"Moottoripyörä on verrattain kevyt kapistus ja siksi ilmanvastus jarruttaa sen menoa enemmän kuin esim. autoa".
Kerro millä tavalla ajoneuvon paino (massa) vaikuttaa ilmanvastukseen?. Hidastuvuuteen ja kiihtyvyyteen kylläkin melkolailla suoraan.
Jahas, pilkkua piti nusasta. Massahan ei tietenkään vaikuta ilmanvastukseen vaan siitä johtuvaan hidastuvuuteen. Koitas heittää kiveä ja saman ilmanvastuksen omaavaa paperipalloa.
Eihän se ole pilkun nusaisemista jos epäilee lauseen todenperäisyyttä. Mutta kiitos kun myönsit virheen.
Mitäpä sitä kiviä ja paperipalloja kokeeksi heittelemään kun olemme hidastuvuudesta / kiihtyvyydestä massan suhteen samaa mieltä. Massan ja ilmanvastuksen suhde oli se outous.
Lueppa uudelleen tuo kirjoitukseni ja ehkä ymmärrät, etten väitäkkään siinä ilmanvastuksen lisääntyvän tai vähentyvän ajoneuvon massan mukaan, vaan nimenoimaisesti saman suuruinen ilmanvastus(voimana) jarruttaa kevyempää ajoneuvoa enemmän.
Tuodaan nyt sitten vaikka lisää fysiikkaa mukaan:
Jossa:
Fd on ilmanvastus Newtoneina
ρ on ilman tiheys (1.293 kg/m3 @ 0°C ja 1 atm)
v on moottoripyörän nopeus ilmaan nähden
A on moottoripyörän otsapinta-ala
Cd on ilmanvastuskerroin
parhailla autoilla ilmanvastuskerroin on luokkaa 0,24 (MB E-class Coupe), ei niin sulavilla se on 0,57 (Hummer H2). Moottoripyörillä se lienee 0,5 ja 1,0 välissä riippuen pyörätyypistä ja kuskista.
Anyways, jos oletetaan moottoripyörälle vaikkapa tuo 0,5 ja vastaan mersun E-sarjalainen.
Mersun ilmanvastus@200kmh on 0,5*1,293*55,55(m/s)^2*0,24*
2,30=n. 1,1kN ja hidastuvuus on 0,52m/s^2
Pyörällä vastaavasti 0,5*1,293*55,55(m/s)^2*0,5*0,6= 600N jolloin hidastuvuus 300kg massalla on 2,0m/s^2
Pyörän arvot on revitty hihasta, mutta suuruusluokka varmaankin tulee selväksi. TÄMÄN takia Ilmanvastus jarruttaa moottoripyörää enemmän kuin autoa...
Vetomies: Älä nyt... Eikös näillä foorumeilla ole ennenkin todettu ettei moisia hyrrävoimia ole olemassakaan eivätkä ne ainakaan liity mitenkään moottoripyörän kääntymiseen tai pystyssäpysymiseen...
P.S. sori. Meni vähän lukiofysiikan puolelle, mutta jos asia jää vielä askarruttamaan, niin voin selittää asian vaikka nenätysten. Tarjoa sinä kahvit, niin minä tuon taulukkokirjat...