Hitaan ryhmän kuskit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JGo
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

Jukka
Kiitos kommentista Jukka! Jos Orgin hitaassa päästellään 1:35sia Alastarossa niin aikalailla on ajat muuttuneet sitten viime näkemän. Tais sitten mies on todellakin ollut väärässä porukassa ajamassa.
 
Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

Jukka
Kiitos kommentista Jukka! Jos Orgin hitaassa päästellään 1:35sia Alastarossa niin aikalailla on ajat muuttuneet sitten viime näkemän. Tais sitten mies on todellakin ollut väärässä porukassa ajamassa.
Kuten tuossa aiemmin mainittiin, ko. kuski ajoi kyllä keskinopeassa.
 
Hyvää juttua tähän ketjuun on jo tullutkin ja hyviä vinkkejä. Varikolla ei ole tullut kyseltyä neuvoja nopeammilta, kun sitä on aina pieni kynnys mennä häiritsemään vieraita ihmisiä omilla asioillaan. Ajotaito II:n olen käynyt läpi ja niillä opeilla tässä on menty tähän asti. Jos ensi kesänä tuo Ajotaito III järkätään Alastarolla, niin pitää päästä mukaan.
 
Paras aika tais olla mitä sain mitattua niin 1.35.7, mutta tuo nyt nauhotti vain jonku n. 15 kierrosta nii ei oikein tiedä, et menikö nopeempaa jossai kohtaa vai ei :/
Joko vikaa on ryhmävalinnassa (hidas ryhmä) tai kellon käytössä. Yhdistyksemme ratapäivillä tuollainen vauhti on nopean ryhmän viimeisen kolmanneksen tai alkukaudesta keskiryhmän nopeimman kolmanneksen vauhtia.

No, toisaalta Pikkukoskella tapasin torstaina pussikaljaa juovan porukan joiden ystävä oli ajanut jollain Ninjalla 1:08 Ahvenistolla, joten uusia, meille muille tuntemattomia lupauksia aina silloin tällöin ilmaantuu.

Hitaan ryhmän vauhtia 1:35 alkuinen ei Alastarolla kuitenkaan ole, jollain muulla radalla ehkä.

Jukka
Kiitos kommentista Jukka! Jos Orgin hitaassa päästellään 1:35sia Alastarossa niin aikalailla on ajat muuttuneet sitten viime näkemän. Tais sitten mies on todellakin ollut väärässä porukassa ajamassa.
Kuten tuossa aiemmin mainittiin, ko. kuski ajoi kyllä keskinopeassa.
Pahoitteluni siis, keskinopeassa ajoin, mutta miellän itseni kyllä vielä hitaaksi, koska ajelin ihan perus touring renkailla ja vielä helposti olisi tuostakin aikaa otettavissa sekuntti kaupalla pois, jos vain treenaamaan pääsisi..

Itselläni ns. tehtävälistalla on ainakin seuraavat asiat:

- Nopeat mutkat oikeasti nopeasti, nyt niihin himmaa ihan turhaan ja menee ainakin se 0,5 - 1 sec hukkaan pelkästään näiden osalta.
- Oikealle kääntyvät mutkat alkoivat sujumaan vasta lopussa ja silloinkin hädintuskin siedettävästi (alussa ei edes saanut polvea maahan, kun jäykistelin)
- Touring renkaiden (metzler z6) vaihto johonkin enemmän ratarenkaaksi soveltuvaan renkaaseen. Nuo metzlerit kun kestää melkein perinnöksi asti..
- Jarrutukset vähän myöhempään (5-10m) sekä kovempi sisään meno mutkiin, niin saa ne mutka nopeudet vielä kovemmaksi. Tällä kertaa tuo takarenkaan luistaminen pääsuoran jälkeisessä oikeassa ja ensimmäisessä vasemmassa mutkassa sai jännittämään.

Itsellä ajolinjat parani heti, kun ajelin pari kiekkaa sen MV agustan perässä.. vielä pari mutkaa on semmosia mihin hakee ja pahasti (las palmas ja viimeinen mutka)..

Näihin kaipaisinkin vinkkejä :P mutta uskoisin, että renkailla ja myöhäisemmällä jarruttamisella sekä enemmän rohkeutta ajaa nuo nopeat mukat pääsisi jo johonkin 1.31.xx - 1.32.xx aikoihin?

Hyvät paineet kyllä löytyi nyt takaseen eli se 2.35 lämpimänä ja edessä 2.25.. kului rengas erittäin tasaisesti (tuskin edes rypylälle). Ajolinjojen muutoksen jälkeen luistelukin meni vähemmälle, mutta ei oikein uskaltanu enää avata kaarteesta lähtiessä kun pelkäsi että tulee highsideri..

facebookissa tosiaan nuo omat videot, niin näkee vähän ajolinjoja ja jarrutuspaikkoja..

Jukalla mitään vinkkejä?

ps. pahoitteluni erään setin aikaisista hämmennyksistä mitä sain aikaiseksi kun menin parissa mutkassa pahasti pitkäksi.. johtui siitä, että tuli väli vapaa ja meni pakka sekasi päässä, kun veto katosi pyörästä
biggrin.gif
 
Katsotaan toimiiko.. eli siis radalla kuvattua..

Video 1

Video 2

Vähän vanhempaa settiä (eka kerta radalla). Tuossa 4 videossa ajaa kaveri mun takana (se joka nyt tällä reissulla kaatui).

Video 3

Video 4

Ilmotelkaa toimiiko vai ei :P
 
Kiva lueskella muiden fiiliksiä ja saada vinkkejä "miten tästä eteenpäin". Itse ajelen myös siellä vemppajengi osastolla eli hitaassa ryhmässä ja se tuntuu olevan vauhdin puolesta ihan oikea lokero mulle. Kova hinku olis ajaa lujempaa mutta ei oikeen uskalla. Olen itekin tahkonnut ratapäiviä tänä vuonna yli kymmenen ja pientä edistystä oon jo havainnut. Aika on parantunut useampia sekunteja alkukeväästä ja olen saanut rentoutta ajoon (kuvissa näyttää olevan olkapäät korvissa mutta ei enää niin korvissa kun keväällä....).

Yks juttu. Vaikka kierrosajat on vielä mitä on niin mulle RaceChronon käyttö on ollut ihan mielenkiintoista varsinkin kun luulee menevänsä kierrokset lujaa ja jälkikäteen huomaan että se vika leppoisa kierros olikin se paras. Saman havainnon on moni muukin huomannut (muistelen lukeneeni). RaceChronon kautta olen myös seurannut miten tasaisesti tulee ajettua eli onko kierrosajat 2-3 sekunnin sisällä. Tottakai heittoja tulee jos jotakin joutunee ohittelemaan mutta antaa tietoa omasta tasaisuudesta. Eli suosittelen RaceChronoa ihan oman ajon seurantaan - myös hitaille kuskeille. Nyt varmaan joku kouluttaja laittaa mut mustalle listalle...

Tällaisia ajatuksia mulle tuli mieleen. Itse olen kyllä joka kerta päässyt ajofiilikseen päivän aikana vaikkakin joskus saattaa mennä jokunen setti päin p##settä ja sit ihmetellään että mikä nyt. Mutta tilanteen nollaaminen ja "back to basics" yleensä auttaa asiaan. Kyllä se tästä vielä
biggrin.gif
 
Mä oon ajellut toista vuotta hitaassa, ja salakavalasti se vauhti vaan vähitellen nousee. Aina välillä oon kysellyt ja kuunnellut ohjeita, ja aina saanutkin ihan hyviä vinkkejä.

Kehitys on lähtenyt siitä Jukan mainitsemasta "tarttis apupyörät mutkassa ettei kellahtais kyljelleen" -tasosta, ja siitä sitten vähitellen on koitettu lisätä vauhtia. Jossain vaiheessa kolahteli varpaat maahan, ja sitten koitettiin saada ajoasentoa parannettua - ja otettiin taas monta askelta taaksepäin muilla osa-alueilla. Nyt viimeisin neuvo mulla kuuluu, että "tuo sun ajoasentos rupee näyttään jo välillä ihan hyvältä, mutta sun tarttis saada vähän lisää vauhtia. Koita sillai rauhallisesti vääntää sitä kaasua" (minkä jälkeen ko. kouluttaja näytti vielä kädellä ilmaan mallia, ilmeisesti että ymmärtäisin mihin suuntaan sitä kahvaa pitää vääntää)
lookaround_orig.gif

Nyt ongelmana on tosiaan tuo mutkavauhdin lisääminen, joka alkaa välillä hitaassa olemaan vaikeaa edellämenijöiden vuoksi. Sitten toinen mitä en osaa yhtään on avaaminen ja jarru - jos vauhti suoralla kasvaa niin viimeistään siinä vaiheessa menee mutka plörinäksi. Ja jarrustahan ei oikein tässä vaiheessa voi vielä puhua, pikemminkin kevyestä jarrukahvan hivelystä yhdistettynä moottorijarruun...

Keskiryhmää oon kerran käynyt kokeilemassa .ORGin päivillä, eikä se niin kaameaa ollut (vaikka alussa jännitti niin että koko mies tärisi). Siellä ollaan aika lailla hitainta kastia, joten keskiryhmään siirtymisen edellytyksenä ois kyllä toi suoravauhdin lisäys yhdistettynä vähintäänkin mutkavauhdin pitämiseen, mieluiten lisäämiseen.

Ja RaceChrono on muuten hyvä apuväline, mutta .ORGin Alastaron kierrosennätys syntyi keskiryhmässä, kun koitin hakea ohituspaikkaa (mielestäni) itseäni hitaammasta kuskista. Siinä vaiheessa meinas lentää kännykkä ketoon kun sen huomasin...
 
Ja RaceChrono on muuten hyvä apuväline, mutta .ORGin Alastaron kierrosennätys syntyi keskiryhmässä, kun koitin hakea ohituspaikkaa (mielestäni) itseäni hitaammasta kuskista. Siinä vaiheessa meinas lentää kännykkä ketoon kun sen huomasin...
Toihan vaan tarkoittaa sitä, että kykyjä ja vauhtia olisi kovempaankin menoon, mutta pää haraa vastaan. Jos keskiryhmässäkin joutuu ohittelemaan, niin kyllä silloin kuuluu siihen ryhmään.
 
Hyviä kommentteja ja kokemuksia. Itsellä vasta muutama ratapäivä takana ja pikkuhiljaa alkaa oppimaan perusteita. Ainakin renkaiden valinta on osoittautunut yhdeksi luottamusta lisääväksi elementiksi. En tiedä onko se pelkästään korvien välissä, mutta tieto kunnon pidosta helpottaa ajoa. Tietysti pelimiehet ja -naiset vetää kovia aikoja vaikka tourinkikumeilla mutta kuitenkin.

Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei... Vinkkejä? Youtubesta löytyy hyviä opetusvideoita ja niitä on tullut tuijotettua, mutta asian siirtäminen käytäntöön tuntuu vaikealta.
 
Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
 
Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
 
Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
Itsekin tuota polvea yritin aiemmin väkisin työntää asvalttiin. Jossain kohtaa vain uskoin, ettei meikäläisen mittasuhteilla ja ajoasennolla se polvi raavi asvalttia ihan herkästi.
Tällä hetkellä ajoasento on aika lailla sellainen, että polvi ja varvas ottavat yhtä aikaa maahan, joten pyörä on jo suht kallellaan ennen kontaktia.
Ajamisessa tärkeintä lienee kuitenkin se vauhti, ei polven laahaaminen?

Rentouteen auttaa kun harrastaa tiputanssia ajaessa ja aavistuksen tiputtaa vauhdista pois.
 
Mulla pitäis olla hyvät renkaat (Michelin Pilot Power), mutta silti nyt ja välillä kadullaki on tuntunu vähän lipsuvan. Etunenki tuntu lipsahtavan las palmasin jälkeissä nopeassa tai sitten se neliön kokoinen paikkaus vain aiheutti elämistä. Onkohan paineet kohillaan kyseisille renkaille kun edessä oli ajon jälkeen 2.6 ja takana 3.0 vai pitäiskö jousitusta koventaa. Menee kyllä hifistelyks hidas ryhmäläiseksi, mutta paremman luoton sais jos noista lipsumisista pääsis.
 
Ajamisessa tärkeintä lienee kuitenkin se vauhti, ei polven laahaaminen?
Höpsis. Polvipalojen kulutus on 'the' tärkein juttu.
tounge.gif

No vakavissaan: Minä ajelen siellä siksi kun se on hauskaa. Ajasta viis, lähinnä tasaisia suorituksia haen näin aloittelevana harrastajana. Säännöllisiä "apexiin" osumisia, ajolinjoja, oikeita vaihtoja jne. Jos siinä vauhti samalla kasvaa, niin kiva juttu, mutta kun kilpaileminen ei ole tarkoitus, niin se on sellaista itsensä voittamista, keskittymistä, tähtäämistä tasaiseen hyvään suoritukseen tjs.
 
Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
Ton kuvan perusteella pää/yläkroppa liian keskellä, sisäkäsi/olkapää liian jäykkänä(?), ja mutkavauhtii liian vähän/mopo liian pystyssä. Eli perus mutkajäykistelyy tjsp kuten itsekkin sanoit. Tarvis päästä livenä kyttäileen jotta sitten taas osais arpoo mahdollisii syitä tohon jäykistelyyn.
Mahdollisii syitä voi olla esim; jalkoihin tuijotus, hidas tai aikanen taitto, mutkaan valutus, moottorijarru apeksiin, vedon puute mutkassa, ajolinja, ajoasennon muutokset mutkassa, tuen puute, jne.
(Jaa että mistä-kö Tiedän, no siitä kun olen itse tehnyt ihan samoja virheitä samalla seurauksella...)

Mut muuten toi kuva näyttää ihan ok, ei mitään suurempaa hasardia.  
biggrin.gif
 
Onkohan tässä ketjussa oikeasti hitaita vai mitä?
biggrin.gif


Omat kokemukset. Mukavaa se on, eikä mulla oo kiire mihinkään. Sitä varten en mopoa ainakaan ostanut. Joten hauskaa on ja kyllä se vauhti pikkuhiljaa siitä paranee. Tulee siellä sentään jokuset jo kaarteessa perä edellä vastaan vaikka just vingutettiin ohi suoralla.
omg.gif
Antaa mennä jos on kiire. Tosin, eipä tällä menetelmällä aikoja ajellakaan, mutta eipä minulla se tavoitteena olekkaan.

Sen verran olen settejä kellotellut, että menee ne 1-2s sisään setillä, jos ei tarvi jarruttaa kaarteessa muiden takia.
sport05.gif
 
Ajellut olen kadulla kuutisen vuotta, ja nyt Alastarolla 15.8. tuli vasta toinen ratakerta. Koulutusryhmässä ajelin ja ihan perusasioita opettelin.

Kyllähän sen kuvista näkee (tuo vanha ZXR750) että ihan kauheeta jäykistelyä se vielä on, eli sellasta "pyörä kallistuu, mies ei" -perusjäykkishommaa. Kai sitä vaan vanhalla äijällä itsesuojeluvaisto pukkaa päälle vähän liiankin nopeasti.

Koitin kyllä keskittyä lähinnä ajolinjojen löytämiseen ja katseen käyttöön, ja pään kurviin painamiset saatikka muut kehon siirtelyt jäi sitten näemmä vähemmälle huomiolle.

Suorat otin suosiolla hitaasti etten olisi blokannut kenenkään mutkissa nopeamman etenemistä.

Sitä ihmettelin että miten niinkin hitaalla ajolla nuo touring-renkaat alkaa oikeen murenemaan silmissä (uudet Pilot Road 2:t) ja ainakin kerran tuntu takanen lipsuvan pääsuoraa edeltävässä neulansilmässä.

Mutta joka tapauksessa, kivaa oli, ja hyödyllistä, ja varmaan toistekin tulen koulutusryhmään, toivottavasti ensi kerralla alla joku uudempi pyörä (tähtäimessä joku 2000-luvun perussportti, kuussatku tai seiskapuoloiaks).
 
Toissa viikonloppuna Kemorassa alkoi häiritsemään oman ajon ja lähinnä ajoasennon jäykkyys. Välillä havahtui itsekin kun puristi tangosta rystyset valkoisena. Piti hokea koko ajan rennosti, rennosti.. Myös polven saaminen maahan tuntuu jotenkin vaikealta. Ajoin kierrostolkulla useassa setissä parin saman pyörän perässä samaa tasaista vauhtia. Edellä menevät sällit vetivät smoothisti polvi maassa karusellin ja sen jälkeisen vasurin. Itsellä tuntui, että vaikka kuinka yrittää vetää rennosti ja roikkua, niin ei...
Riippuu myös jonkin verran mopon mittasuhteista vs kuskin mittasuhteet vs ajoasento.
Kuva voisi auttaa arpomista jonkin verran.
Tuolta mun profiilista löytyy suuntaa antava kuva. Kemoran karusellin jälkeisessä vasurissa mennään.
Ton kuvan perusteella pää/yläkroppa liian keskellä, sisäkäsi/olkapää liian jäykkänä(?), ja mutkavauhtii liian vähän/mopo liian pystyssä. Eli perus mutkajäykistelyy tjsp kuten itsekkin sanoit. Tarvis päästä livenä kyttäileen jotta sitten taas osais arpoo mahdollisii syitä tohon jäykistelyyn.
Mahdollisii syitä voi olla esim; jalkoihin tuijotus, hidas tai aikanen taitto, mutkaan valutus, moottorijarru apeksiin, vedon puute mutkassa, ajolinja, ajoasennon muutokset mutkassa, tuen puute, jne.
(Jaa että mistä-kö Tiedän, no siitä kun olen itse tehnyt ihan samoja virheitä samalla seurauksella...)

Mut muuten toi kuva näyttää ihan ok, ei mitään suurempaa hasardia.  
biggrin.gif
Sieltähän niitä tiedostettuja juttuja tulikin, eli tekniikka hakusessa. Omasta mielestäni suurimmat ongelmat on juurikin valuttelu moottorijarrulla apeksiin ja siitä ohi, yläkroppa liian ylhäällä ja keskellä, sisäkurvin olka- ja kyynärpää jäykkänä jne.

Mielestäni kehitystä tapahtuu kuitenkin parhaiten, kun itse hoksaa virheensä ja mentaaliharjoittelulla sekä ajamalla opettelee ja korjaa pikkuhiljaa suoritusta parempaan suuntaan. Juurikin se kierrosten tasaisuus ja oikea tekniikka on tavoitteena. Ja tietysti ajamisen hauskuus
smile_org.gif
 
Back
Ylös