Hyvä Harlikka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja FJ20
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif
harrikka kaupasta respektiä kaikille sitä tarvitseville
Kukaan ei puhu rispektistä vaan ihan muusta asiasta mutta mistäpäs sinä sen olisit tiennyt...
smile_org.gif
 
No eikös H-D business idea ollut ihan alun alkujaan tehdä ja myydä halvemmalla prätkiä kuin kilpailijansa, kuten vaikka Indian. (Tai kalliit tuontipyörät kuten Vincentit, Brough superiorit jne.)
Kohteenaan sakki joilla ei esim. ollut varaa ostaa autoa ?

Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt niin H-D oli ennen sotia suht. yleinen ison pyörän merkki Suomessakin ja jossain vaiheessa kai yleisin merkki jolla päijänneajossa pärjättiin.

Sitä kalleinta kaupasta saatavaa helmeä tuskin oltiin viemässä hatelikkoon ryvetettäväksi - vrt. aika harva varmaan ajaisi Bentley Flying Spurilla autosuunnistustakaan.

Sittemmin moottorin kokoon perustuva verotus hilasi hurli durlien hinnat taivaisiin.
Verotuksen muututtuakin taitaa maahantuoja pitää katteen kohdallaan, toki meikä verotuksen huomioiden, kun eihän noi edes ole pölhölässä niin mahdottoman hintaisia muihin mopoihin verrattuna.

Esim. XR1200 vaikuttaa ihan soivalta peliltä ja roditkin on jo ihan motskarin oloisia, plus C-rockerikin on ihan nostalginen konsepti.

Mutta noin karkeasti ottaen näyttäis että H-D suuri nousu perustuu hyvin pitkälle muuhun kuin teknisillä ominaisuuksilla myymiseen.
Missä ei sinällään ole mitään vikaa, taituruudelle pitää aina nostaa hattua.

Itselläni ei sinällään ole mitään H-D harrastusta vastaan, olenkin varmasti käyttänyt enemmän aikaa semmoisten ruuvaamiseen kuin ajamiseen, kavereilla kun on moisia, mutta se on kyllä mielen heikkoutta väittää että moiset olisivat miltään tekniseltä ominaisuudeltaan millään tapaa ylivertaisia, jos kassavirta / laatu suhde jätetään laskusta pois.
 
Itselläni ei sinällään ole mitään H-D harrastusta vastaan, olenkin varmasti käyttänyt enemmän aikaa semmoisten ruuvaamiseen kuin ajamiseen, kavereilla kun on moisia, mutta se on kyllä mielen heikkoutta väittää että moiset olisivat miltään tekniseltä ominaisuudeltaan millään tapaa ylivertaisia, jos kassavirta / laatu suhde jätetään laskusta pois.
tunnustan olevani heikkomielinen, mutta henkilökohtaisesti pidän hd:n tarvike/varaosa-saatavuutta ylivertaisena muihin merkkeihin nähden. teknisen ylivertaisuuden puolesta en liputa. mekaaniset äänet ja isot toleranssit tavallaan "kuuluu" tähän juttuun.
lookaround_orig.gif
 
no toi no kyllä totta, ei taida moneen 50-70 vuotiaaseen laitteeseen saada uusia lohkoja, mäntiä, mukeja, kansia tai peltiosia luetteloa selaamalla ja kaupasta tilaamalla... Japseihin on jo vaikea löytää uusia tai edes tarvike osia kun ikää tulee 15-20 vuotta.
 
No eikös H-D business idea ollut ihan alun alkujaan tehdä ja myydä halvemmalla prätkiä kuin kilpailijansa, kuten vaikka Indian. (Tai kalliit tuontipyörät kuten Vincentit, Brough superiorit jne.)
Kohteenaan sakki joilla ei esim. ollut varaa ostaa autoa ?

Kun HD perustettiin, elettiin vielä ns. teollista vallankumousta. Autotehtaita, moottoripyörien valmistajia jne. nousi kuin sieniä sateella, Amerikassakin oli tuohon aikaan useita kymmeniä moottoripyörämerkkejä (vrt. esim. dotcom-buumi 2000-luvulla).
En tiedä minkälaisia profiloitumisstrategioita perustajat laativat, mutta luulen että se oli enempi luottamista omaan kykyyn tehdä parempia (== luotettavampia) pyöriä kuin muut. Alkuaikoina iso osa markkinointia oli nopeuskestävyyskisat tyyliin New York - Chigago, jossa pärjäsi jos pyörä pysyi ehjänä mutta ei toisaalta ollu hidas. HD pärjäsi näissä hyvin.

Ehkä ihan alussa pyörä oli autoa halvempi, mutta Fordin T-malli muutti tilanteen. Se oli niin halpa että jos ylipäätään pystyi hankkimaan motorisoidun kulkuvälineen, pystyi hankkimaan T-mallin.  Ts. USA:ssa mp muuttui viihdekäytön välineeksi paljon aiemmin kuin Euroopassa. Virkamieskunta, poliisi jne tarvisti kyllä suorituskyyn puolesta prätkiä.  

(en osaa sanoa mopo vs. t-ford hintaerosta euroopassa)

sanoi:
Ellen ole ihan väärin ymmärtänyt niin H-D oli ennen sotia suht. yleinen ison pyörän merkki Suomessakin ja jossain vaiheessa kai yleisin merkki jolla päijänneajossa pärjättiin.

Olisko ollut 20-lukua kun HD oli maailman suurin mp-valmistaja ja suurin myös Suomessa. Päijänne-ajojen voittoja jos listaa niin HD on vanhoilla meritteillään yhä tänä päivänä korkealla, kakkonen Hussen jälkeen?

sanoi:
Sittemmin moottorin kokoon perustuva verotus hilasi hurli durlien hinnat taivaisiin.

2. maailmansodan jälkeen uusien Harrikoiden kauppa ylipäätään Euroopassa taisi olla varsin vähäistä. Suomessa ei ollut maahantuontia ennen vuotta -72 (?), jolloin Itako-Import ryhtyi tuomaan, myyntimäärät tais olla jotain pari pyörää, muutama pyörä vuodessa ( lisäksi -52 poliisille tuli 4 pyörää). Tämä yritys loppui omistajan kuolemaan -80-luvulla, jolloin tilalle tuli niinikään yksityisessä omistuksessa ollut HarleyMan. Myyntimäärät olivat huomattavsti suurempia kuin ennen, parhaimmillaan kai jotain 200 klp / vuosi. Tämä firma meni nurin -90-luvun lamaan. Tämän jälkeen maahantuojaksi tuli Sumeko.

Olikohan -85 kun tuli voimaan laki yli 25-vuotta vanhojen ajoneuvojen vähäisemmästä ajoneuvoverosta tms. Tämän seurauksena jenkeistä uitettiin paljon 50-luvun jenkkiautoja mutta myös vanhoja Pannupäitä. Myöhemmin liittyminen EU:n mahdollisti myös uudempin käytettyjen tuonnin ilman hirmuveroja.

 
sanoi:
C-rockerikin on ihan nostalginen konsepti.

rohkenen olla eri mieltä, Rockerissa ei milestäni ole mitään nostalgiaan etäisesti vivahtavaakaan

sanoi:
Mutta noin karkeasti ottaen näyttäis että H-D suuri nousu perustuu hyvin pitkälle muuhun kuin teknisillä ominaisuuksilla myymiseen.


Joo, ei taitavan markkinoinnin tai peräti muodin osuutta voi kiistää. Ja esim. kotimarkkinoilla jenkkien patrioottisuudella merkitystä. Mutta on toisaalta niitäkin jotka ostavat HD "oikeista" syistä, siitä että haluavat sen tapaisen laitteen. Kaikkille kun ei hypernopeuksilla tai jättitehoilla yms yms ole merkitystä.
 
Tämä on hyvin mielenkiintoista, palataan asiaan vähän paremmalla ajalla.

Äkkiseltään heittäisin että 1916 mallin T-ford on maksanut $360 ja 1920 mallin Indian Scout, joka siis on ollut hyvin kallis prätkä, joskaan ei tuontipeli, on taas kustantanut $325.

Joskin minulla olisi mielikuva että T-fordin hinta painui 20't luvulla $300 pintaan, voin kyllä muistaa nyt omianikin.

Olen aidosti kiinnostunut mitä esimerkiksi saman ajan H-D'et ovat maksaneet.

En tiedä kuinka rahan arvo on heitellyt 30't luvulle mennessä mutta silmään osui lista vuoden 1938 lehdistä kerätystä käytettyjen autojen myynti-ilmoituksista:

1936 Nash four-door sedan -- $475
1937 Studebaker Cruising sedan -- $475
1937 Ford sedan, two-door -- $395
1936 Plymouth two-door -- $375
1936 Dodge 2-door touring sedan -- $365
1936 Ford "Fordor" sedan -- $359
1937 Willys sedan, 8000 mi -- $350
1936 Plymouth 4-door sedan -- $345
1936 Ford Convertible Coupe -- $339
1935 Ford "Tudor" sedan -- $239
1934 Studebaker sedan -- $125
1932 Studebaker Coach 6 -- $120
"100 Cars All Makes/Models" -- $89 to $695

Nyt pitää singahtaa.
Kaikki kunnia innokkaille rakentelijoille.
Kaikenmailman ameriikanraittiohjelmia telkkariin vääntävät "tosibikerit" jotka julistavat syvällä rintaäänellä hintalaput Head of Gotka takeista roikkuen taas saavat, minun puolesta, painua...
 
h d hintoja joitakin mulla on kirjassa lähes kaikkien hinnat
1905
model 1 200$
1921
21f 450$21 jd 520$ 21 wj 445$
1929
29b 235$ 29 js310$ 29jhd 370$
1936 ekat nuklet kirtovoitelulla lättäpää kaiken hukkaavalla voitelulla
36r 295$ 36 vhs 340 36el 380$ 36 ge 495$
1937eka vuosi lättäpäät kiertovoitelulla
37 w 335$ 37el 435$ 37 U 395$ 37 ge 570$
1947 vikat nuklet
47wl 490$ 47 u 545$ 47 el 590$ 47 fl 605$ 47 ga 695$
1948 ekat pannupäät vikat isot lättäpäät
48wl 535$ 48 u590$ 48el 635$ 48fl650$ 48ga 740$
1957 vikat jäykkäperät
57b 356$ 57flh 1243$ 57 ga 1352$
36 nuklet ja 37 isot lättäpäät 48 pannut nyky hd runkolla jota tehtiin vuoteen 57 58 tuli jousiperä eli oikea iso hd on 36-57 väliltä siihen saa kaikkea osaa
 
Back
Ylös