Jyri
New member
Ajattelin avata mielenkiintoisen keskustelun Ducatien moottoreista, jos tällä kertaa pysyttäisiin nimenomaan Ducatien moottoreissa. Aihe saattaa kiinnostaa monia.
Tässä lainaus 888:in hyvästä viestistä:
Ja lisäksi vielä Italon 999R:n käppyrä:
Tässä lainaus 888:in hyvästä viestistä:
sanoi:Erehdyin arvelemaan tuossa 999R-keskustelussa tuon koneen toimintaa, koska sen tuottama teho tuntui jotenkin vaatimattomalta.
Laitoin tuohon alle vertailun vuoksi erään Ducatin käppyrät, jotka on mitattu ennen työhön ryhtymistä ja työn valmistuttua. Kyseessä on alle 900-kuutioinen, muutaman vuoden vanha neliventtiili Ducati, jossa kone on purettu osiin ja kasattu uudelleen pienin virityksin huolella, sekä säädetty toimimaan. En kerro tarkempia tietoja pyörästä ja muutoksista, koska en ole kysynyt lupaa pyörän omistajalta. Tällä haluan vain herättää keskustelua siitä, kuinka Ducatin voi saada toimimaan, jos sen tekee oikein.
Ko. penkin tulokset, jossa mittaukset on tehty, on haettu tarkoitushakuisesti vastaamaan Viaber Oy:n penkin lukemia samanlaisilla pyörillä.
Ko. koneen teki Banzai Bike Oy Kotkassa.
Vakio:
![]()
Valmis:
![]()
Ja lisäksi vielä Italon 999R:n käppyrä:
sanoi:FAKTAA AAMUISESTA VIABER DYNO-AJOSTA:
999R 2004 Termignoni Teho-Vääntö-Käppyrää.
Suomennan piirturin käyrää sen verran, että takapyörältä irtosi Viaberin penkissä 200km ajetulla koneella tehoa 130,4hv/9461rpm ja vääntöä 103,6Nm/8345rpm
2600rpm vääntö 80Nm, 3100-4600 n.83Nm, 10000rpm n.90Nm, mittaus lopetettiin n.10150rpm ja rajoitin katkaisi kohdassa 10500rpm. Arvoista saanee itsekin selvää suht. hyvin. Äänikuvaa tiedossa kun ehdin laitella lisää tavaraa ftp:lle. Hauska ääni tuli dynovedossa putkien päistä.
Vertailukohdaksi vastaavalla putkella ja virityksellä 999 2005 125,2hv/9450rpm ja vääntöä 100,9Nm/7470rpm alkaen 2700rpm n.60Nm, 3000rpm n.70Nm, 3400rpm n.83Nm, 9700rpm n.90Nm ja rajoitin siinä. Hiukan enempi ruttua siis "vanhassa" R:ssä. Uuteen 2005 999R koneeseen verrattuna jäädään ilmeisesti se n. 10hv eroa vastaavalla putkistolla ja vakioon vajaa 5hv.
Todetaan noin kokonaisuutena, että tämä 999R on edelleen mielestäni mulle riittävällä teholla varustettu. Koneteho vakiokertoimella laskettuna tälle ketjuvetoiselle olisi kuulemma n.150hv kun pallolta irtosi tuo 130,4hv. Kaukana ollaan uudesta Gixxeristä, mutta se ei haitanne.
![]()
Editoinut Italowestern Loka. 03 2005,18:01