• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Helsingin Storm

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Grango
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Jonkin verran palveluammateissa, myös myyntityössä olleena ja tietenkin siellä sun täällä asioineena mun vankka mielipiteeni on, että jo ihan perustaviin käytöstapoihin myymisen alkeista puhumattakaan kuuluu se, että liikkeeseen tulevalle henkilölle osoitetaan, että hänet on noteerattu. Jos "miten voin auttaa" on liikaa, katsekontakti, nyökkäys ja hymy on vähintä mitä myyjän on saatava aikaiseksi. Sen jälkeen kynnys avun pyytämisellekin on ihan toinen, kuin silloin, kun hiljaa mielessään ihmettelee, olenko minä näkymätön vai mitä muuta vikaa mussa on.

Asiakkaalle voi ja pitää antaa tilaisuus itsekseenkin tutkiskella tuotteita, mutta sellaista tunnetta ei pitäisi päästä syntymään, että on jotenkin varkain asialla ja henkilökunnalle vain häiriöksi. Jos niin käy, syy on yksin myyjien - niille kun maksetaan myymisestä, ostajalle ei kukaan ostamisesta maksa. Ugh, olen puhunut!  
cool.gif

Johan on outoa tarinaa. Itse olen aina saanut Stormilla asiallista palvelua, mutta olen kyllä kysynytkin heti jos apua tarvin. Ja ehkä kävelykeppi ja liehuva harmaa parta on edesauttanut myös palvelualttiutta..
wink.gif

Mutta menkääs vaikka johonkin musaliikkeeseen: Huumehörhön näköiset menninkäiset istuvat 30:n parhaan kaverinsa kanssa skitat ja vibrafonit sylissä takahuoneessa styrkkarit kybällä vonkuen ja arvostellen kuuluvasti 20000 euron soittimia.

Kun yrität jotain ostaa tai metelissä anovasti katsella myyjiin päin, saat vastaukseksi korkeintaan "mee vi**uun, etsänää et meillä on sessio menossa"- katseen.
Ja jos todella uskallat kysyä jostain laitteesta lisätietoa (Kardinaalimoka!!!), niin hyvä ettei sinua naureta ulos puljusta. Kas kun myyjät ovat Huippu Muusikoita ja sinä et!

Siinäpä vasta myyjäasennetta.
smile_org.gif

Kun yrität jotain ostaa tai metelissä anovasti katsella myyjiin päin, saat vastaukseksi korkeintaan  "mee vi**uun, etsänää et meillä on sessio menossa"- katseen.
Oho? Just eilen kävin ostamassa kitaraan kielisettejä Kaisaniemen Fazerilta ja palvelu oli mitä erinomaisinta. Soitinliikkeistä vain Millbrookista olen saanut täysin ala-arvoista palvelua...

" Kaisaniemen Fazerilta ja palvelu oli mitä erinomaisinta. "

"Sano Fazer kun haluat hyvää" -sanonnassa on siis jotain perääkin.
wink.gif

Mitään ikärasismia, ei 40+ ostaja saa yhtään parempaa palvelua
biggrin.gif
tuskin edes mopon myymiseen riittää myyjän kiinnostus. Noissa mainituissa Allrightissa ja Stormissa on kyllä palvelu pelannut (viimeksi eilen) ja niistä on kaikki vermeetkin ostettu. AutoBikessäkn tultiin viimeksi palvelemaan.

" Kaisaniemen Fazerilta ja palvelu oli mitä erinomaisinta. "

"Sano Fazer kun haluat hyvää" -sanonnassa on siis jotain perääkin.
wink.gif
Enimmäkseen kyllä kuulee täysin päinvastaista kommenttia fasusta. Kyllä mullekin kun olin kattelemassa haikkapedaalia sähkörumpuihin ja kysäisin hintaa, vastattiin, että 'se on muuten sähkörumpuihi....'. Sanoin kyllä että 'tiedetään, mutta mitä se maksaa?'.

Kyllä itse käyn aina myyntihommissa kysymässä asiakkaalta, että voinko jotenkin auttaa!? Joko hän sanoo että juu ja alkaa kertomaan mitä tarvitsee tai sitten hän sanoo, että hän vain katselee jolloin sanon että ilmoitat vaan sitten jos tarvitset apua! Jos joku asiakas tuosta vetää herneet nenään, että tulee kysymään voiko auttaa niin siinä vaiheessa on ehkä asiakkaan syytä katsoa peiliin!!

Kokeileppa miettiä nyt, kuinka paljon porukkaa siellä muuten oli. Oliko täyttä jne.? Stormin pukukopit ovat todellakin piilossa joten voi hyvinkin olla, ettei myyjä sinua yksinkertaisesti huomannut. Oletko varma, että huomasiko myyjät sinua sieltä takkien ja housujen seasta? Sen verran tiedän Stormin porukkaa, että kyllä siellä palvellaan jos asiakkaan nähdään. Ei siellä jätetä palvelematta juuri ketään... Kesäjannut ovat ainakin innokkaita näin alkukesästä.

Pointtini on siinä, että asiakkaan on mielestäni turha valittaa huonosta palvelusta jos ei itse ole millään tasolla valmis tekemään MITÄÄN muuta asian eteen kuin valittamaan jossain netissä. Eikä tämä mielipiteeni poissulje sitä faktaa että itse kehittyminen on yritysten tehtävä, ja että yrityksen tulisi huolehtia myyjiensä koulutuksesta myös asiakaspalvelun osalta.
Olen mä valmis tekemään jotain muutakin eli menemään muualle. Tämä siis pätee nyt vaikka tällaisessa esimerkkitapauksessa. Eli on mopnta palveluntarjoajaa joista valita. Vähän sama kuin vaikka ravintoloiden kanssa. Jos jostain saan huonoa ruokaa, en kylläkään jaksa ruveta seuraavallla kerralla tinkaamaan jonkun hovimestarin tjsp. kanssa, vaan menen muualle.

Ja hei, tällaisessa kaupassa, tyylin mopovarusteiden kauppa, se on PELKÄSTÄÄN firman asia hoitaa palvelualttiit työntekijät sinne tiskin taakse. Ei maksavien asiakkaiden tarvitse siellä pokkkuroida ja anoa sitä palvelua, tai vastapainoksi opastaa liikkeenjohtoa... ;)

Kokeileppa miettiä nyt, kuinka paljon porukkaa siellä muuten oli. Oliko täyttä jne.? Stormin pukukopit ovat todellakin piilossa joten voi hyvinkin olla, ettei myyjä sinua yksinkertaisesti huomannut. Oletko varma, että huomasiko myyjät sinua sieltä takkien ja housujen seasta? Sen verran tiedän Stormin porukkaa, että kyllä siellä palvellaan jos asiakkaan nähdään. Ei siellä jätetä palvelematta juuri ketään... Kesäjannut ovat ainakin innokkaita näin alkukesästä.
Kaupassa oli. Minä, sit se "kypärä-mies", YKSI joku muu + yks poliisi. Mutta kyllä se joka kypärä-hemmoa meni palvelemaan kumminkin taisi olla vapaana. Ja kyllä niitten on ollu pakko mut huomata. Vilkuilin kokoajan tiskille päin, ja kävelin siinä just sillee et mut näkis sieltä. Ja vaikka tää nyt on mahdotonta, niin jos ne myyjät ei mua nyt sit huomannu, niin miksiköhän tää kypärä-miehehelle kypärää myynnyt hemmo ei sitten tullut apua kyselemään multa, vaikka poistuikin sieltä k-miehen luota.

Eski ja Marjo palvelevat asiakkaita iästä riippumatta.
Jep, PK-seudun parasta mopoasiakaspalvelua olen saanut juurikin näiltä henkilöiltä. Vantaan BW:n varustepuoli on putiikki johon on mukava mennä vaikka vaan hengaamaan ja heittämään läppää myyjien kanssa. No olen mä tosin ostanutkin sieltä vaikka mitä
blush.gif
Yhdyn täysin tohon äskeiseen. Palvelu liikkeessä oli mahtavaa. Juuri tämä kyseinen Marjo palveli minua. Tilasivat mulle raisiosta kokeiltavaksi oikeen kokoset housut jne. Tosi hienoa palvelua. Heille menevät mun rahani, tästä edespäinkin.

Edit: typot.

Viime kesänä stadin stormilla kävi about samalla tavalla:
-klik-

on se kumma jos raha ei liikkeitä tunnu kiinnostavan...

Ehkä stadin Stormilla pitää toimia palvelua halutessaan kuten minä.  
wink.gif
Eli kävin ensin tiskillä ostamassa reilun 10 euron osan ja sain siinä kuittia sovitellessa taskuuni idean mennä katsomaan nahkatakkeja. Ja enhän ehtinyt kuin kypärien kautta pikkuisen pyörähtäen nahkojen luokse niin oli myyjä kyselemässä tarvinko apua. Johon vastasin etten tarvitse.  
smile_org.gif

Sijoitin viime viikolla tonne Helsingin Stormiin yli tuhat euroa dainesen nahkoihin ym. Kävelin myös suoraan nahkapukujen luokse ja valitsin rauhassa sopivan koon ja sovitin sen. Jonkin aikaa peilattuani kulmassa, tiskiltä, jossa seisoskeli n.4 myyjää käveli yksi luokseni ja tarjosi apua. Ilmeisesti ymmärsi heti, että olin oikeasti ostamassa, koska palvelu oli asianmukaista.
Hintakin väännettiin kohdalleen joten ei mitään valittamista ainakaan minulla. Pari viikkoa sitten edellisellä sovituskerralla, oli aika lailla sama juttu, paitsi jouduin käymään itse kysymässä myyjän apua . Myyjät taas juttelivat keskenään, mutta heti kun pyysin niin erittäin ystävällistä palvelua sain.
Stormissa siis tulen asioimaan toistekkin, jos vielä rahat kelpaa.
Kaipa se on vähän päivästäkin kiinni että millaista palvelua saa.
Juha taisi olla myyyjän nimi jonka kanssa kaupat tein ja edellinen Roope? Pisteet ainakin näistä kahdesta kerrasta kyseisille myyjille. (Jos nimet edes oikein)

Pointtini on siinä, että asiakkaan on mielestäni turha valittaa huonosta palvelusta jos ei itse ole millään tasolla valmis tekemään MITÄÄN muuta asian eteen kuin valittamaan jossain netissä. Eikä tämä mielipiteeni poissulje sitä faktaa että itse kehittyminen on yritysten tehtävä, ja että yrityksen tulisi huolehtia myyjiensä koulutuksesta myös asiakaspalvelun osalta.
Olen mä valmis tekemään jotain muutakin eli menemään muualle. Tämä siis pätee nyt vaikka tällaisessa esimerkkitapauksessa. Eli on mopnta palveluntarjoajaa joista valita. Vähän sama kuin vaikka ravintoloiden kanssa. Jos jostain saan huonoa ruokaa, en kylläkään jaksa ruveta seuraavallla kerralla tinkaamaan jonkun hovimestarin tjsp. kanssa, vaan menen muualle.

Ja hei, tällaisessa kaupassa, tyylin mopovarusteiden kauppa, se on PELKÄSTÄÄN firman asia hoitaa palvelualttiit työntekijät sinne tiskin taakse. Ei maksavien asiakkaiden tarvitse siellä pokkkuroida ja anoa sitä palvelua, tai vastapainoksi opastaa liikkeenjohtoa... ;)
Niin,mitäpä sen asiakkaan pitäisi sitten tehdä?Jos on kaupassa norkoillut ja siihen hermostunut,niin eipä ensimmäiseksi tule mieleen,että nytpä lähden antamaan liikkeenjohdolle tms. asiallista ja rakentavaa palutetta,jotta yritys voi parantaa toimintaansa ja kouluttaa henkilökuntaansa.
Netissä kitiseminen on ihan hyvä tapaa purkaa vitutusta,vaikkei se mihinkään johtaisikaan.Kokemuksesta voin sanoa ettei asiallinenkaan palaute usein johda mihinkään.
Kohta sitä muuten taas lähtee...

Mopokaupoissa en ikäsyrjintää ole huomannut,vaan ihan yleistä piittaamattomuutta.Autohuolloissa olen havainnut iän ja autojen paranemisen johtaneen mainioon palveluun.Vuosiin ei kukaan ole huollon jälkeen enää sanonut esim:´kuule poika,sen pitääkin kolista.

Olkoon noi lainaukset tossa yllä vaikken niihin ihan suoraan vittaakaan.

Minulla oli viime vuonna samanlaiset kokemukset kuin monella muulla täällä. Palvelua ei meinannut saada sitten millään. Kaks myyjää roikkui tiskillä ja jutteli yhden heidän tutun, tai asiakkaan kanssa kahvikupin ääressä...Ei näin.

No, nyt tänä vuonna kävin uudestaan, kerkesin nipin napin ovesta sisään, ja bongata dainesen pukuja, ennen kun iloinen myyjä tuli auttamaan. Valitettavasti sopivaa pukua ei löytynyt sieltä, 3 tunnin sovittelusta huolimatta. Varmasti olisin sieltä ostanut, jos olisi löytynyt sopivaa haarniskaa.
smile_org.gif

GriZzly:n kanssa samanlaisia kokemuksia... Sinne hesan uuteen myymälään on palkattu lisää porukkaa ja näyttäisi siltä että palvelu alttiuskin on noussut.. Ennen olisin antanut palvelusta (0-10 asteikolla) 4, nyt se on mielestäni noussut ja antaisin 8...
buttrock.gif

Iltapäivisin kun käy siellä paikalla on vähintään kolme myyjä, ja vaikka jos on pieni jono, niin kun kolme henkilöä palvelee, jono saadaan selvitettyä nopeasti...
sport05.gif

Jos on kaupassa norkoillut ja siihen hermostunut,niin eipä ensimmäiseksi tule mieleen,että nytpä lähden antamaan liikkeenjohdolle tms. asiallista ja rakentavaa palutetta,jotta yritys voi parantaa toimintaansa ja kouluttaa henkilökuntaansa.
Niin, tuo norkoilun ja hermostumisenkin raja on niin suhteellista, aina yksilöstä riippuen. Joku hermostuu jos ei saa huomiota _välittömästi_ ovesta sisään astuttuaan, toinen taas kokee apua tarjoavan myyjän kyselyn niskaan hengittmisenä ja hermostuu puolestaan siitä. Palvele siinä sitten kunnolla.

Netissä avautuminen on toki helppoa kun käpy kärähtää, mutta annan silti palautteen mieluummin suoraan liikkeeseen sillä oman kokemukseni mukaan sillä on paras vaikutus. Joskus saattaa bonuksena tulla jotain hyvitystäkin. Minusta tämä suomalaiskansallinen tapa kiukutella selän takana turvallisesti on aika tylsä ja tyhjänpäiväinen.

Edit: mielestäni Grangon ketjunaloitus oli kuitenkin hyvin ja asiallisesti kirjoitettu, hatunnosto nuorelle motoristille siitä
bowdown.gif

No lavennetaan sitten tätä sivujuonnetta.Kun itse on (meitähän riittää täällä) myös asiakaspalvelutyössä ja tekee siinä kaikkensa,että kauppa käy ja perustaa sen tyytyväiseen asiakaaseen niin sitä jotenkin odottaa samanmoista käyttämiltään palveluilta.Niinkuin tässä jossain aikaisemmin sanottiin esim.edes päännyökkäys henkilökunnalta voi monesti riittää,että tulee noteeratuksi tulemisen tunne.

Nuorempana,aikana paljon ennen nettiä annoin palautetta paljonkin.Olen tosiaan liiankin kärsimätön luonne,mutta ilkeä en tippaakaan.Erilaiset sotkut ovat poikineet palautetta väliltä oikeusjuttu(voitin,mutta oli takuulla viimeinen kerta)- ystävällinen selitys ja jopa aineellinen kompensaatio.Itsekin olen kyllä joutunut anteeksipyytämään sanomisiani,tosin tietysti harvemmin.

Tästä olen pikkuhiljaa oppinut sen,että aina helpompi,kun malttaa jättää sen palautteen antamatta ja siirtyy nöyrästi etsimään itselleen paremmin sopivaa palvelua.

Palautetta annan jos tarpeen on, mutta suoraan myyjälle se harvemmin kannattaa. Jos hän on jo (tietoisesti) kohdellut sinua huonosti, mitäpä hyödyttää alkaa 'kinaamaan' hänen kanssaan?
Reiluinta ja selvintä on antaa palaute kyseisen liikkeen vastaavalle, olkoon omistaja, johtaja tai myymäläpäällikkö.
Muutenhan he eivät saa lainkaan tietoa henkilökunnan virheistä tai palvelun puutteista eivätkä myöskään pysty korjaamaan niitä.
Ja ainakin useimpia toiminnasta vastaavia palvelun toimivuus onneksi vielä kiinnostaa.
cool.gif

Back