Fireblade

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dreamer
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Toukokuun alussa ostin 929 firebladen 31000 mittaris ja ajoin sillä onnellisena 4000 kilsaa kunnes helsingis liikennevaloissa tyhjäkäynnillä aivasti kuuluvasti ja pullautti venttiilikopan tiivisteen irti yhdestä nurkastansa ja rupesi vuotamaan öljyä.

Pyörä kuljetettiin huoltoon jv-motorsportille joka tutki huohotuksen olevan kunnossa ja koneesaa olevan vähän liikaa öljyä(itse olin öljyt vaihtanut 2000 kilsaa aikasemmin ja pyörään menee suodattimen kanssa 3,7 l öljyä ja 4 litran kannuun muutama desi jäi vaihdon yhteydessä)

Valuttivat liian öljyn pois ja vaihtoivat uuden venttiilikopan tiivisteeen sekä samalla tsekkasivat venttiilit ja vaihtoivat uudet tulpat.

Huollon jälkeen ajoin about 1000 kilsaa ongelmitta kunnes 60 kilsan lenkin jälkeen pyörän sammutin vartiksi. Sitten pyörä käyntiin ja sain ajettua 100 metriä ja risteyksessä jälleen tyhjäkäynnillä aivasti kuuluvasti ja tällä kertaa pullautti uuden venttiilikopan tiivisteen takanurkastaan noin 3 cm matkalta.

Tällä kertaa purin pyörän itse ja mittasin puristuspaineet joka pytystä. 150 psi joka pytystä sain tulokseksi ja huohotus putki kunnossa ja ilmanputsarin pohjalle oli vähän öljyä huohottanutkin.

Rupee oleen keinot vähissä että mistä mahtaa vika johtua, kun aina välillä tyhjäkäynnillä nousee paineet kampikammiossa? Pyörästähän löytyy myös tuo pair venttiili mikä vissiin imee tyhjäkäynnillä raitista ilmaa kampikammioon päästöjen alentamiseksi sähköisen venttiilim ohjaamana mikäli olen sen toiminnan oikein ymmärtänyt.
2261f2404975d30ef635779da33a9f5d.jpg
5910e3eaf868640c6229b185565b48eb.jpg
Nonii staattori tuli uusittua ja samaten venttiilikopan tiiviste ja samall lähti pair venttiili pois ja tilalle tuli peitepalat ja ilmanputsarista lähti pois se imuäänien vaimennus läppä ja ylimääräiset reiät tulpattiin. Samaten heikkokuntoisia ruiskun alipaine letkuja uusittu. Servo pakoputkessa paikallaan.

Nyt pyörä toimii ja ei pullauttele tiivisteitä ulos mutta..

Noin 200 kilometriä ajettu rempan jälkeen ja tänään huomasin että ainakin 1 ja 2 vaihteella täyskaasu kiihdytyksessä katkaisee vedon 7-8 tuhannen kierroksen kohdilla.

Hitaasti jos kiihdyttää kiertää kyllä korkeammallekkin, mutta jos esim. 30km/h vääntää tupin nurin niin kiihtyy normaalisti kunnes saavuttaa 7000-8000 välin ja sit veto katkeaa ja kierrokset tipahtaa vähän alaspäin ja meno jatkuu normaalina.

Ei anna vikakoodeja, lähtee helposti käyntiin kuumana ja kylmänä. Tyhjäkäynti yms pelittää täysin. Muita huoltoja mitä pyörään tehty 3 tuhannen sisään: venttiilit säädetty, tulpat vaihdettu uusiin.
 
Noniin ja eilen aamusta pyörä ei lähtenyt käyntiin. Pumppu surisi ja hyvin yritti startata muttei käynnistynyt. Nyt illasta apuvirralla sain pyörän käyntiin ja tyhjäkäynnillä näytti latausvirraksi 14.10

Kun kaasua käänsi puoleen väliin nopeesti niin kiersi 5-6 tuhanteen asti ja sitten sammui mikäli piti kaasun samassa asennossa. Jos päädti kaasun irti niin palasi tyhjäkäynnille. Jos kaasua yritti pitää samassa kohtaa about 5000rpm niin kierrokset seilasi väliä 4-7 tuhatta. Pyörän ollessa sammuksisa akku näytti virtaa olevan 12.17.
 
Itse itselleni vastaten, vika oli lytyssä oleva bensa letku. Sen kun oikaisi niin johan rupes honda rokkaan!
 
Itse itselleni vastaten, vika oli lytyssä oleva bensa letku. Sen kun oikaisi niin johan rupes honda rokkaan!

Sama oli joskus 1000rr:ssä, 8tonnissa loppu laulu kuin leikaten. paikallaan saatto saada kierrätettyä. Bensaletku taitoksissa.
Pitää olla tarkkana että letku menee sieltä oikeaa reittiä, kun kääntää tankin takaisin.
 
Vaihdoin Bladeen Motoholdersin takahäkin. Puuhastelin siihen alumiinistä levyn, johon pulttasin jännitteensäätimen kiinni ja sulakerasiat akunn viereen. Nyt jostain syystä polttaa aina 30A pääsulakkeen, kun laittaa akun kiinni. Johdot pitäisi olla ok, eli ei pitäisi ottaa maihin mistään.

Otin takahäkin irti ja heiluttelin johtonippuja, mutta edelleen polttaa sulakkeen.

Voiko jännitteensäädintä testata irrallaan, että onko vika siinä, vai mistä voisin jatkaa selvittelyä?
 
Vaihdoin Bladeen Motoholdersin takahäkin. Puuhastelin siihen alumiinistä levyn, johon pulttasin jännitteensäätimen kiinni ja sulakerasiat akunn viereen. Nyt jostain syystä polttaa aina 30A pääsulakkeen, kun laittaa akun kiinni. Johdot pitäisi olla ok, eli ei pitäisi ottaa maihin mistään.

Otin takahäkin irti ja heiluttelin johtonippuja, mutta edelleen polttaa sulakkeen.

Voiko jännitteensäädintä testata irrallaan, että onko vika siinä, vai mistä voisin jatkaa selvittelyä?

http://www.moottoripyora.org/keskustelu/showthread.php/205374-Moottoripyörän-lataus
 
Honda CBR1000RR vuosimalli 2014. Onko kellään ehdotuksia mikä olisi paras tapa saada tuohon shifteri?

Yksinkertaisesti vain esimerkiksi Translogic kiinni ja sillä hyvä?
https://www.motomummy.com/translogic/translogic-qs4-quickshifter/

Translogic on varma valinta, parista kokemusta 600rr/1000rr.
Nyt laitoin shiftpower merkkisen viimeks, ja sekin on toiminu niin ku pitää. Sillä erotuksella et tarvii vaan itellä säätää katko aika vs. Kun Translogic mukautuu ite.
Tää viimeisin oli vaan puolet halvempi kuin Translogic.
https://www.shiftpower.co.uk
 
Viimeksi muokattu:
Tuleeko tuotteen mukana kaikki tarvittava? Esim vaihteensiirtäjän työntötangon tunnistin?
QuickShifter Easy iQSE-1 yksikkö P4B johtosarjalla

Tuossa pakkauksessa on kaikki asennukseen tarvittava mukana. Painetunnistinanturi on noin 1cm paksu "prikka", joka tulee vaihteensiirtäjän tankoon tai vaihdeakselin kiristysmutterin alle. Toimii molemmista paikoista hyvin.
 
Pari tapausta tiedä missä on tää "anturiprikka" poikinut.
Translogic, cordona ja toi shiftpower tulevat kaikki ihan oikeella rodiin asennettavalla push/pull anturilla.

Anturiprikan kiristysmomentti on 5Nm tai ensin käsin ja lenkillä 1/4 kierrosta. Tietty porsii, jos vetää sen liian kireelle.
 
Pari tapausta tiedä missä on tää "anturiprikka" poikinut.
Translogic, cordona ja toi shiftpower tulevat kaikki ihan oikeella rodiin asennettavalla push/pull anturilla.

Ja noita pish/pull antureita saa vaihdella säänöllisesti, kun menevät rikki normaalikäytössä. Kestoikä yleensä jotain kauden ja kahden välistä. Joskus kestäneet pidempäänkin.
 
Ja noita pish/pull antureita saa vaihdella säänöllisesti, kun menevät rikki normaalikäytössä. Kestoikä yleensä jotain kauden ja kahden välistä. Joskus kestäneet pidempäänkin.

Oma Cordona on ollut varmaan jo ainakin 7v käytössä ja hyvin toimii. Dynojetin tuotteet sitten erikseen...
 
Neljä kautta oli itellä eka Translogic käytössä eikä mitään ongelmia. Toki kaikki pitää asentaa oikein, healtekin juurikin momentti avaimella, ja nää rodianturitkin pitää olla ns. 90° vinkkelissä (katso ne asennus ohjeet:) no nyt tosiaan itellä kauden ollu käytössä toi shiftpower (250€)
Jospa se jonku kauden kestäs:)
 
Ja toimivuuden/herkkyyden kannalta on merkitystä missä asennossa vivusto on, jos anturi on siirtäjän tangossa. Mahdollisimman suorat kulmat tangon molemmissa päissä, ja ainakin anturin päässä. Kiristäessä ei myöskään saa tulla kiertoliikettä anturiin, jos venymäliuskallinen. Healtech lienee myös helppo hajottaa ihan kiristettäessä.
 
Kiitokset kommenteista shifterin suhteen. Valinnan varaa olikin sitten paljon enemmän kuin luulin.

Päädyin lopulta hankkimaan Translogicin shifterin. Sen pitäisi olla adaptiivinen, eli toivottavasti sitä ei tarvitse säädellä juuri mitenkään. Keskityn mieluummin siihen, että parannan Honda-Sanin laittamia jousituksen säätöjä itselleni paremmaksi.
 
Mikä mahtaa olla moottorissa vialla? Pyörä pajalla, selvitystyö menee talven yli. 2005 Blade, mittarissa 50k.

Ajossa alkoi moottori nakuttamaan, ja meni loppua kohden hinaushommiksi.

Onko ideoita, mikä mahtaa olla moottorissa klesana?
Nokkaketjun kiristin (?) vaihdettu, ei ainakaan se.


Tähän saatiin vastaus, kiertokangen laakeri rikki, joka oli vioittanut kampiakselia. Huollosta arviona 3500€ kustannukset korjaukselle, verrattuna uusi moottori (n. 35k ajettu Briteistä) 2000€.

Päädyin jälkimmäiseen, katsotaan tuleeko vielä soiva peli.
 
Back
Ylös