Hakusessa se oikea...

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Lauri12
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meleko kokonaisvaltasta tutkimusta olet tekemässä aiheesta "minulle sopiva moottoripyörä"

Älä kuitenkaan unohda sitä tunnetta, minkä se eka kerta antaa.
Kuitenkin itse ajaminen on voimakkaasti tunne-osastoon vaikuttavaa hommaa ja jos silloin on alla pyörä mikä ei vaan säväytä, niin ei siinä paljon merkkaa vakuutuksen hinta tai öljytilavuus...
 
Meleko kokonaisvaltasta tutkimusta olet tekemässä aiheesta "minulle sopiva moottoripyörä"

Älä kuitenkaan unohda sitä tunnetta, minkä se eka kerta antaa.
Kuitenkin itse ajaminen on voimakkaasti tunne-osastoon vaikuttavaa hommaa ja jos silloin on alla pyörä mikä ei vaan säväytä, niin ei siinä paljon merkkaa vakuutuksen hinta tai öljytilavuus...

totta puhut...olen nyt päässyt tilanteeseen että tiedän mitkä pyörät käyn ajamassa. toki tuo lista voi vielä muuttua.

koeajolla varmasti huomaa sen tunteen että se on tässä nyt. eikä kulutuksissa niin suurta eroa oikeasti ole että se määräis hankinnan...sama koskee vakuutuksia. satanen tai kaks suuntaan tai toiseen ei vielä vaikuta.

olen oppinut tässä parissa päivässä vakuutuksista paljon uutta. esim että ei aina automaattisesti tehokas pyörä ole kallis vakuuttaa. tämä on avannut ovia moneen pyörämalliin jotka olen aikaisemmin sulkenut vaihtoehdoista pois.

mut nyt on vähä suuntaa siitä mitä käyn ajamassa ja silloin huomaa sen että mikä näistä ois se mun juttu.

kiitos edelleen asiallisesta keskustelusta!
 
Ilaman muuta XJR noista vaihtoehdoista, mulla toinen jo menossa jonka juuri viikko sitten ostin. edellinen oli 10v sitten

xjr on tällä hetkellä eniten se mitä himoitsen. mut vain ulkonäön perusteella. näkemys voi muuttua kun käy ajamassa...tai vahvistua:orgmp2:
 
Kannattaa laittaa listalle myös 1250 bandu..se on ruisku koneella ja jää kaasari kikkailu pois
 
xjr on tällä hetkellä eniten se mitä himoitsen. mut vain ulkonäön perusteella. näkemys voi muuttua kun käy ajamassa...tai vahvistua:orgmp2:

Terve. Uusi tuleva prätkämies täälläkin (tai no oli mulla piikki 20 vuotta sitten jonka jälkeen en ole mopoa isommilla pyörillä ajanut). Aika samat pohdinnat menossa kuin Laurilla. Klassinen nakupyörä miellyttäisi omaa silmää eniten. Ja XJR jamppa on se kaikista kaunein. Monster, bulldog jne. V2 mopot kiinnostaa myös. Vakuutus ym. ylläpitokulut alkoi mietityttämään. Taitaa japsit olla helpoimpia ja edullisimpia pitää.

Onko jollain heittää vertailua esim 600 Hornetin ja XJR:n vakuutusmaksuista samalle henkilölle?
 
Onko jollain heittää vertailua esim 600 Hornetin ja XJR:n vakuutusmaksuista samalle henkilölle?

Vakuutusvertailun voit tehdä helposti omilla tiedoillasi itsekin katsomalla nettimotosta haluamasi pyörien rekkarit ja syöttämällä ne vakuutusyhtiöiden laskureihin.
 
-bandit 1200
-honda xx
-suzuki sv 1000 nakuversio
-triumph sprint st 1050
-yamaha xjr
-yamaha bt1100

Näistä pyöristä Suzuki SV1000:ssa varmaan eniten luonnetta, eli ns. Ärjy-asenne kohdillaan!
Honda XX on iso mutta silti helppo ajettava loistava matkapyörä, Tehotkin on kohdillaan!
Triumph kooltaan pienempi (eli lyhyempi akseliväli ja kevyempi, mutta tehojakin on vähemmän)
XJR on perinteinen muskelinaku joka painaa eikä tehoja juuri ole (tai on ihan riittävästi)
BT1100 on hauska ja ketterä ajettava, mun mielestä vähän enemmän naisen pyörä, mutta miehet sillä ajelee silti!
 
Mun mielestä XX on jotenkin pieni ja ahdas... mielummin ottaisin busan.
XX:iä koeajellut ja busalla yhen kesän ajellut ja halvahkot vakuutukset siinäkin.

mulla ifissä xjr:ssä ja busassa suunnilleen samaa luokkaa vakuutukset... ajattelin fz1:stä yhessä vaiheessa, mut siinä vakuutukset on tuplaten. Ilmeisesti luokittelevat sen johonkin sporttipyörä luokkaan.

Mut makuasioita, hyviä varmaan kaikki.
 
Viimeksi muokattu:
Vakuutusvertailun voit tehdä helposti omilla tiedoillasi itsekin katsomalla nettimotosta haluamasi pyörien rekkarit ja syöttämällä ne vakuutusyhtiöiden laskureihin.

Juu pahoittelen laiskuuttani, kirjoittelin aiemmin ipadilla niin sillä ei jaksa mitään vakuutuslaskelmia alkaa naputtelemaan.

Tekaisin nyt Likitapiolan sivuilla pikaiset laskelmat ja Hornet 600 ja XJR 1200 on samanhintaiset liikenteen osalta, vaikka toisessa on tuplasti iskutilavuutta. Hornetin kasko on pari kymppiä kalliimpi. Ducati Monster on vähän kalliimpi samoilla tiedoilla ( XJR 850e, Monster 1020e). Kawa Z750 olisi halvin vakuuttaa 750e/v hinnallaan. Laskelmissa on käytetty täyskaskoa 600e omavastuulla ja täysi keskittämisalennus 17% huomioitu.

XJR on perinteinen muskelinaku joka painaa eikä tehoja juuri ole (tai on ihan riittävästi)
BT1100 on hauska ja ketterä ajettava, mun mielestä vähän enemmän naisen pyörä, mutta miehet sillä ajelee silti!

En nyt sanoisi noinkaan, vaikka en ole XJR:llä ajanut metriäkään. Lukenut olen kyllä paljon, heh :right:
Monissa koeajoissa ja arvosteluissa XJR:ää on kehuttu erittäin vääntäväksi ja suorituskykyäkin pitäisi olla ihan kivasti. Painosta taas sanotaan että se ei tunnu juuri ajossa ja että pyörä olisi helppo käsitellä myös noviisille. Bulldoggi taas on minusta aika äijämäinen pörisijä. Matala istumakorkeusko sen tekee naisten pyöräksi? Ducati Monster tuntuu olevan myös naisten suosiossa, ja monen miehenkin. Mielikuvat voi olla hyvin erilaisia.
 
Ja saa kertoa omia kokemuksia varaosista, kulutuksesta ja tankin tilaavuuksista.

Oma xx -04 ja vakio.
Kulutus viime kesänä oikeastaan koko ajan 5,2 - 5,5 litraa/100km. Hassuinta, että hiukan kiivaampikaan käskeminen ei juuri kulutusta nosta...
Se tankin koko muistaakseni 23 litraa.
 
Bulldog on ainakin helppo huoltaa, vena säätökin vähän niin kuin Honda mankissa konsanaan, kaasareiden synkat kanssa helppot.
Moottori pitäis olla aika kestävä, onhan se matala viritteinen customin kone.
Itsellä on ollu tommonen yhden kesän, lähinnä tehottomuus rupesi rassaamaan, tosin muuten kyllä ihan leppoisa peli ajella.
Ulkonäkö jostain syystä miellytti omaa silmää, tai miellyttää vieläkin, sen takia vissiin aikoinaan tuli ostettua.
 
Uskoisin että vääntöä ja tehoa löytyy noista kuudesta ehdokkaasta jokaisesta minun tarpeisiin riittävästi. toki voi olla niin että nälkä kasvaa syödessä. tuntui 600f suzukikin ihan tappovehkeeltä ekat kaks kolme viikkoa. sen jälkeen alkoi harmittaan.

mutta...innolla odotan kesää ja kelejä että pääsee pyöriä ajamaan. jokunen noista vaihtoehdoista löytyy oulun korkeudelta tällä hetkellä. toivotaan että löytyy vielä kesälläkin.
 
Tein vähän vakuutusvertailua omilla tiedoilla ifin sivuilla.

Honda xx 701e
xjr 1300 733e
Suzuki gsf 1250 839e
triumph sprint st 1050 854e
Suzuki sv1000 1405e
ja nämä kaikki hinnat huippukaskolla 6kk ajalla.

eli eroja on. varaosien hintoja kattelin myös...jarrulevyjä, paloja, takaiskaria, ketju ja rattaat, ilmansuodatinta yms....näissä ei ollu isoja eroja. ainoastaan triumphissa jotku osat vähä kalliimpia kuin muissa.
 
Mulla oli samat kriteerit.
Hommasin BMW K1200rs:n. Niitä saa melko edullisesti aina tuonne 2000 vuosimalleihin saakka, eikä kilometrejä mittarissa tarvitse pelätä. Varustelu on vähintäänkin riittävä jo -97 malleista alkaen. Vakuutukset sieltä halvimmasta päästä, ainakin If:ssä
 
Meleko kokonaisvaltasta tutkimusta olet tekemässä aiheesta "minulle sopiva moottoripyörä"

Älä kuitenkaan unohda sitä tunnetta, minkä se eka kerta antaa.
Kuitenkin itse ajaminen on voimakkaasti tunne-osastoon vaikuttavaa hommaa ja jos silloin on alla pyörä mikä ei vaan säväytä, niin ei siinä paljon merkkaa vakuutuksen hinta tai öljytilavuus...

Ehdottomasti samaa mieltä. Pyörää ei kannata hankkia excel-taulukon perusteella. Tietenkään romua ei kannata ostaa, mutta muuten suosittelen hankintaa fiilispohjalta. Järkisyillä pyörä kannattaa jättää ostamatta ja hakee sitten jonkun Aygon kumijalaksi.
 
itsekin laskin tuossa hieman XX:N vakuutuksia lähtötilanteesta. liikenne 20% ja kasko 70%

IF 642e
Lähitapiola 1050e
Aktia 1247e
Folksam 1341e
Pohjantähti ei ollut laskuria
Turva 1080e
Fennia 1874e
POP 1704e
Säästöpankki 1704e
OP ei laskuria, tarjouspyyntö olis pitäny lähettää.

melkoiset erot. ja laskettu tuohon se 5kk, mitä pitää olla että bonukset nousee.

IFfillä oli tuossa valmiiksi -10% 1. vuosi verkkokaupassa.
 
itsekin laskin tuossa hieman XX:N vakuutuksia lähtötilanteesta. liikenne 20% ja kasko 70%

IF 642e
Lähitapiola 1050e
Aktia 1247e
Folksam 1341e
Pohjantähti ei ollut laskuria
Turva 1080e
Fennia 1874e
POP 1704e
Säästöpankki 1704e
OP ei laskuria, tarjouspyyntö olis pitäny lähettää.

melkoiset erot. ja laskettu tuohon se 5kk, mitä pitää olla että bonukset nousee.

IFfillä oli tuossa valmiiksi -10% 1. vuosi verkkokaupassa.

Tässä kyllä hyvin kumotaan se myytti keskittämisen kannattamisesta. Halvimman ja kalleimman ero yli 1000e/v
Mutta koska ei sillä pelkällä vakuutuksella ajeta, sehän on vain se välttämätön paha, niin hiukan kannattaa kiinnittää huomiota myös bensa- ja huoltokuluihin. Esim. XX:ssä huoltoväli on 12tkm, mutta busaa joutuu huoltaan 6tkm välein. Ja siinä vielä se, että jos ei itse tee noita huoltoja, niin keskellä ajokautta mp-huollot on suht. ruuhkaisia, ja jonoon päästäkseen joutuu ennakoimaan ajanvarausta. Mitä pa. kuluihin tulee, niin tehorännillinen/lastullinen -99 XX vei vaikka kuinka kiltisti ajeli, aina sen 6-6.5l/100km, niin samanvarusteista bussia ei meinaa saada kuluttaan arkikäytössä, eikä täydellä kuormalla 2-päällä reissussakaan yli 5l/100km sitten mitenkään. Meikän 15tkm ajoilla/ kausi, tuostakin kertyy bussin hyväksi 300e "säästö". Mitä tulee tuohon Ifiin, sen huippukaskoon voi suht. pikkurahalla ruksia mukaan kaikki parkkipaikka- ja keskeytys- yms lisäturvat halutessaan. Muilla yhtiöillä ei monellakaan saa noita lisukkeita noin kattavasti millään rahalla. Sit vituttaa kun joku ohikulkija kaataa fillarin, ja remppa menee kaskosta, ja bonukset mukana.
Yksi mikä kandee muistaa, on, että laittaa kotivakuutuksen samaan yhtiöön minne mp:n. Menee meinaan mukatessa ajokamat yms. mikä kasko ei korvaa, kotivakuutuksesta, yhdellä omavastuulla. Siinäkin puhutaan helposti 200e "ylimääräisestä" kustannuksesta per vahinko - jolloin noilla keskittämiseduilla saikin taas loppupeleissä pyyhkiä hanuria.
 
Ehdottomasti samaa mieltä. Pyörää ei kannata hankkia excel-taulukon perusteella. Tietenkään romua ei kannata ostaa, mutta muuten suosittelen hankintaa fiilispohjalta. Järkisyillä pyörä kannattaa jättää ostamatta ja hakee sitten jonkun Aygon kumijalaksi.

Tuossa aikaisemmin jo mainitsin että koeajolla varmaan huomaa sitten että mikä sytyttää tunnetasolla. Tässä vaiheessa vain karsin pois semmoiset mitä ei ole taloudellisesti mahdollista pitää, kaikilla ei nimittäin tuo raha kasva puussa.

Ja olen jo tämän viestiketjun aikana karsinu pyöriä pois mitkä ei sytytä tunnetasolla edes kuvissa/paperilla.

Eli loppujen lopuksi se tunne ratkaisee....niistä muutamista eri vaihtoehdoista.
 
Tässä kyllä hyvin kumotaan se myytti keskittämisen kannattamisesta. Halvimman ja kalleimman ero yli 1000e/v
Mutta koska ei sillä pelkällä vakuutuksella ajeta, sehän on vain se välttämätön paha, niin hiukan kannattaa kiinnittää huomiota myös bensa- ja huoltokuluihin. Esim. XX:ssä huoltoväli on 12tkm, mutta busaa joutuu huoltaan 6tkm välein. Ja siinä vielä se, että jos ei itse tee noita huoltoja, niin keskellä ajokautta mp-huollot on suht. ruuhkaisia, ja jonoon päästäkseen joutuu ennakoimaan ajanvarausta. Mitä pa. kuluihin tulee, niin tehorännillinen/lastullinen -99 XX vei vaikka kuinka kiltisti ajeli, aina sen 6-6.5l/100km, niin samanvarusteista bussia ei meinaa saada kuluttaan arkikäytössä, eikä täydellä kuormalla 2-päällä reissussakaan yli 5l/100km sitten mitenkään. Meikän 15tkm ajoilla/ kausi, tuostakin kertyy bussin hyväksi 300e "säästö". Mitä tulee tuohon Ifiin, sen huippukaskoon voi suht. pikkurahalla ruksia mukaan kaikki parkkipaikka- ja keskeytys- yms lisäturvat halutessaan. Muilla yhtiöillä ei monellakaan saa noita lisukkeita noin kattavasti millään rahalla. Sit vituttaa kun joku ohikulkija kaataa fillarin, ja remppa menee kaskosta, ja bonukset mukana.
Yksi mikä kandee muistaa, on, että laittaa kotivakuutuksen samaan yhtiöön minne mp:n. Menee meinaan mukatessa ajokamat yms. mikä kasko ei korvaa, kotivakuutuksesta, yhdellä omavastuulla. Siinäkin puhutaan helposti 200e "ylimääräisestä" kustannuksesta per vahinko - jolloin noilla keskittämiseduilla saikin taas loppupeleissä pyyhkiä hanuria.

Hyviä pointteja! Mahdollisimman paljon on aikomus itse tehdä huoltoja, joten vaikka busa vs honda niin luulen että hondan huollot on helpompi tehdä itse.
 
Back
Ylös