H-D XR1200

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TwinTenox
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jaa'a, mahtaako olla tämäkään mun juttuni? Ehkä K sarjan BMW mallistoa alan tässä tsekkailemaan... Tai sitten on muuta kevätväsymystä kun ei kyl mikään muukaan huvita.  
shaun.gif
No ettei olis sama tauti kuin mulle iski viime kesänä... Pari kuukautta jaksoin xr:n kanssa, sitten BMW:n mallistoa katsastamaan, tosin R-sarjaa
smile_org.gif
 
Jaa'a, mahtaako olla tämäkään mun juttuni? Ehkä K sarjan BMW mallistoa alan tässä tsekkailemaan... Tai sitten on muuta kevätväsymystä kun ei kyl mikään muukaan huvita.  
shaun.gif
Oletko tiedostanut mistä kenkä puristaa
crazy.gif
? Itsekkin tuollaista syksyllä katselin, mutta Buelliin
inlove.gif
päädyin. Kiinnostuksella olen seuraillut miten olet XR1200 kanssa sinuiksi tullu.
 
Varatero on ketjuvetoinen samoin Hajapussi (jonka olen jo koeajanut ja hienoksi todennut). Eli ei kiitos. Pitää olla kardaani tai edes hihna.

s&s ja Woody72: Ei taida olla edes XR:n vika. Olen aika hyvin päässyt sinuiksi laitteen kanssa, eikä siitä ole juurikaan pahaa sanottavaa. Moottorikin on mulle ihan riittävä ja nyt kun sitä osaa käyttää niin ei voi oikein moittia tosiaan sitäkään osa-aluetta. Ainoat asiat mistä en pidä on pieni tankki ja jokin ergonomiaseikka, mistä syystä polvet on jotenkin pienessä väännössä koko ajan + perseen puutuminen.

Taitaa olla vanhuus mikä on iskemässä. Tekee mieli päästä katteen taa, saada kahvat lämpeämään, ABS olisi kiva lisä pienen lapsen isille jne. Olen jopa päätynyt miettimään K1200GT mallia, jos kohta R ja S mallitkin on yhä mukana harkinnassa. Jossain mielessä myös R1200GS, vaikka boksereita koeajojen perusteella hiukan karsastankin.

Jos jotakuta kiinnostaa em. BMW:n vaihtaminen XR:ään niin yv:llä voi lähestyä.
 
Ensimmäinen vikakin löydetty. Oikeastaan mä olen tota kattellut alusta asti, mutta vasta tänään muistin oikein katsoa ohjekirjasta miten homman pitäisi toimia ja sitten katsoin pyörästä miten se (ei) toimi. Eli öljyvalo ei pala silloinkaan kun sen pitäisi - eli virrat kytkettynä ennen starttia. Katotaan jos kattovat 16tkm huollossa.
Tämä onkin vaikeampi tapaus. Näemmä kylmänä toimii OK (siis ollut vähintään pari päivää ajamatta) ja joskus vilkahtaa jos joutuu pidempään starttaamaan. Mitäköhän tuo mittaa, kun ei kuumana tai edes 8h seisseenä sytytä valoa? Vai mikäköhän tuossa oikein on? Ei polttimo siis ainakaan.
 
Ensimmäinen vikakin löydetty. Oikeastaan mä olen tota kattellut alusta asti, mutta vasta tänään muistin oikein katsoa ohjekirjasta miten homman pitäisi toimia ja sitten katsoin pyörästä miten se (ei) toimi. Eli öljyvalo ei pala silloinkaan kun sen pitäisi - eli virrat kytkettynä ennen starttia. Katotaan jos kattovat 16tkm huollossa.
Tämä onkin vaikeampi tapaus. Näemmä kylmänä toimii OK (siis ollut vähintään pari päivää ajamatta) ja joskus vilkahtaa jos joutuu pidempään starttaamaan. Mitäköhän tuo mittaa, kun ei kuumana tai edes 8h seisseenä sytytä valoa? Vai mikäköhän tuossa oikein on? Ei polttimo siis ainakaan.
Olisko öljynpaineanturin liittimessä huono kontakti?
 
Onko mitään haisua mistä kohtaa konepyörää moisen liittimen löytäisi?

Edit: Takajarrusta sellainen huomio, että se toimiikin ihan OK, mutta poljinta täytyy painaa aika tavalla. Onkin jäänyt käytännössä kokeiluja lukuun ottamatta kokonaan käyttämättä.
 
Pitääpä tutkia. Kilsojakin on tullut ihan mukavasti alle. Huomenna 2tkm täyteen. Eturengas alkaa olemaan aika kulunut - ei ajossa vielä haittaa, mutta ei tuolla paljoa yli tonnia enää pääse. Ajattelin Misukan Pilot Road II kumeja seuraavaksi.
 
Tutkittu suljetulla alueella, että tällaisella tekniikkapäivityksellä kiihtyy isoimmalla (5.) vaihteella rajoittimeen asti kohtuullisen nopeasti ja huiput on 199km/h.  
biggrin.gif
Nätisti ja vakaasti menee mitä menee, mutta hiukan tuuli ottaa. Eipä tarvitse tätäkään miettiä enää.

Jaa niin. En sitä öljyvalon anturia ole löytänyt (en kyl oo juuri ettinytkään - kiirettä pitää), mutta muiden merkkivalojen sielunelämään olen koittanut tutustua. Moottorin lämmön ja akun ylilatauksen merkkivalot ei ilmeisesti syty koskaan testimielessä (eikä ainakaan tässä  pyörässä) ohjekirjankaan mukaan - jotenkin hassua. Luulisi että kun pistää virrat päälle olisi järkevintä, että kaikki valot tsekattaisiin siinä. Noh, 16tkm huolto lähestyy, pitää mainita asiasta silloin.

Mitään ongelmia tai kummallisuuksia ei ole eteen tullut. Tankillisella pääsee noin max 220-240km. Tänään esimerkiksi 210km kohdalla tankkasin ja tasan 12 litraa mahtui muistaakseni 13,5l tankkiin.
 
3tkm täynnä. Hiukan kahden vaiheilla edelleen, mutta kallistumassa siihen, että en vaihda tällä kaudella pyörää (ja jos alan enempi satsaamaan talven aikana tähän, niin en myöskään ensi kaudella). Ainoastaan jos tulee vastaan sopivat kaupat Bemarin K1200S/R/GT tai GS1200 mallista, niin saatan muuttaa mieleni.

Tämän kauden aikana HD saa vain ajoa, bensaa, renkaita (Dunlopit on taas osoittaneet että osaavat ainakin kulua nopeasti...) ja perushuoltoja. Syksy/talvi sitten puretaan ja maalataan ja kasataan mahdollisesti. Pikakaasu ja kahvanlämppärit olis ehkä kiva laittaa, suorempi tanko ja siihen päihin peilit ehkäpä. Konepuoli jäänee tuollaiseksi, Remuskokeilut sitten joskus myöhemmin jos jaksaa. Koneesta kyllä olen alkanut kovasti pitämään. Sopii mulle, joskohta pitkä kaasun liike häiritsee hiukan.

Richan satulalaukut pitäisi reissua varten hakea. Mittojen perusteella pitäisi olla passelit + saanee takasatulan alta hyvin kiinnikin.
 
Norjan reissua varten tein hankinnan: http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=38-22470 Yllättävän tukevan ja laadukkaan oloiset hintaan (79,00e) nähden. En ehtinyt isommin sovittelemaan, mutta äkkiseltään näytti, että sopii erinomaisen hyvin tuohon XR:ään. Nuo ja Givin putkimallinen takalaukku, niin eiköhän sitä kamaa saa ihan tarpeeksi mukaan.

Ajovarusteita olen lähinnä myynyt kevään ja kesän aikana. Kolmet hanskat, yhdet saappaat ja kahdet housut, sekä yksi takki on saaneet uudet omistajansa. Yhden kypärän siirsin tallin koristeeksi hyvin palvelleena ja jo vähän kulahtaneena (ja annoin itse asiassa pois). Vielä löytyy:

Kypärät:
- Arai Condor (ykköskypärä toistaiseksi)
- G-Mac visiirillinen avopotta (helle / fiilistely)
+ pari Buffia + kypärähuppuja ja kaulasuojia muutama kpl.

Takit:
- MPT Stunt nahkatakki (vm. 06 ja jo katu-uskottava kuumaan ja kuivaan keliin)
- Scott jokutex (yleisimmin päällä)

Housut:
- Held kevlarfarkut (kuumaan ja kuivaan)
- Scott jokutex (yleisimmin päällä)

Saappaat:
- Richa Speedmasterit (ainoat, joten aina ajaessa jalassa)

Hanskat:
Five - (Nahkahanskat vuorella, vedenpitävät - alle +20 astetta)
Bieffe - (Ohuet vuorettomat nahkahanskat - yli +20 astetta)

Ostoslistalla on goretex (tai vastaava, mutta ehdottomasti vedenpitävät) touring saappaat ja uusi kypärä. Kypäristä siis kärkikaksikkona on Schubert J1 ja Nolan N43 Air Classic. Mahdollisesti täytyy ostaa myös uudet hanskat syksyllä. Mahdollisesti Rukkan tmv. Ellen sitten satsaa kahvalämppäreihin (tai Bemariin). Reissua varten olen myös harkinnut Airhawk tyynyn hankkimista.

Suositella saa saappaita ja muita vastaavia leukasuojattuja avokypäriä, sekä mahdollisimman lämpimiä hanskoja. (Jos sellaisia edes on).

Edit: Hanskaosasto unohtui..

Edit: Hankittu em. Nolan N43 Air Classic.
 
Viimeksi muokattu:
Eka pidempi päiväajo (n. 450km) takana. Samalla testasin laukut ja uuden eturenkaan ajoin sisään. Alle siis tuli nyt Pirelli Angel ST ja ens viikon perjantaina taakse tulee vahvistettua mallia samanlainen.

Laukut sain pienellä askartelulla hyvin sopimaan - ei ne kauniisti ole, mutta tukevasti ja mahtuvat osumatta putkiin. Tavaraa saa siis mukaan viikon tarpeiksi. Kuviakin on, mutta ne on vielä kamerassa.

Airhwak on varmaankin pakko hommata ennen reissua. Perseen lisäksi puutuvat reidet ja alaselkä. Tyyny voisi korottaessaan vähän satulaa helpottaa myös ainakin jalkoja loiventaessaan polvikulmaa. Selkään auttaisi suorempi tanko..

16tkm tuli täyteen, mutta huolto on vasta 6.7. Pitänee hiukan vähentää hetkeksi ajoja.

Edit: Huomiona takakatteen naarmut ja hankaumat lisääntyivät. Eli siinä mielessä ei ole tällainen laukkuratkaisu mikään optimaalinen. Mietin tässä sooloperseen hankkimista ja sen maalauttamista ensi kaudeksi.
 
Ajattelin askarrella pikkuhiljaa takakatteen täyteen tarroja.  
tounge.gif
Kunhan niitä saan. Samalla ajatuksena on ostaa uusi yksipaikkainen takakate talvella ja maalauttaa sitten se, sivupalat, tankki, etulokasuoja ja scooppi. Ja jättää tuo nykyinen kahden istuttava takakate reissu ja joukkokuljetustehtäviin. Tallissa olisi leditakavalo ja 4kpl minivilkkuja, joten niiden asentelu on ajatuksissa talviprojektiksi myös.

Kuvia tulossa, sekä laukkukokoonpanosta, että pyörän nykyasusta lähipäivinä.

Muuten on 1.7 tulossa uusi takarengas (Pirelli Angel ST vahvistettuna) ja 6.7 16tkm huolto V-Twin Cityssä.

Edit: Rengas alla takana, vaikuttaa ajossa hyvältä, toivottavasti kestää min. 8tkm.

http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/download.html
 
http://www.storzperf.com/np_XR1200seat_s.html

Tuollainen tai vastaava (mielellään halvempi) takakate olisi siis hakusessa. Eli ostan jos joku myy! Sellainen joka tulee kiinni kuten orkkis, eli samoilla hilppeillä ja johon käy kiinni orkkissatula suoraan. Nyt näyttää siltä, että H-D jää taloon.

Edit - tämä taitaa olla halvempi. http://www.adrenalinmoto.co.uk/prods/115.html

Edit: Sellainen pienesti häiritsevä ominaisuus pyörässä on, että etenkin kaupunkiajossa jos vähänkään reippaammiin kiihdyttää ja moottorijarruttaa, niin kytkintä tarjotessa välillä sammuu. Yleensä olen ehtinyt käynnistämään uudelleen ihan kytkimen päästämällä, mutta joskus joutuu oikeen starttaamaan. Varmaan jotain Power Commanderin kipuilua.
 
16tkm huollosta kun ajelin kotio päätti alemman sliparin hitsisauma antaa periksi. Enkä edes huomannut ajossa. Jossain kohtaa ihmettelin onko toinen korvatulppa pullahtanut ulos..
tounge.gif


Se oli sen KessTechin menoa sitten. Kävin autolla vähän etsimässä, mutta ihan toivotonta. Rahat on finaalissa ja tallissa on se Buellin GPR.. Katotaan saadaanko Y haara siihen rakennettua, vai laitanko vaan mutkaputkella suorat ulostulot. Kattihan tuossa on paikallaan 2-1-2 kun on. Jos talvella olisi sitten varaa siihen Remuksen kokoputkistoon.

Ny vituttaa.

Noh, öljyvalo korjattiin takuuseen. Kiitoksia V-Twin City. Johto ilm. poikki jostain.
 
Oli kyllä oma vika. Olisi pitänyt huomata. Jälkikäteen kun katsoo heti oston jälkeen otettua kuvaa ja vähän ennen huoltoa napattua kuvaa niin voi kyllä huomata miten tuo alempi slipari roikkuu.  
sad_orig.gif
Vaan enpä huomannut.

En tiedä mikä etiäinen oli, että säästin tuon Buellin GPR:n itselläni.. Se tuli nyt tarpeeseen. Hiukan on vielä säätämistä asennon kanssa (ottaa tärinässä kiinni vilkkuun) ja täytyy hitsata vielä yksi kiinnike paikoilleen, mutta minun silmääni tuo miellyttää. Sopii pyörän tyyliin. Eikä kai tuollainen 2->1->2->1 putkisto taida olla niitä tavallisimpia.  
tounge.gif
Kuvatus: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/10_HD_XR1200_08_11.JPG
Isäukko tekaisi tuon Y-haaran. Ei olisi minulta luonnistanut.

Kokeilin myös ajaa pätkän (pakon sanelemana) suorilla putkilla ja jos ilkeisin niin ajaisin niin. Hienot äänet, mutta lähiöön ja 6:10 lähtöihin liian kovat. Tyhjäkäynnillä etenkin hieno epätasainen terävä käynti. Pidin. GPR:n kanssa kumeammat saundit kuin KessTecheillä.

Persdyno ei huomannut mitään eroa kolmen eri vaihtoehdon välillä. PC V siis hoitaa syöttöpuolta.
 
Oli kyllä oma vika. Olisi pitänyt huomata. Jälkikäteen kun katsoo heti oston jälkeen otettua kuvaa: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/HD2.JPG ja vähän ennen huoltoa napattua kuvaa: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/HD4.JPG niin voi kyllä perssilmälläänkin huomata miten tuo alempi slipari roikkuu.  
sad_orig.gif
Vaan enpä huomannut.

En tiedä mikä etiäinen oli, että säästin tuon Buellin GPR:n itselläni.. Se tuli nyt tarpeeseen. Hiukan on vielä säätämistä asennon kanssa (ottaa tärinässä kiinni vilkkuun) ja täytyy hitsata vielä yksi kiinnike paikoilleen, mutta minun silmääni tuo miellyttää. Sopii pyörän tyyliin. Eikä kai tuollainen 2->1->2->1 putkisto taida olla niitä tavallisimpia.  
tounge.gif
Kuvatus: http://kotisivu.dnainternet.net/ajk73/HD6.jpg

Isäukko tekaisi tuon Y-haaran. Ei olisi minulta luonnistanut.

Kokeilin myös ajaa pätkän (pakon sanelemana) suorilla putkilla ja jos se ilkeisin niin ajaisin niin. Hienot äänet, mutta lähiöön ja 6:10 lähtöihin liian kovat. Tyhjäkäynnillä etenkin hieno epätasainen terävä käynti. Pidin. GPR:n kanssa kumeammat saundit kuin KessTecheillä.

Persdyno ei huomannut mitään eroa kolmen eri vaihtoehdon välillä. PC V siis hoitaa syöttöpuolta.
Tästä iso kumarrus vaikka en olekaan naapurisi.
 
Joo, ei olisi oikein kehdannut aamulla käyntiin täräyttää ilman vaimennusta.. Putken viimeistelyä tänään ja sitten se onkin siinä. Sopii mun silmään hyvin. Kaiken hyvän lisäksi GPR on e-hyväksytty.

Edit: Pyörä on myös jäämässä ensi kaudeksikin. Eli haikailut Bemarien suuntaan on toistaiseksi unohdettu. XR:ään on vähän niin kuin kasvanut kiinni.  
inlove.gif


Edit: Jos jotain niin painoa lähti useampi kilo. Orkkiksiin verraten reippaasti ja KessTecheihinkin verraten aika tavalla. Tuo GPR on todella kevyt.

Edit: Y-putkeen lisätty kiinnike. Sanoin isälle, että laittaa sen huomaamattomasti tuonne putken taakse kiinni.. Lopputulos on jollain tavalla kumman viehättävä silti... Vanha laturinrautahan se, mutta on samankaltaiset kolot kuin jarrusylinterin suojassa. :P Tahallista peliä, ruotsalaista vittuilua. Noh, onpahan tukevasti kiinni. Samalla taivutettu sen verta koko hässäkkää, ettei enää hankaa vilkkua.

Vielä on tarkoitus yrittää modata viimeinen kiinnityspiste järkevämmäksi ja sellaiseksi, että saa pannan suoraan.

Edit: Testilenkkien perusteella äänet on OK, mutta hiukan tuntuu ettei ole yhtä hyvin säädöissään kuin entisillä rööreillä. Ero ei ole iso ja esiintyy vain kierrosalueella n. 5-7trpm. Mielestäni vääntöä on siellä nyt vähemmän.  
sad_orig.gif
Veikkaan syylliseksi Y osaa, joka ei ole symmetrinen, vaan etummaisen sylinterin pakokaasut kulkevat hiukan suorempaa reittiä vaimenttimelle.

Katotaan nyt silti tuolla loppukausi ja talven aikana sitten ehkä se Remuksen kokoputkisto. Ei ole mikään järkyttävän hintainenkaan mitä netistä katselin. Noin 650e.

Edit: Saattaa tietty olla, ettei nyt avarammalla putkistolla saa ylhäällä tarpeeksi soppaa..
 
Synkkä yksinpuhelu jatkuu. Kyllä se on tuo päältä nätti Y osanen mikä tuolla ahdistaa. Otin tänään irti tuon sliparin, kun on tarkoitus tosiaan muuttaa pantaosan kiinnitystä ja samalla kurkkasin Y-haaran sisälle. Ylempi putki on auki vain puoliksi.
sad_orig.gif
Olis pitänyt olla vahtimassa. Saa nyt nähdä saako tuota mitenkään muuten kuin avaamalla korjattua. Jos ei saa, niin en sitten oikein tiedä mitä tekisi.

Mikähän fiila (+porakone) purisi tuollaiseen metalliin, niin ettei tarttis montaa päivää jyystää? Myös Porin seudulta voi suositella pakonputkentekijää. Tuo kappale olisi hyvä malli - ulkomitoilta yms. tuollainen, mutta sisältä siistittynä.

Samalla purin koko takapään ja ajattelin sovitella joskus aiemmin ostamaani led takavaloa ja minivilkkuja tuohon. Liekö tuo takalampun sisältä löytyvä piirilevy vain virran jakoa varten, vai sisältääköhän se jotain rele tmv. systeemiä - eli pitääkö se kenties sisällyttää rakennelmaan, vai voiko jättää pois? Itse oletan, että voi jättää pois.

Etuvilkut tosin pitäisi vaihtaa myös... Noh se on sateita lupaillut.
shaun.gif
 
Sieltäpäin en tekijää tiedä, mutta toi pitäisi tehdä hieman toisin, eli noi Y-n haarat pitäsi leikata viistoiksi ja hitsata yhteen niin että niistä tlee lähtöputken halkaisijan omaava ulostulo johon sitten lähtöputki.

Ohessa painttituhru verbaliikan avuksi, punaisella siis hitsisaumat.

Aiemmassa on kohtauskulmaa liikaa, ainakin kuvan perusteella.
 
Back
Ylös