Gessun reikäperä korkkas

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kessuipe
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Omasta 2007 Gessusta rikkoontui perän isompi laakeri viime kesänä 95tkm kohdalla ja tietenkin aivan reissuun lähdön alla. Liekö taannoisella Mongolian läpirynkytyksellä ollut osansa siihen. Onneksi sain pikaisesti apua Espoon RM Heinolta jossa Guy uhrasi vapaan viikonloppunsa peräni korjaukseen ja pääsin lähtemään reissuun!

Näin jälkikäteen vielä kerran isot kiitokset hänelle :jippikaijee::jippikaijee::jippikaijee:
 
2007 r1200gs päätti haluta uuden perälaakerin Lapissa 60tkm ajettuna. Oireina nopeasti kasvanut väljyys, ulina, napsahtelu pyöritettäessä, ja lopulta öljyä vanteella. Päivä oli tietysti perjantai. Onneksi puhelimella löytyi paja, jossa ymmärrettiin tuskan suuruus ja otettiin pyörä heti työn alle. Santa's garage Rovaniemellä sai pyörän nippuun maanantaina iltapäivällä, joten meni ainoastaan viikonloppu helteessä saunoessa ja olutta juodessa. Vikaantuneen laakerin tila oli yllättävän paha, sillä kuulia tukeva peltihäkkyrä oli kokonaan silppua, ja kaikki kuulat olivat silmämääräisesti katsottuna vaurioituneet. Iso vahinko ei ehkä ollut kaukana,sillä kiinnileikkautuminen olisi voinut johtaa maitoauton alle, tai ainakin nykyistäkin tyhjentää pankkitiliin.
 
-07 1200gs vaihdettiin tuossa keväällä perälaakeri 80TKm, oli ainakin ulkoisesti aivan ruosteessa ja välystäkin oli, mutta ei pitänyt vielä mitään ääntä.
 
Milli sai olla klappia vanteen reunasta mitattuna, niin miten olette tuon saaneet mitattua? Sovittelin heittokelloa pyörään, muttei ainakaan magneettijalkaa saa mitenkään järkevästi seisomaan mihinkään. Onko ravistelu parempi tehdä sivutuella (pyörän paino navalla), vai keskiseisontatuella? Omasta kun en löydä (osaa löytää?) yhtään klappia, vaikka yli satatuhatta ajettu. Ei tunnu, ei kuulu klappi, kait siellä vähän pitäisi sitä näillä kilometreilla normaalistikkin olla? On siis 2004 reikäperä-Gessu.
 
Ihan vaan keskituelle ja sopivan leveä ote renkaasta. Sitten sellaista rivakkaa riuhtaisua kumpaankin suuntaan, ei mitään ravistelua. Kyllä sen orastavan laukeamassa olevan laakerin tuossa tuntee, mitään mittareita tarvitse.
 
Re: Gessun reikäperä korkkas

Kuten iaj tuossa jo totesi, keskituella 6-12 otteella ravistellen jos klappia alkaa olla yli milli, niin sen kyllä huomaa. Milli on sen verran, että sen juuri tuntee. Toinen varoittava merkki on, jos perä lämpenee maantieajossa niin paljon, ettei kärsi kättä.

Kovaa ajoa vaan, se porsii sitten joskus, jos porsii. Joskus vasta vaihdettu laakeri voi kestää vain 30 tkm, joskus alkuperäinen kestää yli 200 tkm, keskimäärinkin varmaan yli 100 tkm. Joka tapauksessa Gessun perälaakerikustannukset ovat keskimäärin pienemmät, kuin ketjuvetoisen ketjurataspakettien ja ketjuöljyn kulut.
 
Viimeksi muokattu:
Kiitos vastauksista. Kävin ravistelemassa uudestaan. Kun löysi sopivan kohdan ja asennon, ja keksi ravistellessa tunnustella peukaloilla vanteen reunasta, niin kyllä siellä 6-12 otteella kaikin voimin vääntelemällä juuri havaittavissa oleva väljä on. Ei sitä heiluntaa vanteen reunasta, tai jarrulevyn välistä satulaan silmällä huomaa. Eli tämän perusteella täysin kunnossa, eipä taida ehjää kannattaa alkaa korjaamaan. Mutta hyvä että tuli kokeiltua, nyt sitä osaa seurata josko se väljä jossain vaiheessa lähtee kasvamaan.
 
Re: Gessun reikäperä korkkas

Kiitos vastauksista. Kävin ravistelemassa uudestaan. Kun löysi sopivan kohdan ja asennon, ja keksi ravistellessa tunnustella peukaloilla vanteen reunasta, niin kyllä siellä 6-12 otteella kaikin voimin vääntelemällä juuri havaittavissa oleva väljä on. Ei sitä heiluntaa vanteen reunasta, tai jarrulevyn välistä satulaan silmällä huomaa. Eli tämän perusteella täysin kunnossa, eipä taida ehjää kannattaa alkaa korjaamaan. Mutta hyvä että tuli kokeiltua, nyt sitä osaa seurata josko se väljä jossain vaiheessa lähtee kasvamaan.
Mulla oli 2004, 90tkm pyörä ja varmuudeksi teetin peräremontin. Myllymaa Hämeenlinna. Ennen remonttia oli juurikin tuo sama väljyyden tuntu, että nyt on liikaa ja myös sen remontin jälkeen.
Nyt 2014 ja kun ostin sen 15tkm ajettuna siinä myös tuntuu olevan väljää. Enpä ole kuumana kokeillut onko vaikutusta, saattaa olla että ei tunnu.

Että en itse näe syytä varmuudeksi vaihtaa laakeria, ellei ole lähdössä Mongoliaan tai muuten pitkälle reissulle.
 
laittaa wingin kardaanin ja perän tilalle niin jos alkaa kestämään.. :D milloin joku kuullut että wingistä olis perä menny. ei tule heti mieleen. :paikallatuulee:
 
laittaa wingin kardaanin ja perän tilalle niin jos alkaa kestämään.. :D milloin joku kuullut että wingistä olis perä menny. ei tule heti mieleen. :paikallatuulee:

Noi taitaa nykyään olla vaihtokelpoisia ? Uusi GoldWingkin rupesi kulkemaan sinne minne ohjataan, kun siihen laitettiin BMW:n Hossak keula... ja olihan ensimmäisessä Wingissä BMW:n perä... on ne molemmat niin hienoja:thumbup:
 
Back
Ylös