapyörä. Penkin alta tulevat putket vähentävät kuljetuskapasiteettia ja muutenkin kyykky ajoasento puuduttaa paikkoja pitkässä ajossa.
Itse taas olen eri mieltä. Mulla on ollut nyt 3 eri Bladea (-92 , -03 ja -05) ja kaikilla on tullut tehtyä pitkä reissuja, mm. 1000km päiväajoja ja hyvin on paikat kestänyt.

Tosin jos ajaa pääasiassa matkaa niin kyllä silloin varmaan XX on mukavampi, mutta sitten tuosta mutkapätkästä ja radan iloista ei voi mun mielestä oikein nauttia XX:n kanssa....

Tämä on tosin paljon kiinni siitä mitä haluaa pyörältä.

Molemmat loistavia pyöriä joten unettomia öitä on tarjolla
smile_org.gif

-C9B5R4-

XX on huono ja Blade on hyvä
smile_org.gif
Raskas, laiska ja vanhanaikainen matkalehmä vs nykyaikainen rivakka sportti.

Jos haluat matkapyörän niin XX ja sportin niin Blade.

Kyllä tonnikyykyilläkin reissua heittää ilman mitään ongelmia, Bladellakin. Ainakaan itselläni ei ole ongelmia olla lähes koko päivää pyörän päällä, eli kaikkeen tottuu vissiin.

XX on matkasportiksi suunniteltu ja sellaisena toimii enemmän kuin hyvin. Matka-ajo on yhtä juhlaa samoin kuin mutkapätkätkin. Ainoa missä kyykyt ovat parempia niin tietenkin rata-ajo, mihin ko. sportit on lähinnä suunniteltukin.

Mut kummallakin voi ajaa kaikenlaisia ajoja. Itse olen ajanut keskiryhmässä rataa enkä ole siellä ollut xx:llä pujottelukeppinäkään ainakaan kaikille. Toisaalta monet ovat ajaneet pitkiäkin reissuja sporteilla.

Penkin alta tulevat putket vähentävät kuljetuskapasiteettia
Nyt ei leikkaa, miksi?  
nixweiss.gif
Lämpeneekö joku paikka liikaa tai mit...?
Pakkausten kiinnittäminen on hankalampaa (ei voi vetää esim. ympäri hihnoja) ja ne eivät voi samaan tapaan roikkua perän ympärillä, kun tosiaan kuumenevat liikaa. Joku Bags Connectionin Speedpack esim. kyllä varmaan menis. Itsellä oli Bladessa takasatulan päälle kiinnitettävä laukku. Lisäksi perinteistä tankkilaukkua ei voi käyttää muovitankissa, vaan pitää olla imukupeilla tai remmeillä tms. kiinnitettävä malli.

Itselläni edellisenä pyöränä XX, mutta hiukan sporttisempaa piti saada alle. Koeajoin Bladen, mutta sitte iski Ducati-kuume ja hommattua tuli 999s.

XX on mainio yleispyörä. Pysty pistään kuormaa päälle eikä liikkeelle päästyä kuorma tuntunut missään. Paikallaan liikuteltaessa paino kyllä tuntui (sekä kuormattuna että ilman). Mutkatiet oli ihan ok ja radallakin tuli käytyä. Radalla tosin ilmeisesti löysähkö etupää aiheutti pakosarjan raapaisua nopeissa mutkissa. Ajoasento oli itselleni ihan hyvä ja tuplakuplalla varustettu kate suojasi loistavasti.

RR sekä varsinkin 999s tuntuivat XX:n jälkeen todella ketteriltä. Tuntuivat kääntyvän mutkatiellä pelkän ajatuksen voimalla. Aikasemminkin olin huomannut, että XX:ää joutui hiukan käskemään, jotta sen sai kunnon mutkatiellä kääntymään, mutta nyt sen eron tajuaa kunnolla.

Olen Ducatilla ajanut noin 2 tunnin reissuja ja sinä aikana ei tiukka polvikulma ole haitannut. Itse asiassa XX:n päällä ilmeisesti penkin muotoilu aiheutti perseen/jalkojen puutumista jo tuota lyhyemmilläkin reissuilla. Se painoi jotenkin tuohon takareiden yläosaan niin, että veri ei päässyt kunnolla kiertämään. Olisin todennäköisesti hommannut geelipenkin, jos olisin XX:llä jatkanut. Käsien/ranteiden pientä puutumista tapahtui kaikilla em. prätkillä. Oma mielipiteeni on, että näillä sporttisimmillakin prätkillä matka-ajo onnistuu, jos vain ajoasento sopii itselle ja kuormat saa prätkään kiinnitettyä. Suuremmat ongelmat tulee ehkä tuosta kuormauksesta.

Noiden vaihtoehtojen välillä ei minusta ole mitään yhteistä nimittäjää, ihan eri kategoriassa olevia pyyörätyyppejä... Mikä ajo itselle on tärkeintä tai tuo eniten kilometrejä; sieltä se ratkaisu varmaan löytyy. Monipuolisuudessaan XX saattaa olla parempi ratkaisu, mutta jos sille rata-ajolle antaa painoarvoa enemmän niin silloin tietenkin sporttisempi Blade. Satunnainen matkailu onnistuu jälkimmäiselläkin vaihtoehdolla, vaatii hyvää ( nuorta ) kroppaa ja hiukan masokistin vikaa
biggrin.gif

Kaksi päällä valinta kallistuu varmasti bläkkäriin. Mulla emäntä sanoi suoraan, ettei minkään kyykyn kyytiin lähde taiteilemaan. Esteettisestikin aika ruman näköistä kaksi päällä noi "nuorisomallit".

Noiden vaihtoehtojen välillä ei minusta ole mitään yhteistä nimittäjää, ihan eri kategoriassa olevia pyyörätyyppejä... Mikä ajo itselle on tärkeintä tai tuo eniten kilometrejä; sieltä se ratkaisu varmaan löytyy. Monipuolisuudessaan XX saattaa olla parempi ratkaisu, mutta jos sille rata-ajolle antaa painoarvoa enemmän niin silloin tietenkin sporttisempi Blade. Satunnainen matkailu onnistuu jälkimmäiselläkin vaihtoehdolla, vaatii hyvää ( nuorta ) kroppaa ja hiukan masokistin vikaa  
biggrin.gif
Juuri näin. Itsellä on ollut molemmat pelit. Eivät ole Blade ja XX vertailukelpoisia keskenään ihan suoraan.

Blade on huomattavasti sporttisempi ja kevyempi. Blade on säädettävissä huomattavasti paremmin alustaltaan, on ominaisuuksiltaan paljon herkempi yms.

Itse vaihdoin XX:n pois ja ostin 929 Bladen keveyden, säädettävyyden, jarrujen yms vuoksi.

Nykyinen pyöräni 1000RR on matkakäytössä suht´tiukka ajoasennoltaan 189cm rungolleni. Olen iso reppu selässä kyllä käynyt mm MotoGP kisoissa Brnossa Tsekseissä. Asenne ratkaisee.

Ei silti, kyllä tuolla matkalla kyllä tuumasin muutamaan kertaan 1000RR:n järkevyyttä matka- ajoon. Varsinkin todella painavan repun kera ajo oli matka- ajo melkoisen "puuduttavaa"
biggrin.gif

Mulla on kanssa ollut molemmat värkit. -99 XX ja nyt 1000RR johon siirryin Veturin kautta.

Erilaisia ovat tosiaan molemmat. Täysin. Olen taittanut matkaa ja käynyt radalla molemmilla. Kyllä XX:lläkin radalla voi hauskaa pitää. Raskashan se on kurveihin taittaa ja maavara loppuu jossain vaiheessa, mutta hauskaa se on silti.

Matkanteko onnistuu tolla 1000RR:llä myös varsin vaivattomasti. 190cm on itsellä vartta ja aika rennon asennon tuosta kyllä saa. Raskaan repun sijaan kannattaa kyllä laittaa takasatulan päälle tuleva remmikiinnitteinen laukku. Tavaraa mahtuu mukaan enemmän eikä laukun olemassaoloa edes huomaa. Painava reppu alkaa ennen pitkää vituttamaan kuitenkin.

Jos on tarkoitus matkailla kaksipäällä, niin ehdottomasti XX. Muuten ehdottomasti Blade.

Niin ja edittinä: Jos matkan aikana alkaa perse tai kädet puutumaan, niin reitti on ollut liian suora.

Kiitoksia kaikille vastauksista. Näitä lukiessa alkaa ajatus kallistua tuon bladen suuntaan. Ensimmäinen motoristi kausi takana josta 3500km puhdasta matka-ajoa ja loput 15000km enemmän tai vähemmän lyhyempää fiilistelyajoa tai "hyötyajoa" töihin. Eli kilsojen mukaan blade sopisi paremmin. Ketterä ja sporttinen pyörä kuitenkin kiinnostaisi enemmän huviajelun ja radan takia. Ja eiköhän tuolla bladella yhden pidemmän reissun heitä. Joutuu vaan ostamaan aika paljon uutta laukkua yms. kuljetuskapasiteettia varten. Monen käytetyn XX:n kun saa hyvään hintaan 3 laukun kanssa. Kyllä se blade vaan tulisi paljon kalliimmaksi  
sad_orig.gif
Varsinkin kun nyt uuden XX:n saisi alle 14000e.

Onhan tässä aikaa miettiä ennen kevättä, jos ei jotain täysin käsittämättömän hyvää ja halpaa tule eteen. Tai jos ei mp-messuilta tee jotain heräteostosta uudesta pyörästä  
wink.gif

Osaako joku kertoa mitä bladen malliversiossa on tapahtunut sanotaan vaikka vuoden 2003 jälkeen? Onko aina ollut ohjausiskari, koska jousitukseen/alustaan tullut muutoksia jne. isompia muutoksia/parannuksia ei niinkään kiinnosta kosmeettiset muutokset jotka voi katsoa kuvista.

Onhan tässä aikaa miettiä ennen kevättä, jos ei jotain täysin käsittämättömän hyvää ja halpaa tule eteen. Tai jos ei mp-messuilta tee jotain heräteostosta uudesta pyörästä
wink.gif
Ostat uuden busan, siin on matkajuhta ja luulen että sen verran heposia että saa kivasti mairean hymyn kun rannetta pikkasen liikauttaa... kallista tää leikki vaan tahtoo olla
sad_orig.gif

Kolme kesää olen ajellut 2005 Bladella vastaavanlaista ajoa kuin viestin aloittaja; Espoosta ympäristön mutkateille iltaisin ja kerran kesässä pidempi reissu Eurooppaan. Ekana kesänä käytiin Brnossa, toisena Assenissa ja Alpeilla ja viime kesänä Sveitsissä ja dolomiiteilla.

Parin viikon reissu onnistuu hyvin Bladella, tank cover + tankkilaukku ja takalaukku matkustajan penkin kohdalle. Kaikki tarvittava mahtuu mukaan, tuliaisia ei sen sijaan juurikaan mahdu, varsinkaan pinssejä suurempia tavaroita. Eikä tietenkään matkustajaa, mutta yksin ajamiseen tällainen pyörä on tehtykin. Jos aiot lähteä reissuun matkustajan kanssa niin silloin ilman muuta XX.

Jos päädyt Bladeen, niin multa löytyy matkailuun tarvittavat varusteet ylimääräisenä tallista, tankinsuoja + tankkilaukku (bagster), vetoketjukiinnitteinen takalaukku (bagster) ja muutakin pikku kivaa, kuten viihde-elektroniikat (power commander ja ignition module), Autocom Active rider, kisatappisarjat, Akran racing evolution kokotitaaniränni jne.
Näillä pääsee jo alkuun.

Niin, on se Bladekin tarpeettomana tallissa ja voin myydä sopivasti, varusteilla tai ilman.

Vanhuus iskee ja tallissa odottaa jo leppoisampi keppivetoinen pyörä ensi kesää.

Kiitoksia kaikille vastauksista. Näitä lukiessa alkaa ajatus kallistua tuon bladen suuntaan. Ensimmäinen motoristi kausi takana josta 3500km puhdasta matka-ajoa ja loput 15000km enemmän tai vähemmän lyhyempää fiilistelyajoa tai "hyötyajoa" töihin. Eli kilsojen mukaan blade sopisi paremmin. Ketterä ja sporttinen pyörä kuitenkin kiinnostaisi enemmän huviajelun ja radan takia. Ja eiköhän tuolla bladella yhden pidemmän reissun heitä. Joutuu vaan ostamaan aika paljon uutta laukkua yms. kuljetuskapasiteettia varten. Monen käytetyn XX:n kun saa hyvään hintaan 3 laukun kanssa. Kyllä se blade vaan tulisi paljon kalliimmaksi  
sad_orig.gif

wink.gif

Osaako joku kertoa mitä bladen malliversiossa on tapahtunut sanotaan vaikka vuoden 2003 jälkeen? Onko aina ollut ohjausiskari, koska jousitukseen/alustaan tullut muutoksia jne. isompia muutoksia/parannuksia ei niinkään kiinnosta kosmeettiset muutokset jotka voi katsoa kuvista.
2004 lähtien Blade on hyvä, ja kilpailukykyinen muihin tonnikyykkyihin verrattuna. 2004 tuli kokonaan uusi malli, jossa on esim aktiivinen ohjausiskari ja kohtuu hyvät tehot koneessa. Ajettavuus on hyvä ja pyörä on uskomattoman vakaa. Koneessa hyvä vääntökäyrä alhaalta asti, huipputehoissa jää hiukan parhaille kilpailijoille.

2006 lähtien se on todella hyvä! 2004 malliin verrattuna siinä on hauskaa terävyyttä. Enemmän tehoa ja räväkkyyttä, pyörä on hitusen aikaisempaa ketterämmän oloinen, mutta kuitenkin vakaa. Huipputehoa lisää ja vääntökäyrä koko alueella mahtava.

2003 tai vanhempaa Bladea en välttämättä kattelisi.. Onhan ne ihan ok pyöriä, mutta ei kyllä mitenkään uudempien Bladejen veroisia..

Kyllä se blade vaan tulisi paljon kalliimmaksi  
sad_orig.gif
2006 uusia 1000RR pelejä saa alle 14.000Eurolla.
2007 malleja saa reilulla 14.000,-

Tuo uusinuusin 2008 malli on rinnakkaistuotuna 15890 ja viralliselta kauppiaalta vajaa 19.000.

Noita 2007 malleja näyttäisi olevan virallisilla kauppiailla myös ylivuotisina tarjolla. Niihin luulisi saavan hyvän kaupan, kun haluavat 2007 mallit uusien 2008 mallien alta pois kaupan lattialta.

Kaupantekoon vain.

Back