K1200RS; Suositeltavat renkaat, öljyt?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Staga
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Staga

New member
Tuli tommoinen hankittua ja olisin kiinnostunut kuulemaan raadilta mikä öljy on havaittu hyväksi koneessa?

Samoin rengasvalinnat kiinnostavat; onko joku mikä on erityisen hyväksi havaittu? Toiveissa olisi päästä kymppitonni takasella, onkos kokemuksia Me880 Marathonista ko. pyörässä?
 
Toi maratoonari on juuri se, mitä kaikki käyttää. Öljyt menee samanlailla kuin samannäköisessä autonmoottorissa.

edit: luin huolimattomasti, K100RS:ssä kaikki käyttää tuota maratoonaria. Noissa rallipeleissä saattaa olla toinen sävel.
 
Tästähän saa vaikka koko kesän kestävän öljyväännön kun lisää vielä, että tuossa myllyssä Delvac on varmaan onnen omiaan...
biggrin.gif
(Ilman sarkasmia, itsekin vaihdan siihen kunhan olen kaikki nurkkiin kertyneet erilaiset tarjousöljyt ensin kuluttanut...)

Renkaiden osalta tuossa RS:ssä on valinnanvaraa enemmän kuin LoTjassa, jossa nuo nimenomaiset Marathonit on aika lailla nimensä veroisia. Takarenkaalla mennään 25 ja eturenkaalla hyvinkin 35 tonnia. Mutta märkäpidon kanssa saa sitten olla vähän tarkkana, se on tuon kulutusta kestävän kovahkon kumin haitta.

t. pozo

062802moto_prv.gif
 
Sanoisin myös että michelin pilot road 2 ja mobil delvac. Näillä itse menen samantyyppisellä pyörällä, ei tosin peeänvee
smile_org.gif
 
Periaatteessa mikä vaan mineraalimoottoriöjy, sopiva viskositeetti 15w40, 20w50 tai kunhan jotain on.. Muistaakseni koneessa saa käytää vaikka yksiasteista sae 30 öljyä. Mutta tosiaankin mineraaaliöljy, suosittelee valmistaja.
Omassani käytin aina Valvolinen 20w50 sport racing (auto)öljyä, jos olis vielä RS, niin varmaan vacit koneessa.

Tärkeämpi juttu on öljyn määrä. Ei yhtään liikaa, jos kytkinremontti ei kiinnosta. Mieluummin öljyä vain siihen silmän puoliväliin, niin ei tuprauttele savupilviäkään sivutuella seisonnan jälkeen. Silmä täyttyy todella hitaasti, joten tarkistus mieluummin ennen ajoon lähtöä ja öljyjä vaihtaessa ei saa olla kiire.

Renkaina mulla oli Metzelerin neloset ja myöhemmin kutoset, Pilot Road 2 on varmaan myös hyvä valinta. Mitään pehmeitä kumeja ei kannata laittaa, ne menee RS:än alla kulmikkaiksi alta aikayksikön. Kannattaa ottaa renkaan vahvistettu malli, otitpa mitkä kumit vaan. Paineita laittaisin puolisen kiloa yli suositusten
 
Meikellä on mahuri GT:ssä käytetty uudesta saakka öljynä Repsolin Sintetico 10W/40 eikä oo tarvinu lisätä öljynvaihtovälillä kertaakaan. mittarissa 91tkm. Joku voi olla sitä mieltä että 10e litra on aivan liian kallista öljyä mut tällä on menty ja ilman murheita, enkä meinannu vaihtaa merkkiä(myöskään pyörän osalta)!
Renkaina käytän Pilot road 2 vahvistetulla rungolla. Vahvistettu ei kulu pykälille niiku normimalli. Myös vanhanmallin Pilotroadi, siis se yksseosmalli, on toiminu ihan jees ja kulunu tasaseen. Renkaat ei yleisesti ole kestäny mitään järisyttäviä kilsoja vaikkei ajotyyli olekkaan mikään renkaanraiskaaja mallinen. Oon todennu et reilu 10 ja renkaat uusiks. Etunen ei oo ainakaan ollu pitkäikäsempi kun takanen. Joo ja tosiaan ne paineet. 0,3-0,5 enempi ku suositellaa. Oon pitäny reissussa kaks päällä ja laukkujen kanssa takana 0,8 enemmin...
 
Tuli tommoinen hankittua ja olisin kiinnostunut kuulemaan raadilta mikä öljy on havaittu hyväksi koneessa?

Samoin rengasvalinnat kiinnostavat; onko joku mikä on erityisen hyväksi havaittu? Toiveissa olisi päästä kymppitonni takasella, onkos kokemuksia Me880 Marathonista ko. pyörässä?
Renkaiksi ROADTEC Z6 INTERACT, tuo Me880 Marathonista on Customin rengas.
 
Meikellä on mahuri GT:ssä käytetty uudesta saakka öljynä Repsolin Sintetico 10W/40 eikä oo tarvinu lisätä öljynvaihtovälillä kertaakaan. mittarissa 91tkm. Joku voi olla sitä mieltä että 10e litra on aivan liian kallista öljyä mut tällä on menty ja ilman murheita, enkä meinannu vaihtaa merkkiä(myöskään pyörän osalta)!
Tuskinpa sillä on kenellekään merkitystä, maksaako öljy vitosen, vai kympin litralta. Vanhemman K-sarjan koneissa ei vaan ole pienintäkään syytä käyttää ns. moottoripyöräöljyjä, koska kyseessä on auton moottoriin verrattava laite, eli erilliset vaihteistoöljyt ja kuiva kytkin.
En laittais myöskään mitään synteettistä autoöljyä, koska valmistaja mineraaliöljyjä suosittelee. Reilut 60 tkm ajelin edellisellä RS:ällä, eikä siihenkään koskaan öljyä lisätty. Vaihtovälit oli aina ajokauden päätteeksi, eli käytännössä ~10 tkm.

Mineraaliöljyä suositelleen jostain syystä myös ässän moottoriin ja mm. siksi minullakin Delvac inside.
 
Bemariin käy normaali moottoriöljy, joo. Ei se kuitenkaan sellainen traktori ole johon Delvacia kaadataan. Aika erikoiselta ainakin minusta tuntuu ajatus että moottoripyörän moottoriin laittaisin Delvacia. Taitaa osa näistä "Delvac-miehistä" olla jotakin maatalous- tai konealan yrittäjiä joilla on 200l tynnyri tallissa. Onkohan missään mp-huoltoliikkeessä Delvac-kannua hyllyssä "Delvac-miehen" varalle
wink.gif
 
Delvacci vaan on hel..tin hyvä ja sopiva öljy ja ihan tavallinen moottoriöljy että silleen.
033102bebe_1_prv.gif
 
Kyllä se Delvac ihan aikuisten oikeesti on hyvää öljyä; jos speksit riittää niin enemmän luotan Mobilin raskaaseen käyttöön (huom; ei raskaaseen liikenteeseen vaan -käyttöön) kehittämään Delvacciin kuin jonkun jokseenkin tuntemattoman valmistajan tekemään Motorcycle HyperOiliin.

Tuossa selailin nettiä ja aika moni kiinnittää huomiota juurikin ZDDP-pitoisuuteen (sinkki) joka noissa heavy-duty öljyissä (Delvac & Rotella) on korkea.
Rotella T:tä on joku suositellut mutta muistaakseni sitä ei oikein suomesta löydy, ei ollut ainakaan Shellin valikoimassa kun itse heidän öljyjensä kanssa pelasin.

No ei mitään, jos lähtis hakemaan sadepukua ja samalla poikkeis IKH:ssa katsomassa heidän öljytarjontaansa, oli kai joskus Rotella-T:tä heilläkin.
 
Tuo Delvac on kyl sellane taikasana mil saa viriämää valtavan keskustelun ja hermot pintaan useammalta puolesta ja vastaan puhujalta! Senpä takia en kehtaa aiheeseen suuremmin puuttua, sen kun kerran tein niin jo rupes tulee kommenttia ¨kun ei ole ymmärrystä¨. Epäilisin ettei ole ihan helvetisti väliä mitä öljyä koneessa käyttää. Voi olla että jotkut öljyt säilyttävät ominaisuutensa pidempään kuin toiset, mutta mikä ja miten, sen todistamiseen meillä kellään ei liene kovinkaan luotettavia keinoja. Itse oon suosinu edellämainittua epsanjanrasvapään synteettistä koska se on käyttäytynyt hyvin olosuhteissa kuin olosuhteissa ja sitä nuo on aina BMW huollossa koneeseen tunkeneet.
 
Mitä Delvac-mies tankkaa, bensaa vai dieseliä,
wink.gif
onko sillä väliä
biggrin.gif
 
Eikös valmistaja suosittele tuohon Castrolin GPS 10W-40 öljyä?

Ja sama Castrolin sivuilla myös jotain sinnepäin:
http://ew5.earlweb.com/recomme....e=20154

Itse olen sen verran laiska, etten viitsi kyseisillä asioilla päätäni vaivata, katson niin mopossa kuin kotilossakin omistajan käsikirjan suosituksia.

Ei kylläkään ole halvin, eikä edes välttämättä paras vaihtoehto, mutta nähdäkseni kuitenkin toimiva?

- Kari
 
Delvacia tietty, sillä saa rispektiä. Koska rispekti ei tartu ostotarrana tankkiin, mikä tahansa 0W- 60 on tietty kovaa kamaa all year around mineraaliversiona.
 
Back
Ylös