GSX1400 turbo

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Voda
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Voda

New member
Projektin kohteeksi joutui vahnhojen miesten iso ja painava möhkäle. Ostin pyörän kolme vuotta aikaisemmin ja silloin jo tiesin, mitä suunnitelmissa tulee olemaan. Valitsin vuosimalliksi -03 ja varmistin, että pyörä kuuluu Euro1 päästöluokkaan katsastussedän mieliksi.

Jahka ahtimesta on savut saatu, niin seuraavaksi alkaa ulkonäön päivitys, mutta siitä lisää tuonnempana

Lähtökohta oli siis valittu ja seuraavaksi alkoi osien haalinta. Ahdin tuli televisiosta tuttuun malliin pudjetilla "free bee" ja myönnettäköön, että olihan se iso, mutta valittaakkaan ei saa. Seuraavaksi alkoi pakosarjan askartelu. Valveutunut katsoja huomaakin mihin ahtimen paikka asettui.

GSX1400 on ensimmäisestä versiosta lähtien ollut ruiskupeli, joten pyörän säätämiseksi oli suunniteltava jotakin ECU:un liittyvää. Woolich lupaili pitkään, että heiltä tulee tuki GSX1400 ohjelmointiin ja lopulta tulikin, mutta ohjelma ei taipunut turbokäyttöön saakka ylipaineoption puututtua ohjelmasta. Lyhyen selvittelyn jälkeen hahmottui idea Hayabusa gen2 ohjaimen naittamisesta GSX:än johtosarjaan. Tämä idea sai sen verran tuulta, että eebäy selattiin läpi ja naksuteltiin ohjain kohti Suomea.

Nyt askartelu on sellaisessa vaiheessa, että mekaaniset muutokset on suurin piirtein tehty ja suurin osa sähköistä on rakennettu. Ahtimen paikan valinta loi merkittäviä muutostöitä, kun akku, sulakerasia, releet yms. saivat etsiä uuden kodin.

Rakentelussa mukana ja apuna on toiminut Janne's Garage.
 

Liitetiedostot

  • Pete burnaa.jpg
    Pete burnaa.jpg
    95 KB · Katselut: 862
  • 11212485_10152944292077919_1835265770_n.jpg
    11212485_10152944292077919_1835265770_n.jpg
    74 KB · Katselut: 824
  • 11303655_10152944292117919_1382553104_n.jpg
    11303655_10152944292117919_1382553104_n.jpg
    81,4 KB · Katselut: 744
  • 11653253_10152944292402919_1704122572_n.jpg
    11653253_10152944292402919_1704122572_n.jpg
    99,9 KB · Katselut: 784
  • 11541298_10152944291977919_1214270509_n.jpg
    11541298_10152944291977919_1214270509_n.jpg
    77 KB · Katselut: 793
Viimeksi muokattu:
Alumiinin hitsaaminen tuli ensimmäistä kertaa tutuksi tämän projektin aikana. TIG-hitsausta toki olin tehnyt aijemmissa autoprojekteissa, mutta lähinnä kirkkaiden metallien kanssa.

Halusin tehdä plenumin pyöreistä muodoista, joten valikoin tuollaista 4" putkea ja otin pari mutkaa. AMW:ltä olisi saanut valmista plenumiaihiota, mutta tarkan euron miehenä säästin hieman.

Lopputulos ei varmasti ammattimiehen tekeleen kanssa kilpaile, mutta olen kyllä kaameampiakin nähnyt.
 

Liitetiedostot

  • WP_20150721_001.jpg
    WP_20150721_001.jpg
    97,8 KB · Katselut: 528
  • WP_20150721_002.jpg
    WP_20150721_002.jpg
    97,2 KB · Katselut: 505
  • WP_20150902_001.jpg
    WP_20150902_001.jpg
    93,4 KB · Katselut: 558
  • WP_20150721_003.jpg
    WP_20150721_003.jpg
    92,7 KB · Katselut: 553
  • WP_20150902_003.jpg
    WP_20150902_003.jpg
    97,8 KB · Katselut: 600
Matalapuristeinen, loivat nokat, pienet läppärungot, eli juuri passeli aihio hyvin toimivaan turbotukseen. Suattaapi viäntöö tulla ihan kivasti.
 
Öljynpaluun halusin tehdä siten, että paluu on öljypinnan yläpuolelle. Toiset laittaa paluun esim. öljyroppuun, mutta aikaisemmista virheistä oppineena halusin varmistaa öljyn esteettömän paluun välttääkseni sinistä savua. Ennakoin, että mutterilta lähdettäessä katu-uskottavuuspisteet laskee logaritmisella asteikolla jos perään jää tuhti sininen katku.

Viimeisestä kuvasta näkyy ahtoputkiston mitta. Mahdollinen turbolack ei siis ainakaan suuresta putkimitasta johdu. En myöskään aijo laittaa dumppia tai bypassia vaan ajattelin kiusata siipiä ja nauttia kikatuksesta.
 

Liitetiedostot

  • WP_20150722_003.jpg
    WP_20150722_003.jpg
    85,8 KB · Katselut: 538
  • WP_20150722_001.jpg
    WP_20150722_001.jpg
    97,6 KB · Katselut: 525
  • WP_20150905_001.jpg
    WP_20150905_001.jpg
    95,7 KB · Katselut: 599
Asiat varmaan tulee esille tarinan jatkuessa, mutta itseä tuossa kokonaisuudessa
kiinnostaa eniten, miten "lämpöpuoli" tuossa kokonaisuudessa on tuumailtu.
Tai paremminkin sen hallinta.
 
Asiat varmaan tulee esille tarinan jatkuessa, mutta itseä tuossa kokonaisuudessa
kiinnostaa eniten, miten "lämpöpuoli" tuossa kokonaisuudessa on tuumailtu.
Tai paremminkin sen hallinta.

Ainakin Ebaysta saa aerogeelipalasia. Pitäisi olla ylivertainen lämpöeriste.
 
Ainakin Ebaysta saa aerogeelipalasia. Pitäisi olla ylivertainen lämpöeriste.

Juu.... tuo "säteilylämpö" on tietenkin yksi asia, mutta tarkoitan pikkasen muitakin
juttuja..... eli ihan kaikkia tuossa projektissa synnytettäviä "lisälämpöjä" ja niihen hallintaan
mietittyjä ratkaisuja.

Noiden asioiden ympäriltä kun tahtoo sitä "ropleemia" pukata ihan riittävästi vaikka niitä
koitetaan pähkäillä vähän tosissaankin.
 
Hyvän näköistä tekemistä! Ja ekstrapisteitä tavallisuudesta poikkeavasta turbon sijoituksesta. Toivottavasti julkaiset sitten aikanaan tehokäppyröitä, että pääsee arvuuttelemaan kuinka hyvin tuo käytännössä toimii :)

Öljynpaluun halusin tehdä siten, että paluu on öljypinnan yläpuolelle. Toiset laittaa paluun esim. öljyroppuun, mutta aikaisemmista virheistä oppineena halusin varmistaa öljyn esteettömän paluun välttääkseni sinistä savua. Ennakoin, että mutterilta lähdettäessä katu-uskottavuuspisteet laskee logaritmisella asteikolla jos perään jää tuhti sininen katku.

Viimeisestä kuvasta näkyy ahtoputkiston mitta. Mahdollinen turbolack ei siis ainakaan suuresta putkimitasta johdu. En myöskään aijo laittaa dumppia tai bypassia vaan ajattelin kiusata siipiä ja nauttia kikatuksesta.

Mun kokemuksien mukaan paluuliitännän sijoitus öljypinnan alapuolelle ei aiheuta ongelmaa, jos turbo vaan on riittävän korkealla ja paluuputkisto tarpeeksi väljää. Mutta ei tuosta varmana haittaakaan ole, jos liitännän saa pinnan yläpuolelle.

Ilman dumppiakin pärjää, jos ei käytä kovin isoja ahtoja. Kovemmilla paineilla voi sitten olla kaikenlaista riesaa riskinä, vääntyneistä kaasuläpistä hajonneisiin ahtimiin.

Tuollaisessa suhteellisen pienessä ja simppelissä painekotelossa on aina jonkinlainen riski siihen, että ilma jakautuu epätasaisesti sylinterien välillä. Mutta noin äkkiä katsoen tuo ei näytä kauhean pahalta, kun ilma tulee sisään keskeltä ja poikittain kotelon pituusakseliin nähden. Eli toimii varmaan ihan ok :)
 
Kiitos positiivista kommenteista. Tässä projektissa kaikki ei todella ole ennalta suunniteltua tai otettu huomioon. Aikaisemmissa askarteluissa se on mennyt niin, että viisaammat ovat ensin sanoneet, virheet on tehty silti ja lopussa todettu että shiiiet. Ajatusmaailma kun on välillä viisi vuotiaan tasolla "minä itte" tyyppisesti.

Lämpöasiasta seuraavaa: Ulkoiset lämmönlähteet ja säteily on pyritty pitämään kurissa keraamipinnoitteella, jonka pakosarjaan teki Janne's Carage. Jälki oli todella asiallista ja lopputulos on mielestäni hyvä. Ahtimen pakopesän päälle hommasin aliexpressistä lämpösuojan. Toivotaan, että siinä on edes jotain palonsuojaominaisuuksia...

Viimeviikolla hain MAP-anturin Sapoman purkaamolta tattarisuolta. Sain muuten hyvää palvelua prätkäaiheiseen projektiin. Tosin hieman pehmitin ensin viemällä pullaa. Aika harva palveluammatissa oleva putka pystyy kieltäytymään tuoreesta pullasta ja hyvästä jutunheitosta. MAP-anturi on GM:än 3Bar anturi, joka löytyi Saab 9000 aerosta. Internetin mukaan sen pitäisi olla yhteensopiva 2gen busan moottorinohjaimen kanssa.

Palolämpöjä pyritään moottorissa pitämään kurissa RE85:sella. Huohotus lisääntyy merkittävästi ja öljyjä saa vaihdella tiuhaan, mutta tuskin paljon kilometrejäkään tällä tulee ajettua.

Öljynkierron ahtimelle otin öljypumpun päädystä. Vieressä on öljynpaineanturi yms. Letkun teetin Hydromarketissa ja tälläkertaa tuntui, että jouduin viemään pakettiautollisen käteistä.
 

Liitetiedostot

  • WP_20150819_004.jpg
    WP_20150819_004.jpg
    100,9 KB · Katselut: 466
  • IMG_1319.jpg
    IMG_1319.jpg
    90,6 KB · Katselut: 474
  • 3bar map.jpg
    3bar map.jpg
    91,6 KB · Katselut: 438
  • Lämpösuoja.jpg
    Lämpösuoja.jpg
    88,1 KB · Katselut: 441
Tjaa, nyt on flunssakin helpottanut ja taas on askarreltu kädet verillä. Luin internetistä ja kuulin huhuja, että A4/A6 audin bensapumppu kävisi suitsan tankkiin ihan heittämällä. Noh olen joskus niitä Audeja hieman harrastanut ja ajattelin, että kyllä sinne nyt S4 tai A6 biturbon pumppu täytyy laittaa, niin ei kato lopu heti tuote kesken moottorilta. Kuinkas sitten kävikään...

Ensin huomasin, että hakkimani pumppu oli tietysti halkaisijaltaan hieman vanhaa isompi ja tietysti melkein 3 kertaa korkeampi. Tulkitsin, että kyllä se tankkiin mahtuu, kun tuon tankin alla olevan asennushäkkyrän modifioi. Kuvassa A4 pumppu, biturbon pumppu ja vakio asetelma, jóhon pumpun olisi pitänyt mahtua. Ajattelin, että ison pumpun kanssa käyttäisin ulkoista bensanpaineensäädintä ja lähdin reippaasti työstämään asiaa eteenpäin.

Pohjan rajottava asennuskehikko silputtiin ja avarampi pohja hitsattiin tilalle. Biturbon pumppu sujahti paikalleen ja tässä vaiheessa kaikki näytti oikein valoisalta kunnes...

Pumppua tankkiin asentaessa huomasin ihan pienen ongelman. Korkea pumppu ei nimittäin mahtunut tankkiin vaan otti kattoon kiinni. Lisäksi pumpun kasvanut halkaisija asetti haasteita myös koko härvelin mahduttamiselle tankkiin. Tässä vaiheessa V-käyrä ottti eksponentiaalisen nousun ja valokuvaaminen jäi vähemmälle. Onneksi muistot säilyivät...

Janne's garagella kun kävin hitsuuttelemassa, niin Janne sanoi, että hänellä olisi muuten automotiven pumppu hyllyssä, joka näyttäisi ihan orkkis kokoiselta... V-käyrän noustua riittävän korkealle muistin tuon lauseen ja kävin kiroilun saattelemana hakemassa tämän täysin bolt-on pumpun ja ruuvasin paikoilleen.

Lopuksi siis huomasin tehneeni reilusti turhaa työtä, mutta lopputulos oli kuitenkin halutun lainen. Ei lopu tuote kesken ja suitsa on taas hieman lähempänä savuja.
 

Liitetiedostot

  • pumput rinnakkain.jpg
    pumput rinnakkain.jpg
    96,4 KB · Katselut: 366
  • pohjan asetelma.jpg
    pohjan asetelma.jpg
    75,4 KB · Katselut: 340
  • IMG_1337.jpg
    IMG_1337.jpg
    89,9 KB · Katselut: 321
  • asetelma kasassa.jpg
    asetelma kasassa.jpg
    87,2 KB · Katselut: 335
Seuraavaksi alkoi ihmettely asentotunnistimien kanssa. Hayabusassa nokka-akselin tappi on hieman erikohdassa kuin omassani, joten offset pin oli jostain saatava. Kysyin Vittaniemeltä, että mistä kannattaa kysellä ja sain dragrace.fi yhteystiedot. Soitin kyseiseen putiikkiin ja sain yllätykseksi hyvin asiallista palvelua. Tilasin samalla heavy duty kytkinjouset.

Kokeilin ennen jousien vaihtoa, että mahtaakohan kahva jäykistyä paljon. Enduromiehenä käytän kahvaa mielelläni yhdellä sormella ja suitsukin vakiokahvaa pystyi kepeesti operoimaan yhdellä sormella ennen jousien vaihtoa. Heavy duty jousilla joudun käyttämään kahvaa ns. "faija" tyyliin kaikilla mahdollisilla sormilla. On sen verran jäykkä, mutta toivotaan ettei lipsu. Otin pari kuvaa uusista jousista. Onhan niissä hieman eroakin.

Olin muuten täysin yllättynyt, kun dragrace.fi lähetti ensin offset pinnin pikana kirjeenä ja kytkimen jouset jäivät jälkitoimitukseen. Jälkitoimitus pamahti sekin samalla viikolla pikana postilaatikkoon. Kiljuin riemusta, kun kotimaassa sai vielä hyvää palvelua.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1364.jpg
    IMG_1364.jpg
    88,9 KB · Katselut: 318
  • IMG_1365.jpg
    IMG_1365.jpg
    86,8 KB · Katselut: 296
Viimeksi muokattu:
Seuraavaksi alkoi ihmettely asentotunnistimien kanssa. Hayabusassa nokka-akselin tappi on hieman erikohdassa kuin omassani, joten offset pin oli jostain saatava. Kysyin Vittaniemeltä, että mistä kannattaa kysellä ja sain dragrace.fi yhteystiedot. Soitin kyseiseen putiikkiin ja sain yllätykseksi hyvin asiallista palvelua. Tilasin samalla heavy duty kytkinjouset.

Kokeilin ennen jousien vaihtoa, että mahtaakohan kahva jäykistyä paljon. Enduromiehenä käytän kahvaa mielelläni yhdellä sormella ja suitsukin vakiokahvaa pystyi kepeesti operoimaan yhdellä sormella ennen jousien vaihtoa. Heavy duty jousilla joudun käyttämään kahvaa ns. "faija" tyyliin kaikilla mahdollisilla sormilla. On sen verran jäykkä, mutta toivotaan ettei lipsu. Otin pari kuvaa uusista jousista. Onhan niissä hieman eroakin.

Olin muuten täysin yllättynyt, kun dragrace.fi lähetti ensin offset pinnin pikana kirjeenä ja kytkimen jouset jäivät jälkitoimitukseen. Jälkitoimitus pamahti sekin samalla viikolla pikana postilaatikkoon. Kiljuin riemusta, kun kotimaassa sai vielä hyvää palvelua.

Mainituu paikka on kyllä palvelun osalta 10 arvoinen
 
Janne's garagella kun kävin hitsuuttelemassa, niin Janne sanoi, että hänellä olisi muuten automotiven pumppu hyllyssä, joka näyttäisi ihan orkkis kokoiselta... V-käyrän noustua riittävän korkealle muistin tuon lauseen ja kävin kiroilun saattelemana hakemassa tämän täysin bolt-on pumpun ja ruuvasin paikoilleen.

Walbro 400lph-pumppu on sangen pienikokoinen ja varmaankin soviteltavissa alkuperäisen pumpun tilalle monessa laitteessa. Tuottokin varmasti riittää useimmille :grin: Haukkaa kyllä ampeereja melkoisesti eli johdotusten on syytä olla kunnossa.
 
Eilen oli aika ottaa savut pyörästä. Ecu kävi Vittaniemellä esiasetuksien konfiguroinnissa ja sinne ajettiin arvot, jolla olisi teoriassa mahdollisuus saada savut ulos ja samalla karsittiin kaikkea turhaa.

Suitsa hörähtikin brake cleanerin avulla, mutta ei jaksanut jäädä käyntiin. Sytkä tulee ja tulpatkin kastu sahaillessa eli ohjelman kun asettelee kohdalleen niin se voisi toimia.

Takaraivossa tosin kummittelee ajatus kipinän riittävyydestä sillä:
käytän GSX1400:sen orkkispuolia, jotka ovat hukkakipinäpuolat. Gen2 busassa on suorasytkäpuolat, joille myös latausajat ovat erilaiset. Pioneerinä kokeilen, että saanko toimimaan orkkispuolilla vai johdotanko vielä 4 puolaa.

Huomasin myös, että voin käyttää orkkis nokka-akselin tunnistinta, jota esim 1 gen busassa ei pysty käyttämään. Kampiakselin asentotunnistimeen teetin 24-2 pyörän ja onneksi tuli teetettyä usempi, sillä hävitin niistä jo kaksi.

Seuraavaksi vuorossa hieman siistimistä.
 
Tänään oli sähköjen siistimistä ja hieman hämmästelyä. Hommasin lithium akun ja sijoitin sen penkin alle muiden sähköjen kanssa. On muuten naurettavan kevyt tuo akku. Tuntuu ihan lelulta.

Otin myös downpipestä hieman kuvaa. Vaimennintahan tässä luomuksessa ei ole ja ulkoinen hukkaporttikin rääkyy suoraan ulkoilmaan, joten naapurit tykkää. Leimalle täytyy joku vaimennin askarrella, että menee äänistä läpi.

Käymättömyyttä ihmettelin tänään hieman lisää. Kyllä se vahvasti näyttää siltä, että puolakauppaan täytyy mennä. Mikäli jollakulla on nurkissa ns. tikkupuolat niin ottaisin mieluusti vastaan ja voin jopa hieman maksaakkin jos ovat pakastavedettyjä.
 

Liitetiedostot

  • IMG_1383[1].jpg
    IMG_1383[1].jpg
    94,1 KB · Katselut: 420
  • IMG_1384[1].jpg
    IMG_1384[1].jpg
    89,9 KB · Katselut: 404
  • akku.jpg
    akku.jpg
    91,8 KB · Katselut: 410
  • downpipe.jpg
    downpipe.jpg
    93,2 KB · Katselut: 420
  • WP_20150819_005.jpg
    WP_20150819_005.jpg
    96,7 KB · Katselut: 423
Ei tullut vieläkään savuja, vaikka kytkin suorasytkäpuolat. Hörähtää, mutta ei jää käyntiin. Jos positiivista pitää ajatella, niin ei lopu kipinä sitten heti kesken kun on jokaisella tulpalla oma räisikijä.

Seuraavaksi täytyy tukeuta jonkun sellaisen apuun, jolla on diagnostiikka työkalu, jolla pääsee flash-portista tarkastelemaan ecun sielunelämää.
 
"Hörähtää, mutta ei jää käyntiin." Kai busan ecusta karsittiin ajonestokin pois toiminnasta?
 
Back
Ylös