• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

K1300S

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja TreBiker
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Oma bussi oli viime kesänä huollossa Heinolla ja pyysin päiväksi lainaan uuden K1300S:n. Kurvailtuani päivän (n. 250 km) tuttuja Pirkanmaan mutkapätkiä olin todella iloinen saadessani palauttaa bemun ja sain bussin alle.

Kuten Hidas57 tuossa aiemmin totesi, niin eri kategoriassa ja eri ostajakunnalle on nuo pyörät. En vaihtaisi bussia bemariin vaikka bemu maksaisi 5 tonnia vähemmän. Ei vaan ole minun tarpeeseen tuo biimeri.
No mulla oli justiin toisin päin. Ei jumankauta, on tää oma sentään mukava! No mulla on kyllä vaan K1200R Sport, eli ei niinkään kyykky kuin K13S, jossa kohdalla alkaa raja kulkemaan.

Mihin tarpeeseen muuten tuo bussi mahtaa olla, Suomessa? Toosi kyykky, vaatii oikein erikseen ruhon asettelua, mutta paljon kankeempi kuin vaikka gixu. Kulku? Ei pysty paljoa hyödyntämään.

Jos K13S:n saisi edes samaan hintaan, niin pakkohan se olisi laittaa, vaikkei oikeasti tarvii.

Niin sen verran vielä, että jos ei ole ennen ajanut bemarin kaltaisella pyörällä, jossa keula ei ns vajoa jarrutuksissa, niin ei siihen pienessä ajassa totu. Mutta kun on tottunut, niin typerältä tuntuu sellainen käsilläseisonta.

Oma bussi oli viime kesänä huollossa Heinolla ja pyysin päiväksi lainaan uuden K1300S:n. Kurvailtuani päivän (n. 250 km) tuttuja Pirkanmaan mutkapätkiä olin todella iloinen saadessani palauttaa bemun ja sain bussin alle.

Kuten Hidas57 tuossa aiemmin totesi, niin eri kategoriassa ja eri ostajakunnalle on nuo pyörät. En vaihtaisi bussia bemariin vaikka bemu maksaisi 5 tonnia vähemmän. Ei vaan ole minun tarpeeseen tuo biimeri.
Mikä siinä oli syy ettei BMW miellyttänyt mutkapätkillä?
Biimeri oli ihan ok niin kauan, kun ajeli sellaista "lievää" ylinopeutta. Sitten kun nosti nopeuden sinne omaan isoon kovaan (jota aika usein tulee ajeltua), niin ei vaan enää kääntynyt herkästi ja jotenkin luotto muutenkin hävisi. Vähän lussulta kans tuntui, eikä kaasuun vastaavuus ollut läheskään bussin tasolla. Tuon lisäksi maantieajossa bussi tuntuu paljon tukevammalta eikä ota tuulta yhtä paljon kuin bemu. Mistä tuokin johtuu, en tiedä.

Kaikki tämä siis ihan omaa tuntumaa ja omia henkilökohtaisia fiiliksiä. Kuten sanoin, ei vaan istunut minulle tuo pyörä. Varmasti jollekin muulle bemari on aivan loistava ja juuri se oikea.

Mikä siinä oli syy ettei BMW miellyttänyt mutkapätkillä?
Biimeri oli ihan ok niin kauan, kun ajeli sellaista "lievää" ylinopeutta. Sitten kun nosti nopeuden sinne omaan isoon kovaan (jota aika usein tulee ajeltua), niin ei vaan enää kääntynyt herkästi ja jotenkin luotto muutenkin hävisi. Vähän lussulta kans tuntui, eikä kaasuun vastaavuus ollut läheskään bussin tasolla. Tuon lisäksi maantieajossa bussi tuntuu paljon tukevammalta eikä ota tuulta yhtä paljon kuin bemu. Mistä tuokin johtuu, en tiedä.  

Kaikki tämä siis ihan omaa tuntumaa ja omia henkilökohtaisia fiiliksiä. Kuten sanoin, ei vaan istunut minulle tuo pyörä. Varmasti jollekin muulle bemari on aivan loistava ja juuri se oikea.
Juuri noinhan jokainen sen omansa löytää, väärää mielipidettä kun ei ole olemassa.

Mä ostin ajamatta uuden k8 busan, ei vaan sopinut mulle ja en ymmärtänyt miksi sitä kutsutaan myös matkapyöräksi.
lookaround_orig.gif

Melkosen kyykky verrattuna ässään, tuulisuoja ei lähellekkään yhtä hyvä, ahdas ja kankea,en tykännyt.

Nyt ymmärrän mitä tarkoitetaan matkasportilla kun alla on K1300S.
wink.gif

Mulle riittää Suomessa se 'lievä' ylinopeus suurimman osan aikaa. Ihan vaan senkin vuoksi, että ajokortti on kätevä olemassa. Saksalaiset taas väittää, että pyörän pitäisi kulkea kolmee sataa vähintään.

Näinhän ne tarpeet rakentuu.

Noh, yli 400 uutta K8 Busaa kuitenkin löysi omistajansa Suomessa 2008. Se oli Jammun piikin jälkeen kappalemääräisestikin myydyin mp-malli sinä vuonna, mitä täytyy pitää aika hämmästyttävänä.

Kuulemma esimerkiksi Saksan ja Italian maahantuojat olivat olleet ihan totaalisesti ja täysin äimän käkenä, kun olivat kuulleet, että myydyin Suzuki-malli Suomessa oli Hayabusa, heidän maissaan se on perinteisesti ollut ihan marginaalinen myyntikampe, lujaa kyytiä haluavat suosivat ennemmin esim. GSXR1000:tta.

Noh, yli 400 uutta K8 Busaa kuitenkin löysi omistajansa Suomessa 2008. Se oli Jammun piikin jälkeen kappalemääräisestikin myydyin mp-malli sinä vuonna, mitä täytyy pitää aika hämmästyttävänä.

Kuulemma esimerkiksi Saksan ja Italian maahantuojat olivat olleet ihan totaalisesti ja täysin äimän käkenä, kun olivat kuulleet, että myydyin Suzuki-malli Suomessa oli Hayabusa, heidän maissaan se on perinteisesti ollut ihan marginaalinen myyntikampe, lujaa kyytiä haluavat suosivat ennemmin esim. GSXR1000:tta.
Aivan. Miten tällaisessa poliisivaltiossa (kuulemma vahtaavat nopeuksia) voi olla tarvetta hankkia noinkin paljon tuollaista kampetta.

Hinta/polle selittää varmasti suurimman osan, ellei kaikkea, Saksassa euromääräiset hintaerot ovat paljon pienempiä, eikä tuo suhde siten ole kovin ratkaiseva.

Toiselle luja kyyti on se vähintään kolmesataa, toisella se tarkoittaa renkaan kulutuspinnan täyttä hyödyntämistä. Jne, jne.

Heh, kyllä testit on testejä... heidän käppyröissään Busa on ihan kautta koko kierroslukualueen selkeästi Bemua edellä sekä tehossa että väännössä, huipputehossa eroa on melkein 20 pollea, ja mahtaako olla vielä takapyörätehot. Varttimailinkin se ehti puoli sekuntia rivakammin.

Ja sitten loppuarvostelussa "Engine power: BMW 9.5, Suzuki 9.0" (ja tuossa on vielä ihan erikseen kohta ´Power delivery´ eli silloin tuon nähdäkseni pitäisi kyllä tarkoittaa pelkkää raakaa voimaa). Joten melko erikoinen päätelmä.

Mutten edelleenkään sijoittaisi näitä ihan samaan kategoriaan, joten sikälikin lähtökohdat vertailuun on pikkuriikkisen metässä.

Heh, kyllä testit on testejä... heidän käppyröissään Busa on ihan kautta koko kierroslukualueen selkeästi Bemua edellä sekä tehossa että väännössä, huipputehossa eroa on melkein 20 pollea, ja mahtaako olla vielä takapyörätehot. Varttimailinkin se ehti puoli sekuntia rivakammin.

Ja sitten loppuarvostelussa "Engine power: BMW 9.5, Suzuki 9.0" (ja tuossa on vielä ihan erikseen kohta ´Power delivery´ eli silloin tuon nähdäkseni pitäisi kyllä tarkoittaa pelkkää raakaa voimaa). Joten melko erikoinen päätelmä.

Mutten edelleenkään sijoittaisi näitä ihan samaan kategoriaan, joten sikälikin lähtökohdat vertailuun on pikkuriikkisen metässä.
Elä sinä nyt ala vesittämään ammattilaisten tekemiä testejä, kyllä busa on nyt syöty karvoineen päivineen.
tounge.gif

Minun on paha kauhean faktapohjaisesti kommentoida noiden paremmuutta, kun en ole kummallakaan, Busalla enkä K1300S:llä ajanut, mutta olen kyllä kylmätyypit ottanut molemmista ja BMW tuntui selvästi tehokkaammalta, vaikka paperilla Busa pesee sen mennen tullen.

Hyvää Uutta Vuotta 2010 kaikille, ajottepa sitten millä hyvänsä!

t. Repa

Elä sinä nyt ala vesittämään ammattilaisten tekemiä testejä, kyllä busa on nyt syöty karvoineen päivineen.
tounge.gif
Ihmetyttää vaan edelleen, miten pyörä, jossa on samaisen aviisin oman mittauksen mukaan (kaikilla kierroksilla!) selvästi vähemmän sekä tehoa että vääntöä, voi saada moottorin tehosta paremmat pisteet? Pitää aika bemunväristen lasien läpi noita vissiin lueskella, ettei mikään osu silmään.

Roll-on mittausten tuloksiin puolestaan vaikuttaa vaihteiden välitykset erittäin paljon, ja ne on Bussissa varmastikin pidemmät (ja ketjuvetoisessa välityssuhde myös helposti muuteltavissa).

Vaan en ole itsekään mikään Busa-fani, sen enempää vanhempi kuin uudempi malli ei vaan oikein sytyttäneet (mutten toisaalta harrastakaan mitään +200kmh ajeluita Suomessa, joten on täysin mahdollista, etten ollut edes likipitäen oikealla "zonella", missä ajaminen olisi voinut olla nautittavaa)... epäilemättä sekä Busa että K1300 on jossain autobaanalla aikamoisia ohjuksia.

Minun on paha kauhean faktapohjaisesti kommentoida noiden paremmuutta, kun en ole kummallakaan, Busalla enkä K1300S:llä ajanut, mutta olen kyllä kylmätyypit ottanut molemmista ja BMW tuntui selvästi tehokkaammalta, vaikka paperilla Busa pesee sen mennen tullen.

t. Repa
Kyllä BMW myös näyttääkin reilusti riskimmältä...  
biggrin.gif

Tuskin se ensimmäiseen ylämäkeenkään heti hyytyy, vaikka mopo onkin.

Hyvää uuttavuotta 2010 myös täältä. Täytyy lisäksi mainita, että baijerilaisten nöyryytys on kivaa myös näin talvella... Rumalla japsilla, luonnollisesti.  
tounge.gif

Täytyy lisäksi mainita, että baijerilaisten nöyryytys on kivaa myös näin talvella... Rumalla japsilla, luonnollisesti.  
tounge.gif
OT:
ei siihen edes tarvita japsia..pelkkä tsekin vermee riittää...
biggrin.gif

Muistan joskun nuoruudessa omistin oikein UUDEN auton LEVEÄ Skoda 1200L.
(kaikki ne mustat oriit 55kpl piti joka kerta irti päästää).

Takamoottorisena renkaiden pito riittää myös talviliukkailla eikä tahdo saada tyhjää lyömään juurikaan niin että voisi mainita.

"nuortenmiesten" muskeli BMW:t (316) tahtoivat jokakerta jäädä liikennevaloihin ruopimaan.
Tokihan ne ohi menivät mutta vain vauhdilla takaa tullessaan, sekä vetopyörät tyhjää lyöden pitoa hakien välillä vasemmalta välistä oikealta.
033102bebe_1_prv.gif

Uuden ylivuotisen K9 Busan tosin saa nyt 15 kiloeuron pintaan, ehkä allekin. Eroa L0-malliin (2010) on vain värityksissä.

Mutta jos minulta kysytään, ei K1300S ja Hayabusa ole oikein edes saman kategorian laitteita. Vaikka molemmat onkin varmasti monikäyttöisiä, Bemu on huomattavasti enempi tourinkipyörä, kauttaaltaan hienostuneempi, Busa taasen on pohjimmiltaan sportti.
Saa sitä Bemariakin ylivuotisena - mulle tulee kohtsillää ylivuotinen K1200S, jossa on ESA, ajotietokone ja hömppäväritys (joku lisähintainen väri, joka on mulle yhdentekevä) sekä normi ABSit, hanskalämppärit ym, vm 2008, joka rekkaroidaan 2010. Pyyntihinta oli 19990e. Pistin 2 mopoa väliin ja kaupat tuli silti.
smile_org.gif
Eli; tuosta moposta pyydettiin jotain 24ke vuonna 2008, mutta sitä se kaupassa seisominen tekee.
thumbs-up.gif

t. Repa
Kyllä BMW myös näyttääkin reilusti riskimmältä...  
biggrin.gif

Tuskin se ensimmäiseen ylämäkeenkään heti hyytyy, vaikka mopo onkin.

Hyvää uuttavuotta 2010 myös täältä. Täytyy lisäksi mainita, että baijerilaisten nöyryytys on kivaa myös näin talvella... Rumalla japsilla, luonnollisesti.  
tounge.gif
Jaa mikä ihmeen nöyryytys kun ei selvästi tehokkaammalla koneellakaan pärjää testeissä.
tounge.gif

Busan sieluhan on juurikin(pelkästään) koneessa ja nyt sekin on nöyryytetty.
biggrin.gif

Hyvää alkanutta vuotta 2010, ajokausi lähenee.
pftroest.gif

Täytyy lisäksi mainita, että baijerilaisten nöyryytys on kivaa myös näin talvella... Rumalla japsilla, luonnollisesti.  
tounge.gif
OT:
ei siihen edes tarvita japsia..pelkkä tsekin vermee riittää...
biggrin.gif

Muistan joskun nuoruudessa omistin oikein UUDEN auton LEVEÄ Skoda 1200L.
(kaikki ne mustat oriit 55kpl piti joka kerta irti päästää).

Takamoottorisena renkaiden pito riittää myös talviliukkailla eikä tahdo saada tyhjää lyömään juurikaan niin että voisi mainita.

"nuortenmiesten" muskeli BMW:t (316) tahtoivat jokakerta jäädä liikennevaloihin ruopimaan.
Tokihan ne ohi menivät mutta vain vauhdilla takaa tullessaan, sekä vetopyörät tyhjää lyöden pitoa hakien välillä vasemmalta välistä oikealta.
033102bebe_1_prv.gif
No eipä ole sullakaan nuoruudesta juuri ajopelit muuttuneet, aika lailla samaa linjaa.
tounge.gif
biggrin.gif

Uuden ylivuotisen K9 Busan tosin saa nyt 15 kiloeuron pintaan, ehkä allekin. Eroa L0-malliin (2010) on vain värityksissä.

Mutta jos minulta kysytään, ei K1300S ja Hayabusa ole oikein edes saman kategorian laitteita. Vaikka molemmat onkin varmasti monikäyttöisiä, Bemu on huomattavasti enempi tourinkipyörä, kauttaaltaan hienostuneempi, Busa taasen on pohjimmiltaan sportti.
Saa sitä Bemariakin ylivuotisena - mulle tulee kohtsillää ylivuotinen K1200S, jossa on ESA, ajotietokone ja hömppäväritys (joku lisähintainen väri, joka on mulle yhdentekevä) sekä normi ABSit, hanskalämppärit ym, vm 2008, joka rekkaroidaan 2010. Pyyntihinta oli 19990e. Pistin 2 mopoa väliin ja kaupat tuli silti.
smile_org.gif
Eli; tuosta moposta pyydettiin jotain 24ke vuonna 2008, mutta sitä se kaupassa seisominen tekee.
thumbs-up.gif
K1200S ja K1300S välissä on kuitenkin yhden mallisukupolven ero tekniikassa.

2009 ja 2010 Hayabusa taas on teknisesti ihan samoja kamppeita.

Mä ostin ajamatta uuden k8 busan, ei vaan sopinut mulle ja en ymmärtänyt miksi sitä kutsutaan myös matkapyöräksi.
lookaround_orig.gif

Melkosen kyykky verrattuna ässään, tuulisuoja ei lähellekkään yhtä hyvä, ahdas ja kankea,en tykännyt.

Nyt ymmärrän mitä tarkoitetaan matkasportilla kun alla on K1300S.
wink.gif
Mä ostin ajamatta uuden 1300 S:n.
4 kesää mentiin 1200 S:llä ja siitä sai vielä vaihdossa saman,mitä uusi k9 olisi maksanut.Onhan toi jälleenmyyntiarvokin yksi pointti tuohon vertailuun.
biggrin.gif
062802moto_prv.gif

Back