H-D XR1200

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Pitääpä pistää pääpeilit harkintaan.

Pienen tankkauslenkin tein tänään. Liukasta on, pienen sladinkin sain aikaan kun kiihdytin hiukan liian aikaisin - ilmeisesti oli märkää vielä takarenkaan alla. Eka kulutusmittaus tasan 5l / 100km koko ajan kylmää ja pääosin kevyttä matka-ajoa.

Moottori on ihan mainio, mutta kierrosrajoitin katkaisee menon hiukan varhain - tai siis tuntuu että koneella olisi vielä jotain sanottavaa. Tasan 7trpm näyttäisi puuttuvan kulkuun. Lähtee ihan mukavasti ja aika lailla Trumppaa paremmin kyllä.

Matka-ajoon kierrokset on ihan OK, ehkä (en ole kokeillut) moottoritietä lukuun ottamatta. Vitosella 80km/h alueella kierroksia on n. 3trpm ja 100km/h alueella n. 4trpm. Paras vääntöalue vakiona on 3700rpm:ssä. (En ole vieläkään saanut mitään dynotuloksia omasta)

Täysin myyty en vielä ole, mutta enpä ole mutkateillekään päässyt vielä. Veikkaan, että sopii sinne kuin nenä päähän.  
biggrin.gif


Etujarrun täristystä pitää seurata ja jos ei lopu, niin mainita 16tkm huollon yhteydessä.

Liian kylmä on vielä + sulamisvesiä, hiekkaa yms. Ei juurikaan polttele päästä ajamaan.

Edit:

Ohjekirjaa taas tavasin, nyt on PIN koodi vaihdettu  
biggrin.gif
(Enpä olisi uskonut..) ja seuraavaksi varmaan pitäisi laittaa noiden Bitubojen nykyiset säädöt kirjaan ylös, että tietää mihin palata jos ja kun alkaa säätämään. Muutenkin pitäisi opetella mihin mikäkin säätö vaikuttaa, että tietää sitten mutkatieajojen jälkeen mitä säätää ja minnepäin.

6800rpm on ohjekirjan mukaan max mitä saisi kierrättää. Mikähän sieltä leviää jos tuon nostaa (ei en ole nostamassa, en edes tiedä onko mahdollista) vaikkapa 8trpm lukemaan, kun ainakin perstuntumalta vielä löytyisi jotain? Samalla mietin, että aika tiuhaksi on välitetty, jos kiertää sen 6800rpm ja vitosella muistaakseni n. 115km/h = 4000rpm. Jos vielä käsitin oikein on Japanin versiossa vielä tiheämmät välit - ilmeisesti rajoittaa samalla siellä nopeuden siihen 180km/h lukemaan. Mitähän euroversio mahtaa kulkea? Ei sillä mitään merkitystä ole, mutta kunhan mietiskelen. Laskennallisesti kai jotain 210km/h -mittarivirhe - jos kiertää vitosella tappiin, minkä veikkaan että tekee.

(Laskutoimitus (saa nauraa) oli seuraavanlainen 90km/h = 3trpm vitosella, eli 30km/h / 1000rpm. 30km/h x7 = 210km/h.)  
lookaround_orig.gif


Saisi kelit lämmetä edes sinne +10 asteeseen.. Tympii tämä teoriapuoli.  
tounge.gif


Edit: käytännössä kun mittarissa on 199km/h alkaa vitosella paukuttaa rajoittajaa vastaan.
 
Pakko näin ekaa Hoodeeta ensimmäisiä kertoja kuljettaneena korjata yksi asia. Ei tuossa etujarru täristä yhtään - ja on yllättävän tehokas ja tunnokas kyllä, ei mitään valittamista. Se on tuo kone mikä tärisee tyhjäkäynnille tiputtuaan.
biggrin.gif
tounge.gif
withstupid.gif


Ekat - hitaat - mutkapätkät tänään ja tuntuu menevän aika maukkaasti. Kuume lisääntyy. Koneessa saisi kyllä olla enemmän puhtia, jos kohta lyhyet välitykset kompensoi hiukan tuota - tai sitten täytyisi olla 60kg vähemmän painoa.

Löytyisikö jostain netistä helppotajuista alustansäätöohjeistusta? Siis noihin Bituboihin. Säätöjä on kolme, eli Piggybagissä H/S säädöt (hard/soft) ja jousen ylä- ja alapäässä säädöt. Alhaalla on käsinkierrettävä säätörulla ja ylhäällä työkalulla säädettävä systeemi, ehkä jousen pituus?

Sellainen ohjeistus siis tyyliin "jos pyörä tekee tätä, niin säädä tätä" - harmittaa kun en Buellin ohjekirjasta kopsannut noita juttuja, kun siinä ne oli todella selkeästi.
 
Outo homma, kun ei oikein nyt saa ajofiilistä päälle. Jokin tökkii - tiedä sitten onko kyse pyörästä, pölystä ja viileydestä, vai onko kuski mennyt rikki.

XR:stä pari huomiota. Takajarru on olematon, lähes yhtä huono kuin Apriliassa aikoinaan. Noh, eipä sitä paljoa tarvitakaan. Vilkkukatkaisinten sijaintiin tottui samantien, mutta automaattipalautus ei oikein aina haltsaa hommiaan. En osaa vielä sanoa pidänkö siitä vai en..

Moottorin luonne on vähän outo, etenkin ex Buelliin verraten. Bulussa tuntui olevan kunnolla voimaa koko kierrosalueella tasaisesti. Vaikka XR:ssä on enemmän vääntöä (ja ilmeisesti hevosiakin) se on turhan paljon sivistyneempi alle 5trpm. Voimaa kyllä on ja nopeusmittarin mukaan vauhti lisääntyy ihan rivakkaasti, mutta sellainen räväkkyys puuttuu. 5-7trpm löytyy sitten jo säpinää, mutta kyllä Bulu oli hauskempi koneeltaan.

Kaasun liike on myös liian pitkä (en tiedä saako säädettyä), eli tuntuu että joutuu vääntämään ranteen nurin, ennen kuin on ns. naru kireällä. Tuo saattaa osaltaan vaikuttaa tuohon räväkkyyteenkin. Tiedä häntä.

Ajoasento on aivan hyvä kaikinpuolin, satula muuten ok, mutta perse pakkaa kyllä puutumaan.
 
sanoi:
Moottorin luonne on vähän outo

Munkin mielestä. Siitä ikäänkuin on potkua, mutta ei sitte kuitenkaan. Voi olla etten osannu ajaa "oikein".

Kävin tänään SGN:ssä kuolaamassa (taas) mattamustaa versiota aiheesta ja onhan se komee, mutta mutta... Jotenkin pyörästä jää sellanen vaikutelma, että siinä on kaikki ainekset olemassa, mutta jostain syystä se vaatis jotenkin ikäänkuin hienosäätöä.
 
Itsekin kauhean HD kuumeen kokeneena tulin kuitenkin järkiini, tai miten sen nyt ottaa... Onhan HD kuitenkin HooDee, vaan ei vain kuitenkaan lopulta kolhaissu... pitäs olla paljon rahaa, että voisi pitää erilaisia mopoja tallissa ja nauttia kaikkien omista hyvistä ominaisuuksista.
 
Moottorin luonne on vähän outo, etenkin ex Buelliin verraten. Bulussa tuntui olevan kunnolla voimaa koko kierrosalueella tasaisesti. Vaikka XR:ssä on enemmän vääntöä (ja ilmeisesti hevosiakin) se on turhan paljon sivistyneempi alle 5trpm. Voimaa kyllä on ja nopeusmittarin mukaan vauhti lisääntyy ihan rivakkaasti, mutta sellainen räväkkyys puuttuu. 5-7trpm löytyy sitten jo säpinää, mutta kyllä Bulu oli hauskempi koneeltaan.
Tein aikoinaan saman huomion (kuten jossain toisessa threadissa kerroinkin)... Markkinatekstien perusteella koneesta odotti löytyvän enemmän buellia kuin sportsteria mutta bulusta taisikin periytyä vain öljypumppu.

sanoi:
Kaasun liike on myös liian pitkä

Ehkä kannattaisi tsekata löytyiskö jostain pikakaasu ja auttaisko se tuohon leppoisaan luonteeseen.

EDIT: G2:lta löytyy 1/4-kaasu XR1200:een (orgiskahvan liike on kai 120 astetta eli G2:n kahvalla liike lyhenisi noin 30 astetta).
 
Nyt kun asiaa mietin, niin XR on itseasiassa samantyyppinen kuin MT-01 moottorin käytöksen osalta. Tosin MT:n tehoalue tuntui mun mielestä vieläkin kapeammalta ja ottaisin sen puolesta XR:n kyllä paljon mielummin.
 
Jotenkin musta tuntuu, että putkisto saattaa ahdistaa tuossa omassa. Se on vähän samanlainen kuin Buell oli yhden omatekoisen db killerin kanssa. Tuossahan on katti paikoillaan ja nuo SuperTrapp tyyppiset suht suljetut ja aika hiljaiset sliparit. Toisaalta ei huvittaisi pistää useampia satasia esim. Remuksen kokoputkistoon ja uudelleen säädättämiseen, kun ei ole varmuutta miten paljon se vaikuttaisi. Voisi tietty kokeilla ottaa noista takimmainen levy kokonaan pois.. Tiedä sitten miten paljon se sotkee säätöpuolta.

Osin on kyllä kiinni myös ajotavasta ja miehen fiiliksistä. Tänään oli jo paljon hauskempaa. Tuolla voi kyllä ajella mutkateitä vitosellakin ihan maukkaasti, mutta kunhan pitoa tulee teille lisää täytynee kokeilla samaa kolmos- nelos akselilla ja isommilla kierroksilla. Se täytyy sanoa, että ajo-ominaisuudet on mutkateille todella kohdallaan, eikä paino tunnu missään. Kevyt ja helppo ajaa, sekä (etu)jarruiltaan hyvä laite.

Putkiston avarruskokeilu lienee aika yksinkertainen toteuttaa... Hmm  
tounge.gif


Edit: Niin, eikä tuo kierrosalue minusta erityisen kapea ole, pyörä liikkuu ihan hyvin 3-7trpm alueella ja OK jo 2trpm alkaen (muistaakseni), mutta Bulussa tosiaan oli voiman tunnetta enemmän koko ajan läsnä. (TRX esim. toimi 4-8trpm parhaiten.)

Edit: Oikein ajamisesta - Aika helposti tulee vaihdettua jossain 5trpm paikkeilla jo, jolloin maukkain alue jää käyttämättä. Toisaalta jo kolmosella tuolla alueella ollaan sakoilla (juu Busanistit sun muut saa nauraa tässä kohdassa..), joten tuo jää lähinnä 1 ja 2 vaihteelle ja niillä taas ei tietenkään juuri kiihdytyksiä lukuun ottamatta ajella. Vähän tuntuu, että saisi ripeämmin ottaa kierroksia tuo kone..

Edit: Täytynee kysäistä tuosta pikakaasusta josko sellaista saisi asennettuna huollon yhteydessä. Samalla voisi kysäistä kahvalämppäreistä. Nämä tosin edellyttää sitä, että pyörän vaihto ei ole mielessä lähiaikoina. Se taas mut tuntien on kyseenalainen juttu.

Jos tämä täytyy vaihtaa, niin sitten mennään kyllä linjalle BMW tai Moto-Guzzi. Niistä F800S/ST, K1200R tai ehkä GS1200 tahi sitten Griso/Sport 1200 akselille. Vaan annetaan Harrikalle kunnolla tilaisuus näyttää onko siitä TRX:n jälkeen seuraavaksi useamman kauden ajokiksi vai ei.

Noh kai se tästä kun oikein pääsee laitteen kanssa sinuiksi.

Edit: Pakko oli vielä vähän testailla kun töistä ajelin kotio. Löytyy sitä pirteyttäkin, mutta sitä joutuu vähän houkuttelemaan esiin. Kolmosella mutkatietä 3-6trpm ja avot! Eipä vaikuta laiskalta. Eli tuollainen 3-4-3 jne. vaikuttaa aika passelilta Suomen teille, kunhan pahin pölyaika on ohi. Pisti vähän jo suuta virneeseen.  
biggrin.gif


Edit: Muuten vastaavalla virillä, mutta erilaisin sliparein on (nettimoton myynti-ilmoituksen mukaan...) saatu takapyörältä 91hv irti. Eli n. 107hv koneesta. En usko että omasta on saatu likimainkaan noin paljoa.
 
150km tänään keväisiä mutkateitä takana. Huomioita.

Vaikka sellainen räyhäkkä hirnuminen (mitä löytyi Bulusta) puuttuukin, niin voimaa - eli vääntöä - tuntuu kyllä löytyvän joka vaihteella ja mukavan laajalla ja soveliaalla alueella. Siis käytännössä ohitukset sun muut kiihdytykset sujuu vaikkei muistaisi pykältää. Vitosella voi periaatteessa ajaa alkaen 60km/h. Muutenkin moottorin luonne on alkanut pikkuhiljaa miellyttää enemmän, kun sen käyttämiseen on päässyt enempi kiinni. Se ei tosin poista sitä, että kaipaan Bulun säväkkyyttä yhä.

Alusta, jarrut, hallintalaitteet, mittaristo, ajoasento - kaikki edelleen oikein mainion oloisia, joskohta perse pakkaa puutumaan. Takapäätä en ole alkanut säätelemään, kun en edelleenkään tiedä edes mitä haluaisin muuttaa. Ehkä jotain hiukan löysemmäksi. Joissain tilanteissa alusta tuntuu hiukan liian kovalta.

Bensaa kuluu koko ajan enemmän.  
tounge.gif
Viime tankillinen 6l / 100km. Toimintasäde jää kyllä aika pieneksi tällä pyörällä. Saa nähdä miten Pohjois-Norjassa käy kesällä..

Vilkun automaattipalautus toimii liian harvoin oikein päästäkseen plussalle. Tai siis, siihen ei voi luottaa, jolloin sen toimintaa joutuu valvomaan, jolloin koko hommaan menee isompi osa huomiosta kuin normaaliin vilkunkäyttöön. Sinänsä hieno systeemi ja hyvä yritys, mutta vielä on tekemistä. Liian usein vilkku jää päälle.

Tällä hetkellä on sellainen fiilis, että on vähän niinku syttymässä tälle laitteelle - tai ehkä se on tuo kevät - ei malttaisi lopettaa ajamista.

Edit: Niin ja hälytinkin tuli oikein testattua, kun kaveri otti kylmätyypit ja oli lähetin takin taskussa kauempana. Pari kertaa vinkaisi ja sitten aloitti kauhean konsertin ja diskoilun. Loppui het kun vei lähettimen likeemmäs. Vaikuttaisi olevan hyvin käyttäjäystävällinen - ei tartte painella mitään päälle tahi pois mistään.

Edit: Reippaat 100km taas tänään, eli kolmena päivänä käynyt mutkateitä koluamassa ja laite alkaa viemään kyllä sydämen. Imuäänen honotus, paukkeet kilkkeet ja V2 soundi kun päästää liki rajoittajaa.. Aah. Nyt kun on enemmän ajanut niin tosiaan enemmän ja enemmän olen alkanut pitämään myös tuosta aluksi oudolta tuntuneesta moottorista.  
inlove.gif


Edit: Löytyi myös jo sellainen ajotilanne, jossa huomasi, että voimaa on jonninverran 9S:ää enemmän ihan oikeasti. Menee kyl painosta paljoa välittämättä. Mahtaakohan vetää rajoittimelle asti vitosellakin.. (Jep.)
 
Reipas 1tkm takana ja jo siis maistuu. Tosin H-D:sta löytyi uusi vika/ominaisuus. Bensavalon syttymisen jälkeen (n. 2l bensaa jäljellä) ei onnistu enää täyskaasukiihdytys.. Ilmeisesti ei saa enää sitten bensaa kunnolla. Tankkauksen jälkeen taas normaalimeininki. Kulutus vaihtelee rauhallisen matka-ajon 5l / 100km ja epärauhallisen mutka-ajon reilu 6l / 100km välillä.
 
Kyllä isossa suht' harvaiskuisessa V-twinissä on se oma sielunsa... ja jos tuntuu ettei kyyti riitä niin eiköhän siihenkin löydy lääkkeet.
Hyvännäköinenhän se on semmoisenaankin ja laitettuna nätti kuin sika pienenä; Storz XR1200
 
Rahalla saa toki kaikkea kivaa - tosin ketjuvetoon en vaihtaisi missään nimessä - ja ihan tyylikäs tuo Storz. Jos päädyn tuon pitämään useamman kauden ajan, niin muutamia juttuja on, mitä tekisi mieli. Siis tekisi mieli, ei sen enempää...

- Kahvalämppärit - ajoin tänään (eilen siis) BMW F800S:ää ja voi sitä autuutta kun näpit ei palelleet!
- Hiilikuitua - sidepanelsit, scooppi ja etulokari
- Nätimmät peilit, vilkut ja takavalo, sekä kilpiteline
- Takakatteen ja tankin maalaus Gulf teemaan
- Dekat ja Remus 2->1 putkisto ja uudelleen PC V:n säätäminen

Noilla tuo olisi jo kokolailla omaan makuun sopiva.

Putki: http://files.hocoparts.com/images/pers/1208/HD_XR1200_PC_black.jpg
 
Jos joskus tulis tommoinen hommattua niin kyllä noi kultaisen värisiksi eloksoidut pinnavanteet olisi joulupukilta tilauksessa aika nopsaan, mun silmään sopi hienosti.
 
Ensimmäinen vikakin löydetty. Oikeastaan mä olen tota kattellut alusta asti, mutta vasta tänään muistin oikein katsoa ohjekirjasta miten homman pitäisi toimia ja sitten katsoin pyörästä miten se (ei) toimi. Eli öljyvalo ei pala silloinkaan kun sen pitäisi - eli virrat kytkettynä ennen starttia. Katotaan jos kattovat 16tkm huollossa.

Toinen on tuo mistä tekaisin oman ketjunkin, eli bensansaantiongelmat kun bensaa on tankissa vähän. Tai ei tuo ole vika - se on ominaisuus.

Muita huomioita. Negatiivisia sellaisia. Perse puutuu aika nopeasti ja toimintasäde on just sen 200km. Huono yhdistelmä kesän ainoaa Pohjois-Norjan turneeta ajatellen. Saa nähdä mitä tuohon keksin vai ajanko vaan *kele.

Muutoin tuo tuntuu edelleen oikein hyvältä. Moottoriinkin on saanut hyvän tuntuman ja sitä osaa nyt käyttää maukkaasti. Se tosin on näkyny bensan kulutuksessa.

Toisena vaihtoehtona ollutta BMW F800 mallia (oli S, mietin ST:tä) kävin koeajamassa ja vaikka se oli monella tapaa varsin hyvä laite, niin vähän sieluton se oli. Ehkä pitäisi vielä ajaa K1200R joskus.
 
Mikäs tuo Autotune on? Sun kanssa ollaan Bulun osista jo kauppaa tehtykin ja hyvin sujui.
thumbs-up.gif
Noita hiilariosia XR:ään oon kanssa miettinyt ja sulla oli muistaakseni niitäkin.
 
Palaan asiaan, kunhan saan sen verta kilsoja alle, että pystyn päättämään pidänkö pyörän pidempään. XR olis kyllä kiitollinen rakentelun kohde, kun osaa saisi kyllä mitä vain. Jos löytyisi isompi tankki ja sitten hommaisi sooloperän, niin voisi maalauttaa ne ja jättää jemmaan orkkikset.
 
Jaa'a, mahtaako olla tämäkään mun juttuni? Ehkä K sarjan BMW mallistoa alan tässä tsekkailemaan... Tai sitten on muuta kevätväsymystä kun ei kyl mikään muukaan huvita.
shaun.gif
 
Back
Ylös