Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ducatin virallinen esittelysivu koneesta: desmosedicistradale.ducati.com
Jaaha...mitähän tuo sytytysjärjestys sitten tekee eroa vaikkapa Apikan "epäjärjestykseen" noin niin kuin teoriassa?
The peculiarity lies in the rapid firing of the two cylinders on the left side and then on the right side of the motorcycle. In the timing diagram, the firings are situated at 0°, 90°, 290° and 380°. This particular firing order gives the V4 a sound that is quite similar to that of the Desmosedici MotoGP.
Katupyörän 1103 moottori max rpm 13500, vasta 2019 vuodelle tulevan 1000, 14 000rpm. Mahtaakohan noita kauheasti näkyä kansallisissa skaboissa jos tonninen tulee vast 19 ja limited editionina, 500kpl pitää SBK sääntöjen mukaan valmistaa 2 vuodessa."Let's look at the two most important aspects of the new V4 engine," Domenicali told us. "For the first time in the series, we will use a counter-rotating crankshaft in this category....You have practically no wheelies when accelerating, if you install a crankshaft, which turns against the direction of travel.
Toimittajan reppanalta on vaan loppunu sormet kesken kun on laskenu tuota sytytysjärjestystä, kun tolla tapaa laskien kaksi kierrosta olisi 760 astetta.Ducatihan ilmoittaa kampuran kulman ja sylinterien välisen kulman, joten siitähän tuon pienellä geometriaharjoituksella laskee:
Toisella kammentapilla olevat paukahtaa peräkkäin = väli on 90 astetta. Eka siis 0 astetta kohdassa ja toinen 90 astetta kammenkulmaa. Tässä kohtaa toinen kammentappi on 70 astetta edellä, ollen kohdassa 160 astetta ekasta sytytyksestä laskien. Tuosta siis seuraavaan sytytykseen matkaa 360-160 = 200astetta ja vimonen paukku tietysti sylinterien kulman verran, eli 90 astetta tuon jälkeen. Edit. Tästä sitten meneekin vähän pidempään seuraavaan paukkuun, eli 720-90-200-90=340 astetta.
Elikkäs sytytysjärjestys: 90-200-90-340
Ducati teki sitten Kawa 636:t. Varmaankin tästä kaikki kotirääräät kiittävät. Itse olen vähän ihmeissäni siitä, löytääkö 1100cc markkinoita. Mutta mitäpä ei Ducatisti ostaisi.
Katupyörän 1103 moottori max rpm 13500, vasta 2019 vuodelle tulevan 1000, 14 000rpm. Mahtaakohan noita kauheasti näkyä kansallisissa skaboissa jos tonninen tulee vast 19 ja limited editionina, 500kpl pitää SBK sääntöjen mukaan valmistaa 2 vuodessa.
Oon tässä ite ruvennut pohtimaan ihan huvikseen tuota järjestystä, joka tosin oli ja tapetilla tahtareiden aikaan.
Tuo ero tasaisella paukutuksella ja epätasaisella lienee se, että rengas saa hieman levähtää välissä ja pitoa on enempi. Toisaalta Doohan halus ajaa screamerillä, kun tuntuma kapulasta takarenkaaseen on parempi. Liekö sitten niin, että tuo luistoneston kehitys mahdollistaa paremmin ison paukun käytön kun hanskoja on riittävästi asioiden hyödyntämiseen.
Tällaista keittiöspekulointia.
Doohan halus ajaa screamerillä, kun tuntuma kapulasta takarenkaaseen on parempi..
Jos tuo epätasainen sytytyskonsepti olisi todellakin ominaisuuksiltaan niin ylivertainen, olisi se ollut kaikilla käytössä jo vuosikymmeniä sitten. Luultavimmin halutaan tehdä moottoristä vain omanlaisensa ja tunnistettava ääneltään ja tärinöiltään, erottamaan japsivinkunasta ja ehkä myös Apriliasta. Sama koskee crossplane Yamahaa. Miksihän autoihin aina halutaan tasaisesti käyvä moottori?
Olosuhteiden pakosta (päästöt, tehokilpailu) Ducati on pakotettu siirtymään pienempiin ja useampiin sylintereihin. Twinillä ei enää pysy kärkikahinoissa, jos kaikki direktiivit pitää täyttää, eikä twiniä saa kiertämään tarpeeksi saatikka kestämään nipussa jos mennään yli 200hv kerhoon litran kokoluokassa.
Muutama vuosi sitten en olisi kuvitellut tosissani ostavani Ducatia. Ikää tulee ja "järki" katoaa. Mopossa arvostaa yksilöllisyyttä järkiominaisuuksien ohella ja osiltaan tilallakin. Ducatista moni ajattelee, että ylihintainen paska omituisella tekniikalla ja halvemmalla saa paremman japanista. Ferrarista sanotaan samaa, mutta..
Itse hankin Ducatin, koska se oli erilainen ja paljon erilaisempaa urheilumoottoripyörää ei juurikaan olisi enää saanutkaan: tikapuuputkirunko, twini, hihnajakopää, kuivakytkin, desmo jne. Ducatin tie olemalla erilainen nuori alkaa olla loppuun kaluttu, jos aikoo olla maaliman kärkikahinoissa superbikessa. Pakko nöyrtyä perukonseptiin, sillä erikoisratkaisut eivät ole teknisesti tai suorituskyvyllisesti ylivertaisia, vaan ainoastaan ehkä erikoisuuden tavoittelua vaikkakin kilpailukykyisiä jossakin määrin.