• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hayabusan keula pompottaa??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja busai
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Onhan tietysti mahdollista et talven aikana keulaoljyn shaisse painunu pohjaan ja tukkinut jotain ... en tiiä. Jotenki noi oireet on samanlaiset kun mun edellises bussis mis oli liikaa öljyy...
 
Ettei se vika ois kumminki takana? Vaimennuksesa/renkaassa/ketjuissa...

Ei olis ensinmäinen kerta, ku etupää tuntuu "omituiselt". Ja se itse vika onkin jossain takana :;):
 
Ketjuissa voi olla jäykkii lenkkei, vetopakan kumit voi olla löllöt ja siihen löytyy lääke edullisesti... dragrace.fi ja punaiset vetopakan kumit
 
Onhan tietysti mahdollista et talven aikana keulaoljyn shaisse painunu pohjaan ja tukkinut jotain ... en tiiä. Jotenki noi oireet on samanlaiset kun mun edellises bussis mis oli liikaa öljyy...
Keula käyttäytyykyllä omituisesti kun istuu päälle niin perä joustaa ja keula hetken päästä ja muutenkin tuntuu sellaselta pykäläiseltä vai miten sen ilmaisis.
Renkaat ja ketjut/rattaat uudet,ketjutkin on did paras kullan värinen kallein malli.
Perseelleen tehty varmaan se keula huolto sitten.
 
öljy määrä ja laatu........ mä pilasin joskus yhden mopon ajo omituisuuden laittamalla liian paksut öljyt
 
Keula huoltoon ja ohjauslaakerin tarkistus/vaihto/rasvaus, älä vie millekkään kyläsepälle vaan sellaiselle tekijälle joka oikeasti tietää mitä on tekemässä. Nuo asiat voi toki tehdä itsekkin jos taidot riittää.
 
näyttääkö tutulle? Jos näyttää niin edellinen viestini vinkki on vastaus arvotukseen.
 
näyttääkö tutulle? Jos näyttää niin edellinen viestini vinkki on vastaus arvotukseen.

Ei ollu vaikutusta ajoon kun irrotteli palat levyistä.
Keulakin toimii mielestäni aika hyvin painauman osalta ja pumppaillessa kun esijännitys on 7 kierrosta auki,ruuvi siitä keskeltä 15 kiekkaa auki(täydet) ja paluu alhaalta 8 kierrosta auki(tehdasasetus).
 
Ei ollu vaikutusta ajoon kun irrotteli palat levyistä.
Keulakin toimii mielestäni aika hyvin painauman osalta ja pumppaillessa kun esijännitys on 7 kierrosta auki,ruuvi siitä keskeltä 15 kiekkaa auki(täydet) ja paluu alhaalta 8 kierrosta auki(tehdasasetus).
15 kierrosta vai 15 naksuu?
 
15 kierrosta vai 15 naksuu?
Esijännitys on nyt 7 kierrosta auki,sen keskellä oleva ruuvi 15 naksua auki ja alhaalta paluuvaimennus 8 napsuu auki,äskeisellä ajolenkillä pyöritelty ruuveja laidasta laitaan ja noi oli parhaat säädöt mut ei poista ongelmaa.
Säädöt pelaa niinkuin pitää,eli kovenee kirratessa niin ettei emäntä saanut yhtään niiaamaan keulaa ja taas kaikki ruuvit auki keula 8n löllö.
 
Esijännitys on nyt 7 kierrosta auki,sen keskellä oleva ruuvi 15 naksua auki ja alhaalta paluuvaimennus 8 napsuu auki,äskeisellä ajolenkillä pyöritelty ruuveja laidasta laitaan ja noi oli parhaat säädöt mut ei poista ongelmaa.
Säädöt pelaa niinkuin pitää,eli kovenee kirratessa niin ettei emäntä saanut yhtään niiaamaan keulaa ja taas kaikki ruuvit auki keula 8n löllö.

Yleensä noissa tuppaa olemaan paluuvaimennuksen säätö ylhäällä ja meno alhaalla...
 
Yleensä noissa tuppaa olemaan paluuvaimennuksen säätö ylhäällä ja meno alhaalla...

No kuiteskin,jos alhaalta avaa täysin auki niin sitten vasta kenguru onkin,ylhäällä säätö tiukan ja löysän välillä ei juurikaan vaikuta muuta kuin että löysänä menee mutkiin paremmin.
 
No kuiteskin,jos alhaalta avaa täysin auki niin sitten vasta kenguru onkin,ylhäällä säätö tiukan ja löysän välillä ei juurikaan vaikuta muuta kuin että löysänä menee mutkiin paremmin.
Jos avaat alhaalta täysin auki ni vedit compressionin löysälle, eli sen joka vastustaa iskarin painumista. Ihme on jossei pohjaan iske tolla asetuksella. Itellä on busassa 5 naksua kiinni menovaimennus ja toimii 2-päällä ratavauhdissakin.

Ei se yläpään ruuvin asetus mutkaan mennessä vaikuta niinkään koska se säätää paluuvaimennusta eli sitä miten paljon iskari vastustaa putken palautumista pitkäksi. Se vaikuttaa enemmän siihen mitä tapahtuu kun päästät jarrun mutkassa ja keula kevenee, että miten kovin se linkoaa putken suoraksi.
 
Jos samassa putkessa on sekä puristus- että paluuvaimennus, vaikuttaa paluu pääsääntöisesti myös puristukseen.

Johtopäätöksenä asian vierestä todettakoon, että säätöjä ruuvaillessaan kannattaakin ensin säätää paluu mieluisaksi ja vasta sitten ihmetellä puristusta.
 
Jos avaat alhaalta täysin auki ni vedit compressionin löysälle, eli sen joka vastustaa iskarin painumista. Ihme on jossei pohjaan iske tolla asetuksella. Itellä on busassa 5 naksua kiinni menovaimennus ja toimii 2-päällä ratavauhdissakin.

Ei se yläpään ruuvin asetus mutkaan mennessä vaikuta niinkään koska se säätää paluuvaimennusta eli sitä miten paljon iskari vastustaa putken palautumista pitkäksi. Se vaikuttaa enemmän siihen mitä tapahtuu kun päästät jarrun mutkassa ja keula kevenee, että miten kovin se linkoaa putken suoraksi.

Paljonko sinulla on yläpään ruuvi kiinni?pistn alemman nyt tehdas asetukseen eli 8 naksua auki.
 
Avasin esijännitystä 3 kiekkaa lisää eli nyt on 10 kierrosta auki,painauma emäntä+pyörä on nyt 35mm eli aika liki,nyt sitten seuraavaksi paluuvaimennus yläruuvista vinkkejä mitä tarttis huomioida tällä hetkellä se on täysin kiinni asennosta 10 naksua auki päin niinkuin puristuksen ruuvi alhaaltakin.
 
Paljonko sinulla on yläpään ruuvi kiinni?pistn alemman nyt tehdas asetukseen eli 8 naksua auki.
Lasken viikonloppuna Botniaringillä tuon, kerron sitte, en muista enää ulkoa.

Ja muista, että skaala vaihtelee myöskin hitosti riippuen pyörästä ja keulasta.

Eli tarkoittaa sitä että jos 2 eri tyypillä 2 eri pyörässä on molemmilla 5 naksua auki ni ei se ihan sama asia ole jos toisella säätöasteikko on 0-24 ja toisella 0-8 .... tällöin ekalla tyypillä ois vielä lähes täysin kiinni pumppu, ku sen sijaan toisella se ois lähes maximiauki jo.

Laske naksut päästä toiseen myös, eli paljonko sulla se kokonaisnaksumäärä on.
 
Back
Ylös