• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Delvacci ratapyörässä?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Proffa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Proffa

New member
Ja taas mennään öljyistä....pahoittelen jos joku saa näppylöitä. Olen lukenut kilmetritolkulla threadeja noista ölpeistä, mutta solidia vastausta siihen, että onko joku käyttänyt delvaccia ratapelissä, en ole löytänyt.

Eli mikä malli delvacista on paras ja mites delvac suhteutuu ratapyörän stanua kuumempana käymiseen?

Kysymys lähinnä siksi, että katupelissä se on juuri se ja sama mitä öljyä käyttää ta ikuinka kallista, kun vaihtoväli on niin pitkä. Ratapelissä vaihtoväli surkean lyhyt (jopa max 500 km), että siinä sen litrahinnan kanssa kandee vähän taistella.

Jos ajattelit vastata, että katso ketju se ja se, niin jätä väliin kiitos
veryangry.gif
 
käynyt vähän sama mielessä, että jos on valmis vaihtamaan öljyt tosi tiuhaan, niin eipä taida kannattaa heittää 50euron tonkkaöljyä koneeseen. vaikka joku voisi sanoa, että se on halpa vakuutus, niin täytyy laskea, että koneet maksaa käytettynä moniin pyöriin esim 1000ekee. Jos vaihtaa 50eken öljyjä niin ei montaa kertaa tarvitse vaihtaa, niin koneen hinta on paketissa, eli jos delvacin 50eken 40-50litran tonkasta vaihtaa 10 kertaa, niin se on 10 kertaa halvempaa.

10 vaihtoa on 500 euroa huippuöljyllä.
10 vaihtoa delvaccia on 50 euroa.

450 euroa säästetty seuraavan moottorin ostoon.

huippusynteettinen on ehkä kestävämpää pitemmän päälle, esim katupyörän 10tuhannen huoltovälin kestääkseen pitää olla hyvää öljyä.?

nm: juuri 53euro mobil supebike öljyyn tuhlannut. mutta jos sillä katupyörässä pääsee 10tonnia, tai esim koko kesän, niin kuluero ei ole suuri. esim jos olisin ostanut delvacin 50 eken pöntön, niin sama raha olisi mennyt, olisi vain jäänyt nurkkaan loput odottamaan ensivuotta?
 
Tarviiko sitä delvaccia sitten vaihtaa useemmin kuin jotain muuta öljyä?
 
Siis Delvacia löytyy moneen lähtöön. Heiltä löytyy myös täyssynteettinen Mobil Delvac One tosi raskaaseen käyttöön. Sen hintakin on sitten ihan eri luokkaa eli 9e/L.
sport05.gif
 
Minun tietojen/kokemuksen mukaan MX Delvac käy ihan hyvin rauhalliseen ajoon "tavallisessa" pyörässä.
Ratapyörän kohdalla ei lämpötila ole se ongelma vaan Delvacissa olevien öljymolekyyliketjuejen pilkkoutuminen kovassa pintapaineessa (korkeat kierrokset), seurauksena öljykalvon pettäminen ja metallin kuluminen.

Viisaammat kommentoi lisää ?
 
Meillä ratapärrän rajoitin on 13,5 - 14 tuhatta, joten katukikottimilla kin kierrätetään enemmän. Onko se pinta hajoamassa vasta kun kierrokset on jatkuvasti ylhäällä??

Noh, nyt kokeillaa, eli pannuun meni just ensin nesteen se lx joku turbo hässäkkä 15W40 ja jos se pelittää ja tulee ulos ilman hirmu metallisilppua ni ostetaan 20 kannu sitä delvacin MX tai super 1400:sta.
 
onhan kuorma-autoissa turbo ahdin, joka kiertää satatuhatta kierrosta ja enemmänkin. joten ei ne kierrokset luulisi olevan esteenä. Lisäksi kuorma-auton kampuralla olevat paineet on ihan omissa fääreissään verrattuna moottoripyörään.?

sitä paitsi se öljymonekyyliketjujen pilkkoutuminen. Itse asiassa delvacissa on erittäin paljon viscosity modifier aineita, joilla siitä esim 15W-40 tehdään semmoinen, että se on kylmänä 15 ja lämpimänä 40. 15W-40 öljy tehdään käyttäen 15W base öljyä. siihen lisätään viscosity modifier aineita, jotka on jonkinlaisia kerällä kylmässä olevia molekyyliketjuja. Kun öljy lämpenee niin nämä ketjut suoristuvat ja pitävät 15W öljyn 40:senä lämpimänä. näiden ketjujen katkeilu aiheuttaa viskositeetin laskua. eli kun öljyillä on ajettu jonkinverran niin öljy on muuttunut esim 15W-35:seksi.

kuorma-auto öljyissä näitä on paljon, jotta se kestäisi ne 50tonnin huoltovälit.


tuossa viscosity modifierissa on myös se syy miksi kannattaa käyttää aina 15W-40 öljyä tai 15W-50 tai jopa 20W-50 öljyä ennekuin 10W-40 öljyä.

10W öljyssa on basestock hyvin ohut, eli 10wattista öljyä. ja siihen on tarvinnut lisätä aika paljon modifiereita, että siitä saadaan 40wattista lämpimänä, joten se on herkempi myös menettämään viskositeettiaan.

jos taas base on 15W tai 20W, niin pohjaöljy on paljon paksumpaa ja viskosity modifaiereita ei tarvitse olla niin paljon ja myöskään niiden hajoaminen ei vaikuta niin paljon öljyn ohenemiseen.

10W pohjalle ei ole tarvetta kuin kylmässä. ja ratapyörä ei semmoista näe.
 
Meillä ratapärrän rajoitin on 13,5 - 14 tuhatta, joten katukikottimilla kin kierrätetään enemmän. Onko se pinta hajoamassa vasta kun kierrokset on jatkuvasti ylhäällä??
Puhuttiin 4000-6000 kiekan olevan vielä ihan OK. Joten eiköhän se 13 th/r ole jo aika kyytiä pienenkin aikaa. Varsinkin "kuluneella" öljyllä.

Jaket :
Raskaan kaluston ahtimessa ei varmasti ole satojatuhansia kierroksia eikä pintapaine pääse nousemaan niin korkeaksi kuin normaalissa kovaa kiertävässä koneessa (kampura = kampiakseli?). Eihän ne koneet edes ota tai ainakaan käytetä enemmän kierroksia kun 3-5th .
 
En ota kantaa siihen, voiko d*lvaccia käyttää vai ei. Mutta tiimimme kuski, varsin nopea sellainen ei käytä kuin 0W40-öljyä, koska ohut kalvo antaa penkinkin mukaan parhaat tehot. Tuskin sillä minun kaltaiselle harrastelijalle on niin väliä, onko kyseessä 10W vai 0W-öljy, mutta nähtävästi tuollakin on huipulla väliä.
 
- Kuinka paljon eroa tehoissa 0w ja 10w öljyjen kesken?
- Oliko vedot samana päivänä peräkkäin vedetty? Siis vain öljynvaihto välissä?
- Paljonko pyörällä ajettu tässä vaiheessa?

En ole kiistämässä tulosta mutta tuli vaan mieleen että jos ero on pieni niin vaikutusta saattaa olla muillakin asioilla.
Vedot tehty 600RR Hondalla viime vuonna tai edellisenä. Useita peräkkäisiä vetoja Belrayn eri öljyillä. Erojen keskiarvo muistaakseni alle hevosvoima, mutta silti selvä. Eihän tuolla tietenkään kymmeniä hevosvoimia saada.

Enkä tiedä käytännön vaikutuksia/hyötyjä/haittoja. Totesin vaan, että jotkut panostavat tuohonkin. Muut tiimiläisemme ajavat Shellin 10W40:llä ilman huolia.
 
Entä jos sinne panee oikeat öljyt ajaa niillä pitempään ?
Itse ainakin pitäisin sitä oikeampana tapana säästää kuin delvacilla ajamista.
Siis jos öljyssä nyt kannattaa säästää ??
 
Raskaan kaluston ahtimessa ei varmasti ole satojatuhansia kierroksia eikä pintapaine pääse nousemaan niin korkeaksi kuin normaalissa kovaa kiertävässä koneessa (kampura = kampiakseli?). Eihän ne koneet edes ota tai ainakaan käytetä enemmän kierroksia kun 3-5th .
Ööh.. turboahdettussa isossa diesel padassa ei ole kova pintapaine kampuran ja KK laakereilla? + Lisäksi 30 tonnin massa mitä sen pitää liikuttaa.

Joo'o..
 
Delvacilla ajettu rataa 2 vuotta, paremmin kestää kone, ja öljy on vielä ihan hyvää kun bout 1000km välein vaihdan, se menee ihan hyvin ja kytkin toimii kun unelma...kauppiaiden juttuu vaan semmonen pelottelu, pöh, öljyis nyt enää oo mitään ihme eroja...muuta kun hinnoissa, ja hyvähän se on että kauppiaat elää paksusti, saa sitte varikolla paremmin apuja ;))))))
033102beer_1_prv.gif

Ja aina välillä Forte käsittely niin pysyy murikka puhtaana ja männänrenkaat irtonaisena...
bowdown.gif
 
Raskaan kaluston ahtimessa ei varmasti ole satojatuhansia kierroksia eikä pintapaine pääse nousemaan niin korkeaksi kuin normaalissa kovaa kiertävässä koneessa (kampura = kampiakseli?). Eihän ne koneet edes ota tai ainakaan käytetä enemmän kierroksia kun 3-5th .
Ööh.. turboahdettussa isossa diesel padassa ei ole kova pintapaine kampuran ja KK laakereilla? + Lisäksi 30 tonnin massa mitä sen pitää liikuttaa.

Joo'o..
Samaa oon itekki näissä kommenteissa ihmetelly.
 
Miksi aina delvacista puhuttaessa on pohjalla oletus, että se kuluu nopeammin kuin joku muu öljy ja se kestää huonommin kuluttavaa tekijää x, joten se pitää vaihtaa useammin?
 
Raskaan kaluston ahtimessa ei varmasti ole satojatuhansia kierroksia eikä pintapaine pääse nousemaan niin korkeaksi kuin normaalissa kovaa kiertävässä koneessa (kampura = kampiakseli?). Eihän ne koneet edes ota tai ainakaan käytetä enemmän kierroksia kun 3-5th .
Ööh.. turboahdettussa isossa diesel padassa ei ole kova pintapaine kampuran ja KK laakereilla? + Lisäksi 30 tonnin massa mitä sen pitää liikuttaa.

Joo'o..
Samaa oon itekki näissä kommenteissa ihmetelly.
En mä nyt tiedä tarkemmin teknisiä tietoja, mutta uskoisin raskaan kaluston moottorin olevan suunniteltu siten, että laakerien ja muiden osien kestävyys on mitoitettu mahdollisimman varmanpäälle. Silloin osat valitaan niin rajuiksi, että pintapaine laakereilla ja kuormat osissa ovat suuresta massasta huolimatta pieniä.


Kyllä moottorin osiin kohdistuvat voimat ovat tuollaisessa kilpapyörässä tosi rajuja. Kestävät sen minkä kestävät...


Öljyistä en osaa sanoa kun itsellä se ei ole oikein ollut paikka sen kummemmin missä pitäisi säästää. Ei sitä öljyä nyt niin paljoa edes kulu. Toisaalta en muuten ole edes kuullut, että jollekin olisi konerikko tullut huonon öljyn takia. Ehkä voisin laittaa Delvaccia koneeseen... Yleensä joku osa vaan väsyy niin paljon kuormituksen tähden, että se pettää. Harvoin tulee mitään kiinnileikkaamisia nelitahtisissa.
 
Miksi aina delvacista puhuttaessa on pohjalla oletus, että se kuluu nopeammin kuin joku muu öljy ja se kestää huonommin kuluttavaa tekijää x, joten se pitää vaihtaa useammin?
Mineraaliöljyn "ominaisuus" verrattuna synteettisiin... eli lyhyempään kestävät voiteluominaisuudet, joka on oleellisempaa esim. nykyajan autojen 40 tonnin oljynvaihtoväleillä. Luulisi, että ominaisuudet säilyy esim. tonnin vaihtoväleillä rata-ajossa ihan helposti?
 
Back
Ylös