• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GPS laitteiden vertailua

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

MikaL

New member
elikkäs GPS-paikannus on tänä päivänä kuuma peruna; laitteita on vaikka muille jakaa. Täälläkin on äänestyksiä ja mielipiteitä vaikka muille jakaa.

Aattelin jos tähän koottaisiin muidenkin kuin orggilaiste mielipiteitä eli mitä lehdet ja nettisivut ovat näistä paikantimista kirjoitelleet eli ihan puoluteetonta vinkkilistaa mitä kannattaa lukasta ennen kuin tekee lopullisen ostopäätöksen.

Tässä muutama joka on tullut vastaan:

Tekniikan Maailma
http://www.tekniikanmaailma.fi/
numero 13/05  - Kännykän avulla perille: testissä uusimmat navigointiohjelmat s. 22
* Genimap smart2go Mobile Navigator
* Navicore Personal
* Route 66 Mobile 2005
* Telmap Polaris 2.0
* Wayfinder Navigator
* samasta lehdestä kannattaa lukasta myös artikkeli sivulta 68, Moottoripyörävarkaudet...

MikroBitti
http://www.mikrobitti.fi/
Numero 07/2005 -Kaupunkisuunnistajan kaveri / Garmin iQue M5 s. 22

Numero 06/2005 -Gps-autonavigointilaitteet vertailussa / Helpoin tie perille s. 42<a href="http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/06/gps/" target="_blank">
http://www.mikrobitti.fi/nettijatkot/2005/06/gps/
Testatut laitteet:
* Garmin Quest
* Garmin StreetPilot c320
* Magellan RoadMate 300
* Navicore Personal S80
* Navicore Personal S60
* NavMan iCN 510 Premium

Tietokone-lehti
http://www.tietokone.fi

Numero 07/2005 - GPS-navigaattori opastaa autoilijaa s. 76
Pikakokeet:
* Garmin Steerpilot C320
* Magellan Roadmate 300
* Mio 269 Digiwalker
* Navman ICN 510 Premium Edition

Muita tietokone-lehden artikkeleita yms.
GPS-aiheisia uutisotsikoita
GPS-aiheiset artikkelit

MikroPC-lehti
http://www.mikropc.fi

Numero 8/2005 - Eksyminen kielletty s. 32
Testatut tuotteet:
* Garmin GPS 18 USB Deluxe
* Garmin StreetPilot c320
* Garmin Quest
* Mio 168 DigiWalker
* Navicore Personal 2005 Skandinavia

Myös mielenkintoinen uutinen
HP ja ViaMichelin yhdistävät kämmentietokoneen ja navigaatio-ohjelmiston
sekä HP iPAQ rz 1710 esittelysivu - onko kukaan nähnyt tästä testejä missään ?

MP Maailma
http://www.mpmaailma.fi
Numero 03/2005 - Motoristin suunnistaminen, s. 64


Netistä tarttuneita GPS-aiheisia sivuja
http://www.finnbike.com/matkaendurot/navig.htm
http://gpsinformation.net/
http://www.digitalgrove.net/Toolbox_GPS.htm
http://www.schlaggo.de/gps/
http://gps.engadget.com/
http://www.gpsriders.com/
http://store.azmusa.com/trmoco.html
http://www.gpscity.com/
http://www.handheld-gps-reviews.com/motorcycle-gps.html

Nyt sitten kaivelemaan sivuhistoriaa...
blush.gif
 
Kiva, en oo ainut näihin hörhähtänyt
062802jumpie_prv.gif


Tekeekö tuolla OziExplorer softalla mitään - en ole vielä oikein päässyt sen tarpeellisuudesta perille? Tähän voitaisiin muuten kerätä myös ilmaisia softia GPS:n käyttöön sekä linkkejä niiden käyttöohjeisiin.
 
Käytännössä en ole tuota Ozia tarvinnut. Luulin, että sitä olisi tarvinnut muuntamaan tiedostomuotoja, kun Garminissa on aikas rajoitettu setti tiedostoformaatteja ja monet julkisesti saatavat waypointit ja kartat on ties missä muodossa, ja Ozissa näkyi olevan tuki monelle tiedostomuodolle. Mutta olen kyllä saanut kaikki tarvittavat suoraan Garminin hyväksymissä tiedostomuodoissa.
GPS on kyllä ihan ehdoton laite matkalla, myös mopoilussa.
 
Yksi uusi artikkeli tuli vastaan.
Matkaopas
nettiosoitetta en löytänyt...
Numero: 3/2005 - GPS vie perille s. 63
* yleisartikkeli

Samassa numerossa on muuten juttu Pyreneistä ja polkupyöräilyretki Provencessa sekä Norjan Lofooteista - komeita maisemia. Oli siellä juttu myös Kroatian ja muun etelä-euroopan nakurannoista luetteloineen
biggrin.gif
 
Bike
www.bike.fi
Numero: 7/2005 - Hanaa! Kestotesti BMW K1200S, s. 48
Kovasti moitteita pienestä muistista sekä karttojen laataamisongelmasta.
 
Tuo Biken artikkeli Questista todella ihmetytti. Olen nyt kesän ajan käyttänyt Questia, eikä mulla ole kertaakaan ollut mitään ongelmia sen kanssa. Norjan reissukin tuli tehtyä ilman paperikarttaa ja vehje toimi moitteettomasti koko ajan. Sateliitit on hävinneet näkyvistä ainoastaan Tukholman tunneleissa..

Olisiko ollut maanantaikappale?
 
Olisiko ollut maanantaikappale?
Tai sitten vain osaaminen loppui kesken, tiedä häntä. Itsekin ihmettelin tuota asennetta mikä siinä annettiin mutta nähtävästi kaveri ei laitteesta pitänyt. Seuraavaksi onkin sitten bemarin oma (eli Garminin StreetPilot) - mahtaa kaveri yllättyä kun softa taitaa olla aika lailla sama...

Oommako me ainoita jotka on mitään näistä lukenut/kuullut/netistä selannut ??
 
Tai sitten vain osaaminen loppui kesken, tiedä häntä. Itsekin ihmettelin tuota asennetta mikä siinä annettiin mutta nähtävästi kaveri ei laitteesta pitänyt. Seuraavaksi onkin sitten bemarin oma (eli Garminin StreetPilot) - mahtaa kaveri yllättyä kun softa taitaa olla aika lailla sama...
Veikkaan kans osaamista. Satelliittien häviäminen voi johtua myös sisäisen antennin herkkyydestä. Toki sellaisen ulkoisen antennin voi asentaa useimpiin laitteisiin (myös Questiin), niin vertailussa pitää huomioida samanlaiset antennilaitteet. Samoin sitten se, että mikä tahansa GPS laite tekee omia valintoja reitistä, jos antaa vain alku- ja loppupisteen ja pistää suunnitteluparametriksi "lyhin reitti". Tämän ansiosta poikkeama alkuperäiseltä reitiltä voi uudelleenreitittää vaikka mitä kautta. Tämä siitä syystä, että reittejä on käytännössä lukemattomia, ja laskenta-algoritmit eivät kykene laskemaan sitä absoluuttisesti lyhintä reittiä vaan yleensä "arvaavat" jonkun. Ohjelmistoteknisesti kyseessä on suunnitteluongelma, johon ei ole edes mahdollista kehittää täydellistä algoritmia. Mitä pitempi väli, sen "arvaamattomammat" ovat automaattisesti lasketut reittivalinnat, ja mitä todennäköisemmin eri reitit joka kerta, ja saattaa muuttua joka kerta kun tulee "pois reitiltä, laskee uudelleen" tiedonanto. Ja tämä ei ole vika vaan yleinen ongelma ja siten kaikkien GPS laitteiden ominaisuus, joka vain on ymmärrettävä kiertää. Tästä syystä GPS laitteissa tärkeä ominaisuus ovat nuo kauttapisteet (=niiden sallittu määrä), joilla voi reittisuunnittelua ohjata. Myös muita reittisuunnittelua ohjaavat tekijät ovat tärkeitä, esimerkiksi hiekkateiden välttäminen tuossa "lyhin reitti" valinnassa. Jos taas valitsee "nopein reitti", niin tietysti laitteet pyrkii maksimoimaan moottoritieajoa, mikä todennäköisesti vähentää oleellisesti reittiarvontamahdollisuuksia, koska noita moottoriteitäkin on vähemmän ja niitten painoarvoa voi laskennassa lisätä (parametroi niihin suuremman käytettävän nopeuden).
Veikkaanpa, että tuossa seuraavassa testissä kaveri on jo osannut laittaa muutamia kauttapisteitä reitin varrelle, jotta automaattilaskenta pysyy kurissa. Mutta epäilen, että ei silloinkaan tarkkaan kerro, mitä muita asetuksia käytti reittisuunnittelussa.
 
Tekeekö tuolla OziExplorer softalla mitään - en ole vielä oikein päässyt sen tarpeellisuudesta perille? Tähän voitaisiin muuten kerätä myös ilmaisia softia GPS:n käyttöön sekä linkkejä niiden käyttöohjeisiin.
Kartattoman GPS:n kanssa tuo Ozi Explorer on hyvä reitinsuunnittelutyökalu. Myöhemmin on myös kiva katsoa PC:llä paikantimen lokiin taltioitunut ajoreitti. Käytössäni on Garmin GPS72 ja Ozi Explorer. Karttamateriaalin joutuu hankkimaan itse, ohjelman mukana niitä ei tule.

-Veijo-
 
Onko muuten kellään tietoa löytyykö suomesta pyöriin sopivia telineitä navigaattoreille?

Itse omistan Garminin GPS II:n ja olisi tarkoitus sovittaa se pyörään.
Ei tietoo, maahantuojat tyrkyttää vain niitä kiinnityskoteloita, ja niitä ei tyypillisesti saa suoraan haluamaansa paikkaan. Itse ostin Garminin kotelon maahantuojalta ja sitten erikseen kiinnitystelineen Webbitilauksena. Tässä muutamia paikkoja, joista voinee etsiä:
RAM Products
Touratech
GPS Warehous
Itse ostin tosta viimeisestä putiikista, toimitusaika 4 vrk. Kiinnityskohta ja pyörän malli sanelee pitkälti mitä tarvitaan. Jotkut pistää vain tankkilaukun muovin alle.
 
Taas tuli luettua aiheesta...
Moto-Ykkönen
http://www.moto1.fi
Numero: 6/2005 - Navigaattori matkaoppaana, s. 14-15
*esittelyartikkeli seuraavassa numerossa julkaistavaan testiraporttiin
* testissä seuraavat laitteet:
- Garmin Streetpilot 2610
- Medion 240 PNA
- Navigore

Jos joku lukee tuon testin ois kiva jos sais tänne kommentteja...
 
Bike
www.bike.fi
Numero: 7/2005 - Hanaa! Kestotesti BMW K1200S, s. 48
Kovasti moitteita pienestä muistista sekä karttojen laataamisongelmasta.
Biken numerossa 07/2005 (sivut 38-40) ei navikaattorista puhutakkaan sitten enää mitään muuta kuin että se ohjasi Kielin keskustaan ja loppumatkalla kun ei ollut navikaattoria oli kaveri tietenkin ajanut harhaan
biggrin.gif
 
MikroBitti
www.mikrobitti.fi

Numero 9/2005 - Näillä et eksy maastossakaan, s. 24
* Garmin GPSmap 60C ja Vapaa-ajan kartta
* värinäytöllinen jossa myös autonavikaattori
* maastokartan testi

Numero 9/2005 - Hyvät rengit, huonot isännät, s. 28
* Via Michelin ja Genimap Alturion GPS
* HP iPAQ hx2110
* BT GPS laite
* kokeiltua
 
Sain testikäyttöön tämmösen
HP iPAQ rz1710 Navigator ja sitä olisi ensi viikolla tarkoitus kokeilla autossa. Aikaisempaa kokemusta minulla itsellä on pääasiassa vain Garmin Quest-laitteesta ja Garminin ohjelmista sekä pikkasen Navigoren ohjelmasta 6600 ja 9500 Communikaattorille. Kannettavassa on ollut aikaisemmin Genimap AT mutta eipä sitä enää taida mistään löytyä.

Jo tässä vaiheessa olen tehnyt tämmööset päätelmät:
* PDA-laitteen käyttöönotto monimutkaista ja hidasta vaikka olenkin alan ammattilainen...liian monimutkaista...
* näyttö HP:n laitteessa hyvä; mukava kun on kosketusnäyttö. mukana tuleva tikku vain voi mennä kyllä hukkaan aika helposti...
* pelit; öö - en oo muuta vielä ehtinyt testata...
biggrin.gif

* Via Michelin; suomen kartta kattaa 3-tien ja jyväskylän eteläpuolen eikä kata koko suomea ainakaa tässä versiossa!!
* suomen kartta ei sovi muistiin eikä mukana tulleelle SD 256 muistikortille missä on ruotsin ja norjan kartta vakiona
=> pitäisi olla erillinen muistikortti
=> joutuu valitsemaan erikseen ne kaupungit jotka haluaa muistiin
=> tämä on toteutettu aika kankeasti...
* 2D tai 3D kartta valittavissa (???)

eli ensi viikolla sitten pikkasen kommentteja miten se laite toimii käytännössä kun saan siihen kartat ensin jotenkin toimimaan. Kokonaisuutena hyvin laadukkaan oloinen. Vertailukohtana Quest koska muitakaan ei nyt juuti ole saatavilla.
 
Mitäs nää TomTom'it on? Gigantissa aika halpa, mut tekeekö itse laitteella mitään?
Ainakin TomTom Scandinavia s60 puh elimelle toimaa ihan käypäsesti, imo: parempi kuin Navicore.

( näyttää seuraavan kääntymisen hyvissä ajoin, ei 1 km ennen = ei tarvi koko ajan vahdata näyttöä )

Noista integroiduista sydeemeistä ei ole kokemuksia.
 
Sain testikäyttöön tämmösen
HP iPAQ rz1710 Navigator ja sitä olisi ensi viikolla tarkoitus kokeilla autossa.
No nyt oon sitten päässyt sen kanssa ajeleen. Eli lyhyesti

Plussat:
+ iso ja kirkas näyttö
+ kosketusnäyttä
+ autoteline tukeva +++
+ voi käyttää muuhunkin kuin navikointiin
+ puhuu suomea
+ autokäytössä; kosketusnäyttö auttaa paljon
+ varoittelee huoltsikoista yms.

Miinukset:
- kartta vajaa eli jää oulun alapuolelle eikä itääkään kovin syvälle
- PC:n ja laitteen välinen toimivuus vähän vielä kankeaa; ohjelmistopuolen ongelmia
- ei mopokäyttöön...
- pelkkä kartan seuraaminen ajossa eli ei navikointina ei oikein sujunu...en varmaan oikein osannut sitten käyttää mutta ei sieltä valikosta heti löytynyt semmosta kohtaa. Garminin kanssa tottunut katselemaan karttaa ilman navikointia
- 3D näyttö - en vaan tajua mihin sitä käytetään  
withstupid.gif


En tyrmää vielä vaikka ei questin veroinen olekaan; Questissa saisi vain olla lisäksi tuo huoltsikoiden varoittelu niin se olisi täydellinen...autossa tämä on ihan toimivan oloinen niin kuin kaikki muutkin. Joskus vain mutkassa meinaa nautu tulla kun laite ilmoittaa että "käänny vähän vasemmalle" ja sitten risteyksessä "käänny täysin vasemmalle"  
biggrin.gif


Pitää metästää tähän netistä testejä ja lehtiartikkeleita missä tuota on testattu enemmän. Ohjelmistohan on Via Michelin ja laite HP iPaq missä Pocket PC 2003 Pro. Onko joku muu päässyt kokeilemaan / omistaa tämmösen?
 
Biken numerossa 07/2005 (sivut 38-40) ei navikaattorista puhutakkaan sitten enää mitään muuta kuin että se ohjasi Kielin keskustaan ja loppumatkalla kun ei ollut navikaattoria oli kaveri tietenkin ajanut harhaan
biggrin.gif
Ja Bike 9/05 jatkuu sama surkuhupaisa GPS ja BMW "kestotesti". Sanottiin vain, että GPS laite oli hajonnut edellisellä kuljettajalla ja uutta ei sitten hoksattu hakea tilalle. Ja muutenkin tekstistä kävi kyllä ilmi, että testaajalla ei paljoa halua tai tietoa ole GPSstä. Tolla asenteella ei kyllä GPS testistä tule yhtään mitään. Näyttää olevan kyllä Bikessä muutenkin yleinen asenne.
 
Back
Ylös