Honda voblaa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja virtamies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Voblaus" ei tunnu ongelmalta jos se ilmenee vain jos irrottaa kädet. Miks mopolla pitäs ajaa ilman käsiä? Eikö ne temppupyörät oo sitte erikseen? Suzuki TL oli oikein hauska ajettava mutta en koskaan saanu "tankslapperia" huonosta maineesta huolimatta. Motarilla muutama varoittava hidas sivuttaiskeinunta kun alustan säädöt oli pielessä.

Jaketille: Kartiokuulalaakeri on esikiristettävä joten vähemmän herkkä toisin kuin kuulalaakeri, jossa koolien kiristysmomentti ei vaikuta sisäiseen kuulien pyörintävastukseen. Todennäköisesti kartiorullalaakeri sinnekin laitettu. Kiristin omasta Tellusta ohjauksen mutta en sen tarkemmin katsonu mikä laakeri siellä on.

Nykyinen Bemari ei oo turbulenssissa erityisen vakaan tuntuinen kun viima tarttuu katteeseen mutta en silti oo huomannnu että takaboksi hirveesti huonontas ajovakautta. Pystyy rauhallisessa tilanteessa irrottaa otteen kahvoista samalla polvilla tankkia puristaen mutta en rohkene muuttaa ajoasentoa, siis nousta pystyyn istumaan. Tuntuma on että vaatii aika vahvasti vaimennetun ohjauksen että ilman käsiä ajelu onnistuu mutta silloin ketteryys kärsii. Tuossa mun vehkeessä eturenkaan kosketuspinta tiehen on ainoa joka vaimentaa pienet liikkeet tai sitten ei. Ei ole kiristettävää ohjauslaakeria(vielä :grin: ) ja ohjausiskari ei vaikuta pieniin liikkeisiin.
 
Komppaan kanssa edellisiä siinä, että miksi pyörällä pitäisi ajaa ilman käsiä, kun siinä on kuitenkin lisävarusteena tällainen täysin turha asia, kuin ohjaustanko, mutta ei sitä turhaan ole siihen lisävarusteeksi laitettu vaan kyllä se on aika kätevä varuste. Omassa nakussa erilaiset woblaamiset yms. heittelyt kuuluu vähän, kuin asiaan, olisi outoa, jos ne yht äkkiä kokonaan loppuisivat :D Omaakin sietokykyä on hyvä kavattaa, kunhan ei liikaa kasvata.
 
Aina toisinaan tulee ajettua vakkarilla ilman käsiä syystä että saa vähän taukojumppaa puutuneille käsille.
 
ei muutako väitelkää te mutta ei pyörän pidä voblata NORMAALI ajo olosuhteissa. pitäisittekö normaalina jos auto alkaisi voblata 70kmh nopeudessa jos päästät hetkeksi kädet irti ratista. tappovehe sanoisin on tuommonen ja pitäisi olla jenkkimalliin isot varotustarrat

mää voin omalla vaikka 50 kmh- 150kmh välin kiihyttää vakkarilla ilman käsiä ja laukut paikoillaan ja emäntä ritsillä eikä tartte kylmää hikeä pyyhkiä. suunnittelu virhe sanon minä. veisin asian vaikka kuluttajariitalautakuntaan koska tuotteessa on selkeä turvallisuus virhe jota ei mainita ostohetkellä.

liike häviää tuon ihan 100 nolla. täysi suunnittelu virhe.
 
Ihan käsittämätön on sellainen näkökulma, että mopedi on ihan ok jos sillä
ei voi ajaa kädet irti stongasta ilman housupyykkiä.... tai lanssikeikkaa :doh:.

Ei ole edes keskustelun paikka, koska silloin modernin mopon konstruktiossa/kokonaisuudessa
on asiat lähtökohtaisesti pahasti pielessä.

Osattiin sitä toki ennenkin pukata markkinoille vittumaisesti (vaarallisesti)
käyttäytyviä vehkeitä. Etenkin 70- luvun alkutaipaleella.

Esim. Kawan 750 H2 oli aikanaan vaikuttava todella monin tavoin :p

Jammun 650 XS ei liioin oikein osannut päättää mihin se menisi kovemmassa kyydissä ja
päätti kait siksi mennä vähän joka suuntaan :D.
 
Viimeksi muokattu:
https://www.hondabikes.fi/mallisto/touring/nt1100-dct

omistajana tallentaisin tuon sivuston tiedot talteen. jossa mainitaan mm takalaukku muttei mitään rajoituksia siihen

helpottaa huomattavasti riitelemistä


Toisaalta ei ole myöskään mitään mainintaa siitä, että voisi ajaa ilman käsiä. Jos oltaisiin jenkeissä, niin siellä varmaan lukisi erikseen mitä ei saa tehdä tai että ei saa ajaa ilman käsiä tjms. mutta ehkä ne on ajatellut, että Suomalaiset osaavat käyttää omaa harkintakykyään. Voi olla, että he ovat olleet väärässä :D
 
veikkaan, että koska ainoa vaimentava tekijä on eturenkaan kosketuspinta ja geometria, ja tai ohjaajan kädet, niin woblaus johtuu siitä, että tuossa pyörässä kuten africa twinissä kuski istuu aika takarenkaan päällä ja pystyssä. lisäksi on isohko etukate, ja laukut, nämä kaikki siirtää painoa takarenkaalle, jolloin nopeus päällä eturengas kevenee, jokainen tietää että kovassa kiihdytyksessä vakaatkin pyörät on vähän voblaavia. koska eturenkas on kevyt.

eli ei se johdy välttämättä ns laukuista tai yksittäisestä laukusta, se on tuo kaikki yhdessä, joka tekee pyörän vain liian kevytkeulaiseksi. kuten TLS:ssä, jos pudottaisi keulaa läpi kolmioista esim 5mm, niin todennäköisesti se jo vakavoittaisi pyörän. mutta jos laukkujen kuormaa lisää niin tod näk ongelma pahenee.

myös takajousituksen kiristäminen todennäköisesti auttaisi koska se lisää painoa eturenkaalle.

kovemmissa nopeuksissa etupyörän hyrrävoimat on niin suuria, että se voi vaimentaa ongelman.
 
Toisaalta ei ole myöskään mitään mainintaa siitä, että voisi ajaa ilman käsiä. Jos oltaisiin jenkeissä, niin siellä varmaan lukisi erikseen mitä ei saa tehdä tai että ei saa ajaa ilman käsiä tjms. mutta ehkä ne on ajatellut, että Suomalaiset osaavat käyttää omaa harkintakykyään. Voi olla, että he ovat olleet väärässä :D

Otetaas nyt kielet pois poskista :D.
Ei siksi, ettei vakavistakin asioista voisi laskea leikkiä, vaan siksi että
tämä uusi Ho... Ho...., no tiedätte kyllä, on nyt vaan ilman häntää synnytetty susi.
Kaikkihan sitten tietää mitä tapahtuu kun tällaiseen suteen laitetaan takalau...... eikäkö HÄNTÄ :;):.

Tässä tapauksessa valmistaja markkinoinnissaan vieläpä suorastaan houkuttelee
asentamaan sudelle häntää :p.

Kysehän ei ole siitä, tehdäänkö mopoja ilman käsiä ajettavaksi vai ei.
Ei liioin siitä, mitä liikenteeseen liittyvä lainsäädäntö missäkin asiaan (ilman käsiä ajamiseen) suhtautuu.
Sama koskee laitteen valmistajaa.

Eli vaikka "millä tahansa takasivuilla" olisi kuinka ponnekkaasti präntättynä, että kädet on ajaessa
"pidettävä stongassa", ei silti ole esitetty kuinka perkeleesti siinä pitää roikkua.....
että laite pysyy turvallisesti ladulla :;):.
Jos laite voblaa herkästi ja paljon, se poistuu omia aikojaan ladulta myös "kädet ohjaustangolla".

Eli keskustelu "ilman käsiä" ajamisesta ja siihen juuttuminen indikoi enemmänkin
asian ajosta "ilman päätä". (tämä ei ollut henkilökohtaista kenellekään)
 
Viimeksi muokattu:
veikkaan, että koska ainoa vaimentava tekijä on eturenkaan kosketuspinta ja geometria, ja tai ohjaajan kädet, niin woblaus johtuu siitä, että tuossa pyörässä kuten africa twinissä kuski istuu aika takarenkaan päällä ja pystyssä. lisäksi on isohko etukate, ja laukut, nämä kaikki siirtää painoa takarenkaalle, jolloin nopeus päällä eturengas kevenee, jokainen tietää että kovassa kiihdytyksessä vakaatkin pyörät on vähän voblaavia. koska eturenkas on kevyt.

eli ei se johdy välttämättä ns laukuista tai yksittäisestä laukusta, se on tuo kaikki yhdessä, joka tekee pyörän vain liian kevytkeulaiseksi. kuten TLS:ssä, jos pudottaisi keulaa läpi kolmioista esim 5mm, niin todennäköisesti se jo vakavoittaisi pyörän. mutta jos laukkujen kuormaa lisää niin tod näk ongelma pahenee.

myös takajousituksen kiristäminen todennäköisesti auttaisi koska se lisää painoa eturenkaalle.

kovemmissa nopeuksissa etupyörän hyrrävoimat on niin suuria, että se voi vaimentaa ongelman.

Tuossa edellä on paljon "totta". Lopputulos on osiensa summa.

Ongelmanahan meillä tässä casessa on se, että laitetta ei markkinoida "herkkänä kilpurina",
vaan ihan jonain muuna.

Jos laitetta markkinoidaan varsin painokkaasti Touring- genressä, ei voida lähteä siitä että
jokaisen peruspyörään asennettavan touringkikkareen jälkeen tarvitaan perusteellisia
alustamuutoksia/säätöjä....... jopa ilman kuormaa ja yksin ajettaessa.

Ei asiakkaan ole tarkoitus toimia minään hulluna keksijäprofessorina, vaan tuotetta
tarkoitetulla tavalla käyttävänä.... tyytyväisenä asiakkaana.

Harva tuote on "täydellinen", mutta jossain kohtaa tulee asiakkaallakin "suu säkissä" vastaan.

Tässä casessa vaikuttaa tilanne olevan nyt juuri näin.
 
Tässä pyörässä on kosketusnäyttö jota pitää voida käyttää ajon aikana.
Ei kai sitä näyttöäkään sentään tartte molemmilla tumpuilla hiplata samanaikaisesti :blink:

Sitten tähän liittymätön havainto AT:n koeajosta. Kuka haluaa AT:n automaatilla? Ei jatkoon.
Mikäs vika siinä on? Eikös tuo kuitenkin ole DCT-aski, jossa on myös man.mode käytettävissä, jolloin se aski vaihtaa napista käskien ilman kytkintä = käsittääkseni ihan vain pelkkä helpotus juurikin mitä hankalammat ajo-olosuhteet on kyseessä, ei tartte sitä vas.koipea nostaa vaihdevivulle lainkaan :paikallatuulee:

Ongelma tapaa myös poistua yksinkin ajettaessa, jos takapenkille tällää
laukun ja kuskin välille tavaraa.
Eikös noista pizzapurkeista ollut joskus joku versio tätä varten ihan lukittavilla kiskoillakin, jolloin yksin ajellessa sen purkin pysty ikäänkuin valuttamaan kiskoillaan sieltä lintulaudalta takajakkaralle :dunno:

GSX 1400:ssa takalaukkulla ajaminen ilman takapenkillä olevaa "täytettä" on ihan perseestä.
Sama tilanne 1250 Bantulla.
Vaikka noissa olisi ihan "tehtaan"... eli Givin :D sarjat, ei toimi takalaukku.
No ylipäätään koko takalaukku kun tuo sen oman ilmanvastuksensa sekä siirtää painopistettä ylös & taakse on kaikki ihan pelkästään pahasta. Vaan siltikään tuo oma 1250 GT ei kyllä woblaa ei niin pätkääkään vaikka takalaukun (jossa duunireppu läppäreineen yms) kera laskettelenkin isompia mäkiä alas ilman käsiä 50...60km/h nopeuksia. Ja kyllä, kyseessä on täyskatettu GT ihan merkkikohtaisella (Givin) 3x laukun sarjalla, vaikka matkassa useimmiten vain tuo pelkkä takalaukku onkin :cruising:
 
Eli nyt on erehdytty ostamaan vahingossa mopo jonka kaikki ominaisuudet ei olekkaan sitä mitä olisi toivonut. Kenen vika ja kuka korvaa? Kiinnostaa kovasti kun kaikki omatkin mopot ovat olleet aina vain puolivalmisteita, mutta ei ole hoksannut että se onkin myyjän/valmistajan/yhteiskunnan vika.

Ostin matkapyörän. Ihan helvetin mukana matkalaite se muuten onkin.
Ongelma tässä on mielestäni se että sillä ei voi ajaa yhdellä kädellä koska se vatkaa. Ilman käsiä se heittää pois selästä kahden sekunnin sisällä.
Se vatkaaminen on 3700km aikana kuluttanut tangonpääty painoista värit pois koska hanskat hinkkaa niihin ja vatkaaminen toimii kuin hiominen. Ei se ole normaalia eikä tämänlaista saisi olla missään pyörässä.
Toki pyörissä on aina jotain, muttä tämä ei mun mielestä ole mitään pientä jos high sider on koko ajan läsnä kun kädet irroittaa.
Jos tää olisi joku naarmu, tai epätoivottu asia niin en valittaisi mutta tässä on oikeasti kyse vaarallisesta ilmiöstä joten ihmettelen eikö kukaan muu NT omistaja ole huomannut samaa vai onko tässä laitteessa vikaa kun se tekee niin?
 
Alkaa olla ja aika myöhäinen syksy, mutta olisiko mahdollista ajaa toista samanlaista singeriä ja vertailla?
 
Ostin matkapyörän. Ihan helvetin mukana matkalaite se muuten onkin.
Ongelma tässä on mielestäni se että sillä ei voi ajaa yhdellä kädellä koska se vatkaa. Ilman käsiä se heittää pois selästä kahden sekunnin sisällä.
Se vatkaaminen on 3700km aikana kuluttanut tangonpääty painoista värit pois koska hanskat hinkkaa niihin ja vatkaaminen toimii kuin hiominen. Ei se ole normaalia eikä tämänlaista saisi olla missään pyörässä.

Olen täysin samaa mieltä sinun kanssa. Ei pyörä saa tehdä tuollaista. On täysin normaalia moottoripyörällä ajamista, että toisella kädellä pitää välillä tehdä jotain muuta ajon aikana, kuin rystyset valkoisena puristaa kahvoja, esim. säätää visiiriä tai aurinkosuojaa, näpytellä navia, morjestaa vastaantulevaa motoristia, ravistella puutunut kaasukättä yms. Ei myyjä/maahantuoja/tehdas voi perustella ongelman aiheutuvan moottoripyörän normaalista käytöstä ja sillä yrittää livahtaa pois vastuusta.
 
Ei kai sitä näyttöäkään sentään tartte molemmilla tumpuilla hiplata samanaikaisesti :blink:


Mikäs vika siinä on? Eikös tuo kuitenkin ole DCT-aski, jossa on myös man.mode käytettävissä, jolloin se aski vaihtaa napista käskien ilman kytkintä = käsittääkseni ihan vain pelkkä helpotus juurikin mitä hankalammat ajo-olosuhteet on kyseessä, ei tartte sitä vas.koipea nostaa vaihdevivulle lainkaan :paikallatuulee:


Eikös noista pizzapurkeista ollut joskus joku versio tätä varten ihan lukittavilla kiskoillakin, jolloin yksin ajellessa sen purkin pysty ikäänkuin valuttamaan kiskoillaan sieltä lintulaudalta takajakkaralle :dunno:


No ylipäätään koko takalaukku kun tuo sen oman ilmanvastuksensa sekä siirtää painopistettä ylös & taakse on kaikki ihan pelkästään pahasta. Vaan siltikään tuo oma 1250 GT ei kyllä woblaa ei niin pätkääkään vaikka takalaukun (jossa duunireppu läppäreineen yms) kera laskettelenkin isompia mäkiä alas ilman käsiä 50...60km/h nopeuksia. Ja kyllä, kyseessä on täyskatettu GT ihan merkkikohtaisella (Givin) 3x laukun sarjalla, vaikka matkassa useimmiten vain tuo pelkkä takalaukku onkin :cruising:

Dodih !

Eipä laiteta sanoja toisten suuhun, tai sotketa puuroja & vellejä :;):.

En muuten... ja ihan tarkoituksella.... puhunut noissa Suikkaesimerkeissä sanallakaan voblauksesta.
Eikö näin ?

Oman kokemuksen mukaan ei 1250 N / SA, eli Nakke tai Varttikateellinen, ei takalaukun kanssa siis
varsinaisesti voblaa, mutta ihan perseestä on keskimääräinen käytös verrattuna ilman takalaukkua.
Myönnän, että elämä on välillä hankalaa ja ristiriitaista kun luoja on siunannut
hyvin herkällä perseellä joka kuitenkin kestää lähes loputtomasti merivettä.
Tuolla yhdistelmällä alkaa aika äkkiä eri ajovehkeiden kanssa sattumaan ylös, sinne paksumpaan päähän:p.

Nämä huomiot tosiaan yksin ajettaessa takalaukun kanssa / ilman.

Sun subjektiivinen kokemus on taas täyskatetusta Bantusta, joten en toki voi sitä
ihan suorin vartaloin kyseenalaistaa.

Takalaukun vaikutukseen muuten vielä sellainen hassu käytännön kokemus, että
paino laukussa itse asiassa hieman rauhoittaa tuota pakkaamattoman/kevyen laukun kanssa
levotonta ajotuntumaa. Toiminee vähän samoin kuin monissa tapauksissa
raskaat tangonpääpainot vs. kevyet alumiiniset "näköispainot".

Mitä sitten tulee 1400 GSX:n tuntumaan takalaukulla, aletaan olemaan jo "hiinä ja hiinä".
Eli se muuttaa laitteen jo lähtökohtaisesti luottoa herättämättömän keulan varsin vittumaiseksi.
OK, kyllä useammilla pienillä "korjaavilla" alustan/ajoasennon asetuksilla/muutoksilla se aavistuksen
paranee, mutta ei se meno mitenkään rentouttavaksi muutu edes pimpatulla orkkiskeulalla.

Noiden kolmen em. Suikan perustavat eroavuuden ajossa konkretisoituvat erinomaisesti
kun ne vie samoilla rengastuksilla, samalle hyväkuntoiselle hiekkapätkälle jossa on
sopivasti irtosoraa pinnassa. Siinä kohtaa pyörän perusbalanssi oikein ponnahtaa esille
ilman että tarvitsee vetää assulla kovalla pidolla ja ihan äärirajoilla.

1400:n seilaa kuin painajainen, tai sitten on "vedettävä väkisin" todella ronskilla otteella.

Bantu menee jo ihan siedettävästi, mutta ei haittaa olla hieman tarkkana.

Kinky taas saa jo muutaman mutkan jälkeen "huokaisemaan helpotuksesta" ja päällimmäiseksi
nousee fiilis..... JEE! täähän on makeeta :cruising:. Eli pyörä on lähtökohtaisesti hyvin BALANSSISSA.
Joo... raskas on kyllä, mutta balanssissa, eikä mene ihan yhdestä tai kahdesta pikkudetaljista sekaisin.

Olipa kyseessä mikä merkki tai pyörätyyppi tahansa, niin kun se on lähtökohtaisesti
hyvässä balanssissa, voidaan puhua "hyvästä tuotteesta" eikä mistään
Pelle Pelottoman rakennussarjasta joka menee sekaisin kuin seinäkello jo pienestä takaboksistakin.

Palaan vielä tässä ko Ho... Ho.... tapauksessa valmistajan erityisesti markkinoimaan genreen
ja siihen olennaisesti liittyviin "tehdasoptioihin" varustelun osalta.
 
Ostin matkapyörän. Ihan helvetin mukana matkalaite se muuten onkin.
Ongelma tässä on mielestäni se että sillä ei voi ajaa yhdellä kädellä koska se vatkaa. Ilman käsiä se heittää pois selästä kahden sekunnin sisällä.
Se vatkaaminen on 3700km aikana kuluttanut tangonpääty painoista värit pois koska hanskat hinkkaa niihin ja vatkaaminen toimii kuin hiominen. Ei se ole normaalia eikä tämänlaista saisi olla missään pyörässä.
Toki pyörissä on aina jotain, muttä tämä ei mun mielestä ole mitään pientä jos high sider on koko ajan läsnä kun kädet irroittaa.


Joo ei se laukusta johdu, jos noin rajua woblaamista on. Ei kannata ajaa enää metriäkään, eikä olisi alunperinkään kannattanut lähteä lappiin, mutta hienoa kuitenkin, että olet vielä hengissä. Jos kauppaa ei suostuta purkamaan tms. niin nyt vaan toivoa, ettei se vahingossa pala tai ettei kukaan vahingossa aja parkissa sen ylitse tms. jotta asian käsittely voi jatkua keväällä :)
 
Takalaukun vaikutukseen muuten vielä sellainen hassu käytännön kokemus, että paino laukussa itse asiassa hieman rauhoittaa tuota pakkaamattoman/kevyen laukun kanssa levotonta ajotuntumaa. Toiminee vähän samoin kuin monissa tapauksissa raskaat tangonpääpainot vs. kevyet alumiiniset "näköispainot".
Itse olen myös huomannut (jälleen tuon vesi-rosvoni kanssa :D) että paitsi ne raskaat kunnon painot, mutta myös kahvasuojat rauhoittavat kummasti sitä ohjaustangon käytöstä ajossa. Ja nyt ei siis puhuta mistään läpyköistä, vaan ihan kunnon suojista jotka tulevat tukevasti kiinni molemmista päistään :cruising:
 
Olisin palauttanu kauppaan heti jos uusi pyörä olis noin kelvoton ajettava. Ei varmasti johdu mistään boksista vaan siellä on jokin pahempi ongelma. Ois mielenkiintosta ajaa testilenkki ihan vaan itsensä kehittämisen kannalta löytyykö ideoita missä vika :grin:

Nopean haun perusteella ei ole raportoitu vastaavia ongelmia kyseisessä mallissa, että viittais vahvasti takuunalaiseen vikaan joka pitäs korjata.
 
Jotain noilla ulkomaanpalstoillakin woblaamisesta puhutaan. Tiedä liittyykö suoraan tähän pyörään, mutta hondia olivat. Renkaita, takalaukkuja, paineita tms mainittu korjaaviksi toimiksi joilla tilannetta voi vähän parantaa.

Omissa pyörissä ei moista ole koskaan ollut. K1200Gt takalaukku huononsi selvästi ajo-ominaisuuksia, mutta ei se pyörää woblaamaan saanut. Ehkä kuvailisin heijaamiseksi. Erityisesti rekan takana tuli ilmi.

Kannattais tosiaan ajaa samanlainen. Käydä vaikka liikkeessä muina miehinä koeajolla.
Tai sitten yrittää saada joku tai jotkut kaverit ajamaan pyörällä ja yhdessä tuumailla.
 
Jotain noilla ulkomaanpalstoillakin woblaamisesta puhutaan. Tiedä liittyykö suoraan tähän pyörään, mutta hondia olivat. Renkaita, takalaukkuja, paineita tms mainittu korjaaviksi toimiksi joilla tilannetta voi vähän parantaa.

Omissa pyörissä ei moista ole koskaan ollut. K1200Gt takalaukku huononsi selvästi ajo-ominaisuuksia, mutta ei se pyörää woblaamaan saanut. Ehkä kuvailisin heijaamiseksi. Erityisesti rekan takana tuli ilmi.

Kannattais tosiaan ajaa samanlainen. Käydä vaikka liikkeessä muina miehinä koeajolla.
Tai sitten yrittää saada joku tai jotkut kaverit ajamaan pyörällä ja yhdessä tuumailla.

Eihän se tosiaan aina niin ole, että "joukossa tyhmyys tiivistyy" :D.
"Ryhmätyössä" on varsin usein ihan todellista taikaa.
 
Back
Ylös