templeton
New member
Ajelin tuossa viime maanantaina keikalta kotiin eli 2.8.-10 reitillä Hyrylästä kotiinpäin. Silmiini osui motoristi jolla epileptisiä tahattomia lihaskouristuksia ajon aikana. Pää meni holtittomasti puolelta toiselle hyvin usein, koska epilettikoita olen tavannut paljon niin tunnistan nuo oireet hyvin pian. Sattui siinä sellainen läheltäpiti tilanne, kun tuo kouristus vänkäsi ajoradan vasempaan reunaan , hilkulla ettei ottanut keskikorokkeeseen kiinni ja ruuhkaa tietenkin helvetisti viiden kieppeillä. Olin seurannut tuota ajelijaa jonkin matkaa joka osui jo taustapeilissä silmiin kun seurasin. Niinpä varauduin siihen pahimpaan ja kun ohikin meni letkessa tein tilaa varalta jos jotain sattuu, mutta onneksi ei kuitenkaan. Lähinnä tulee mieleen se, että miksi yleensä ajopkortti tai ajolupa annetaan sellaisille joilla noita kouristuksia on, vaikkakin lievinä ja nopeasti ohimenevinä niin he ovat helvetinmoinen turvallisuus riski liikenteessä. Kun tuo kouristus kestää parista sekunnista viiteen sekuntiin ajassa varsin vähän, mutta liikenteessä sekin on liikaa. Tuona aikana voi sattua mitä hyvänsä ja kun ihmisen rektioaika muuutenkin on kaksi sekuntia niin ei tarvita enää mitään sairaita epilepsia ihmisiä lisänä vaarantamaan muuta likennettä. Ajoipa tuollainen epileptikko kunka hyvin tahansa mutta pienikin kohtaus ja virhe edessä voi johtaa todella suuriin tapahtumiin. Olen ehdottomasti sitä mieltä että kaikki, siis aivan kaikki joilla on epilepsia lievänä tai suurenpana poistetaan ehdoitta liikenteestä kuljettajina. Kaikilta ajolupa pois ja pakollinen tieto lääkäriltä poliisille joka valvoo asiaa. Tämä on jo yksi keino jolla voidaan pelastaa monia ja taas monia ihmishenkiä liikenteessä jo pelkästään yhdessä vuodessa kun mittakaavana on koko maailma. Puhumattakaan meillä, onko edes asiaa tutkittu mitenkään, kuinka moni onnettomuus on johtunut epilepsiaa sairastavan aiheuttamana liikenne turmana? Minulle varsinkin on jokainen ihmishenki arvokas, ilman että sen turmelee vakavasti sairas epilepsiaa poteva kuljetta.