• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Hengissä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja karikoo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tapausta sen enempää tuntematta, kävikö muille ihmisille miten pahoin?
Vastauksena Wountin kysymykseen:

Oma käsitykseni, joka on vain käsitys on, että kaikki taisivat selvitä naarmuilla. Takana tulleen maasturin kuljettaja tosin jäi jälkeeni TAYS:aan odottamaan kaularangan kuvausta. Toivotaan, että sekin oli pelkkä venähdys.

Jos tänään kirjoittaisin tarinan, olisi se lopun osalta toisenlainen. Pääsin nimittäin terveyskeskukseen, jossa lääkäri ymmärsi heti, mistä on kysymys: mentiin suoraa päätä psykologin juttusille:
Terapia alkoi saman tien ja jatkuu niin kauan, kuin on tarvis.
Eli otetaan vähän takaisin tuota kohtaa terveyskeskuksen arvostelusta. Kyllä kai he tekevät sen mihin pystyvät.
Kaikkeen sitä terve riski mies joutuu: - K a l l o n k u t i s t a j a l l e ; )

Tapausta sen enempää tuntematta, kävikö muille ihmisille miten pahoin?
Vastauksena Wountin kysymykseen:

Oma käsitykseni, joka on vain käsitys on, että kaikki taisivat selvitä naarmuilla. Takana tulleen maasturin kuljettaja tosin jäi jälkeeni TAYS:aan odottamaan kaularangan kuvausta. Toivotaan, että sekin oli pelkkä venähdys.

Jos tänään kirjoittaisin tarinan, olisi se lopun osalta toisenlainen. Pääsin nimittäin terveyskeskukseen, jossa lääkäri ymmärsi heti, mistä on kysymys: mentiin suoraa päätä psykologin juttusille:
Terapia alkoi saman tien ja jatkuu niin kauan, kuin on tarvis.
Eli otetaan vähän takaisin tuota kohtaa terveyskeskuksen arvostelusta. Kyllä kai he tekevät sen mihin pystyvät.
Kaikkeen sitä terve riski mies joutuu: - K a l l o n k u t i s t a j a l l e ; )
Ei yhtään hullumpi homma toi kallonkutistajalla käyminen, elämässä riittää asioita mihin ei aina oma kapasiteetti riitä käsittelemään.
Liikenneonnettomuus yksi sellainen

10.6 itse ajoin auton perään ja selvisin omasta mielestä fyysisesti todella vähällä, murtunut rintalasta ja helvetinmoiset niska/hartia säryt pari viikkoa. Saman verran oli unettomia öitä kun mietti tapahtumaa uudelleen ja uudelleen!

Sairaalasta sain mukaani  pyörän vasemmasta sivulaukusta  lentäneen kassin, jonka sisällä oli kasa muovin ja alumiininkappaleita. Se kasa oli aiemmin ollut läppärini   Se  oli murskautunut täysin auton törmäyksestä. Kotona tuijotin  kasaa ja  yritin  ajatella, että mitäs jos siinä oli ollut ihmisen jalka.  Yrityksestä huolimatta en pystynyt ajattelemaan.  Enkä pysty vieläkään.

Sunnuntaipäivä meni nukkuessa. Mikään ei tuntunut miltään. Turta olo. Täydellisen turta olo. Jotenkin tuntui siltä , että pahin oli takanapäin.  Erehdyin, sillä maanantaina  olo muuttui  niin kauheaksi, että pahin krapulakin on  sen rinnalla pelkkää euforiaa.  Töissä oleminen oli pelkkää tuijottamista ja kävelyä edestakaisin.  Sama filmi , joka alkoi hetkestä sekuntia ennen törmäystä ja päättyi  sekuntia törmäyksen jälkeen pyöri silmissä  tunnista toiseen. Miksi minä en kuollut ? Miksi minä jäin henkiin ? Miksi en loukkaantunut vakavasti tai kuollut, niin kuin uutiset kertoivat ? Ahdistavaa.
Kavereiden sinänsä hyvää tarkoittavat arviot  hyvästä onnestani, ja siitä kuinka muuan tuttunsa  mursi lonkkansa ja kävelee nyt proteesilla, kun oli vastaavassa tilanteessa, eivät  juuri lohduttaneet.

Soitin Alavuden terveyskeskukseen ja  yritin tilata aikaa: ” Onko sulla kovia kipuja ? ” ,  ” Onko jokin ruumiillinen vamma pahentunut sitten onnettomuuden ? ”  Kysyttiin .  Vastasin, että ei oikeastaan.  ”Noo ee-ei meillä nyt taida tänään olla aikoja ” vastasi  hoitaja.  Kiitin ja suljin puhelimen huokaisten.  Lopulta pääsin työterveyshoitajan  puheille. Hänen psykologian osaamisensa  rajoittui siihen, että hän  hyvin empaattisesti  kauhisteli tapahtunutta, ja kehui hyvää onneani. Kiitos.

Ensimmäinen ihminen, joka  oli  jyvällä asiasta, ja osasi auttaa, oli  S-moton kriisi-puhelinpalvelun ihminen ( Nimitys on väärä , sorry)   Nimeään  en muista, mutta psykologi hän oli ja   vastasi puhelimeen lomaltaan, illalla. Kuka tai mikä palvelun on järjestänyt, en tiedä, mutta  palvelu on  hyvin arvokasta ja tarpeellista, ja ilmeisesti vielä vapaaehtoistyötä, mikä nostaa sen arvoa entisestään. Kiitän nöyrästi saamastani palvelusta, jota kansanterveystyö ei pystynyt tarjoamaan. –Ei, kun on kesäloma-aika.

Miksi tällainen pitkä tarina, joka on vielä  tökerösti kirjoitettu. -
En suoraan sanoen tiedä.

karikoo
Kiitos, karikoo.  
bowdown.gif

Tarkoitushakuisesti lainaan juuri nämä tarinasi loppumetrit.
Se on parasta kiitosta, jonka olen lukenut/kuullut sitten idean maailmaan saattamisen. K

Kun olen kokenut ilmassa olevan hieman sellaista mentaliteettia, että kyseinen MoTukka -porukka olisi vain turhana painolastina koko Smoton toiminnassa...  
omg.gif

Itse olen vastaillut tänä kesänä jos jonkin sortin juttuihin, alkaen klassisestä "likipiti" kunnon kaksipäällä kaatumiseen.
Vastaan aina, toisinaan, jos tilanne ei ole päällä, soitan takaisin myöhemmin. Saatan pitää yhteyttä pidempäänkin, jos siltä tuntuu.
MoTukkalaiset tekevät tätä hommaa aivan vapaaehtoispohjalta, vaikka puhelinlasku vähän kasvaisikin. Osa meistä on "ammattilaisia" ja osa vertaistukia. Ja meitä näytetään tarvittavan. Vaikka toisin soisi, että oltaisiin mahdollisimman "tarpeettomia".

Muuten:
Omakohtainen kokemukseni oli aivan samansuuntainen: Kyllästynyt "kriisipuhelinpalvelija" "palvelunumerosta" kysyi: "No mutta, etkö sä olis voinu jarruttaa siinä tilanteessa enempää??" Kun ei ehtinyt edes ajatella, saati jarruttaa...
confused_orig.gif
 Ja kuntasektorin koko kentän kartoitin sitten seuraavien kolmen päivän aikana, laihoin tuloksin. Ei kriisiapua typerälle motoristille, joka "omaa syytään" itseänsä kolhii. Ja myöhemmin en sitten enää lähtenyt apua hakemaankaan, järkytin vissiin kaikki tuttavamme ja muut humut avautumalla asiasta aina tilanteen tullen. Tosin olisin kyllä sen henkisen avun tarpeessa ollut mitä suurimmassa määrin, ko. mälli on poikinut koko joukon mielenkiintoisia jälkijuttuja. Paska nakki.

Muoks:
Tärkein meinasi unohtua
smile_org.gif

TOIVU PIAN, ETTÄ PÄÄSET TAAS PYÖRÄN PÄÄLLE!

Kaikkeen  sitä terve riski mies joutuu: - K a l l o n k u t i s t a j a l l e  ; )
Älä ota sitä noin vakavasti! toiset nyt vaan on herkempiä kuin toiset, ja hyvä että apua löytyy jos sitä tarvii se on pääasia.
On siellä tullu oltua itekki, eri syystä, mutta traumaattisia tapahtumia kokeneena. Se on näin terveellekkin yllättävän hyvä mennä jutteleen. Pääsee siitä kehästä pois ja ajatukset oikeille raiteille ja vielä viisaampana ja itsensä paremmin tuntien. Ei muuta kun tsemppiä sulle lujasti ja anna ajatusten virrata.

Hei, sitä vartenhan ne kallonkutistajat ovat olemasa, että auttavat "loukkaantuneita" ym. ihmisiä.
Onhan tuollainen kokemus äärimmäisen stressaava -- liekkö oikea termi -- mutta pääasia että saat asiatuntia-apua, ettei tarvii hautoa noita ahdistavia asioita yksin omassa päässään.
Tsemppiä ja onneksi olkoon !

Tänä kesänä motoristeilla on ollut hyvää tuuriakin - kertomuksesi on yksi todiste tästä.

Voimia toipumiseen.

Ajalla ja asiantuntevalla keskusteluavulla tahtoo olla hyväätekevä vaikutus. Kiitos kun jaksoit / viitsit tarinasi meille jakaa.

Kiitoksia muistuttamisesta.
Jokainen, joka on käynyt moikkaamassa Viikatemiestä, osaa arvostaa elämän jatkumista. Mutta sä taisit taputella sitä vielä selälle...?

Aika parantaa, ja sen jälkeen uudestaan pyörän päälle!
Älä anna pelon/onnettomuuden hallita elämääsi, vaikka sen kanssa joudutkin elämään...

Toivottavasti paranet pikaisesti!

Kiitos, kun tulit kertomaan sykähdyttävästä kokemuksestasi tänne meille. Jokaiselle ajattelemisen aihetta...

Ajoin saman tien matkalla mökille pari tuntia sinun jälkeesi ja näin onnettomuuden jäljet tiessä. Illalla katselin tekstiltä mitä oli tapahtunut...Parempaa jatkoa!

Morjens
Tsemppiä ! Tosin kannustus varmaan tuntuu yhdentekevältä tossa vaiheessa.

Itse katselin läheltä kun viikatemies niitti satoa vähän niinkun Rautiainen laulaa ja se kyllä pudotti meikkiksenkin kaivoon ja syvälle.

Eihän noista koskaan toivu entiselleen, mutta mulle autto kun oli joku jonkan kanssa asiaa sai käydä läpi rauhassa ja moneen kertaan - se jeesas enemmän kun paskantärkeiden puolituttujen voiman jauhanta. Vaikka eihän ne pahaa tarkottanut (en halua olla tyly, mutta noin itse koin asian)

Meinaan, että puhu asiasta jollekkin ja paljon niin se ei jää sisälle kalvamaan.

joku jonkan kanssa asiaa sai käydä läpi rauhassa ja moneen kertaan - se jeesas enemmän kun paskantärkeiden puolituttujen voiman jauhanta. Vaikka eihän ne pahaa tarkottanut (en halua olla tyly, mutta noin itse koin asian)
Niinpä. Ystävät, kaverit, tutut ja puolitutut on ystäviä, kavereita, tuttuja ja puolituttuja. Ne EI OLE ammattilaisia hädän käsittelyssä. Nämä asiat pitää erottaa toisistaan. Myöskään ammattilainen ystävä ei ole paras mahdollinen auttaja, vaan joku täysin ulkopuolinen, ammatillisesti asiaa läpikäyvä henkilö. Valitettavasti ammattilaisiakin on täysiä
033102ass_1_prv.gif
itä ja todella asiansa osaavia. Jos et tunnu saavasi apua tai tunnet itsesi huonosti/väärin kohdelluksi/ymmärretyksi, niin silloin pitää vaihtaa auttajaa.

Tulipa vähän avauduttua samalla, mutta entisessä ammatissani kohtasin sekä Auttajia että "leipäauttajia", joten niitä todellakin voi ja pitää myös vaihtaa tarvittaessa.

PPK

Kaikkeen  sitä terve riski mies joutuu: - K a l l o n k u t i s t a j a l l e  ; )
Kallonkutistajia on niin monenlaisia. Eri yhteyksissä mua on jututtanut ainakin neljä psykologia. Se ompi semmosta. Mun kohdalla mä oon ollu huolissani niistä psykologeista:) Tällä en kuitenkaan tarkoita, ettei kutistuscase voi olla hyväksikin, jos potilas on orientoitunut.

Sulla oli jo ensin surkea ja samassa mahtava, mäihä. Jospa sulle sattuu sovelias psykologikin. Toivokaamme!

Se varsinainen kutistaja olisi kai psykiatri. Moista ei oo toistaseks tarvinnu tavata
lookaround_orig.gif

Itse kolarissa olleena 2.7, en voi muuta todeta kuin tuuria sinulla oli, jos oli minullakin. Minä sain hirvittävän henkisen avun jo heti onnettomuuspaikalla, ja sitä riittikin sitten siihen asti kun kotiuduin sairaalasta. Nimittäin kun kerroin että olen palomies ammatiltani, niin juttelijoita riitti sairasautosta lähtien sitten siihen kun kotiuduin. Olen siitä kiitollinen koko hoitohenkilökunnalle jotka minua hoiti, lukuunottamatta yhtä kirurgia joka teki virhearvion käteni suhteen, ja makasin turhaa 1,5 viikkoa sairaalassa kun se olisi pitänyt leikata. Mutta kun siitä keskustelin hoitajien kanssa, niin he sanoivat että on kyseessä ylimielinen mulkku tuo kirurgi, ja lähtenyt on minun osalta ilmoitus potilasvahinko lautakuntaan.  
wink.gif

Olipas tosi hyvä kirjoitus. Uskomaton tyyppi olet kun sait tuon tekstin siinä tilanteessa aikaiseksi. Nimimerkillä "Kokemusta on" totean, että niiden kallonkutistajien kanssa omat pelimerkit on tarpeen tullen helpompi saada uuteen järjestykseen. Kannattaa käyttää niiden osaamista hyödyksi. Tavataan tien päällä!

Back