BMW R1200S

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jahans. Huoltoasioita kävin kysymässä ja takarenkaita. Metzelerin Z8:a suositteli, mutta on kovin suolaisen hintainen.. Kuulemma BMW:n yksipuolisen haarukan takia osa renkaista ei tahdo kestää pyörissä (mm. Pilot Road II/III Misukat). Onko faktaa?

Tämä aihepiiri kiinnostaa muakin, ensi kesänä on luultavasti vaihto edessä... Olin jo oikeastaan valinnut nuo PR3:t mutta pitääpä katsella siten vielä muitakin vaihtoehtoja. Tällä hetkellä alla on ilmeisestikin ensiasennusrenkaat eli metukan sportec m-1:t, ihan ok ja ajettu noin 4 tonnia (tosin takanen on varmaan tonnin jälkeen valmis). Joskus katselin vanhoja webikirjoitelmia ja M-3:sta oli suositeltu mutta luulisi että nykyään olisi enemmän vaihtoehtoja.
 
Jahans. Huoltoasioita kävin kysymässä ja takarenkaita. Metzelerin Z8:a suositteli, mutta on kovin suolaisen hintainen.. Kuulemma BMW:n yksipuolisen haarukan takia osa renkaista ei tahdo kestää pyörissä (mm. Pilot Road II/III Misukat). Onko faktaa? Z6 Metzeler olisi toinen vaihtoehto ja Pirelli Angel kolmas - enkä tuota Misukkaakaan ihan vielä ole valmis hylkäämään. Onko tuon Z8:n kestävyys oikeasti niin paljon parempi, että kannattaa sijoittaa n. 1/3 enemmän rahaa siihen?

Pienemmässä huoltopaikassa Porissa perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto ja uusi takarengas ja myöhemmin sitten on tarkoitus varata Heinolta testeriaika.

Tuolta löytyy Z8:t mielestäni kohtuulliseen hintaan. http://reifenversand.com/wbc.php?sid=2307771f0f0&tpl=mrtypliste.html&hersteller=BMW&ccm=1200&fahrzeug=K+1200+S&rh=Metzeler&order=&rvsubmit=Show+tyre+selection+
 
:doh: Voi jestas mitä p*askaa mun mielestä. Mites sitten näissä Ducateissa kun sattuu olemaan ensiasennus renkaina tuota pirelliä (millon mitäkin mallia)? Ja haarukka kun sattuu monessa Duccessa olemaan tätä mukamas rengasta "rasittavampaa" (ykspuoleista mallia), entäs Trumpeteissa, mitä rengasta ne käyttää?. Aikanaan mulla oli BMW K1200R Sportissa Pilot Road 2.set aina alla edessä / takana ja kesti ihan tautisen hyvin vaikka ko. masiinassakin oli tämä "super rasittava" ykspuoleinen svingi. :grin:

Kyllä ne voimat sinne renkaalle on aivan samat riippumatta ripustuksista, varmaan ko. myyjä väittää myös samalla logiikalla, että BMW:n telever etupäähän ei kannata laitella tiettyjä donitseja ollenkaan jne jne. Käyppä piruuttaan kysäsemässä? HEHHEH! Tää on tätä puhtaasti nykypäivänä niin yleistä hifistelypaskaa, jonka varjolla koitetaan myydä milloin mitäkin. Ja aivan takuulla tuollakin myyntipuheella saa myytyä renkaita, saa omistaja sitten kehua kuinka hänellä on alla sellaset "speciaalikumit" kun on niin "speciaali" toi takapään ratkaisukin nääs. Sitä haluaa pieni ihminen alitajuisesti aina uskoa tän tyyppisiä myyntipuheita... Ego kun janoaa erottumista massasta tavalla tai toisella, ja kyllä sen myyntimieskin tietää. Tottakai!

Takaisin asiaan... Eli toki jos aletaan vertaamaan vaikkapa jäykkäperää ja normaalihaarukkaa, ni sitten voisin kuvitella että renkaalle kohdistuvat voimat ovat suurempia. Tämä puhtaasti siksi, että toisessa on joustoa svingissä joka suodattelee pahimmat moukut, ja toisessa ei.

Se tietty lienee fakta, että VANTEILLA on rakenteen puolesta omat vaatimuksensa kun vertaillaan yks puoleista / normaalia haarukkaa, mutta sinne ne "supervoimat" sitten jää. Oikeen pisti ääneen nauratteleen tällanen tuuba, missä liikkeessä jos saan kysyä?!?:p

P.S: Z8 voi tietysti olla kestävä rengas noin muuten verrattuna näihin muihin, mutta svigin tyypillä ei ole tän asian kanssa mitään tekemistä...
 
Viimeksi muokattu:
Siksipä kysyinkin täällä, että onko faktaa. En tiedä muuta kuin sen, että kokemusta myyjällä on pyöristä ja huoltamisesta yms. paljon. En kuitenkaan koskaan ala sokeasti uskomaan myyjien puheisiin. Itse ajattelin alunperin PRIII:a, mutta niistä on tullut myös sellaista infoa, että kuluvat nopeammin kuin PRII malli.

Alkoi taas vituttaa tuo renkaiden hinnoittelu Suomessa. Z8 on 2x kalliimpi kuin tuon linkin hinnat... Mä taas en ala tilaamaan netin kautta - mikä on tietty omaa mokaa - joten maksan sitten vaan enemmän.

Kysyisin vielä, että mitä peräöljyä ja vaihteistoöljyä suosittelette? (numeeriset arvot ja merkki)
 
Viimeksi muokattu:

Koska mä olen rajoittunut vajakki, eli ei kai siihen mitään järkevää syytä ole.

Pitää selvittää miten paljon enemmän maksaa asennus, jos tuon oman kumin.. Välillä tuntuu että sitten saa maksaa rengastöistä sen erotuksen verran.
 
Jahans. Huoltoasioita kävin kysymässä ja takarenkaita. Metzelerin Z8:a suositteli, mutta on kovin suolaisen hintainen.. Kuulemma BMW:n yksipuolisen haarukan takia osa renkaista ei tahdo kestää pyörissä (mm. Pilot Road II/III Misukat). Onko faktaa? Z6 Metzeler olisi toinen vaihtoehto ja Pirelli Angel kolmas - enkä tuota Misukkaakaan ihan vielä ole valmis hylkäämään. Onko tuon Z8:n kestävyys oikeasti niin paljon parempi, että kannattaa sijoittaa n. 1/3 enemmän rahaa siihen?

Pienemmässä huoltopaikassa Porissa perä- ja vaihteistoöljyjen vaihto ja uusi takarengas ja myöhemmin sitten on tarkoitus varata Heinolta testeriaika.


Mulla on K1200Rs:n takasena Pilot Road II, nyt ajettu noin 13 000km ja alkaa olla kantikas jo. Vielä sillä ajaa noin pari tuhatta joten ei minusta huonosti lainkaan. En polta kumia mutta ihan täydet kiihdytykset silloin tällöin. Edessä Metzeler Z6
sjettu noin 8000km ja samalla lailla kantikas. Paineet ollut 0,3 yli suosituksen mutta silti kuluu ihan nopsaan. Painava pyörä ja kuski niin ilmeisesti pitää vielä enemmän laittaa painetta gummeihin. En usko että tuo yksipuolisuus vaikuttaa mitenkään...
 
Ok, kiitoksia rengasinfosta. Mietin vielä tuota PR III:a. Pitänee yrittää etsiä tietoa sen todellisesta kestävyydestä. Castrolin öljyillä ei ilmeisesti mene paljoa metsään noissa perä- ja vaihteistoasioissa?

Edit: Kysäisin tuota renkaan vaihtohintaa jos tuo oman renkaan. 40e. Ostaessa renkaan firmasta tuo sisältyy hintaan. Kaventaa tuota hinnaneroa aika tavalla ainakin PRIII:n kohdalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo renkaanvaihtohinta riippuu onko vanne vai mopossa, jos on pelkästä vanteesta kyse niin on melko suolainen hinta.
 
Tuo renkaanvaihtohinta riippuu onko vanne vai mopossa, jos on pelkästä vanteesta kyse niin on melko suolainen hinta.

Njoo. Siksipä se varmaan on suolainen, kun menee sitten kauppiaan rengaskatteet jos jokainen tuo omansa. Minkäs teet. Vannetta en saa itse irti, kun ei ole paikkaa missä nostaa pyörä kattoon, eikä ole tuohon swingiin sopivaa nostinta. Kolmannekseen samaan syssyyn on tarkoitus teettää tuo perän / vaihteiston huolto joten ottavat vanteen irti joka tapauksessa siinä hommassa. 20e jää hinnaneroksi PR III:lle ja veikkaan että kokonaishuollon hinnasta saanee tinkattua tuon jos ottaa renkaankin ko. firmasta. Nää on aina näitä näiden kummien kanssa Suomessa. :sad:
 
Kysäisen vielä piruuttaan noita huoltoja ja renkaita Tampereen Heinolta. Tie vaikka olisi kilpailukykyiset hinnat.Testerihinta on 28e, mutta en tiedä sisältääkö se ohjelmistojen päivitystä tai mitään muutakaan. Selvinnee lähiaikoina.

Ohjelmistojen päivitys on yllättävän halpaa, se sisältyy testeriveloitukseen, joka on 28e. :thumbup: Z8 on kallis Heinollakin, pelkkä takarengas maksaa enemmän kuin Z6 sarja. Pistää miettimään. Perä- ja vaihteistoöljyt + synkkaus + testeri ja ohjelmat + Z8 taakse = 450e. Yllättävän liki pienemmän pajan hintaa menee. Oikeastaan alle jos miettii että tuonne on pakko kuitenkin viedä synkkaukseen ja testeriin yms. Tässä taitaa käydä nyt niin, että lähden tuonnepäin keväällä.
 
Viimeksi muokattu:
190/50/17:kin on vaatimattomasti yli 120e halvempi kuin Suomen normaali listahinta. En käsitä mistä tuo ero repeää. Luulisi esim. mp-liikkeillekin tulevan kohta halvemmaksi tilata tuolta kuin normaalin maahantuojan kautta. Vai liikkeetkö tuon vetää välistä - epäilen etteivät. Harmittaa yhtäkaikki, kun sitten taas tuo vaihtotyön osuus kallistuu ja / tai renkaan vienti vaihtopaikalle hankaloituu.

Noh. Pistin pyörän käymään ja käytin kuumaksi tänään. Sen reilun 5min. aikana ei harmittanut mikään. :grin:
 
Z6 on Heinolla 70e halvempi kuin Z8. Täytynee googlailla tuon kestävyyttä yms. Tai sitten täytyy miettiä miten veisin sinne oman PRIII:n..
 
Kunnon pölyjen pyyhiminen ja tuplavahaus tehty. Uusia kuvia tulossa pari kappaletta myöhemmin tänään - vaikkei tuossa nyt muuta uutta ole kuin takavilkunlasit...

Samalla katselin takarengasta ja melkeinpä joudun vaihtamaan sen ennen Tampereen (R.M. Heino) keikkaa. En taida uskaltaa ajaa sinne asti tuolla klisulla. Ainakin vaikuttaa siltä, että metallit on jo varsin liki pintaa. Rengasvalinta on nyt tässä vaiheessa kolmen kauppa. Metzeler Z6 tai Z8, taikka sitten Michelin PR III. Melko varmasti jompikumpi jälkimmäisistä. Ajokuumetta on jo ilmassa ja mukavan keväiseltä näyttää - poislukien kotitie...

Z8 tilattu. 175e alle laitettuna. :thumbup: (Olikin vain 170e, kun vein pelkän vanteen + lupasi rabattia seuraavasta ostosta.)

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/download.html Kolme uutta kuvaa tuolla. :rakastunut:
 
Viimeksi muokattu:
2012 kausi avattu. En muistanutkaan miten tuo menee kuin ajatuksen voimalla ja istuu käteen kuin hansikas. :rakastunut:

s&s - tuli mieleen, että kun kysyin noista ruiskunpäivityksistä niin vastasivat että ohjelmistopäivitykset tulevat isompina paketteina, jossa sitten on (tai ei ole) mukana ruiskun ohjelmat yms. Eli päivittää koko pyörän uuteen ohjelmistoon. Eivät siis osanneet sanoa juuta tahi jaata tuohon tässäkin ketjussa olevaan ohjelmistoon.
 
s&s - tuli mieleen, että kun kysyin noista ruiskunpäivityksistä niin vastasivat että ohjelmistopäivitykset tulevat isompina paketteina, jossa sitten on (tai ei ole) mukana ruiskun ohjelmat yms. Eli päivittää koko pyörän uuteen ohjelmistoon. Eivät siis osanneet sanoa juuta tahi jaata tuohon tässäkin ketjussa olevaan ohjelmistoon.

Ok, kiitos infosta... Meinasitko sä päivittää? Jos päivittelet niin laita ihmeessa raporttia tuloksista. Mä ajattelin että vien ässän heinolle renkaanvaihtoon ja päiviykseen, mutta ajankohta on vasta kesäkuussa (pitää ajaa gessua sisään ennenkö otan ässän vakuutukseen).
 
Back
Ylös