• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ducatin tehoista: osa 2

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jyri
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jyri

New member
Ajattelin avata mielenkiintoisen keskustelun Ducatien moottoreista, jos tällä kertaa pysyttäisiin nimenomaan Ducatien moottoreissa. Aihe saattaa kiinnostaa monia.

Tässä lainaus 888:in hyvästä viestistä:

sanoi:
Erehdyin arvelemaan tuossa 999R-keskustelussa tuon koneen toimintaa, koska sen tuottama teho tuntui jotenkin vaatimattomalta.

Laitoin tuohon alle vertailun vuoksi erään Ducatin käppyrät, jotka on mitattu ennen työhön ryhtymistä ja työn valmistuttua. Kyseessä on alle 900-kuutioinen, muutaman vuoden vanha neliventtiili Ducati, jossa kone on purettu osiin ja kasattu uudelleen pienin virityksin huolella, sekä säädetty toimimaan. En kerro tarkempia tietoja pyörästä ja muutoksista, koska en ole kysynyt lupaa pyörän omistajalta. Tällä haluan vain herättää keskustelua siitä, kuinka Ducatin voi saada toimimaan, jos sen tekee oikein.

Ko. penkin tulokset, jossa mittaukset on tehty, on haettu tarkoitushakuisesti vastaamaan Viaber Oy:n penkin lukemia samanlaisilla pyörillä.

Ko. koneen teki Banzai Bike Oy Kotkassa.


Vakio:
vakioduke.jpg


Valmis:
valmisduke.jpg

Ja lisäksi vielä Italon 999R:n käppyrä:

sanoi:
FAKTAA AAMUISESTA VIABER DYNO-AJOSTA:
999R 2004 Termignoni Teho-Vääntö-Käppyrää.

Suomennan piirturin käyrää sen verran, että takapyörältä irtosi Viaberin penkissä 200km ajetulla koneella tehoa 130,4hv/9461rpm ja vääntöä 103,6Nm/8345rpm
2600rpm vääntö 80Nm, 3100-4600 n.83Nm, 10000rpm n.90Nm, mittaus lopetettiin n.10150rpm ja rajoitin katkaisi kohdassa 10500rpm. Arvoista saanee itsekin selvää suht. hyvin. Äänikuvaa tiedossa kun ehdin laitella lisää tavaraa ftp:lle. Hauska ääni tuli dynovedossa putkien päistä.

Vertailukohdaksi vastaavalla putkella ja virityksellä 999 2005 125,2hv/9450rpm ja vääntöä 100,9Nm/7470rpm alkaen 2700rpm n.60Nm, 3000rpm n.70Nm, 3400rpm n.83Nm, 9700rpm n.90Nm ja rajoitin siinä. Hiukan enempi ruttua siis "vanhassa" R:ssä. Uuteen 2005 999R koneeseen verrattuna jäädään ilmeisesti se n. 10hv eroa vastaavalla putkistolla ja vakioon vajaa 5hv.

Todetaan noin kokonaisuutena, että tämä 999R on edelleen mielestäni mulle riittävällä teholla varustettu. Koneteho vakiokertoimella laskettuna tälle ketjuvetoiselle olisi kuulemma n.150hv kun pallolta irtosi tuo 130,4hv. Kaukana ollaan uudesta Gixxeristä, mutta se ei haitanne.

999R.jpg


Editoinut Italowestern Loka. 03 2005,18:01
 
Eli alle 900-kuutioinen neliventtiilinen Ducati tuottaa 128,4 hevosvoimaa / 96 Nm ... Italon megakallis 999R tuottaa 130 hevosvoimaa / 103,6 Nm...

Nyt kysymys kuuluu miten paljon karvalakki-mallinen 2004 Ducati 749 tuottaa tehoa takapyörälle. Käväisin mielenkiinnosta mittauttamassa seokset ja samalla tuli mitattua teho. Tulos oli seuraavanlainen:

112,6 hevosvoimaa / 86,5 Nm... takapyörältä. Tehdas ilmoittaa 103, joten hyvässä tikissä taitaa olla.

Ducati%20dyno.jpg
 
Nyt kysymys kuuluu miten paljon karvalakki-mallinen 2004 Ducati 749 tuottaa tehoa takapyörälle. Käväisin mielenkiinnosta mittauttamassa seokset ja samalla tuli mitattua teho. Tulos oli seuraavanlainen:

112,6 hevosvoimaa / 86,5 Nm... takapyörältä. Tehdas ilmoittaa 103, joten hyvässä tikissä taitaa olla.
Heh heh, hyvä trolli. Kyllähän siitä Collinin 749R kilpuristakin ilmoitettiin jotain ihan hirveitä teholukemia mutta jotenki viime kesän kisoja seuranneena jäi vähä eri käsitys.
 
Eli alle 900-kuutioinen neliventtiilinen Ducati tuottaa 128,4 hevosvoimaa / 96 Nm ... Italon megakallis 999R tuottaa 130 hevosvoimaa / 103,6 Nm...

Nyt kysymys kuuluu miten paljon karvalakki-mallinen 2004 Ducati 749 tuottaa tehoa takapyörälle. Käväisin mielenkiinnosta mittauttamassa seokset ja samalla tuli mitattua teho. Tulos oli seuraavanlainen:

112,6 hevosvoimaa / 86,5 Nm... takapyörältä. Tehdas ilmoittaa 103, joten hyvässä tikissä taitaa olla.
Heh, meinaatko että siellä on koneessa sitten noin 112.6 x 1.12 = 126hp? Ja mitkä oli muutokset, vai meinaatko että tuollaiset tehot tulee tyyliin vaihtamalla slipari  
biggrin.gif


Siinähän olis jo saman verran kuin nuissa 600cc japseissa.

Kehoittaisin tarkistamaan, että sulle ei ilmoitettu arvioituja kampuratehoja  
tounge.gif
 
no mitkäs on sit 620ie:n ja 750 kaasariversion tehot ja väännöt? siis nämä 2 venttiiliset.
ja kuinka moni on näitä koneita piristelly ja miten?
 
Jos penkityksia kovinkin haluaa vertailla olisi hyvä tulosten olla kaikkien samasta penkistä. Erot voivat olla huomattavat.
 
112,6 hevosvoimaa / 86,5 Nm... takapyörältä. Tehdas ilmoittaa 103, joten hyvässä tikissä taitaa olla.
Heh, meinaatko että siellä on koneessa sitten noin 112.6 x 1.12 = 126hp? Ja mitkä oli muutokset, vai meinaatko että tuollaiset tehot tulee tyyliin vaihtamalla slipari  
biggrin.gif


Siinähän olis jo saman verran kuin nuissa 600cc japseissa.

Kehoittaisin tarkistamaan, että sulle ei ilmoitettu arvioituja kampuratehoja  
tounge.gif
Kyllähän tuota jarrutettiin parikymmentä vetoa. Kokeilin kahta erilaista moottorinohjausboksia, vakiota ja DP:n slip-onille tehtyä ecua.

Vakiboksilla tulos oli 109 hevosvoimaa takapyörälle, vakioboksin ollessa paikalla mitattiin myös häviöt ja moottoriteho oli luokkaa 122 hevosvoimaa.

DP:n boksilla häviöitä ei mitattu, mutta ovat tietysti samaa suuruusluokkaa tuon vakioboksilla tehdyn mittauksen kanssa. Laskennallinen moottoriteho DP:n boksilla on siis 112,6 hp x 1,119 = noin 126 hevosvoimaa.

Mittaus on erittäin vertailukelpoinen 888:in esittämiin käyriin, koska mittaus on suoritettu samassa penkissä. Tulos on myös vertailukelpoinen Viaberissa mitattuihin tuloksiin, käyttämäni penkki on omistajan mukaan kalibroitu näyttämään samaa lukemaa Viaberin penkin kanssa. Eli siinä mielessä myös tulosta voidaan suoraan verrata Italon penkkitulokseen. Mittaushommissa on kuitenkin aina joku toleranssi, mutta tässä tapauksessa pienistä eroista on kysymys.

Muutoksina paremmat ilmansuodattimet, Leovince putkisto, DP ecu.
 
Eli alle 900-kuutioinen neliventtiilinen Ducati tuottaa 128,4 hevosvoimaa / 96 Nm ... Italon megakallis 999R tuottaa 130 hevosvoimaa / 103,6 Nm...

Nyt kysymys kuuluu miten paljon karvalakki-mallinen 2004 Ducati 749 tuottaa tehoa takapyörälle. Käväisin mielenkiinnosta mittauttamassa seokset ja samalla tuli mitattua teho. Tulos oli seuraavanlainen:

112,6 hevosvoimaa / 86,5 Nm... takapyörältä. Tehdas ilmoittaa 103, joten hyvässä tikissä taitaa olla.
Heh, meinaatko että siellä on koneessa sitten noin 112.6 x 1.12 = 126hp? Ja mitkä oli muutokset, vai meinaatko että tuollaiset tehot tulee tyyliin vaihtamalla slipari  
biggrin.gif


Siinähän olis jo saman verran kuin nuissa 600cc japseissa.

Kehoittaisin tarkistamaan, että sulle ei ilmoitettu arvioituja kampuratehoja  
tounge.gif
Kyllähän tuota jarrutettiin parikymmentä vetoa. Kokeilin kahta erilaista moottorinohjausboksia, vakiota ja DP:n slip-onille tehtyä ecua.

Vakiboksilla tulos oli 109 hevosvoimaa takapyörälle, vakioboksin ollessa paikalla mitattiin myös häviöt ja moottoriteho oli luokkaa 123 hevosvoimaa.

DP:n boksilla häviöitä ei mitattu, mutta ovat tietysti samaa suuruusluokkaa tuon vakioboksilla tehdyn mittauksen kanssa.

Mittaus on erittäin vertailukelpoinen 888:in esittämiin käyriin, koska mittaus on suoritettu samassa penkissä. Tulos on myös vertailukelpoinen Viaberissa mitattuihin tuloksiin, käyttämäni penkki on omistajan mukaan kalibroitu näyttämään samaa lukemaa Viaberin penkin kanssa. Eli siinä mielessä myös tulosta voidaan suoraan verrata Italon penkkitulokseen.
Onhan nuo ihan hyvät tehot verrattuna siihen Italon 999R:ään. Samaa luokkaa tuosta lähtee renkaalle kuin 600cc sporteista sliparilla.

Mitäs muutoksia sulla on?
 
112,6 hevosvoimaa / 86,5 Nm... takapyörältä. Tehdas ilmoittaa 103, joten hyvässä tikissä taitaa olla.
Heh, meinaatko että siellä on koneessa sitten noin 112.6 x 1.12 = 126hp? Ja mitkä oli muutokset, vai meinaatko että tuollaiset tehot tulee tyyliin vaihtamalla slipari  
biggrin.gif


Siinähän olis jo saman verran kuin nuissa 600cc japseissa.

Kehoittaisin tarkistamaan, että sulle ei ilmoitettu arvioituja kampuratehoja  
tounge.gif
Kyllähän tuota jarrutettiin parikymmentä vetoa. Kokeilin kahta erilaista moottorinohjausboksia, vakiota ja DP:n slip-onille tehtyä ecua.

Vakiboksilla tulos oli 109 hevosvoimaa takapyörälle, vakioboksin ollessa paikalla mitattiin myös häviöt ja moottoriteho oli luokkaa 122 hevosvoimaa.

DP:n boksilla häviöitä ei mitattu, mutta ovat tietysti samaa suuruusluokkaa tuon vakioboksilla tehdyn mittauksen kanssa. Laskennallinen moottoriteho DP:n boksilla on siis 112,6 hp x 1,119 = noin 126 hevosvoimaa.

Mittaus on erittäin vertailukelpoinen 888:in esittämiin käyriin, koska mittaus on suoritettu samassa penkissä. Tulos on myös vertailukelpoinen Viaberissa mitattuihin tuloksiin, käyttämäni penkki on omistajan mukaan kalibroitu näyttämään samaa lukemaa Viaberin penkin kanssa. Eli siinä mielessä myös tulosta voidaan suoraan verrata Italon penkkitulokseen. Mittaushommissa on kuitenkin aina joku toleranssi, mutta tässä tapauksessa pienistä eroista on kysymys.

Muutoksina paremmat ilmansuodattimet, Leovince putkisto, DP ecu.
Onko sulla jo isommat pytyt kiinni? Toi vääntö on vaan sitä luokkaa että vois kuvitella.
 
Onhan nuo ihan hyvät tehot verrattuna siihen Italon 999R:ään. Samaa luokkaa tuosta lähtee renkaalle kuin 600cc sporteista sliparilla.

Mitäs muutoksia sulla on?
Eipä tuossa muuta ole kuin Leovincen putkisto, ilmansuodattimet ja DP:n ecu.

Jossain pyörissä nuo DP:n ecut eivät toimi yhtään, Italon tapaus voi olla esimerkkinä. Omassani tuntuu pelaavan kohtuullisen hyvin.

Tässä vielä tehtaan dynokäyrä:
grafico_749.gif


Ja tässä australian gurujen mittaama:
749g5.gif


Ilmeisesti tuo Vincen putkisto on tosi onnistunut (tai tarkemmin sanottuna Termin epäsymmetrinen käyrästö ilman katteja + Leovincen 2500 € vaimenninhässäkkä...) vakiosylinterit on toistaiseksi, tietysti venttiilienvälykset on hierottu ohjearvoihin jne...

Seossuhteet ovat hieman paksulla (luokkaa 12:1), erot DP ja vakioboksin välillä ovat lähinnä sytytyspuolella.
 
En tiedä oliko tarkoitus keskustella noista käppyröistä, mutta kun otsikko oli ducatin tehot niin ajattelin kysästä paria asiaa.

Hankin syksyllä 1000ss, ja siinä on termarit, suodatin ja chippi vaihdettu.
Mutta kovin nuhaselta tuntuu, ja muutenkin laimeelta vanhaan pyörään verrattuna (9r).
Toki tiesin ostaessa ettei mikään tykki ole, mutta nyt pitäis saada lisää potkua. Ajattelin jopa moottorin vaihtoa nestejäähdytteiseen mutta ei taida onnistua heittämällä ja kun toi peukalokin on keskellä...

Eli pari tyhmää kysymystä?
withstupid.gif

Onko säätämisestä ja tehonmittauksesta penkissä mitään hyötyä?
Eikö chipin vaihto tarkoita sitä että säädöt on sopivat sille kokoonpanolle?
Entä kannen avartaminen ja kanavien kiilloitus, missä kunnossa ne on tehtaalta, onko mitään hyötyä?
Mitäs muuta on tehtävissä, että sais lisää puhtia.
Tietenkin on vielä toi kustannus kysymys, eli parin lisähevosen takia ei viittis konkurssiakaan tehdä.

Muuten kyllä pyörään tyytyväinen, kaunis, hyvä alusta, loistavat jarrut........ mutta moottori
033102ass_1_prv.gif
 
En tiedä oliko tarkoitus keskustella noista käppyröistä, mutta kun otsikko oli ducatin tehot niin ajattelin kysästä paria asiaa.

Hankin syksyllä 1000ss, ja siinä on termarit, suodatin ja chippi vaihdettu.
Mutta kovin nuhaselta tuntuu, ja muutenkin laimeelta vanhaan pyörään verrattuna (9r).
Toki tiesin ostaessa ettei mikään tykki ole, mutta nyt pitäis saada lisää potkua. Ajattelin jopa moottorin vaihtoa nestejäähdytteiseen mutta ei taida onnistua heittämällä ja kun toi peukalokin on keskellä...

Eli pari tyhmää kysymystä?
withstupid.gif

Onko säätämisestä ja tehonmittauksesta penkissä mitään hyötyä?
Eikö chipin vaihto tarkoita sitä että säädöt on sopivat sille kokoonpanolle?
Entä kannen avartaminen ja kanavien kiilloitus, missä kunnossa ne on tehtaalta, onko mitään hyötyä?
Mitäs muuta on tehtävissä, että sais lisää puhtia.
Tietenkin on vielä toi kustannus kysymys, eli parin lisähevosen takia ei viittis konkurssiakaan tehdä.

Muuten kyllä pyörään tyytyväinen, kaunis, hyvä alusta, loistavat jarrut........ mutta moottori  
033102ass_1_prv.gif
Kyllä dynamometriajosta on hyötyä, jos käyttäjä osaa asiansa. Valmiina ostettu lastu voi toimia hyvin tai sitten ei lainkaan...

SS1000-malliin hyvä ostos on FIM:in moottorinohjausboksi. Sillä saa sytytys- ja polttoainekartat todella kohdalleen ja siten laitteen kulkemaan niin hyvin kuin mahdollista.

Nokkien ajoitus on hyvä myös mitata ja laittaa kohdalleen.
 
SS1000-malliin hyvä ostos on FIM:in moottorinohjausboksi. Sillä saa sytytys- ja polttoainekartat todella kohdalleen ja siten laitteen kulkemaan niin hyvin kuin mahdollista.

Nokkien ajoitus on hyvä myös mitata ja laittaa kohdalleen.

Missä nää mittaukset kannattaa tehdä? Olen kuullut että Viaber on hyvä, onko muita.
Entäs nokkien ajoitus, tehdäänkö samassa paikkaa.

Niin ja onko tietoa imu/pakokanavien laadusta tehtaan jäljiltä, olisko siinä jotain parantamista?
 
SS1000-malliin hyvä ostos on FIM:in moottorinohjausboksi. Sillä saa sytytys- ja polttoainekartat todella kohdalleen ja siten laitteen kulkemaan niin hyvin kuin mahdollista.

Nokkien ajoitus on hyvä myös mitata ja laittaa kohdalleen.

Missä nää mittaukset kannattaa tehdä? Olen kuullut että Viaber on hyvä, onko muita.
Entäs nokkien ajoitus, tehdäänkö samassa paikkaa.

Niin ja onko tietoa imu/pakokanavien laadusta tehtaan jäljiltä, olisko siinä jotain parantamista?
Onhan noita...

Kysele maahantuojalta Hailac Oy:stä, Banzai Bikesta, Two Wheel Centeristä tai jostain muusta Ducatien kanssa tekemisissä olevasta paikasta. Saksassa Ducati Kaemna tietää mitä tekee.
 
Missä nää mittaukset kannattaa tehdä? Olen kuullut että Viaber on hyvä, onko muita.
Entäs nokkien ajoitus, tehdäänkö samassa paikkaa.

Niin ja onko tietoa imu/pakokanavien laadusta tehtaan jäljiltä, olisko siinä jotain parantamista?
Osia kannattaa katsella täältä http://www.kaemna.de/cms_en....el=1320. Samoilta sivuilta löytyy muutakin osaa ja tarviketta prokjektiin. Halpaa se ei kyllä tule olemaan. Kai siitä tuommoiset 105-115hp takaselta voisi saada jos kaikki tekee?
http://www.kaemna.de/cms_en/tu_example.htm?&ct=22 Ja vie johonkin Ducateista ymmärtävälle säädettäväksi. Vaikka 888:lle jos tekee?
 
Eipä tuosta tonnisesta koneesta mitään dramaattisia tehoja puristeta irti perusvirityksillä. Jos koneen viritys kiinnostaa, niin täällä on käsitelty aika paljon ducatien virittämistä ja saatuja tuloksia. Sieltä vaan 2v puolelle ihmettelemään.
 
Kiitoksia linkeistä, pitää tutkailla jos sieltä jotain hyödyllistä löytyis.
Mitään aikaa vievää ei viitsi näin kesken ajokauden alkaa räpeltää joten syksyllä sitten joutuu paneutuu oikein kunnolla asiaan.
Nyt kun vielä sais pyörän takas 1000 huollosta ennen pääsiäistä.
Sitten vaan  
062802moto_prv.gif
 
Kiitoksia linkeistä, pitää tutkailla jos sieltä jotain hyödyllistä löytyis.
Mitään aikaa vievää ei viitsi näin kesken ajokauden alkaa räpeltää joten syksyllä sitten joutuu paneutuu oikein kunnolla asiaan.
Nyt kun vielä sais pyörän takas 1000 huollosta ennen pääsiäistä.
Sitten vaan  
062802moto_prv.gif
Itse kuvittelisin että pelkällä FIM eculla ei ihmeitä tuolle koneelle tehdä jos ei mitään muuta vaihdeta samalla. Kansi/nokat + Bigbore kitti ja tuo ecu ohjelmoituna niin alkaisi jo tuntua jossain. Ainakin lompakossa
biggrin.gif
 
Kiitoksia linkeistä, pitää tutkailla jos sieltä jotain hyödyllistä löytyis.
Mitään aikaa vievää ei viitsi näin kesken ajokauden alkaa räpeltää joten syksyllä sitten joutuu paneutuu oikein kunnolla asiaan.
Nyt kun vielä sais pyörän takas 1000 huollosta ennen pääsiäistä.
Sitten vaan  
062802moto_prv.gif
Itse kuvittelisin että pelkällä FIM eculla ei ihmeitä tuolle koneelle tehdä jos ei mitään muuta vaihdeta samalla. Kansi/nokat + Bigbore kitti ja tuo ecu ohjelmoituna niin alkaisi jo tuntua jossain. Ainakin lompakossa
biggrin.gif
Joo, se voi olla että pelkkä FIM ecu ei ihmeitä tee. Sitten on tietty klassinen "vaihda pyörää" vaihtoehto... Mutta rahaa siihenkin palaa.

Ehkä myös ajoympäristön vaihto ratapainotteisempaan saa tehon riittämään?
 
Back
Ylös