Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvä konsti saada paikallinen hotspot jarrulevyihin on tehdä kunnon jarrutus ja jäädä vaikka liikennevaloihin sen etujarrun varaan, palat puristaen punahehkuvia jarrulevyjä :right:
 
Valitettavan usein täristyksen syy on kieroissa jarrulevyissä, joko toinen tai molemmat levyt voi olla kieroja. Heittokellolla voi tarkistaa asian ennen, kuin ostaa uudet levyt. Levy yleensä kieroutuu epätasaisen kuumenemisen/jäähtymisen seurauksena. Syynä usein jumiva jarrumäntä.

Kelluvat jarrulevyt, on suht töyläät ja vaikeet tarkistaa heittokellolla :;):
 
Hyvä konsti saada paikallinen hotspot jarrulevyihin on tehdä kunnon jarrutus ja jäädä vaikka liikennevaloihin sen etujarrun varaan, palat puristaen punahehkuvia jarrulevyjä :right:

Hyvä pointti. Mikäköhän voisi jarrulevyjen lämpötila olla tuossa tilanteessa, tai muutaman ratakierroksen jälkeen?
 
Kelluvat jarrulevyt, on suht töyläät ja vaikeet tarkistaa heittokellolla

Ei se ole, kun levyn ottaa irti ja esim. tasaisen pöydän päällä levyä pyörittämällä mittaa sen niin, että levyn kitkapinta lepää kolmen tasapaksun palan päällä. Vähän hankala selittää... Jos omat taidot epäilyttävät niin mikä vain koneistamo tai oikeasti asiantunteva mp-huolto voi tehdä mittauksen puolestasi pientä korvausta vastaan.

Harvassa pyörässä kuitenkin on aidosti kelluvat levyt vaan monesti ne on näitä semikelluvia, joissa levyt eivät liiku sivusuunnassa niittien varassa.

Voi tietysti arvauskorjata ja ostaa suoraan uudet levyt, kun jarru täristää.
 
Selvä erohan siellä satuloiden välillä oli. Toisessa männät liikku selvästi vähemmän ja jarrupalat kuluneet enemmän liikkuvammasta. Saapa nähdä auttoiko pesu ja kuparitahna. Testille ei vielä kerennyt.
 
Jatkokysymys vielä jarruasiasta.

Haittaako jos laittaa erilaiset (eri merkkiset) jarrupalat toiselle puolelle?
Motonetissä olisi hyllyssä trw ja brembon palaa tuohon bladeen, eikä hajua minkä merkkiset nuo palat on paikallaan.
Toisen puolen palat on siis reippaasti kuluneemmat kuin toisen..


Itse täristys tuntuis olevan pois ainakin reilun satasen jarrutuksista eli ensiapu saattoi auttaa
 
Jatkokysymys vielä jarruasiasta.

Haittaako jos laittaa erilaiset (eri merkkiset) jarrupalat toiselle puolelle?
Motonetissä olisi hyllyssä trw ja brembon palaa tuohon bladeen, eikä hajua minkä merkkiset nuo palat on paikallaan.
Toisen puolen palat on siis reippaasti kuluneemmat kuin toisen..


Itse täristys tuntuis olevan pois ainakin reilun satasen jarrutuksista eli ensiapu saattoi auttaa

Ei se ainakaan puoltamaan ala :grin: itse olen kyllä vaihtanut kaikki palat aina kerralla.
 
Ja uutta probleemaa, akku ei lataa.
Mitähä tässä tapahtu.Sain motonetistä uuden jännitteensäätimen. Eka testattiin käytettyä mikä tullu pyörän mukana 12,4 näytti sen kans eli ei lataa. Motonetin uus paikalleen ja koko pyörässä ei mitään valoja syty. Kaikki sulakkeet on ehjänä. Tappokatkasiaan ei koskettu. Akku näyttää vielä 12,6V. Silmämääräisesti ei näy mitään. Maajohto on kiinni. Ideoita otetaan vastaan mitä tässä vois tutkia seuraavaksi. Ei inahtanut enää niillä vanhoilla jännitteen säätimilläkään. Eli aivan pimeä koko pyörä. Pyörä on 929
 
Pyörä käynnistyy kuitenkin vaikkei lataa? Jos jännitteensäätäjän töpselistä ei löydy jännitettä niin staattorissa tai sen johdoissa jotain ongelmaa. Tuossa pitäs olla aika suora reitti säätäjältä akun plussaan että kannattaa tsekata että sekin johto kunnossa.
 
Jos koko pyörä pimeni niin yleismittarilla vaan piippailemaan mistä ei elektroni kulje. Epäilen kuitenkin maata. Jännitteensäätimen vaihtaminen ei pyörää pimennä sinänsä, veikkaan että siinä touhutessa on joku vanha johto/liitos katkennut/irronnut.

Ja staattorilta pitäisi tulla joka vaiheelta pikkasen kierroksia nostaen varmaan jotain 60–90 VAC ja kaikista about samat.
 
Onkos sulla normi kokonen lyijyakku vai pieni litium—akku (ja mitä lie lifepo yms onkaan)?

Itellä kävi vastaavassa rempassa sellanen lapsus, että laitoin litium—akun väärin päin, eli plussa ja miinus ristissä.
Meni onneks vain pääsulake mikä löyty Motonetistä.

Omassa (Yamaha R1) litium—akku on alkuperästä akkua niin paljon pienempi syvyys ja korkeus mitoiltaan, että sen saa ihan loogisen näkösesti kummin päin vaan.
 
Staattoriongelmalta kuulostaa mutta jos akussa on 12,6V, niin ei koko pyörän pitäisi olla pimeä.
Pyörä pimenee kun jännite tippuu alle kymmenen voltin noin karkeasti, pyörästä riippuen.
Jos akussa on 12,6V, niin kaiken pitäisi yhä toimia.
 
Niin, tuon pääsulakkeen läpihän kulkee tuota sammutusrelettä lukuunottamatta (sillä oma 20A sulake) kaikki virta, myös siltä laturilta akulle tuleva.

Screenshot from 2023-08-02 12-06-12.jpg
 
Myös se 30A pääsulake siellä starttireleen kyljessä?

katso liitettä 26440

Tämä tarkistettiin uudestaan ja sehän oli mennyt poikki. Eli pyörän mykäksi meno johtui varmasti tästä.

Akun johdot oli paikallaan kun uutta jännitteensäädintä testattiin paikalleen, niin oisko siinä syy miksi päävirtasulake naksahti, toivottavasti..

Nyt illlalla uusi yritys paketti 30A sulakkeita mukana josko homma selviäisi.
 
Staattoriongelmalta kuulostaa mutta jos akussa on 12,6V, niin ei koko pyörän pitäisi olla pimeä.
Pyörä pimenee kun jännite tippuu alle kymmenen voltin noin karkeasti, pyörästä riippuen.
Jos akussa on 12,6V, niin kaiken pitäisi yhä toimia.

Alkuperäinen ongelma tosiaan se etttei akku lataa. Yleensähän se on näissä Hondissa jännitteensäädin, staattori tai joku kärähtänyt liitos.

Jospa se tänään selviäisi
 
Staattorista se vika sitten löyty, pieni pala irronnut joka löytyi kopasta.
Lisäbonuksen antoi pääsulakkeen polttava motonetin JMP:n jännitteensäädin. Tiedoksi muillekkin, että pienemmän liittimen johdot oli siinä väärinpäin, ne kun käänsi toisinpäin niin toimi.
 
onko kokemusta / mielipidettä 2016 vs 2017 bladen eroista. näyttää luistonestot yms ajomoodit tulevan 2017, onko se oikeasti hyvä vai ihan turha?

onko noissa 2017 koissakaan shifteriä missään tehtaalta?

ABS jarrujahan löytyy jo niistä 2016 sista. (saako Absin pois päältä?)

onko cruisea?

Omaan silmään 2017 putki on parempi on pitempi taakse, mutta toisaalta 2016 väritykset on jotenkin parempia, näemmä taas honda tehnyt sen että kun tulee uusi malli niin sitä myydään kaikenlaisissa mattamustissa yms huonoissa väreissä aluksi ennenkuin tulee värit.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös