• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Jarrutusmatka

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sportster2
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Kuinka usein teille tulee tilanteita että on yllättäen pitänyt taajaman ulkopuolella pysäyttää auto/mp vauhdista nollaan? mulle ei kertaakaan 13v aikana. tilanteet jos on ollut niin taajaman sisäpuolella jossa nyt vauhdit pysyy liikennemerkkien osoittamina.

tuntuu vain turhalta nysväykseltä kun aina näissä jarrumatkoissa haetaan jotain 80-0 vs 160-0...
Harvinaista se on, mutta pk-seudun sisääntulomotareilla aamu- tai iltapäiväruuhkan aikaan sitä aika ajoin tapahtuu. Siellä niitä peräänajoja sattuu, kun joku ei ole hereillä. Se on se haitariefekti, joka voi tehdä yllättävän stopin jopa yli 120km/h vauhdeista.
 
Kuinka usein teille tulee tilanteita että on yllättäen pitänyt taajaman ulkopuolella pysäyttää auto/mp vauhdista nollaan? mulle ei kertaakaan 13v aikana. tilanteet jos on ollut niin taajaman sisäpuolella jossa nyt vauhdit pysyy liikennemerkkien osoittamina.

tuntuu vain turhalta nysväykseltä kun aina näissä jarrumatkoissa haetaan jotain 80-0 vs 160-0...
Pari kertaa on mutkan jälkeen tai keskellä mutkaa seissyt peura, silloin joutunut jarruttamaan aika kovaa.
 
Paras ase ABS on sellaisissa tilanteissa mitä ei oikeen voi nähdä kuin kristallipallolla.

Lähinnä äkillisen kitkakertoimen muutos esim. tienpinnassa, johtui se sitten ajamalla kiillotetuksi asvaltista tai öljy(i)stä.

Itellä saa namiskasta absit pois niin soralla kun laskee menemään niin perustotuudet jarruttamisesta pysyy mielessä.

Sekin tietty on auttanut jarrutekniikoissa kun on ihan kokeillut miten prätkä lähtee alta lukkojarrulla tai etukautta ympäri stopparilla.
 
Kuinka usein teille tulee tilanteita että on yllättäen pitänyt taajaman ulkopuolella pysäyttää auto/mp vauhdista nollaan? mulle ei kertaakaan 13v aikana. tilanteet jos on ollut niin taajaman sisäpuolella jossa nyt vauhdit pysyy liikennemerkkien osoittamina.

tuntuu vain turhalta nysväykseltä kun aina näissä jarrumatkoissa haetaan jotain 80-0 vs 160-0...
No kyllä se jarrutusmatka on aina ^2, puhutaan mistä tahansa jarrutuksesta, vaikka 120:stä 85,6:een.
 
Tossa äsken duunimatkalla tuli taas käytännön demo siitä, miksi jarruttamista(kin) kannattaa treenata. Mummeli käveli mun edellä kunnon vesisateessa suojatien vieressä sujuvasti kahden kaistan yli päin punaisia, sitten soi auton torvi ja puoli sekuntia myöhemmin kuului "tömps", mummeli siitä lentoon ja perään pari pyörivää ukemia. Olin ensimmäisenä paikalla ihmettelemässä tilannetta. Mummelin rojut oli pitkin tietä ja toinen kenkä auton eturenkaan alla, ilman jalkaa onneksi. Mummeli mun suureksi yllätykseksi nousi siitä saman tien jaloilleen ympäriinsä paskaisena ja paljain jaloin. En rehellisesti sanoen mitenkään voinut olla ajattelematta niitä paria elokuvaa, se kolmas osahan ei niin häävi ollut. Mummeli oli kuulemma menossa sairaalaan, arjen optimointia tuokin.

Eipä tuossa syyllisyyksistä sinänsä epäselvää ollut, mutta törmäys näytti aika turhalle. Kysäisin kuskilta, että miten voi olla aikaa painaa torvea mutta ei jarrua. "Kyllähän minä... kyllä minä painoin mutta...". No näkihän sen, että jarrupoljin löytyi vasta sitten kun oli viimeinen pakko ja se vähä käytettävissä oleva tila oli käytetty mielipiteen julistamiseen. Saattoi molemmat tuossa jotain oppia.
 
Mielenkiintoista keskustelua. Fysiikka on sitä jännä, ettei sitä monesti tule ajatelleeksi mitä se käytännössä on. Jos ajat 75 km/h ja nostat nopeuden 100 km/h olet tuplannut jarrutusmatkan+ ajoneuvo on kulkenut vielä pidemmälti reaktioajan aikana. Kyllähän nuita paniikkitilanteita on autolla tullut 25 vuoden aikana useita ja väistetty on pientareelle ja milloin minnekin ,ettei ole tarvinnut perään ajaa. Pyörä ollut tosi vähän aikaa ja ei tule varmasti ikinä olemaan yhtähyvin hanskassa kuin auto eli harjoitella pitää ja paljon + ennakoida ja yrittää pitää järki päässä. Loput jää sitten onnen varaan niinkuin autollakin.
Kun se oikea vaara on tullakseen niin se tule niin nopeasti että selkäytimessä pitää olla väistöt ja jarrutukset ja silti tie voi olla irtosoralla, märkä tms. ja käy niinkuin yleensä vakavissa onnettomuuksissa, että lelu lähtee alta...
Absit on kyllä yksi pahaista härpäkkeistä mitä pyörässä voi olla ja joku valmistaja suunnittelee jo turvatyynyjäkin.

Ja vielä loppu pointtina, että lähes kaikki tutut ja tutun tutut joita on kuollut mp-onnettomuuksissa elämäni aikana, ovat tappaneet itsensä liiallisella vauhdilla.
100 km/h aluella suora tie-160 km/h vauhtia ja auto puskan takaa alle... mitä teet? v: et ehdi tehdä mitään. Jos vauhtia oli vähemmän tuliko auto edes eteen ?
Tai keskustassa 50 km/h alueella n. 150 km/h, auto vasemmalle eteen. Tajuaako kukaan autoilija, että se oikeasti tulee nopeasti kun kuvittelee että vauhtia on n. 50 km/h?
 
Jos ajat 75 km/h ja nostat nopeuden 100 km/h olet tuplannut jarrutusmatkan+ ajoneuvo on kulkenut vielä pidemmälti reaktioajan aikana. Kyllähän nuita paniikkitilanteita on autolla tullut 25 vuoden aikana useita ja väistetty on pientareelle ja milloin minnekin ,ettei ole tarvinnut perään ajaa.
Mietipä vielä noita omia läheltäpiti -tilanteitasi jotka mainitset yllä. Kuinka suuri osa niistä aiheutui siitä, että olit kaiken aikaa äärimmäisen tarkkaavaisena odottamassa jarrutusmerkkiä, mutta 75 -> 100 tai vastaavan nopeudennoston seurauksena jarrutusmatka meni jännittävän tiukalle?

Niinpä. Samanlaisia ne tilanteet minullakin olivat. Törmäyksen välttää nopeudesta riippumatta parhaiten kun vain muistaa katsoa eteensä ja ymmärtää näkemänsä. Nopeudella on merkitystä vasta sitten kun on päättänyt törmätä.

Omalta osaltani tämä on tietenkin puhtaasti spekulatiivinen kommentti, koska törmäyksen lisäksi minulla ei ole varaa ajaa edes tutkaan kovin suurella ylinopeudella.

En silti jaksa kauhistella noin puolitoistasataa taulussa hirviaidatulla moottoritiellä tai varalaskupaikalla ohitseni rauhallisesti lipuvaa ajoneuvoa. Antaa mennä jos on ladattu lompsa ja hyvin kulkee. Ei ole minulta pois eikä edes mikään riski oikein tehtynä.

Kunhan vaan nöösit tajuaisivat, että jos motarilla voi vetää turvallisesti hieman yli rajoituksen, se sama 150 ei ruutukaava-alueella tai syksyllä iltahämärässä hirvivaroitusmerkin jälkeen olekaan ihan sama juttu.
 
Törmäyksen välttää nopeudesta riippumatta parhaiten kun vain muistaa katsoa eteensä ja ymmärtää näkemänsä. Nopeudella on merkitystä vasta sitten kun on päättänyt törmätä.
Tuosta rohkenen olla pikkuisen eri mieltä.

Ajonopeudella on merkitystä sen suhteen, paljonko sinulle jää aikaa reagoida, jos jotain yllättävää ja toimenpiteitä vaativaa sattuu, ja sillä on merkitystä sen suhteen, kuinka pitkän matkan kuljet, ennen kuin toimenpiteesi alkavat. Sillä on luonnollisesti suora vaikutus myös jarrutusmatkaan.

Sillä on niin ikään merkitystä sen suhteen, miten jyrkästi pystyt esim. väistöliikkeessä poikkeamaan aiotulta ajolinjaltasi (tarkoitan siis siten, että pystyt vielä pysymään tiellä), ja sillä on erityisen paljon merkitystä sitten, jos eivät toimenpiteet auta, ja onnettomuus tapahtuu.

Katseen käyttö ja näkemänsä ymmärtäminen ovat kylläkin hyvin tärkeitä asioita, ja niiden avulla tulisi olla mahdollista päätellä kuhunkin tilanteeseen sopiva nopeus, sekä mahdolliset toimenpiteet, joita tilanne vaatii.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.
Back
Ylös