• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

BMW K 1200 LT

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jukka P
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itselläni on alla kolmas BMW, LT -04. Tässä historiakertomus (koe)ajokokemuksistani siitä miten tähän on tultu:

Jo ensimmäisen bemun aikoihin (R65 vuosina  -97 ... -02) kävin koeajamassa R1100RT:n ja K1200LT:n ja muistikuva niiltä ajoilta on että vaimon kanssa (koe)ajaessa LT olisi muuten parempi & mukavampi, mutta nollavauhdissa hankalampi käsitellä ja todennäköisesti joskus tulisin olemaan RT:n omistaja. Muitakin pyöriä olin kyllä koeajanut, mutta RT kuitenkin puhutteli.
Seuraava pyörä ei sitten ollut RT vaan K1100LT (vuosina -02 ... -07), vaikka samalla rahalla olisi saanut joitakin vuosia uudemman RT:n. Myös tämän pyörän aikana kävin koeajamassa eri vaihtoehtoja seuraavaksi pyöräksi, en tosin K1200LT:tä. Tässä vaiheessa täytyy kertoa, että tämä vanha LT oli itselleni niin hyvän tuntuinen, että joka koeajon jälkeen oli mukava jatkaa omalla pyörällä ajoa, toisin kuin R65:n aikana.
Tänä keväänä sitten tuli kuitenkin pyörän vaihdon aika ja seuraajan löytäminen oli vaikeaa, kun tunnistan olevani matkapyöräilijä ja halusin tulevalta pyörältä kolme mukavuusvarustetta: vakionopeussäätimen, radion sekä hyvin istuvan alaselkää tukevan satulan. Koeajoin tai -istuin Moto Guzzin Norgen, Hondan Pan Europeanin, BMW:n R1200GS:n, R1200RT:n sekä K1200GT:n. Näistä missään ei ollut mieleistäni satulaa eikä radiokaan olisi kaikkin istunut, ainakaan navikaattorin lisäksi, saati sitten vakionopeussäädin. GT-malli oli kaikkein lähinnä omaa mieltäni, MUTTA sen satulatuntuma ei mitenkään miellyttänyt edes useamman koeajon jälkeen, enkä silloin tiennyt mistä voisi etsiä sopivaa vaihtosatulaa. Vaihtoehdot siis alkoivat kuihtua olemattomiin. Helmikuussa MP-näyttelyssä vaimo oli istunut Gold Wingin takapenkille ja todennut haluavansa sellaisen, mutta itse olin/olen sitä mieltä, että en halua Goldin etupenkkiä, mutta LT:n etupenkillä kuitenkin kävin istumassa ja niinpä vanhojen koeajokokemustenkin siivittämänä keväällä sitten tuli hankittua tuo -04 LT. Tähän mennessä on sillä tullut ajeltua reilu 11tkm yksin sekä kaksin ja niinkuin kaikkien muidenkin kokemana on sanottava, että pyörä täyteen lastattuna on nollavauhdit ajettava aika huolella ja huonojen näkymien risteyksissä on joutunut pysähtymään herkemmin kuin ennen. Muuten ajokokemukset ovat positiivisia niin pyörän käyttäytymisen kuin mukavuusvarustelun puolesta. Itselleni pyörä on ollut oikea valinta, mutta kuten Pozo tuossa aiemmin kertoi, ei LT ole kaikkien pyörä.

t.Jouko

Itse hankin LT:n keväällä ja olen sillä ajanut reilut 11 000 km. Kaksi ärsyttävää piirrettä on yli muiden.

Vilkut, ja varsinkin oikealla oleva palautus, ovat hankalat. Toinen asia, jolla mielestäni on jopa merkitystä, on kuljettajan jalkatappien sijainti mielestäni liian takana. Tosin siirtosarjoja on saatavilla, ja penkin nosto myös etuosastaan auttavat, joten tätä henkikökohtaista haittaa voi hiukan lieventää.

Itse en koe hitaan ajon jäykkyyttä niinkään ongelmaksi, siihen tottuu kyllä eikä normaalikokoiselle ole mikään iso kysymys. On hyvä muistaa, että se on vain hyvien ajo-ominaisuuksien kääntöpuoli.

Itse pidän LT:llä ajamisesta mutkateillä aivan älyttömästi. Ajoasento on kunnollinen, kädet helppo pitää rentoina ja saat oikeasti ajaa pyörän kaarteisiin ja ulos. Jos on mahdollista niin käy ajan kanssa kokeilemassa sopivilla teillä. Itse kävin radallakin kokeilemassa, eikä lavetin vauhti herättänyt pelkästään huvitusta, keskituen kipinäsuihkut kylläkin. Muistettakoon kuitenkin, että kyseessä on matkapyörä.

Muita hyviä puolia on sitten runsaasti, mutta niista suuri osa on jo lueteltu ja niissä olen muiden kirjoittajien kanssa samaa mieltä.

Iku
biggrin.gif

Itse hankin LT:n keväällä ja olen sillä ajanut reilut 11 000 km. Kaksi ärsyttävää piirrettä on yli muiden.

Vilkut, ja varsinkin oikealla oleva palautus, ovat hankalat. Toinen asia, jolla mielestäni on jopa merkitystä, on kuljettajan jalkatappien sijainti mielestäni liian takana. Tosin siirtosarjoja on saatavilla, ja penkin nosto myös etuosastaan auttavat, joten tätä henkikökohtaista haittaa voi hiukan lieventää.

Itse en koe hitaan ajon jäykkyyttä niinkään ongelmaksi, siihen tottuu kyllä eikä normaalikokoiselle ole mikään iso kysymys. On hyvä muistaa, että se on vain hyvien ajo-ominaisuuksien kääntöpuoli.

Itse pidän LT:llä ajamisesta mutkateillä aivan älyttömästi. Ajoasento on kunnollinen, kädet helppo pitää rentoina ja saat oikeasti ajaa pyörän kaarteisiin ja ulos. Jos on mahdollista niin käy ajan kanssa kokeilemassa sopivilla teillä. Itse kävin radallakin kokeilemassa, eikä lavetin vauhti herättänyt pelkästään huvitusta, keskituen kipinäsuihkut kylläkin. Muistettakoon kuitenkin, että kyseessä on matkapyörä.

Muita hyviä puolia on sitten runsaasti, mutta niista suuri osa on jo lueteltu ja niissä olen muiden kirjoittajien kanssa samaa mieltä.

Iku
biggrin.gif
Toi vilkku-viritelmähän ei ole mitenkään LT-spesifinen. Se on Bemarismi. Järkevyydestä voidaan tosiaan olla montaa mieltä. Itse jaan näkökantasi. LT:ssä riittää nipeleitä ihan tarpeeksi jo muutenkin ilman noita kahta ylimääräistä vilkku-katkaisinta.

Jalkatappeja taitaa olla mahdoton siirtää eteenpäin. Mielestäni ainakin minun mononi on jo alakatteen kolossa. Tuo jalkatappien sijoittelu sinänsä on kyllä aika hauska/kokemusperäinen kokemus. R1200ST:n jälkeen minusta LT:n jalkatapit olivat omituisen edessä.  
omg.gif

Ne pozon tilaamat kalikat siirtävät tappia eteen-alas n. 45 asteen kulmassa viitisen senttiä. Vastaa kutakuinkin sitä jos pitää kantapäätä tapilla. Mun 47 (paitsi ajokenkä on 49 kun ovat niin älyttömän kapeita malliltaan) mahtuu vielä eikä polkimia tarvitse muutella.

Satulan etuosan nostoon mulla on innovaatio, katsotaan koska ehdin proton kimppuun, vallitseva keli ei tue ajatusta siirtyä tallin puolelle.

Iku

Aiai siinähän menee kallistusvarat, kun niitä tappeja laskee alaspäin...
tounge.gif
eli ratapäivillä ei saa kurvailtua sydämensä kyllyydestä.

Sen vilkun palautuksen oppii kyllä, kunhan pari kertaa pelottaa muut lähistöllä olevat tööttäämällä vilkun palautuksen merkiksi.
shaun.gif

Laitampa lusikan soppaan minäkin. Ko. pyörää olen myös katsellut/kuolannut. Nyt kaksi kertaa koeajolla olleena en enää. No miksi en enää. Se ON todella RASKAS. Kehottaisin, jos et ole vielä päättänyt.  Menemään koeajolle mamman kanssa lauantaina päivällä, ajamaan paikalliseen kaupunkiin ja siellä vähän aikaa pyörittyäsi, ajamaan pysäköintitalon toiseen tai kolmanteen kerrokseen ja parkkeeraamaan pyörä ruutuun. Jos ei tullut tuskan hiki, etkä joutunut vääntämään tosissasi tai kaatanut pyörää, joutuessäsi pysähtymään yllättäen, olet löytänyt pyöräsi. Saattaa tuntua toisarvoiselta asialta mutta,  jos harrastat matkailua tulee noita kaupunkeja väkisin ajettua ja mm. hotellien hallipaikat on yleensä tavallisissa parkkihalleissa. Saattaa olla Pannarin jälkeen melkoinen yllätys.
Höh, otapas wanha lusikkas samantien pois, palaa keitokset pohjaan...Ei tuommoisilla neuvoilla LT-ostoksille mennä. Mamma saa kyllä olla mielellään mukana ja koeistua ja sanoa painavan sanansa mutta siitä samantien 2-päällä koeajolle nurkkiin pyörimään...ei tietenkään!! Tässä on jo muutkin kauniisti sanoneet, että parasta treenata ilman kyytiläistä ensin ja saman sanon minäkin ja ihan suoraan ja rumasti: Jollet ole entinen / nykyinen Wingimies niin älä lähde kylmiltään repsikan kanssa mihinkään.
En itse ole mikään vuosikymmenien motoristi; LT on ihan eka oma pyörä, mutta kyllä siihen ja sen painoon olen hyvin tottunut. Ja pyöritty on monenlaisissa maisemissa niin yksin kuin kaksinkin. Kumollaan se on ollut neljästi 66.000 km aikana, joista oikeastaan vain kaksi on semmoista "oikeata" hitaan nopeuden kämmäyskaatoa. Eka heti neitsytmatkalla 50 kilsaa kaupasta..
Jowin ja Pomppe1 ynnä muut jo sen sanoivatkin: Ei LT ole kaikkien pyörä. Aamen.

t. pozo

062802moto_prv.gif
OHO !!! Menipäs se herne todella syvälle neesuun. Pahoittelen, sinulle aiheuttamaani mielipahaa. En ymmärtänyt, että vielä kahden kerran koeajolla ei voi ottaa osaa keskusteluun, eikä varsinkaan antaa neuvoja muille. Joten otan lusikkani pois keitoksesta, koska soppa paloi pohjaan todella nopeasti....

OHO !!! Menipäs se herne todella syvälle neesuun. Pahoittelen, sinulle aiheuttamaani mielipahaa. En ymmärtänyt, että vielä kahden kerran koeajolla ei voi ottaa osaa keskusteluun, eikä varsinkaan antaa neuvoja muille. Joten otan lusikkani pois keitoksesta, koska soppa paloi pohjaan todella nopeasti....
Kaikella ystävyydellä: Eihän kaksi koejaoa kovin kummoinen kokemuspohja (mistään) pyörästä ole. Edes LT:stä. Jos ajattelen asiaa nurinperin, en henkilökohtaisesti lähtisi HonKaSuki-merkkifoorumille kertomaan mielipiteitäni kerran, pari koeajamani pyörän sopivuudesta jollekulle sitä siellä kyselevälle - ilman valmiutta ja tietoa siitä että silmille saattaa tulla.

Kaikella ystävyydellä: Eihän kaksi koejaoa kovin kummoinen kokemuspohja (mistään) pyörästä ole. Edes LT:stä. Jos ajattelen asiaa nurinperin, en henkilökohtaisesti lähtisi HonKaSuki-merkkifoorumille kertomaan mielipiteitäni kerran, pari koeajamani pyörän sopivuudesta jollekulle sitä siellä kyselevälle - ilman valmiutta ja tietoa siitä että silmille saattaa tulla.
Täähän menee nytten kinaamiseksi
062802jumpie_prv.gif

homma vaikuttaa entiseltä neuvostoliitolta.yksikin kritiikki niin jo uhkaa siperiaan karkotus.
062802moto_prv.gif
tai
kaboom.gif

Täähän menee nytten kinaamiseksi
062802jumpie_prv.gif

homma vaikuttaa entiseltä neuvostoliitolta.yksikin kritiikki niin jo uhkaa siperiaan karkotus.
062802moto_prv.gif
tai  
kaboom.gif
HöpöHöpö... Kritiikkiähän tässä on jaettu myös pyörän oikeasti tuntevien tasolta kai ihan kohtuullisesti.

Itse pidän LT:llä ajamisesta mutkateillä aivan älyttömästi. Ajoasento on kunnollinen, kädet helppo pitää rentoina ja saat oikeasti ajaa pyörän kaarteisiin ja ulos. ...
Iku
biggrin.gif
Samoja positiivisia kokemuksia LT:llä mutkateistä. Kerran mm kokeilin ajaa vakionopeussäädin päällä mutkatien Turengista Lammille. Nopeutena oli sallittu 80+. Vain muutaman mutkan kohdalla oli säädin laskettava pois päältä. Kun käyttää "vastaohjausta", niin ei sitä edes huomaa että pyörä on sitä raskasta matkajuhta luokkaa.

Ei, ei hyvä wanha. Ei tässä mikään herne nessuun mennyt enkä edes mitään mielipahaa kirjoituksestasi saanut.
smile_org.gif

Tuo "neuvosi" vaan huolestutti. Se oli suorastaan - jos ei nyt hengelle- niin ainakin kukkarolle vaarallinen. Kuten varmaan itsekin olet todennut, LT on vähän eri maata kuin muut mopot. Etkä itsekään parin kokeilun jälkeen ole päässyt sen kanssa sinuiksi. En kuitenkaan epäile ettetkö pääsisi, jos pyörä ja sen käyttötarkoitus muuten sinua miellyttäisivät. Ei se mitään teräsmiesominaisuuksia kuskiltaan vaadi.

Mutta se vaatii treenausta ja treenaamatta ei kannata lähteä repsikan kanssa lauantairuuhkiin seikkailemaan. Tästä vain on kysymys.  
033102beer_1_prv.gif

Ystävällisin terveisin

pozo

062802moto_prv.gif

Tuli tehtyä kaupat 2001 mallisesta 43000 ajetusta yksilöstä.
062802jumpie_prv.gif

Kolmen koeajon jälkeen tulin siihen lopputulokseen, ettei tuo nyt pan euron jälkeen mikään hankala käsiteltävä ollut edes kaupungissa.
Kokemuksia ajelusta tulee lisää kunhan kesäloma alkaa syykuun alussa.

Tuli tehtyä kaupat 2001 mallisesta 43000 ajetusta yksilöstä.  
062802jumpie_prv.gif

Kolmen koeajon jälkeen tulin siihen lopputulokseen, ettei tuo nyt pan euron jälkeen mikään hankala käsiteltävä ollut edes kaupungissa.
Kokemuksia ajelusta tulee lisää kunhan kesäloma alkaa syykuun alussa.
No uskalsit sitten kumminkin kaikista pelotteluista huolimatta...
biggrin.gif

Onnea vaan ja pidä varasi, ettei pääse tuo virittely- ja parantelukärpänen puraisemaan.
tounge.gif
Se se on paha tauti, johon ei hoitoa tahdo löytyä kuin mamman talousrahoista.

Tiiäthän tuon...gepsiä, intercomia, iPodia, penkin selkänojaa, parempaa tuulilasia, jalkatappien pudotusta, xenoneita, lämpöpukua jne....
cool.gif

Ja Ränssiin sitten vaan viikonlopuksi kipin kapin!

t. pozo

062802moto_prv.gif

Halvempi vaihtoehto on kyl toijota hiase...kivittää vain sivulasit säpäleix..mahtuu sinnekkin tavaraa kummasti.
(nm..joillakin on sitte taito hankkia kavereita täältä
biggrin.gif
)
Tää hiase vertaus oli hauskimpia mitä olen lukenut pitkään aikaan! 1+ sille. Siinä hiases ois kyllä enemmän vapauden tunnetta ku sitä ei tarvii ajaa kypärä päässä. Me ulkosuomalaiste kutsiumme näitä serpentiiniteiden tukkeita ystävällisellä nimellä "alppien karavaanari". Nää isot matkapyörät tukkivat vuoristoserpentiinejä yhtä tehokkaasti kuin hollantilaiet asuntoautoineen autobahnat heinäkuussa. En tiedä paljonko älteellä pitää ajaa, ennen kuin sitä saa arvostella. Mutta minun piti ottaa sellainen viikoks lainaan mutkateille ihan vaan siks että saa ottaa osaa tällaisiin kehityskeskusteluihin. Se enkelinsieppaaja löysi onnensa, mut toivottavasti joku muu pelastuu. Voin omakohtaisiin kokemuksiin perustuen varoittaa kaikkia alle neljäkymppisiä aidosti moottoripyöräilystä kiinnostuneita pitämään sormensa mahdollisimman pitkään erossa tästä pyörille nostetusta TV-tuolista.

Kiva provo! Minua kyllä hieman huolestuttaa mitä äitisi tuumaa kun olet tuohon aikaan vielä hereillä vaikka huomenna on koulupäivä!

Halvempi vaihtoehto on kyl toijota hiase...kivittää vain sivulasit säpäleix..mahtuu sinnekkin tavaraa kummasti.
(nm..joillakin on sitte taito hankkia kavereita täältä
biggrin.gif
)
Tää hiase vertaus oli hauskimpia mitä olen lukenut pitkään aikaan! 1+ sille. Siinä hiases ois kyllä enemmän vapauden tunnetta ku sitä ei tarvii ajaa kypärä päässä. Me ulkosuomalaiste kutsiumme näitä serpentiiniteiden tukkeita ystävällisellä nimellä "alppien karavaanari". Nää isot matkapyörät tukkivat vuoristoserpentiinejä yhtä tehokkaasti kuin hollantilaiet asuntoautoineen autobahnat heinäkuussa. En tiedä paljonko älteellä pitää ajaa, ennen kuin sitä saa arvostella. Mutta minun piti ottaa sellainen viikoks lainaan mutkateille ihan vaan siks että saa ottaa osaa tällaisiin kehityskeskusteluihin. Se enkelinsieppaaja löysi onnensa, mut toivottavasti joku muu pelastuu. Voin omakohtaisiin kokemuksiin perustuen varoittaa kaikkia alle neljäkymppisiä aidosti moottoripyöräilystä kiinnostuneita pitämään sormensa mahdollisimman pitkään erossa tästä pyörille nostetusta TV-tuolista.
Onko Suomi24 kiinni vai mistä syystä päätit tänne avautua?

Back