• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

GPS laitteiden vertailua

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja MikaL
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Iso näyttö on ihan kiva mutta kun jossain välissä pitäisi muistaa sitä tietäkin ja muuta liikennettä katsoa, varsinkin pimeällä tuo iso näyttö kostautuu jsa tulee silmille mutta nämähän ovat täysin makuasioita.
Eikös Riderissa ainakin ole valmis yömoodi, jossa tummat värit + värien muokkausmahdollisuus muutenkin. Eli ei kai se mustanpuhuvilla sävyillä se näyttö sieltä mihinkään silmille hypi ja pimeänäköä tuhoa.
Juuri näin. Yö moodissa ei todellakaan ole haitaksi. Ja jos ei yövärit miellytä, imuttamalla saa melkosen määrän lisää sekä mahdollista vielä itse muokata haluamakseen. Tosin imho tuo oletus on paras mahdollinen.

Iso näyttö on ihan kiva mutta kun jossain välissä pitäisi muistaa sitä tietäkin ja muuta liikennettä katsoa, varsinkin pimeällä tuo iso näyttö kostautuu jsa tulee silmille mutta nämähän ovat täysin makuasioita.
Eikös Riderissa ainakin ole valmis yömoodi, jossa tummat värit + värien muokkausmahdollisuus muutenkin. Eli ei kai se mustanpuhuvilla sävyillä se näyttö sieltä mihinkään silmille hypi ja pimeänäköä tuhoa.
Juuri näin. Yö moodissa ei todellakaan ole haitaksi. Ja jos ei yövärit miellytä, imuttamalla saa melkosen määrän lisää sekä mahdollista vielä itse muokata haluamakseen. Tosin imho tuo oletus on paras mahdollinen.
Nyt kun itse olen nähnyt molemmat (Rider ja Quest), niin Quest tuntuu todella pieneltä ja vaikealta käyttää:
http://www.ducatibikes.com/index.php/Garmin_Quest_ja_kokemuksia
TomTom:iin verrattuna. Erityisesti tämä korostuu ajossa, jolloin pitäisi keskittyä muuhun kuin näppäimien paineluu hanskat kädessä.

TomTom on ehdottomasti parempi MP/autossa, mutta jos toisaalta haluaa tarpoa metsässä ja tai muuten on tarvetta kantaa navigaattoria, niin sitten Quest I/II on parempi vaihtoehto - monikäyttöisempi.

Nyt kun itse olen nähnyt molemmat (Rider ja Quest), niin Quest tuntuu todella pieneltä ja vaikealta käyttää:
TomTom:iin verrattuna. Erityisesti tämä korostuu ajossa, jolloin pitäisi keskittyä muuhun kuin näppäimien paineluu hanskat kädessä.

TomTom on ehdottomasti parempi MP/autossa, mutta jos toisaalta haluaa tarpoa metsässä ja tai muuten on tarvetta kantaa navigaattoria, niin sitten Quest I/II on parempi vaihtoehto - monikäyttöisempi.
TomTom kauppiaan puhetta
tounge.gif

Pakko puuttua tuohon ajon aikana näppäinten paineluun, sitä ei kai kannattaisi tehdä oli systeemi sitten kosketusnäyttö tai näppäimet...

Tyhmänä edelleen mietin, mitä oikeasti parempaa Riderissa on, verrattuna Questiin...kun en ole vielä mitään merkittävää keksinyt, päinvastaisia kylläkin...hyviä laitteita varmaan molemmat, riippuen siitä mitä asioita itse arvostaa/kokee tärkeiksi.

TomTom:iin verrattuna.
Vähän samoja ajatuksia. Kumpaakaan en ole käytännössä mopon sarvessa testannut, mutta kaupassa ja messuilla räplännyt kuitenkin ja speksejä tavaillut ankarasti.

Oma valintani ainakin on vahvasti kallistumassa Riderin suuntaan pääasiassa suuremman näytön, kosketusnäytön ja mukana tulevan pyörääni suoraan passaavan telineen, sekä loogisemman/selkeämmän käyttöliittymän takia. Questissa ei vissiin myöskään saa muistikorttia vaihdettua eli tämäkin tulevaisuutta ajatellen vaikuttaa vähän kököltä, kun SD korttien kehitys taitaa laukata jo 4Gb maksimikoossa.

Bluetooth, imuroitavat lisäsovellukset ja ääniohjeistukset ym. kikkulat ovat minulle yhdentekeviä eli nämä eivät minua kiinnosta. Ainoa mikä Rideriin kaipaisin olisi suora reittisuunnittelu tietokoneella, nyt joutuu vielä tekemään reitit jossakin ulkopuolisessa softassa ja tallentelemaan/konvertoimaan sitten TomTomin hyväksymään muotoon.

Tämän osalta jos jollakulla olisi tiedossa joku kunnon karttaohjelmisto josta TomTom muotoiset reittifilet ulostuvat suoraan, niin vinkit kiinnostaisivat kyllä. PoiEdit on aika pilipalisofta, kotimainen GT kartasto ei osaa suoraan TomTomin tiedostomuotoa vaan vaatii exportin ja konvertoinnin joko käsin tai jollakin softalla.

Lisäksi osoitteen hakemisessa garminilla on käänteinen logiikka: ensin pitää antaa talon numero, sen jälkeen katu ja vasta sen jälkeen kaupunki. Varmaan jokaisessa muussa laitteessa haku menee paljon loogisemmassa järjestyksessä, eli kaupunki, katu, talon numero.  
baaa.gif
Kokeilin siis Questia, en Quest 2:sta, mutta noissahan ainakin pitäisi olla samanlainen käyttöliittymä.
Mun Quest (ykkönen) toimii ainakin toisin, eli ensin maa (valinnaisesti kaikki maat/taikka valitse maa), sitten kaupunki (valinnaisesti kaikki kaupungit/valitse kaupunki= eli tarkoittaa esim. Kirjastokatua etsiessäni näyttää listalla kaikki kaupungit joissa ko. niminen katu sijaitsee), sen jälkeen itse valiten kumpi ensin kadunnimi vaiko numero...

Niin no en muista pitikö maata erikseen valita, mutta ensin valittiin talon numero ja sitten katu. Sen jälkeen kaupunki. Tämähän ei nyt Suomessa ole mikään ongelma, mutta ulkomailla saattaa olla suurempikin ongelma, kun siellä kaupunkeja on usein (n+1)x enemmän. Paljon parempi logiikka olisi, että ensin valittaisiin kaupunki ja sitten katu. Nyt jos laitat vaikka kadun kirkkokatu sinne, niin joudut erikseen etsimään kymmenien kaupunkien joukosta minkä kaupungin kirkkokatua olet oikein etsimässä.
confused_orig.gif
Siksi tuo kaupunki -> katu olisi paljon parempi tai ainakin nopeampi.. tämäkin varmaan on ihan tottumuskysymys.

no mutta noinhan se mulla toimii, eli ensin kaupunki ja sitten katu...
taikka vaihtoehtoisesti kaikki kaupungit missä ko. katu...

PS. ja valita saa myös sen, valitseeko ensin kadunnimen vai numeron.

Kun verrataan TomTomia ja Questia, niin on pakko viitata tosta Ride:n testistä, että Tom Tom:ssa oli koeajossa oleellisesti huono: se oli käännöksistä varoittaessa hidas ja audiopuolta tuskin kuului. Jos ei käännöksiä näe ajoissa eikä kuule niitä, niin mitäs sillä sitten käyttömukavuudella ja näytön koolla tekee.

Jos ei käännöksiä näe ajoissa eikä kuule niitä, niin mitäs sillä sitten käyttömukavuudella ja näytön koolla tekee.
buttrock.gif

Tuosta yönäytöstä vielä että ihan pimeällä (esim. syyskuussa klo 22 jälkeen) näyttö saattaa häiritä vaikka olisikin tummalla taustalla mutta ainakin questissa tuon näytön kirkkauden säätö on aika nopea tehdä ajon aikana...

Eli sanokaas nyt. Onko se niin että Questi 2 on ihan paska ja kannattaa ostaa Tom Tom Rider?

...Ride:n testi...käännöksistä varoittaessa hidas ja audiopuolta tuskin kuului...
Noista kommenteista kyllä herää taas kysymys, että osaskohan ne Ride:n testaajat käyttää koko navigaattoria?

Riderissä on kuitenkin kahdessa paikkaa äänenvoimakkuuden säätö, ainakaan mun omassa sitä ei pysty kaupunkipyörityksessä pitämään täysillä,
muuten sattuu Juhaa korvaan, kun tomppa karjuu.

Sitten tuossa matkalla toimistolta kämpille on 300-500 metrin välein tapahtumia ja rideri kertoo heti edellisen tapahtuman jälkeen mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Kuinkahan aikaiseen käännöksistä siten pitää varoittaa, että se noille testaajille riittää?

Questiä, siis ykköstä, olen toistaiseksi käyttänyt vasta autossa, eipä siinäkään ajon aikana suuria tarpeita hakujen tekemiseen ole, garminissa reittien suunnittelu pc:llä on talvi-iltoina mukavaa ajanvietettä, pitkä akun kesto mahdollistaa kävely- tai vaikkapa fillariretket vierailla mailla. Siinäpä se, niin ja tom tomista ei kokemusta.

...Ride:n testi...käännöksistä varoittaessa hidas ja audiopuolta tuskin kuului...
Noista kommenteista kyllä herää taas kysymys, että osaskohan ne Ride:n testaajat käyttää koko navigaattoria?

Riderissä on kuitenkin kahdessa paikkaa äänenvoimakkuuden säätö, ainakaan mun omassa sitä ei pysty kaupunkipyörityksessä pitämään täysillä,
muuten sattuu Juhaa korvaan, kun tomppa karjuu.

Sitten tuossa matkalla toimistolta kämpille on 300-500 metrin välein tapahtumia ja rideri kertoo heti edellisen tapahtuman jälkeen mitä pitäisi tehdä seuraavaksi.
Kuinkahan aikaiseen käännöksistä siten pitää varoittaa, että se noille testaajille riittää?
Vaikea sanoa osaamistasosta, jutusta kyllä sai asiallisen vaikutelman. Mutta tosta nopeudesta on omakohtaisia kokemuksia hyvin hitaasta gepsistä; ei tosin TomTom vaan Hertzin Neverlost. Viime viikolla Bostonissa autolla kurvaillessa härveli varoitti hitautensa takia helkatisti etukäteen ja jätti kääntymisilmoituksen näytölle pitkäksi aikaa. Siis risteystä lähestyessä ei ollut aavistustakaan missä tarkkaan ottaen oli menossa ja näyttö heräsi sitten juuri siinä käännöksen kohdalla ja muutaman kerran jopa risteyksen jälkeen. Ajettiin useampi kerta harhaan, kun käännyttiin liian aikaisin tai liian myöhään. Ja kesti pitkään, ennenkuin gepsi sai laskettua harhaanajosta uuden reitin. Gepsissä pitää olla prosessoritehoa ja kykyä päivittää näytöt ja reitit vähintään puolen korttelin tarkkuudella. Se ei mielestäni saisi ylittää 100 metriä. Ja harhaanajoa tapahtui kaupungissa ja sitten noilla kuuluisilla Bostonin ylikulkusilloilla, jossa käännöksiä eri risteystasoille kyllä riittää. Ei voinut luottaa edes gepsin näyttämään ilmansuuntaan, kun sekin näytti pyörityksessä olevan koko ajan jäljessä. Piti auringon suunnasta arvata mihin ollaan menossa. Ja laitteen nimi oli Neverlost; olis kait pitänyt olla NeverFind.
Siis tää laite ei ollut TomTom enkä sitä arvioi, kirjoitinpa vain mitä hidas gepsi tekee.

Kyllä se nyt siltä näyttää, että TomTom tulee tähän taloon. TomTom selvästi reagoi saamaansa palautteeseen ja tekee softaan pyydettyjä muutoksia. Tässä on esim. previkka uudesta tulevasta softapäivityksestä. Jatkossa reittejä voi suunnitella tietokoneella tomtomin omilla softilla. Lisäksi esim. voi määritellä, kuinka monta metriä etukäteen haluaa varoituksen vaikkapa lähestyvästä tiekamerasta. Tomtom vaikuttaa asialliselta. Harvassa on ne firmat, jotka kuuntelee asiakkailta saamiaan palautteita. Tässä tapauksessa ominaisuudet ratkaisevat ostopäätöksessä.

Alkuun olin vahvasti ostamassa Questia, mutta tällä hetkellä se tuntuu liian askeettiselta.
nixweiss.gif

...kirjoitinpa vain mitä hidas gepsi tekee.
Mun mielestä Rideri ei kuulu kyseiseen kategoriaan.

Se on kyllä totta että "käänny tästä"-komento tulee keskellä risteystä,
mutta rideri on kuitenkin ajan tasalla ja on näyttänyt koko ajan etäisyyttä tulevaan käännökseen.
Jos missaa käännöksen, uuden reitin laskemisessa ei kyllä kauaa kulu. Ainakaan lyhyemmillä reiteillä. Pidemmistä ei kokemuksia.

Mutta mulla ei ole kokemuksia muistakaan härveleistä, josko ne toimii hienommin.
lookaround_orig.gif

TomTom selvästi reagoi saamaansa palautteeseen ja tekee softaan pyydettyjä muutoksia.
Ei mitenkään vakuuta. Minä olen jo kolme kertaa päivittänyt Quest softan puolentoista vuoden aikana, ja kerran kielipaketin, joita siis saa vapaasti ladata Garminin sivuilta. Toimenpide kestää noin minuutin ja ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, esimerkiksi kaikki kartat ja reitit kyllä säilyy laitteessa. Niitä tulee noin puolen vuoden välein. Kyllä siis muutkin toimittajat reagoi palautteeseen, joka päivityssoftassa on pitkä lista korjatuista softaongelmista.

Jos TomTom on niin hyvä ja helppokäyttöinen, niin antakaahan käytännön esimerkkejä miten toimitte sen kanssa esim. näissä tilanteissa (siis miten toimitte, vaikka ranskalaisin viivoin näppäilytarve):

1. Haluat ajaa Helsingistä Ouluun nopeinta reittiä, laittaa päätepisteeksi jonkun hotellin tietämättä mitä hotelleja siellä on. Kautta-ajopisteiksi Shell huoltsikat (sinne kortti) jossain sopivien tankkausvälimatkojen päässä esim. Tre, Seinäjoki, Kalajoki läheisyydessä. Perille päästyäsi haluat tietää mikä oli ajomatkasi pituus, keskinopeus koko reissulta, keskinopeus ajon aikana (siis eliminoit pysähdykset) ja mikä olikaan suurin ajamasi nopeus matkan aikana. Miten varmistatte että virta riittää koko matkan ajaksi itse laitteeseen ja myös että puheohjaus toimii koko matkan ajan?

2. Lähdet huvin vuoksi ajelemaan lenkkiä pikkuteitä sinne tänne ja myöhemmin kotona haluat nähdä missä ajelit?

3. Haluat löytää esimerkiksi Mantelikujalle, muttet tiedä onko se Espoossa vai Vantaan puolella?

Kysyn ihan mielenkiinnosta, en ollakseni näsä taikka dissatakseni, olen aikeissa ostaa uuden/toisenkin laitteen taloon...

Jos TomTom on niin hyvä ja helppokäyttöinen, niin antakaahan käytännön esimerkkejä miten toimitte sen kanssa esim. näissä tilanteissa (siis miten toimitte, vaikka ranskalaisin viivoin näppäilytarve):
4. Ajat ohi risteyksestä, josta piti kääntyä. Kauanko kestää, että uusi reitti on laskettu?

4. Ajat ohi risteyksestä, josta piti kääntyä. Kauanko kestää, että uusi reitti on laskettu?
Näillä lyhyillä reiteillä (20-30km) mitä minä olen käyttänyt uuden reitin laskeminen on vienyt sekunteja, alle 10s.

Tomppa kyllä saattaa pari kertaa huomauttaa "käänny ympäri, jos mahdollista", ennenkuin se luovuttaa ja laskee uuden reitin.
Mielestäni tuo on paljon kiinni reittimäärityksistä. (nopein -, lyhyin reitti, vältä moottoriteitä ym valinnoista)

Back