Honda CBR 1000F

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
^Jos laturi/startin ketjunkiristäjä ehjä, niin ketju ei normaalisti ääntele kone kylmänä eikä lämpimänä.

Vm 88 - 89 on tyypivika, että kiristäjä jossain vaiheessa entinen. Joko Ketjukiristäjän pohja tai sitten jousikuormitetun hammastuksen lukko pettää.

Ketjunkiristäjän pystyy vaihtamaan ainoastaan kone halkaisemalla.

Ketjukiristäjän kunnon pystyy sormella toteamaan starttimottorin aukosta. Jos joustaa, niin ketjukiristäjä rikki.

Uudemmissa malleissa vm. 89=> starttikytkimen rakenne erilainen (pesä jossa pienet kytkinlevyt), jonka tarkoitus estää ketjukiristäjän rikkoutumista.
 
^Jos laturi/startin ketjunkiristäjä ehjä, niin ketju ei normaalisti ääntele kone kylmänä eikä lämpimänä.

Uudemmissa malleissa vm. 89=> starttikytkimen rakenne erilainen (pesä jossa pienet kytkinlevyt), jonka tarkoitus estää ketjukiristäjän rikkoutumista.

Mulla on uudempi malli, ja kyllä se taitaa olla se joka kylmänä näissä iän myötä rallattaa. Sama ääni oli edellisessä äffässä, mutta siinä se kuului lähes jo koko ajan kun se oli paljon enemmän ajettu. Nimimerkillä Ketju76 oli myös sama ongelma välikoppaisessa.

Varsinkin just liikkeellelähtiessä ensimmäiset 20 metriä kylmänä. Jakopää pitää käsittääkseni enemmän sellaista läpsyttävää ääntä, jos se on kyseessä. Sinänsä kyllä mielenkiintoista että ääni kuuluu vain liikkeellelähtiessä, kun eihän liikkeellelähdön pitäisi vaikuttaa kampuran ja laturin väliseen vetoon mitään, mutta kai se on se värinä.
 
^Tarkista ohjeiden mukaan ketjunkiristäjän kunto. Jos ketjunkiristäjä ehjä, niin ääntely tulee jostain muualta. Ajettaessa ketjun ainoa vastus on laturin antama vastus. Ketju ei voi löystyä koska kiristäjä lukkiintuu jousivoimasta, eikä anna sen jälkeen periksi hajoamatta.

Monasti äänien paikallistaminen hankalaa. Rallatus joka poistuu ajettaessa johtuu (melkein) aina jakoketjun hydraulisesta kiristäjästä. Öljy valuu kiristäjän kupista parkissa ja vie aina oma aikansa, ennen kuin kuppi täyttyy uudestaan ja ilma poistuu hydraulikupista käynnistyksen jälkeen.

Jos kone toimii normaalisti ajetun 20m jälkeen, niin en tekisi asialle yhtään mitään.
 
^Tarkista ohjeiden mukaan ketjunkiristäjän kunto. Jos ketjunkiristäjä ehjä, niin ääntely tulee jostain muualta. Ajettaessa ketjun ainoa vastus on laturin antama vastus. Ketju ei voi löystyä koska kiristäjä lukkiintuu jousivoimasta, eikä anna sen jälkeen periksi hajoamatta.

Monasti äänien paikallistaminen hankalaa. Rallatus joka poistuu ajettaessa johtuu (melkein) aina jakoketjun hydraulisesta kiristäjästä. Öljy valuu kiristäjän kupista parkissa ja vie aina oma aikansa, ennen kuin kuppi täyttyy uudestaan ja ilma poistuu hydraulikupista käynnistyksen jälkeen.

Jos kone toimii normaalisti ajetun 20m jälkeen, niin en tekisi asialle yhtään mitään.

Ihan hyvä teoria, mutta veikkaan silti kulunutta laturinketjua. Niitä on näihin vaihdeltu, ja se ketju kuluu ja pitenee kuluessaan kunnes kiristäjä ei enää riitä, ja se kiristäjän ohjurikin kuluu. Ketju venyy lähes kahden lenkin verran oikein kuluneena. Tuostakin pyörästä (ne kuvat edellisellä sivulla) rallatus loppui, kun laturinketju vaihtui. Joo, first world problems toki pitkälti, mutta tuo ketjun vaihtoehtoinen vaihtotapa alkoi kiinnostaa. Tässä on uusi jakopää, että tuskin se ääntää.

On se silti sellainen ääni että mahdollinen ostaja huomaa sen kyllä. Kivempi olisi poistaa sekin, kun roplaus on sinänsä kivaa. Aika moni näihin on laturinketjun vaihtanut, yleensä halkaisemalla koneen. CBR-foorumilla ja Tubessa riittää juttua aiheesta. Tuo tapa että sen pystyy vaihtamaan noin kuten kuvasin, on mielenkintoinen.
Sinänsä Honda kyllä sotkeutui jalkoihinsa tämän ratkaisun suhteen aika komeasti aikanaan. Että saatiin laturi sylinteriryhmän taakse, niin piti tehdä vaikka mitä virityksiä. Kytkinlevyt startin kytkimeen, jne, jne.
 
^Tarkista ohjeiden mukaan ketjunkiristäjän kunto. Jos ketjunkiristäjä ehjä, niin ääntely tulee jostain muualta. Ajettaessa ketjun ainoa vastus on laturin antama vastus. Ketju ei voi löystyä koska kiristäjä lukkiintuu jousivoimasta, eikä anna sen jälkeen periksi hajoamatta.

Monasti äänien paikallistaminen hankalaa. Rallatus joka poistuu ajettaessa johtuu (melkein) aina jakoketjun hydraulisesta kiristäjästä. Öljy valuu kiristäjän kupista parkissa ja vie aina oma aikansa, ennen kuin kuppi täyttyy uudestaan ja ilma poistuu hydraulikupista käynnistyksen jälkeen.

Jos kone toimii normaalisti ajetun 20m jälkeen, niin en tekisi asialle yhtään mitään.

Tonni äffässähän on myös oikealla edessä alhaalla se jokin tasapainotus säätö joka on joillain auttanut koneen ääniin.

https://cbrforum.com/forum/how-tos-81/balancer-adjustment-107818/
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa ajankulukseni taas kaasareita putsailin ja säädin kun nokesi kolmospytyn tulppaa, niin huomasin että pääsuuttimet ovat kokoa 130, vaikka vakiopöntöt ja ilmansuodatin. Ei ihme että on motarilla vähän janoinen, vakiosuuttimet ovat käsittääkseni kokoa 122.
 
Sen kaasareissa on Stage 3 jetkitit, (kuva) vaikka pöntöt ja putsarit vakiot. Vanhat pyörät ovat kuin rasia suklaata, ei koskaan tiedä mitä löytää. Varsinkaan Saksa-importeista. Siinä on ilmeisesti ollut joskus kiinni tehoputki&vapaavirtaus, jne ja omistaja on myydessä vaihtanut vakiopalikat takaisin mutta jättänyt kaasarikitit.
Sain koneen käymään nätimmin ja vetämään alhaalta paremmin, kuin aikani säätelin. Kolmoskaasarin neulan sain pitämään vanutikulla istukkaa pyöritellen, ei enää nokea tulppaa. Uudet neulat ja istukathan se tartteis. Loppuviikosta ehkä taas pidempi reissu jonnekin.

Ohjauksen sain taas lähes suoraan sen jäljiltä, kun syksyllä myrskytuuli kaatoi sen ilman muita vaurioita. Hondan crashpadit toimii kyllä hienosti. Pyörän voi kaataa, eikä katteen mikään osa kosketa maata, paitsi ne padit jotka voi taas maalata helposti. Kolmiopultit, etuakseli ja kolmion iso mutteri löysälle, ja ankaraa vääntöä rotvallia vasten. Silleen se oikenee. Aika monessa tonniäffässä mitä olen koeajanut on ollut stonga vinossa menosuuntaan. Etuputket liikahtaa heti kolmioissa, vaikka kaatuisi paikaltaan ihan pehmeästi.
 

Liitetiedostot

  • Stage 3.PNG
    Stage 3.PNG
    13,6 KB · Katselut: 28
Kyllä tuolla kaasarien säätämisellä tekee paljon käynnille. Otin ne vielä kerran työn alle ja tsekkasin seosruuvit ja kohopinnat. Sisempiä seosruuvejahan näissä voi säätää vain jos irroittaa kaasarit. Seosruuvit olivat auki 2 kierrosta, ilmeisesti Saksan pojan jäljiltä. Ohje on 2 5/8. Laitoin auki kolme kierrosta, kun on etanolibensat nykyään, jotka laihentavat seosta. Kyllä käy nyt nätisti, oikein kehrää. Nyt on siis pääsuuttimet 130, seokset auki 3 kierrosta, ja neuloja nostettu kahden prikan verran. Pelaa helvetin hyvin. Bensamittari jotenkin tuntui liikkuvan koeajolla vauhdikkaasti länteen, mutta nothing comes for free:D
 
Siinä sitä on taas kesäksi harrastetta. Bilteman fillariketjunkatkaisija ja kaverin tonniäffän vanha laturinketju treenaamista varten. Tosta Biltsun katkaisijasta tulee ihan hyvä, kun sitä vähän modaa koneistamolla. Kyseisen ketjun niitit ovat niin pieniä että fillarikatkaisijan voima riittää hyvin.
 

Liitetiedostot

  • Hy-Vo 1.jpg
    Hy-Vo 1.jpg
    68,9 KB · Katselut: 51
Tonniäffä myyty, meni sopivasti tuohon lähelle. 2000-luvun alussa oli vuokralla yksi 1988-mallinen, jolla ajoin viisi tonnia. Edellisellä omalla tuli 5500km, ja tällä viimeisellä vajaa kymppi. Noin 20 000km tuli äffillä ajettua yhteensä.
Moottorin suunnittelussa on joitain käsittämättömyyksiä (ketjut), mutta muuten pirun hieno pyörä ajaa. Mitä sitä keksii seuraavaksi, ei mitään hajua.
 
Tonniäffä myyty, meni sopivasti tuohon lähelle. 2000-luvun alussa oli vuokralla yksi 1988-mallinen, jolla ajoin viisi tonnia. Edellisellä omalla tuli 5500km, ja tällä viimeisellä vajaa kymppi. Noin 20 000km tuli äffillä ajettua yhteensä.
Moottorin suunnittelussa on joitain käsittämättömyyksiä (ketjut), mutta muuten pirun hieno pyörä ajaa. Mitä sitä keksii seuraavaksi, ei mitään hajua.

Jos persus kestää niin Busa,niitä ei vaan vielä saa tonnilla... :( Sellainen houkuttais itseäkin mut 1000f:llä vielä mennään. Vien oman taas tänään tallille odottamaan motivaatiota,jos kesälomalla taas.
 
Tonniäffä myyty, meni sopivasti tuohon lähelle. 2000-luvun alussa oli vuokralla yksi 1988-mallinen, jolla ajoin viisi tonnia. Edellisellä omalla tuli 5500km, ja tällä viimeisellä vajaa kymppi. Noin 20 000km tuli äffillä ajettua yhteensä.
Moottorin suunnittelussa on joitain käsittämättömyyksiä (ketjut), mutta muuten pirun hieno pyörä ajaa. Mitä sitä keksii seuraavaksi, ei mitään hajua.

Mä vaihdoin F:n Bläkkäriin. CBR 1100xx on ihan hiton hyvä pyörä, huoleton, kestävä ja miällyttävä ajaa. Suosittelen! Näitähän saa ihan sopuhintaan ja kilometrejä ei tarvi pelätä vaikka olis 200000 ajjettu niin kestää!
 
Mä vaihdoin F:n Bläkkäriin. CBR 1100xx on ihan hiton hyvä pyörä, huoleton, kestävä ja miällyttävä ajaa. Suosittelen! Näitähän saa ihan sopuhintaan ja kilometrejä ei tarvi pelätä vaikka olis 200000 ajjettu niin kestää!

Mulla oli jo Bläkkäri, allekirjoituksessa. Niitä ensimmäisiä, kaasutinversio. Ajoasento ei sopinut mulle ollenkaan, kun lähdin Joensuusta niin olin väsynyt raato jo Lappeenrannassa. Moottorista tykkäsin, ohituskiihtyvyys etenkin oli todella kohdillaan. Tonniäffässä oli loistava ajoasento mulle, voi ajaa monta päivää putkeen ilman että mihinkään sattuu. Ajo-ominaisuudet kaarteissa ovat upeat. Moottori on vain valitettavasti huonosti suunniteltu joiltain osin.

Suunnitella moottori, jonka laturinketjua ja öljypumpunketjua ei voi vaihtaa lohkoja halkaisematta oli Hondalta jonkinlainen mielenhäiriö. Noiden osien vaihtaminen on yli 100kg moottoriin niin suuri työ, että moottori on käytännössä suunniteltu kertakäyttöiseksi. 50 000km ja sitten alkaa räminä ja ainoa vaihtoehto on lohkot halki koneesta jonka jo nostoon rungosta ja siirtelyyn tarvitset taljan, apumiehiä ja oman tallin.

Sääli, sillä moottori on hyvä ajaa. Yritin katkaista sitä jäseneltä saatua käytettyä laturinketjua ja sainkin sen poikki purkamalla, mutta oli kyllä duunia. Mikään katkaisija ei oikein käy kun niitti on levyn muotoinen, alle millin paksu levy. Tein hakaneulasta työkalun, hakaneulan varsi mahtui juuri ja juuri koloon. No, se on nyt mennyttä, pyörä meni kaupaksi tunnissa tuohon lähelle, entiselle tonniäffäkuskille.

Suurempaan siirtyminen ei ole itsestäänselvyys, tykkään pienistäkin jos ne ovat vanhoja. Olen käytännössä koko ajourani sahannut eestaas pienestä isoon ja taas pieneen. Molemmissa on omat puolensa. Tuossa olisi yksi kiikarissa jonka saisi heittämällä museoon, mutta kunhan nyt kattoo.
 
Mikähän mahtaa -99 vuosimallin cbr:ää vaivata kun välillä on tehottomuutta alakierroksilla, seuraavana päivänä lähtee käyntiin mutta saattaa sammua minuutin päästä, eikä lähde käyntiin, saattaa hörähdellä imu päällä. Jonku ajan ku odottelee (10-15min) niin lähtee taas käyntiin ilman mitään ongelmaa. Muutaman kerran sammunut kesken ajon (muutama sata metriä) jonka jälkeen taas käyntiin odottelun jälkeen. Vika ei ole jatkuvaa vaan välillä toimii hyvin. Kokeiltu jotain sonax kaasuttimien puhdistusainetta, bensahana vaikuttaisi toimivan oikein. Hyviä vika ehdotuksia otetaan vastaan.
 
Bensahanan alipaineletku haljennut/irti, bensatankin ylivuotoletku puristuksissa, tankissa pientä alipainetta.
Toisaalta jos se ylemmillä kierroksilla vetää silti hyvin, niin selkeästi ongelma tyhjäkäyntipiirissä eli kaasarit tukossa.
Tempaise kaasarit irti ja pura. Tonniäffässä suht helppo ja nopea homma. Tarkista myös seosruuvien asennot, ne voi olla ihan mitä vaan käytetyssä. Pitäis olla auki 2 1/2 - 2 3/4. Omassa avasin kolme kierrosta, tyhjäkäynti parani paljon. Voi tietysti teoriassa olla staattori/sytkä-ongelmakin mutta niitä harvemmin tonniäffissä on. Tasasuuntaajia menee joskus. Akun napojen puhtaus kannattaa tsekata. Talveksi laitat aina bensahanan kiinni jä käytät kuivaksi kunnes sammuu.
 
Mikähän mahtaa -99 vuosimallin cbr:ää vaivata kun välillä on tehottomuutta alakierroksilla, seuraavana päivänä lähtee käyntiin mutta saattaa sammua minuutin päästä, eikä lähde käyntiin, saattaa hörähdellä imu päällä. Jonku ajan ku odottelee (10-15min) niin lähtee taas käyntiin ilman mitään ongelmaa. Muutaman kerran sammunut kesken ajon (muutama sata metriä) jonka jälkeen taas käyntiin odottelun jälkeen. Vika ei ole jatkuvaa vaan välillä toimii hyvin. Kokeiltu jotain sonax kaasuttimien puhdistusainetta, bensahana vaikuttaisi toimivan oikein. Hyviä vika ehdotuksia otetaan vastaan.

Venttilivälykset kannattaa katsoa,jos olematon välys jää lämmetessä kantamaan ja tekee juuri tuollaista.
 
Siinänän tuli jo monenlaista ehdotusta, teki se viime kesänä kerran sen että jätti välille pienen lyhyen ajon jälkeen mutta silloinki odottelun jälkeen lähti taas käyntiin, nyt alkanut näköjään tekeen useammin mutta ei siis joka kerta.Saattaa pystyä tunninki ajeleen ihan normaalisti ennenku alkaa alakierrosten tehot tippuun tai tuntumaan jotenki tukkoselta ja raskaalta meno. Niin ja tekee kylmänä ja lämpimänä näitä omia temppujansa :p
 
Viimeksi muokattu:
;4815850 sanoi:
Moro !

Tuollaista vanhempaa tonnista cebaria olen katsellut (vm. -87 - -89) onko tyyppivikoja tai muuta mitä pitäis ottaa huomioon ? toinen vaihtoehto vois olla iso suzuki, mutta honda tuntuis paremmalta vaihtoehdolta, mitäs mieltä olette ?

Sc24 mielellään, starttikytkin ongelmallinen 21 mallissa, kokemusta on molemmista, ei niissä muuta ihmeitä mitä ei ois muissakin pyörissä.
 
Mikähän mahtaa -99 vuosimallin cbr:ää vaivata kun välillä on tehottomuutta alakierroksilla, seuraavana päivänä lähtee käyntiin mutta saattaa sammua minuutin päästä, eikä lähde käyntiin, saattaa hörähdellä imu päällä. Jonku ajan ku odottelee (10-15min) niin lähtee taas käyntiin ilman mitään ongelmaa. Muutaman kerran sammunut kesken ajon (muutama sata metriä) jonka jälkeen taas käyntiin odottelun jälkeen. Vika ei ole jatkuvaa vaan välillä toimii hyvin. Kokeiltu jotain sonax kaasuttimien puhdistusainetta, bensahana vaikuttaisi toimivan oikein. Hyviä vika ehdotuksia otetaan vastaan.

Lisäys. Katsoin tänään tulpat niin aika mustilta näytti. Varmaan kaasareiden säädöt pielessä?Lisäksi putkesta tulee nestettä, en saanut selvää oliko bensaa vai vettä tai jotain muuta
 
Back
Ylös